Gjest Gjest Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Jeg er 28 år og har i lengre tid (flere år) slitt med at jeg får fryktelig vondt i magen (mageknip), noen ganger så ille at jeg kaldsvetter, etterfulgt av at jeg må på toalettet. Som regel er avføringen normal i starten og mageknipen gir seg en kort stund. Så må jeg igjen på toalettet (ca. 10 min etterpå) og da er avføringen løs/diare. Noen ganger ser det ut som skum. Når dette er over, gir magesmertene seg og jeg blir helt normal igjen. Til neste runde er i gang.... Jeg har ikke ført logg over hvor ofte, men det er i snitt 1-2 ganger i måneden. Før det hele starter, er det gjerne masse rumling og lyder fra magen. Jeg har ingen sykdommer som jeg vet om, men er allergisk mot pollen. Tar p-piller (loette), ellers ingen medisiner bortsett fra et par ibux/paracet ved behov. Da jeg gikk gravid for to år siden mener jeg å huske at jeg ikke hadde disse krampene/diareen så hyppig. Kan ikke huske om dette faktisk var fraværende da... Men jeg har tenkt tanken om det er noe i p-pillene som gjør at jeg reagerer som jeg gjør (pga. hormnene i pillene + syklusen). Har googlet en del og lest bl.a. om irritabel tarm, men dette er jo etter det jeg forstår en såkalt utelukkelsesdiagnose og jeg har ikke fått testet meg for alle mulige andre alternativer (noe jeg heller ikke har et stort ønske om å gjøre da jeg har legeskrekk). Er såklart redd for kreft.... Dersom noen har hatt liknende ubehag eller vet hva dette kan være, setter jeg stor pris på tilbakemelding, evt. forebyggende tips og råd.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #2 Skrevet 3. september 2010 Jeg er 28 år og har i lengre tid (flere år) slitt med at jeg får fryktelig vondt i magen (mageknip), noen ganger så ille at jeg kaldsvetter, etterfulgt av at jeg må på toalettet. Som regel er avføringen normal i starten og mageknipen gir seg en kort stund. Så må jeg igjen på toalettet (ca. 10 min etterpå) og da er avføringen løs/diare. Noen ganger ser det ut som skum. Når dette er over, gir magesmertene seg og jeg blir helt normal igjen. Til neste runde er i gang.... Jeg har ikke ført logg over hvor ofte, men det er i snitt 1-2 ganger i måneden. Før det hele starter, er det gjerne masse rumling og lyder fra magen. Jeg har ingen sykdommer som jeg vet om, men er allergisk mot pollen. Tar p-piller (loette), ellers ingen medisiner bortsett fra et par ibux/paracet ved behov. Da jeg gikk gravid for to år siden mener jeg å huske at jeg ikke hadde disse krampene/diareen så hyppig. Kan ikke huske om dette faktisk var fraværende da... Men jeg har tenkt tanken om det er noe i p-pillene som gjør at jeg reagerer som jeg gjør (pga. hormnene i pillene + syklusen). Har googlet en del og lest bl.a. om irritabel tarm, men dette er jo etter det jeg forstår en såkalt utelukkelsesdiagnose og jeg har ikke fått testet meg for alle mulige andre alternativer (noe jeg heller ikke har et stort ønske om å gjøre da jeg har legeskrekk). Er såklart redd for kreft.... Dersom noen har hatt liknende ubehag eller vet hva dette kan være, setter jeg stor pris på tilbakemelding, evt. forebyggende tips og råd. Hei. Vet ikke hva dette er, men jeg har det HELT likt. Jeg har hatt det slik helt siden barneskolen.Veldig vondt..Har prøvd forskjellige dietter, holdt meg unna gluten, melk osv, men ingen forskjell fra når jeg spiser det. Så jeg tror jeg har irritabel tarm, da jeg og gjerne får det samme når jeg gruer meg eller gleder meg til noe. Av og til kan det komme flere ganger i måneden, og av og til kommer det vær 3. måned. Har heller ikke gådd til legen, fordi jeg vet at jeg må svelge slangen da, og jeg brekker meg så sykt lett. Så hæres ikke Siden jeg har hatt det så lenge, så hadde jeg vel vært dau for lenge siden sia om det var farlig så derfor tror jeg det er irritabel tarm.
Topplue Skrevet 4. september 2010 #3 Skrevet 4. september 2010 Kreft er et ihvertfall ikke, da hadde du hatt blodig avføring. Og plagene dine hadde ikke vart over flere år. Det kan hende du reagerer på div matvarer (du kan forsøke selv å kutte ut laktose/egg/gluten osv). Siden du sier at du har pollen allergi kan det være at du har såkalt kryssallergi. Det er smart å føre en logg over hva du spiser og hvordan maven oppfører seg. Hvis du går til legen så er det ikke automatisk slik at de foretar gastroskopi. Legen tar blodprøver og allergitest.
Gjest JC Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Har du sjekket deg for laktoseintoleranse? Jeg tåler ikke melk og egg. Dvs. jeg tåler det i små mengder, men spiser jeg to egg så blir jeg akkuratt slik som du beskriver. Mitt forsalg er, følg med på hva du spiser (før journal) en periode og se om du spiser noe spesielt den dagen eller dagen før du får disse mage følelsene. Jeg trodde ikke på det selv, at jeg kunne få så vindt i magen og få den vonde følelsen av egg, eller annet. Men, det er faktsik slik at jeg ikke får det lenger dersom jeg holder meg unna melk, egg og et par andre ting. Lykke til JC
Envy Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har nettopp vært på gastroskopi og utredning for vond og løs mage. Fikk beskjed av han magespesialisten å kutte ut søtstoffer (f.eks saft, pastiller o.l.) og er nå helt fin i magen! Han nevnte også hyperaktiv tarm, som styres underbevisst. Ikke farlig, men noen bare har det sånn..
Gjest elena Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Samme problemet her. Fikk påvist FRUKTOSE malabsorpsjon. Begynte å ta druesukker og passer ellers på å ikke spise så mye vanlig sukker. Det ble ikke borte, men bedret seg kraftig. Så jeg anbefaler å ta en pusteprøve mht fruktose.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Skrevet 14. juni 2023 Jeg dytter litt på denne for å høre om andre har tanker om hva dette kan skyldes. Det kan vel være alt fra allergier og stress til kreft… 😔 Alle gode råd tas imot med stort takk! Anonymkode: c37f1...a77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå