Gå til innhold

Tips til sanger som skal spilles på gitar

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt å klimpre på gitar, og trenger litt tips til relativt "enkle" sanger å spille. Bruker sider som Chordie og Ultimate-Gutiar, men vet ikke helt hvilke sanger jeg skal prøve meg på. Jeg synger mens jeg spiller, og har prøvd meg på sanger som Big Yellow Taxi, I still haven't found what i'm looking for, love is all around og sånne typer sanger som er ganske rolige :)

Tips og triks til en nybegynner på gitar? :blush:

Fortsetter under...

"House of the rising sun" er en sang som er ganske lett å spille. Fin til å trene litt arpeggio*, om man vil. Men det går helt fint å bare spille akkorder også, og man kan spille "hardere" og forandre rytmen mot slutten av sangen, når den blir mer dramatisk. Jeg bruker denne sangen når jeg skal stemme gitaren. :)

Men verdens letteste gitarlåt må da være "Tom Dooley". Den har kun to akkorder. :) Ellers er jeg enig i at du bør skaffe deg Lillebjørns gitarbok. Den er super!

*Arpeggio er når man "plukker" strengene i en akkord.

"House of the rising sun" er en sang som er ganske lett å spille. Fin til å trene litt arpeggio*, om man vil. Men det går helt fint å bare spille akkorder også, og man kan spille "hardere" og forandre rytmen mot slutten av sangen, når den blir mer dramatisk. Jeg bruker denne sangen når jeg skal stemme gitaren. :)

Men verdens letteste gitarlåt må da være "Tom Dooley". Den har kun to akkorder. :) Ellers er jeg enig i at du bør skaffe deg Lillebjørns gitarbok. Den er super!

*Arpeggio er når man "plukker" strengene i en akkord.

Takk og takk! :jepp:

Annonse

Jeg vil også anbefale Lillebjørns gitarbok, lærte masse av den. Jeg syns også Muse-Unintended er en fin sang å lære grep og fingerspill til. Lær grepa først, og øv på fingerspillet etterpå.

Alt av The Beatles omtrent kan jo anbefales :) Og Lillebjørn Nilsen sin bok ja.

Fingerspill lærer du vel best ved å øve og øve og øve til fingra blør...om igjen og om igjen ;)

Hehe, regner med øving må til ja, men jeg kan ikke fingerspill i det hele tatt, vet liksom ikke helt hvordan jeg gjør det :fnise:

Når du spiller fingerspill bruker du tommelen på basstrengene (E, A og D), pekefinger på G-strengen, langefinger på B-strengen og ringefinger på E-strengen. Også er det bare å øve på å plukke strengene i rekkefølge. Tenk introen til Nothing else matters.

Hvert grep har en egen basstone (på en av de tre basstrengene), og dette er da grunntonen i fingerspillet på den akkorden.

Vet ikke om dette ga så mye mening, står bedre forklart i gitarboka...

Denne må jeg også følge med på. Har nettopp begynt selv.

Kjøpte meg gitarboka til Lillebjørn Nilsen :)

Dere som har spilt en stund. Har dere noen fine øvingstips til oss nybegynnere? Hvor lenge satt dere den første tiden? Har prøvd en halvtime nesten hver dag hvis jeg får tid. Jeg sliter veldig med å skifte grep fort nok. Det tar jo evigheter før jeg finner grepet og da er jo sangen over :sjenert:

Når du spiller fingerspill bruker du tommelen på basstrengene (E, A og D), pekefinger på G-strengen, langefinger på B-strengen og ringefinger på E-strengen. Også er det bare å øve på å plukke strengene i rekkefølge. Tenk introen til Nothing else matters.

Hvert grep har en egen basstone (på en av de tre basstrengene), og dette er da grunntonen i fingerspillet på den akkorden.

Vet ikke om dette ga så mye mening, står bedre forklart i gitarboka...

Det ligger mange instruksjoner på youtube om hvordan man spiller de forskjellige sangene. Fant bl.a Notting Else Matters. Den ser jo så enkel ut (introen), men det var den ikke :(

Annonse

Det er ikke enkelt til å begynne med. Øv på å skifte grep raskt, og på basic fingerspill. Når du først mestrer dette, så kan du plutselig spille en hel masse sanger! Så det er bare å øve og øve mer :P

Kan noen forklare meg hvordan jeg leser akkordene på ultimate-guitar? Jeg har jo akkorder i boka jeg kjøpte, men dette skjønner jeg ikke stort av.

F.eks denne:

Intro:

--------------0----------------------

----------0------0-------------------

------0--------------0--------------- x3

-------------------------------------

-------------------------------------

--0----------------------------------

--------------0------7----7---------7p0---------

---------0-------0------------0-----0-----0-----

-----0---------------------------0------------0-

------------------------------------------------

--0-----------------------0---------------------

-0---------7--8----7h8/5--7--5p3/2-----------------

-----------0--0-----------0---------5----5-------5-

-----0---------------------------------------5-----

---------------------------------------------------

-----------------------------------------0---------

-0-------------------------------------------------

-2p0-------------------------0----0---0---0-------

-------5----------------5---------5---5---5-------

-----------5--------5-------------5---5---5------5

--------------------------------------------------

---------------0------------------0---2---3---3---

--------------------------------------------------

---------3p0-----------0---0--------------------

-5------------5--------5---7------------7-------

------5-----------5----5---7-------7--------7---

-----------------------3---5---5----------------

-0h5p0----------------------------12*------

---------7p0--0h5-------12*--12*-------0---

------------------------12*---------------0

-------------------------------------------

-------------------------------------------

--------------------0----------------------

Annonse

Dette må være Nothing else matters, eller?

Skal prøve meg på en liten forklaring, selv om det er veldig lenge siden jeg drev og lærte dette:

De seks linjene representerer strengene på gitaren. Den øverste linja på "arket" er den nederste strengen. Det høres rart ut, men er logisk når du sitter og spiller. ;)

Tallene angir hvor du skal trykke ned strengen, altså på hvilken "fret". (bånd på norsk, hvis jeg husker riktig.)

Den sangen her begynner altså ved at du spiller på kun åpne strenger, kjempelett! :)

h betyr hammer-on

p betyr pull-off

Hvis du skal skrive ut disse tabs-ene, må du bruke en font som gjør at alle linjene blir like lange, (hva kalles disse igjen?)ellers blir alt feil.

Tillegg: Jeg har prøvd meg litt frem i Word, og fant ut at hvis man bruker fonten Courier New, da blir alt riktig og ikke forskjøvet.

Endret av Meaty

Ja, det er Notting Else matters. Tok ikke med tittel fordi jeg ville se om noen kjente den igjen :)

Alle de nullene da? Skal ingen strenger trykkes da? Hvorfor står det x3 på den første?

Blir forvirret av de sidene med akkorder. Jeg er vant til grep og "vanlig" spill.

Ja, det er Notting Else matters. Tok ikke med tittel fordi jeg ville se om noen kjente den igjen :)

Alle de nullene da? Skal ingen strenger trykkes da? Hvorfor står det x3 på den første?

Blir forvirret av de sidene med akkorder. Jeg er vant til grep og "vanlig" spill.

Du har rett, når det står nuller skal du ikke trykke inn noen av strengene. Og x3 betyr at du skal spille det samme tre ganger. Skråstreken et stykke ned betyr "bending", altså at strengen skal bøyes. Asterisk (*) husker jeg ikke hva betyr, men kanskje noen andre vet?

Du har rett, når det står nuller skal du ikke trykke inn noen av strengene. Og x3 betyr at du skal spille det samme tre ganger. Skråstreken et stykke ned betyr "bending", altså at strengen skal bøyes. Asterisk (*) husker jeg ikke hva betyr, men kanskje noen andre vet?

Kjente du igjen sangen bare ved å se på den eller spilte du den først?

Etter som jeg har skjønt så bruker man ikke grep i denne sangen?

Enda et dumt spørsmål, hvorfor står nullene flere plasser og på litt forskjellige steder?

I mine gitarbøker står det ikke forklart hvordan man leser dette. Der står det kun grep og fingerspill. Nettsidene har heller ingen forklaring på dette som jeg kan finne. Der kan man også velge mellom chords og tabs. Skjønner ikke helt forskjellen. Jeg er veldig nybegynner :sjenert:

Hvor mye øver man før det sitter? Jeg sitter 20-30 minutter hver dag. Da øver jeg mest på å skifte grep. Sliter litt og syns det begynner å bli litt kjedelig fordi jeg ikke kommer videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...