Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig kriteriene for å få stønad av nav til bil?

Kjenner 2 som er fått(fjerne bekjentskaper)

(50år)hun ene fikk det pga psykiske problemer, for å komme mer ut og til behandlinger osv.

(26år)en annen fikk det pga leddgikt, for at bilen skulle være enklere å gå inn og ut av, han fikk da midler til en bil som var litt høyere innstigning på, og solgte sin gamle brukte bil.

Hva er egentlig kravene? Hva når det er ei dame på 29, vært syk siste 10årene, bipolar, type 2, hurtigskiftene(ala flere ganger daglig) og har alvorlig panikkangst.

har store problemer med å ta buss, og blir fysisk dårlig hver gang hun prøver å ta buss til amo-kurs, psykolog og slikt.

Er det noe håp for henne om å få stønad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan få - men NAV tar også høyde for inntekt, formue, gift/ugift

Skrevet

De setter lista høyt for å gi folk trygdebil. Det skal dokumenteres OG dokumenteres for i det hele tatt å bli vurdert.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Når NAV enkelte steder klarer å nekte folk med elektrisk rullestol støtte til en egnet rullestol bil (de mente at den elektriske rullestolen kunne fraktes på henger), så burde de fint klare å nekte personen du snakker om støtte til bil.

Skrevet

En i min nermeste familie har hatt trygdebil i noen år nå pga 2 barn med diverse diagnoser vedr. adferd. Med denne bilen fulgte det mye utgifter de hadde sluppet ved å heller kjøpt en rimeligere bil.

Bla stiller NAV som krav at alle servicer skal følges, disse kostet opptil 8000,- per gang. Alle reprasjoner skulle gjøres på merkeverksted...altså ingen mulighet for å skifte ei viftereim engang uten å betale høyeste timepris. Nå selges bilen, den er for dyr å sitte med...

Skrevet

Her er det ikke snakk om høy inntekt i det hele tatt. Siste halvåret klart seg akkurat uten å få sosialstønad i tillegg.

De(er gift) har en 10 år gammel bil, som mannen bruker til/fra jobb og henting.

Men mannen jobber også flere vakter som gjør at henting i bhg er et problem, i tillegg til at denne jenta omtrent bryter sammen hver gang hun skal ta buss, snakk om panikkangst som går rett i kvalme som gjør at hun omtrent kaster opp på bussen, det slår seg på magen slik at hun omtrent risikerer å drite på seg på bussen og har mange ganger vært på nippet til å hoppe av bussen lenge før hun er hjemme, men ikke gjort det pga at hun da må vente i 1 time før neste buss kommer og det er lang å gå, rett og slett.

Men hver gang hun har kommet seg helskinnet gjennom bussturen så er hun vrak i flere timer etter på, fullstendig tappet for energi og er ganske ødelagt igrunn.

Skrevet

Her er det ikke snakk om høy inntekt i det hele tatt. Siste halvåret klart seg akkurat uten å få sosialstønad i tillegg.

De(er gift) har en 10 år gammel bil, som mannen bruker til/fra jobb og henting.

Men mannen jobber også flere vakter som gjør at henting i bhg er et problem, i tillegg til at denne jenta omtrent bryter sammen hver gang hun skal ta buss, snakk om panikkangst som går rett i kvalme som gjør at hun omtrent kaster opp på bussen, det slår seg på magen slik at hun omtrent risikerer å drite på seg på bussen og har mange ganger vært på nippet til å hoppe av bussen lenge før hun er hjemme, men ikke gjort det pga at hun da må vente i 1 time før neste buss kommer og det er lang å gå, rett og slett.

Men hver gang hun har kommet seg helskinnet gjennom bussturen så er hun vrak i flere timer etter på, fullstendig tappet for energi og er ganske ødelagt igrunn.

Jeg vil tro det vi bli veldig vanskelig å få dekket bil. Både fordi de har en bil fra før, og fordi de er gift, (gjensidig forsørgeransvar). Kan ikke mannen ta buss evt?

De kan jo selvfølgelig søke til nav, det taper de jo ikke på, men da bør sykdommen/angsten være veldig godt dokumentert og dokumentasjonen må da begrunne hvorfor en bil ville hjelpe på situasjonen.

Skrevet

Burde hun i det hele tatt sitte bak et ratt dersom hun er så dårlig? Hurtigskiftende bipolaritet kombinert med panikkangst høres ikke ut som noe jeg ville satt bak et ratt på en vei med andre trafikanter...

Skrevet

Jeg har også Bipolar type 2. Tror sannelig ikke det er noe er noe grunn til å få bil gitt. Angsten henger sammen med denne lidelsen. Vil nok heller anbefale hun venninnen din om å få seg noe skikkelig behandling. Jeg har hatt det sånn som henne tidligere, men etter å ha fått skikkelig behandling, både med medisiner og terapi så går det mye bedre med meg. Det vil ikke bli bedre over natten, det har tatt meg 5-6 år, men jeg har vært helt arbeidsufør, men nå er jeg nesten oppe i fulltidsjobb igjen. :)

Skrevet

Saken er at det er ikke noe problem i bil, det er buss-situasjonen som gjør henne dårlig.

I bil fungerer det utmerket.

Hun er oppegående nok til å unngå bilkjøring når hun er dårlig og veldig deprimert.

Aldri sånn panikkangst i bil, det er buss og noen få andre situasjoner som gir sånn panikkangst.

Skrevet

Er jo lov å søke, hvis ikke vet man jo ikke.

Har hatt trygdebil selv, og var kjempeglad for at man kan få det her i landet. Men siden den gang har kravene blitt mye mye strengere. Syntes det var strengt alt i 2000. Men som sagt, man vet ikke noe før man har søkt.

Skrevet

Går det an å få støtte til å ta førerkort? En bekjent har arvet en bil, men fordi han sliter med diverse (depresjon osv.) har han problemer med å fungere i en vanlig jobb, og klarer seg bare så vidt på de pengene han får. (jobber litt + nav) Jeg vet ikke så mye detaljer, men han vurderer å søke om økonomisk støtte til å ta lappen.

Skrevet

Går det an å få støtte til å ta førerkort? En bekjent har arvet en bil, men fordi han sliter med diverse (depresjon osv.) har han problemer med å fungere i en vanlig jobb, og klarer seg bare så vidt på de pengene han får. (jobber litt + nav) Jeg vet ikke så mye detaljer, men han vurderer å søke om økonomisk støtte til å ta lappen.

Jeg vet ikke, men det tviler jeg meget sterkt på .. :)

Skrevet

Jeg vet muligheten finnes for støtte til kl C og D, men kjenner ikke til noe tilsvarende for kl B.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...