Rosa Smurfen Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Å, jeg er så lei av pizza og taco, trenger noen spennende tips på god helgemat som vi kan lkose oss med når de små er i seng! Er glad i å lage mat men har gått lei helgematen som har vært Carbonara, tikka masala og pasta! Noen tips? Gjerne litt sterkt!
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #2 Skrevet 3. september 2010 Pasta med fersk krabbe og rød chili.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #3 Skrevet 3. september 2010 Biff med fløtegratinerte poteter, rødvinssaus og brokkolipure? Reker? Hvitvinsdampede blåskjell med hvitløk? Krabbe? Pai? Hjemmelaget hamburger?
Bustetroll Skrevet 3. september 2010 #6 Skrevet 3. september 2010 (endret) Hjemmelaget currysuppe med kylling (eventuelt reker) og godt brød/rundstykker. Kjempe godt, enkelt og relativt fort gjort. Endret 3. september 2010 av Bustetroll
iskaffe Skrevet 3. september 2010 #7 Skrevet 3. september 2010 En oppskrift som jeg lærte av min italienske kjæreste. Super lett men helt uuutrolig godt! Du trenger (6 personer): ca. 1 kg kyllingfilet 2-3 hele sitroner Salt, karri, pepperoncino-krydder (eller annet sterkt lignende krydder som f.eks cayenne) 2 Løk Fullkornsris Grønnsaker av eget valg Skjær kyllingfilet i biter, salt dem rikelig (5-6ts), og dynk dem godt i juicen fra sitronene. La dem stå i en bolle til de begynner å bli hvite. Kutt løken i små biter og surr dem i litt olje til de begynner å bli gyldne. Tilsett kyllingfilet-sitron-miksen sammen med løken. Dryss på rikelig med karri og litt pepperoncino. Tilsett deretter litt vann til ca. halvparten av kyllingen er dekket. La dette stå å koke til nesten alt vannet er borte, og en deilig krem-aktig kryddersaft er igjen. Server med fullkornsris og grønnsaker. Det er rett og slett noe av det deiligste jeg har spist noen sinne! Fargen er også helt utrolig (nesten selvlysende), kyllingen er saftig, også er det sunt siden det ikke er tilsatt noe smør, fløte eller andre rare tilsetningsgreier.
Crash Skrevet 6. september 2010 #8 Skrevet 6. september 2010 Pasta med krepsehaler, spinat og creme fraiche/majonesdressing
tineline Skrevet 6. september 2010 #9 Skrevet 6. september 2010 (endret) For en helt enkel, men skikkelig herlig rett, legg skiver av svinefilet i appelsinjuice så de dekkes, og knus en spiseskje rosépepper oppi. La marinere et par timer i romtemperatur, og stek under lokk i middels varm (jern)panne, i smør. Spar på marinaden og ha den litt og litt i pannen etterhvert som det steker tørt. Server gjerne med stekte kantareller ispedd litt fløte til saus. Båtpoteter, samt dampede brekkbønner og gulrøtter i staver smakte fortreffelig til. (Dette var fredagens middag for meg og typen. Lørdag spiste vi pannestekt kveite med mousselinesaus og dryss av ferske reker, med kokte poteter, stekte perletomater og dampede sukkererter, og søndag hadde vi helstekt Stangekylling med bakte rotfrukter og stekt traktkantarell. Av dette var det egentlig bare mousselinesausen som tok noe særlig med tid.) Endret 6. september 2010 av tineline
SnikkSnakk Skrevet 6. september 2010 #10 Skrevet 6. september 2010 en god kyllinggryte her: Du trenger en kylling, eller filet, hvis du ikke gidder å rense en hel kylling Stek det opp kok opp ris Toro kylling bretange-saus koses opp så mye brokkoli som du ønsker kokes også opp (litt harde, de blir myke i ovnen senere) revet ost Så putter du kyllingen og brokkolien oppi en ildfast form, heller over sausen og legger revet ost på toppen. Dette skal gratineres på ca 200 grader i ca 20 min. Er en enkel og god rett. Du kan jo evt putte litt chilli oppi, for å få litt ekstra smak, hvis du vil ha den litt sterk
Nurse Teri Skrevet 6. september 2010 #11 Skrevet 6. september 2010 Crispy Duck!! Mmm! Her er en oppskrift! http://www.vaffelhjerte.com/oppskrifter/bakverkogdesserter/crispy-duck/ Det smaker så deilig!
Rosa Smurfen Skrevet 6. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 6. september 2010 En oppskrift som jeg lærte av min italienske kjæreste. Super lett men helt uuutrolig godt! Du trenger (6 personer): ca. 1 kg kyllingfilet 2-3 hele sitroner Salt, karri, pepperoncino-krydder (eller annet sterkt lignende krydder som f.eks cayenne) 2 Løk Fullkornsris Grønnsaker av eget valg Skjær kyllingfilet i biter, salt dem rikelig (5-6ts), og dynk dem godt i juicen fra sitronene. La dem stå i en bolle til de begynner å bli hvite. Kutt løken i små biter og surr dem i litt olje til de begynner å bli gyldne. Tilsett kyllingfilet-sitron-miksen sammen med løken. Dryss på rikelig med karri og litt pepperoncino. Tilsett deretter litt vann til ca. halvparten av kyllingen er dekket. La dette stå å koke til nesten alt vannet er borte, og en deilig krem-aktig kryddersaft er igjen. Server med fullkornsris og grønnsaker. Det er rett og slett noe av det deiligste jeg har spist noen sinne! Fargen er også helt utrolig (nesten selvlysende), kyllingen er saftig, også er det sunt siden det ikke er tilsatt noe smør, fløte eller andre rare tilsetningsgreier. Takk for mangen gode tips! :-) Dette forumet er genialt ;-) Men, skal saltet være med i sausen eller skal det skylles av?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå