Gå til innhold

Hva gjør man når NAV ikke virker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk innvilget AAP i mai. Har ennå ikke fått ei krone, og nav har innrømmet at feilen ligger hos dem, pga en annen stønad jeg har søkt på som ikke er ferdigbehandlet. Disse skal ikke påvirke hverandre, og fikk beskjed for to mnd siden at dette skulle bli ordnet omgående slik at jeg skulle få pengene et par dager senere. Fremdeles har jeg ikke fått noe, og det er tilsynelatende umulig å komme i kontakt med saksbehandleren min. Han svarer ikke på telefon, e-post (har sendt til direkteadressen hans i nav), og når jeg kommer på mottak får jeg kun beskjed om å fylle ut skjema slik at han skal kunne kontakte meg. Dette har jeg nå gjort TRE(!!) ganger, uten at han har verken ringt, sendt brev eller mail. På mottak møter jeg svært liten samarbeidsvilje, de kan tydeligvis ikke ringe opp til ham, sende ham mail eller forsøke å kontakte noen andre som kan ordne problemet. Får bare beskjed om å gå hjem og vente på telefon.

Jeg blir gal av dette - har ikke penger til mat, og må låne av foreldrene mine. Alt av regninger har jeg måttet utsette til svindyre renter. Både lege og behandler er fortvilte - de ringer og ringer til nav, men kommer ikke gjennom til saksbehandleren min.

Hva skal jeg gjøre nå? Sette meg på kontoret og nekte å gå før jeg får snakke med noen som virker? Rane en bank? Gå ut i jobb selv om jeg er for syk til å jobbe? Jeg er rett og slett utslitt, og kroppen min har snart ikke krefter igjen pga mangel på næring og søvnløse netter. Noen som har peiling og kan gi noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til den velfungerende ordningen i Norge som heter NAV!!!

Om det er noen trøst; du er iKKE alene!!

Jeg har vært sykmeldt nå i snart ett år, grunnet en nakkeskade og skal over på AAP.

TO møter har nå blitt avtalt med min kontakt der, og hun har ikke møtt opp på noen av de to møtene! Begrunnelsen jeg får når jeg tar kontakt over mail er at hun har fått et viktigere møte hun må gå på, SELV om det er hun som har satt opp datoer og tidspunkt!!

Jeg har forsøkt ringe henne i 1 1/2 uke nå, og det er UMULIG hverken å få snakke med henne eller få henne til å ringe meg tilbake.

Jeg er utslitt selv, bare fordi det er så mye rot!! man vet aldri om man får penger eller om man får noe svar!!

Jeg hadde satt meg der, og ventet til noen kunne hjelpe deg!! Vi betaler faktisk skatt i dette landet, og bør bli behandlet med en VISS respekt!!

Skrevet

NAV må være noe av det mest mislykka her til lands.

Jeg er rett og slett i ferd med å bli syk av å hjelpe mannen min ifm NAV. Har aldri opplevd så mange udugelige og vemmelige mennesker plassert på en eneste arbeidsplass. Advokat neste for vårt vedkommende, heldigvis har jeg tatt vare på alt som er sendt og mottatt fra NAV disse årene. Men for å få fri rettshjelp ser det ut til at vi må ta ut separasjon først. Og det gjør jeg glatt.

Skrevet

Problemet ligger dypere enn hos de individene som jobber der, det er et policy problem. En grunnleggende holdning hos hele etaten som er feil, og som gjør at disse individene beter seg som de gjør.

Når NAV ble opprettet gjorde man ikke det man burde ha gjort, nemlig plassere mennesker med rett kompetanse på rett sted. Isteden fikk mange ønske seg nye områder, og fikk jobber deretter.

INGEN etat i Norge, bortsett fra NAV kan ha så mange som klager på behandlingen de får der uten at det blir gjort noe. Men NAV har tydligvis fritak for denne regelen.

Skrevet

En ting som er helt sikkert er at nav ikke fungerer som det skal.

Hatt min del av trøbbel med dem selv.

Men nyeste er da moren min etter gjentatte mislykkelde forsøk på arbeidstrening og praksiser(hun er nå 60). Først sto hun på feil ytelser(som gjorde at hun hadde minimalt utbetalt. Så hjalp henne med å søke på rehab.penger.

Og nå har legen og saksbehandler funnet ut at det det må søkes om varig ufør, og en uke etter det møtet fikk hun brev om at hun skulle på tiltak om arbeidstrening for å teste restarbeidsmengde, men det er jo det hun har vært gjennom og prøvd og prøvd, men hun har hatt minidrypp, har sjøgrens, migrene, fibromyalgi, store stoffskifteproblemer, og konstant altfor høyt blodtrykk, så hun får ikke lov av legen pga blodtrykket å jobbe eller styre med noe, for de sliter med å kontrollere det selv når hun ikke har noe som kan øke det.

Så det vet ikke alltid helt selv hva de gjør engang.

Skrevet (endret)

Problemet ligger dypere enn hos de individene som jobber der, det er et policy problem. En grunnleggende holdning hos hele etaten som er feil, og som gjør at disse individene beter seg som de gjør.

Når NAV ble opprettet gjorde man ikke det man burde ha gjort, nemlig plassere mennesker med rett kompetanse på rett sted. Isteden fikk mange ønske seg nye områder, og fikk jobber deretter.

INGEN etat i Norge, bortsett fra NAV kan ha så mange som klager på behandlingen de får der uten at det blir gjort noe. Men NAV har tydligvis fritak for denne regelen.

Du har rett i det du sier, men ofte ligger faktisk problemet hos enkeltpersonene som jobber der (dette var også situasjonen den gangen det het A-etat). Det går dessverre på trynefaktor av og til, selv om jeg synes det er helt horribelt. På mitt lokale kontor har vi en saksbehandler som er kjent for å bryte ned mennesker psykisk. Hun har fått utallige klager, og har vært vurdert sparket, men siden hun klarer å presse/tvinge mennesker fort ut i jobb, ser det bra ut på papiret, og de har derfor valgt å beholde henne. Jeg synes absolutt det bør være et mål å få flest mulig mennesker tilbake i jobb, men det skal ikke gå på bekostning av psykisk og fysisk helse. Mennesker som har vært borti dette kvinnemennesket har ofte endt opp med større problemer enn de hadde da de først møtte opp hos NAV, og selv om hun fikk "Vilma" raskt ut i jobb, knakk "Vilma" også fort sammen, fordi det overhodet ikke var tilrettelagt arbeid, og hun endte dermed opp på uføretrygd. Denne saksbehandleren sørget også for at min eks fikk seg jobb mens han var på attføring - I hennes sønns firma - svart...

En annen saksbehandler på NAV jobber 70% stilling, men hennes ekstreme sykefravær pga. egen sykdom og hennes barns sykdom tilsier at hun faktisk jobber noe sånn som 40%. Dette resulterer i at hun alltid er på etterskudd med det hun skal gjøre, og det er umulig å få telefonisk eller fysisk samtale med henne. Det logiske må jo da være at en annen ansatt eller vikar må ta unna det som saksbehandler ikke få tid til, men neida... Ringer jeg for å få snakke med en annen får jeg streng beskjed om at saksbehandler er den eneste som kan ordne med mine papirer, men de skal legge igjen beskjed om at hun skal ringe meg. Jada. 15 beskjeder lagt igjen, men hører jeg noe? Nei. Kan jo også slenge med den mannlige saksbehandleren som enkelt og greit sa: "Jeg skal ordne alt du vil, jeg. Bare du gjør de rette tingene :lur: "

Jeg kan fortelle mange historier, både positive og negative (dog mest negative), men det verste var nok de to saksbehandlerne, på samme kontor, som hadde totalt forskjellige regler. Det er greit at det skal være rom for personlige vurderinger, men hvordan skal man klare å forholde seg til NAV når èn saksbehandler sier "Ja, det skal vi selvsagt ordne. Du har reglelverket på din side der :)" og en annen sier "Nei, ærlig talt! Det blir uaktuelt, det der er ikke i henhold til reglene :roll: ".

Oppsummert: NAV = :murvegg:

Endret av Antlers
Skrevet

Ring til Fylkesmannen, avd. Sosial og familiesaker!! Forklar situasjonen, så vil de ta kontakt med ditt Nav kontor, da skjer det nok noe tenker jeg!

Skrevet

Godt og høre at man ikke er aleine,selv om det på en måte ikke er store trøsten.

Venter man på saksbehandling i nav, og er i økonomisk krise skal man kontakte kommunen står det i papirene ifra nav,for og svare på spørsmålet ditt trådstarter.

Kommunen er jo da det samme som sosialen på godt norsk ;)

Skrevet

Nå hørte vi jo nettopp om saken fra Narvik der NAV-ansatte koblet ut kontortelefonen i en hel uke. Angivelig fordi de ellers ikke ville fått tid til å ta unna papirarbeid men ehhh... da må de jo sette opp telefonvakt-tider eller ansette flere folk? For ifølge avdelingssjefen så "skal det ikke skje"..

Er vel ikke akkurat overrasket om det er en vanlig praksis på NAV-kontor rundt omkring. Har versert mange historier i media om folk som ikke får kontakt med sin saksbehandler, eller som har fått tilegnet stadig nye saksbehandlere hele tiden, som jo måtte sette seg inn i saken på nytt og derfor tok det enda lengre tid og enda lengre tid og enda lengre tid og sånn går mølla.

Og er ihvertfall ikke overrasket over at de sliter med å finne ny direktør! Ville ikke hatt ansvar for det rottereiret om jeg så fikk dobbel lønn.

Hjelper ikke TS at vi er veldig enige men.. jeg har ingen gode forslag. Ring en journalist i avisen, hør om de vil lage oppslag om det? Ikke at NAV er særlig lydhør for kritikk akkurat, men..

Skrevet

Synes synd på deg TS. DU er ikke alene. har vært i samme situasjon som deg. men nå er det endelig i orden. har aldri møtt noen så sure folk i mitt liv som de på nav. forferdelig behandling fik jeg.

Begynte å grine sist jeg snakka med min saksbehandler, ho er det frekkeste menneske jeg har møtt! forstår ikke hvordan de kan ansette sånne folk. NAV suuuger!!!

Skrevet

Virker som om mange av de som jobber på nav bare er noe rask de har samlet opp fra gaten. Har møtt noen veldig hyggelige folk der også, men de er som regel yngre.

Ts, det er bra du har noen som kan hjelpe deg. Snille foreldre du har :klem:

Er nok noen som ikke har noen som kan hjelpe seg, så håper det blir en ordning for alle.

Kanskje du rett og slett skal valse inn og sprenge deg inn til saksbehandleren?

:murvegg:

Skrevet

Desverre fungerer ikke NAV slik det burde.

Jeg ville kontaktet saksbehandler pr.mail og så kontaktet en advokat

Jeg fikk fortgang i mine papirer etter en mail til saksbehandler der jeg fortalte at advokat ,skatteetaten (nav mente skatteet.var skyld i at mine penger ikke kom) og ikke minst avisene .

Da gikk det 2 timer og jeg hadde penger på konto.Etter å ha ventet i 9 mnd.

Nav systemet er sykt dårlig,de kan ikke noe saksbehandling de aller fleste og mye går på hva den saksbehandleren personlig mener.Har selv overhørt en tidl.saksbehandler snakke "dritt" om meg,da jeg ikke kan sitte og saksbh. ble sur.Slikt er sykt,jeg kan da for søtten ikke noe for at jeg fikk en skade i ryggen som gjør sitting utrolig smertefult.

Be om å få ny saksbehandler hvis dere ikke føler at deres behandler er ok,få alt ned på papir så du har noe å vise for deg.Ta ALLTID kopi av ting du sender til NAV.

Og ikke minst,ikke gi opp!

Skrevet

Desverre fungerer ikke NAV slik det burde.

Jeg ville kontaktet saksbehandler pr.mail og så kontaktet en advokat

Jeg fikk fortgang i mine papirer etter en mail til saksbehandler der jeg fortalte at advokat ,skatteetaten (nav mente skatteet.var skyld i at mine penger ikke kom) og ikke minst avisene .

Da gikk det 2 timer og jeg hadde penger på konto.Etter å ha ventet i 9 mnd.

Nav systemet er sykt dårlig,de kan ikke noe saksbehandling de aller fleste og mye går på hva den saksbehandleren personlig mener.Har selv overhørt en tidl.saksbehandler snakke "dritt" om meg,da jeg ikke kan sitte og saksbh. ble sur.Slikt er sykt,jeg kan da for søtten ikke noe for at jeg fikk en skade i ryggen som gjør sitting utrolig smertefult.

Be om å få ny saksbehandler hvis dere ikke føler at deres behandler er ok,få alt ned på papir så du har noe å vise for deg.Ta ALLTID kopi av ting du sender til NAV.

Og ikke minst,ikke gi opp!

da sentralborddamen uttalte direkte at jeg sikkert ikke var viktig nok for saksbehandleren min til at hun ville prioritere og ringe meg opp igjen, og jeg fulgte opp med et krav om at jeg ville ha en ny saksbehandler som faktisk ikke ville avskrive meg som uviktig, fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig lengre å bytte saksbehandler. Jeg har fortsatt ikke blitt oppringt, på tross av at jeg har ringt å purret flere ganger. Blir så sinnsykt provosert at det ulmer i meg!

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her

Tusen takk for oppmuntrende ord og gode forslag - nå ser det ut til at saken omsider har ordnet seg! Ikke at jeg tar noe som helst på forskudd fra vår kjære fjaseetat, men i går ringte til slutt min mor (som kan være en liten furie om hun vil) til NAV og krevde å snakke med min saksbehandler. Hun fikk beskjed om at han ikke var å treffe før om to uker, siden han var opptatt i møter. Mor repliserer da med "er du sikker på at han faktisk jobber der fortsatt?" og sentralborddamen svarer "ja, jeg tror det..."

Mamma krevde da å få snakke med sjefen hans, og da damen i telefonen gjorde seg vanskelig forklarte hun saken detaljert og fikk til svar at "ja, slik burde det jo ikke være" (nei, sier du det??) hvorpå mor sa "dersom jeg skal fortsette å forsørge min 25 år gamle datter, krever jeg fradrag på skatten!". Hun fikk da oppgitt navn og direktenummer til saksbehandlerens sjef, og ble lovt at hun skulle bli oppringt senest i dag. Kl 15:45 ringte saksbehandleren min til mamma og sa han skulle ordne det, og hun ba ham ringe meg. Til meg sa han at han ikke var min saksbehandler, til tross for at jeg fikk hans navn oppgitt fra mottak. Jeg lurte da på hvem dette var, og fikk oppgitt navnet på min forrige saksbehandler som nå er ute i fødselspermisjon. Jeg spurte ham (litt frekt kanskje) om jeg da måtte vente til permisjonen hennes var over før saken kunne bli behandlet, siden alt av dokumentasjon hadde havnet på hennes kontor. "Njæ, det var jo kanskje litt lenge, da" ble svaret. Jeg har sendt denne fyren to mailer og spurt om han faktisk ER min saksbehandler, og disse har han ikke svart på. I tillegg hadde ikke NOEN av mine mailer(4), telefoner(ca 20) eller oppmøte(3, med vitne) blitt registrert i systemet til NAV. Og heller ikke at lege og behandler har forsøkt å oppnå kontakt. Sykt imponerende...

Men enden på visa ble da at han sendte beskjed til forvaltning om at pengene skulle overføres til meg snarest, og senest innen utgangen av neste uke. Så da får vi se...heldigvis gikk jeg ned på 50% AAP fra 1.september, og jeg får faktisk lønn i neste uke, så om de roter det til enda mer trenger jeg hvertfall ikke å sulte.

Utrolig hvor NAV imponerer altså...

Skrevet

I alle dager!

Selv om ingenting burde overraske meg i NAV lenger, var dette hårreisende. Får du tilbakebetalt for den tiden du har gått uten penger?

Skrevet

I alle dager!

Selv om ingenting burde overraske meg i NAV lenger, var dette hårreisende. Får du tilbakebetalt for den tiden du har gått uten penger?

Ja heldigvis :) Jeg har (og takk og pris for det) bedrevet optimistens sommerspesial og sendt inn alle meldekortene til rett tid, så det ligger nå ca 80.000,- brutto og venter på meg som skal overføres i løpet av uka som kommer. Alt har "bare" ligget på vent siden min egentlig saksbehandler er ute i fødselspermisjon...

Skrevet

Ja heldigvis :) Jeg har (og takk og pris for det) bedrevet optimistens sommerspesial og sendt inn alle meldekortene til rett tid, så det ligger nå ca 80.000,- brutto og venter på meg som skal overføres i løpet av uka som kommer. Alt har "bare" ligget på vent siden min egentlig saksbehandler er ute i fødselspermisjon...

:danse: :danse:

Skrevet

Flott at du har en mamma du kan be om hjelp. De er gode å ha! :klemmer: Samtidig er det jo for ille at du faktisk må få hjelp fra noen som teknisk sett ikke har noe med saken å gjøre. Det er jo faktisk NAV som er der for å hjelpe...

Trodde aldri jeg skulle si det, men savner faktisk den gode gamle trioen. Eller er det mer som er slått sammen? Trygdekontoret, Aetat og Sosialkontoret?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...