Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann, første gang jeg faktisk registrerer meg her. Har lest forumet i mange mnder.

Jeg og samboer har ikke allverdens å rutte med i mnden. Han får utbetalt 19000 og jeg knappe 8000 (aap nav), så til sammen har vi 27000 kr utbetalt i mnden.

HUS - 5000

STRØM - 1000

BIL - 3000

BENSIN - 1500

TV - 500

INTERNETT/TLF - 1000

MOBIL - 500

REISE - 1000

HUSDYR - 1000

KOS - 1000

MEDISIN - 500

MAT - 4000

LÅN - 1500

altså samlede utgifter på 21.500

Er det noe dere fra utsiden ser vi bruker for mye penger på? Vi er et relativt ungt par og har nettopp kjøpt vår første leilighet. Innenfor seksjonen mat finnes også vaskepulver, shampoo, hygieneting. Og innenfor husdyr er mat/utstyr til hundene.

Setter stor pris på alle svar :)

Endret av Theya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke se at det er noe dere bruker spesielt mye penger på hvis dette er samlet forbruk for begge to(?). Kanskje dere kan kutte noe på mat?

Du sier dere nettopp har kjøpt leilighet. Rekner med dere måtte ta opp lån på denne. Ble derfor nysgjerrig på hvordan dere fikk lån med såpass lav inntekt? Har selv tenkt å kjøpe eget snart, men er redd vi ikke får lån pga. for lav felles inntekt (ca. 30.000 i mnd.). Hadde dere mye i egen kap.?

Håper du tar deg tid til å svare selv om dette var litt utenfor tema ;)

Skrevet

Ser at dere har en post for internett/tlf og en for mobil. Må dere ha hustelefon? 1000,- for internett/tlf var jo litt mye..

Skrevet

Hvordan klarer dere å bruke 1000,- kr mnd på internett og tlf? Og i tillegg 500,- på mobil? Har dere fasttelefon? I så fall bør den kanskje kuttes ut..?

Og 1000,- på reise, da mener dere ferier? Det kan vel kuttes ut, for samboeren din får vel feriepenger? Og har man lite penger er sånne ting det første man kutter ut. 1000,- kr på kos også, hva ligger i det? Jeg synes det var mye.

Dere bør kutte ut det som er unødvendig, og heller prioritere å spare opp en buffer. Dere har en del igjen nå, selv før kuttingen, hva gjør dere med de pengene?

Skrevet

lady84:

vi fikk lån gjennom husbanken, og det gikk veldig fint :) leiligheten kostet 1,2 mill og vi hadde 100.000 i egenkapital. og ja, det er samlet forbruk for begge to :)

linelia:

ja, det er den posten jeg også lurer på. har spurt samboer om vi burde ta en billigere internettpakke (vår er vel 600 tror jeg) og han sa han skulle se på det. grunnen til at vi har hustelefon i tillegg til mobil, er at jeg har mye familie i utlandet, så en IPtelefon gjør at vi ringer 20% billigere til utlandet.

takk for svar begge 2 :)

Skrevet

vi sparer 5000 i mnden, 2000 på bsu og resten på buffer :) har endel der nå.

sant det med feriepenger, så reiseposten kunne nok kuttes ut om nødvendig.

kos.. tja.. synes det er greit å ha en liten post til litt slike ting, jeg. blader, en plante til hjemmet, en tur på cafe ect.

men det er helt klart poster som går først hvis vi bestemmer oss for å spare mer da.

Skrevet

Kut ut hustelefon, holder masse med mobiltelefon.

Litt for mye utgifter når det gjelder mat, kanskje dere bør

ta tur til svinesund oftere :D

Skrevet

Jeg synes ikke matbudsjettet var så veldig høyt, men det kommer jo anpå hvordan det brukes. Går det 4000,- til søppelmat bør man kanskje tenke seg litt om, men handler dere fornuftig og sunt, ville jeg ikke kuttet der, spesielt ikke når det også inkluderer husholdningsartikler.

Skrevet (endret)

svinesund blir nok dyrere, med tanke på at vi bor på vestlandet :P hehe

vi kunne nok hatt mindre matbudjett ja, sant det. vi spiser mye sunn mat / grønnsaker og liker å lage mat sammen, så da går det endel mer enn nødvendig. kjøper kjøtt fra egen forretning i stedet for på dagligvarebutikken. er nok litt for godt vandt der..

hustelefonen / iptelefonen er nok et must med tanke på at det er billigere å ringe til utlandet med den (og vil jo holde kontakt med foreldrene mine)

men kan klart bruke den mindre.. bli flinkere å snakke på skype eller sånt. da burde den nok kunne reduseres ja :)

Endret av Theya
Skrevet

4000 i matbudsjett inkl. husholdningsartikler er da ikke mye i det hele tatt! Jeg, jente i begynnelsen av 20 åra, bruker ca. 2000 i måneden. Og her er det snakk om en gutt i tileggg, som gjerne spiser mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...