Gå til innhold

Hva er egentlig poenget med ex.fil og ex.fac?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig ikke helt snøring på eksakt hvilke fag de tar, men tror det er ex.fil og ex.fac. Mange reiser til Bali og sånt for å ta disse fagene?

Hva er egentlig hensikten? Man får jo ingen utdanning/tittel av å ta dem?

Er det bare et påskudd for å ta ferie eller er disse fagene hensiktsmessige? Har venninner som tar dem og aldri gjør noe mer med det. Bortkastet... Blir som å ta et årskurs i drama o.l bare fordi det er gøy...

Tell me:D (muligens avkreft fordommene mine:p)

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg kan love deg èn ting: Det er ikke gøy. (kanskje med mindre man drar til Bali)

Ex.phil og ex.fac er såvidt jeg har forstått obligatoriske fag. Jeg tar dem iallefall nå, før jeg begynner på bachelorgraden min.

Skrevet

Ex.phil og ex.fac er obligatoriske i bachelor-grader fra Universiteter, så vidt jeg har forstått. Jeg tok begge fagene som sommerstudie (ikke på Bali, men i regi av et Norsk Universitet) og det har frigjort 20 studiepoeng nå i førsteåret mitt som jeg kan bruke på andre fag :)

Skrevet

Eg er ein av dei som har gjort det, og sidan eg no har ex.phil og ex.fac slepp eg dei obligatoriske timane som har med det å gjere når eg begynne på universitetet. Sit i tillegg igjen med studiepoeng og eit minne for livet :)

Skrevet

Phil-fag er også fag på universitet i utlandet, så det er ikke bare noe dritt.

Jeg tok exphil i oslo, og synes jo det gikk litt trått til tider, men her på studiet mitt nå så har jeg phil i forbindelse med vitenskap, og jeg må si jeg forstår mer av hvorfor de bruker slike fag!

Det er jo forberedende for mange, teorier og konsepter om hvordan vi er, hvorfor, vi lærer oss å stille kritiske spørsmål, noe som er veldig viktig i en akademisk utdannelse. Da man skal lese gjennom flere artikler og skrive sin egen oppgave f.eks, er det viktig å spørre kritisk, ikke bare akseptere som det er. Å ikke ta alt for gitt at "åja, er det sånn ja" er noe man lærer av phil -fag.

Skrevet

De er obligatoriske fag i universitet og noen høyskoler innad en bachelor, derfor er det folk så heller ønsker å ta disse i utlandet enn i Norge. Hensiktet er at de ønsker å studere noe men vet ikke hva og/eller de ønsker å reise til utlandet, så da drar de med gateway college, kulturstudier + andre for å studere disse fagene. Det er også en trygg måte å starte utenlandsstudier. Synes selv det har vært veldig nyttig samt kjekke omgivelser med å ta det i Mexico da jeg reiste med gateway:)

Skrevet

Ok, takker opp oppklaringen:)

Jeg holder selv på med bachelorgrad (er på mitt 3.år nå) og vurderer mastergrad, men har aldri hørt om at de 2 fagene er obligatoriske:s

Ts

Skrevet

Ok, takker opp oppklaringen:)

Jeg holder selv på med bachelorgrad (er på mitt 3.år nå) og vurderer mastergrad, men har aldri hørt om at de 2 fagene er obligatoriske:s

Ts

Du skal nok ha de siste semester da, kanskje? Er noen bachelorgrader som putter de fagene opp seint i studieløpet.

Skrevet

Du skal nok ha de siste semester da, kanskje? Er noen bachelorgrader som putter de fagene opp seint i studieløpet.

Det er mange bachelorgrader som ikke har exphil og exfac, spesielt høgskolebachelorer.

Skrevet

Det er mange bachelorgrader som ikke har exphil og exfac, spesielt høgskolebachelorer.

Ja, ok. Kanskje stortsett bare obligatorisk på universitetet da.

Skrevet

Jeg studerer ved et (nytt) universitet og har heller ikke disse fagene, selv andre studier ved samme skolen har disse som obligatoriske fag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...