AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Først. Sliter du med kroppesbildet? Da vet jeg ikke om du bør lese her. Jeg mener ikke å såre noen, eller skape feil bilde. Jeg vil bare ha et svare på diverse ting jeg ikke helt klarer å forstå. Hver gang folk snakker om tynne folk så er det plutselig noen som sier "jeg liker ikke tynne", "hun er for tynn" og bla bla. "jeg vil ha ei med former". Hva er former? Er det ikke litt hofter som stikker ut og slikt? Kan ikke tynne jenter ha det? Jeg har nå sett mange jeg synes er tynn med former. Eller i hvertfall det jeg tror former er. Virker nesten noen tror det finnes to typer mennesker i vektklassen. Syltynne som i anorexia og superfeite som i elefanter. Men det gjør da ikke det, eller? Har virkelig folk et så merkelig syn på slike ting? Og hvorfor det i såfall? Kanskje ikke rart om man ser på jenter som feite om de ikke ser ut som en catwalkmodell (da jeg vet mange av de er litt for tynne), men det er da ikke sant. F.eks http://farm1.static.flickr.com/33/40666043_2c2bad6ce6.jpg Hun er vel tynn? Men hun har vel former også, eller? Men hun er ikke for tynn? Og er det en jenteting og bable om former, eller er det noe mer gutta gjør? For mange ganger synes jeg det virker som mange jenter ikke tåler tynne jenter av en eller annen grunn.
Karmosin Skrevet 3. september 2010 #2 Skrevet 3. september 2010 Selvfølgelig kan tynne jenter ha former, akkurat som tykke kan helt mangle det - hvis man med former mener at man går inn og ut her og der. Det er det jeg mener det betyr. Jeg har veldig vondt for å forstå at former kan bety noe annet. Det irriterer meg forresten FORFERDELIG med slagord av typen "real women have curves", altså at ekte kvinner har en del fett på kroppen (men ikke nødvendigvis er overvektige, bare så det er sagt). Kvinner med små pupper og smale hofter er da for pokker også ekte kvinner. "Real women have curves"-utsagn er misogyni på sitt verste. Dessuten, hvis vi skal la former bety former, så er også epleformede, tykke kvinner ekte kvinner, men det er jo ikke sånn slagordet brukes.
Wildy Skrevet 3. september 2010 #3 Skrevet 3. september 2010 Synes du har et veldig godt poeng der. For er det å ha former nødvendigvis det samme som å ha masse fett på kroppen? JEg får også slengt til meg rett som det er at det er mye bedre med jenter med former... men hey... jeg HAR pupper, selv om de ikke er gigantiske,jeg HAR tydlige midje og jeg HAR hofter som er bredere enn midjen. Kraftige lår har jeg også,men de er et resultat av mange års trening, og ikke mange års spising, for å si det slik.... For meg er det at kvinner har former det at det går ut OG inn, ikke bare utover....... Vet ikke helt om hvem som er "verst", menn eller kvinner. Men de som oftest som slenger med leppa til meg er kvinner. Og gjerne de med en god del kilo for mye.
Gjest AnneShirley Skrevet 3. september 2010 #4 Skrevet 3. september 2010 Godt poeng. Jeg har IKKE former. Enten jeg har vært tynn eller tykk, så har jeg vært langt unna den klassiske "timeglassformen".
Karmosin Skrevet 3. september 2010 #5 Skrevet 3. september 2010 Glemte å nevne at jeg hadde tydeligere former da jeg var kjempetynn enn nå som jeg har fått noe alderstillegg. Jeg har kjempebrede hofter og var ganske timeglass selv om jeg var rett og slett mager, men nå har midjen ekspandert og gjort det mindre tydelig. Men NÅ skal jeg være såkalt real woman with curves, lizm?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #6 Skrevet 3. september 2010 For mange ganger synes jeg det virker som mange jenter ikke tåler tynne jenter av en eller annen grunn. Jeg er en av dem som mener at tynne jenter ikke har former. Slanke jenter derimot... Jenta på bildet du la ut er ikke tynn etter mitt syn, hun er slank. Jeg velger bevisst å legge ut bilde av en tynn og sunn person som eksempel, for å vise at tynne mennesker også kan være sunne. http://www.sportsposterwarehouse.com/catImages/waitz08rp-1.jpg Grete Waitz er på dette bildet tynn og muskuløs, og som du ser har hun lite former. Etter løpekarrieren endret korppen hennes seg, og hun fikk mer "pupper og lår", i og med at hun fikk en noe høyere fettprosent.
Gjest Raindrops Skrevet 3. september 2010 #7 Skrevet 3. september 2010 Synes du har et veldig godt poeng der. For er det å ha former nødvendigvis det samme som å ha masse fett på kroppen? JEg får også slengt til meg rett som det er at det er mye bedre med jenter med former... men hey... jeg HAR pupper, selv om de ikke er gigantiske,jeg HAR tydlige midje og jeg HAR hofter som er bredere enn midjen. Kraftige lår har jeg også,men de er et resultat av mange års trening, og ikke mange års spising, for å si det slik.... For meg er det at kvinner har former det at det går ut OG inn, ikke bare utover....... Vet ikke helt om hvem som er "verst", menn eller kvinner. Men de som oftest som slenger med leppa til meg er kvinner. Og gjerne de med en god del kilo for mye. Signerer denne. Det som irriterer meg mest er at jeg på ingen måte ser ned på de som veier mer enn meg, i motsetning til at mange av dem later til å se ned på meg. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men jeg føler meg mange ganger angrepet av de som er mer formfulle. Typiske kommentarer som "Menn liker ekte kvinner!" med et nedlatende blikk på meg. Jeg går jo ikke rundt og mener at jeg er bedre enn dem, tvert i mot får jeg jo til stadighet høre det motsatte.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #8 Skrevet 3. september 2010 Tynn er jo pr definisjon uten former. "Tynn som en strek" ¨som har liten tykkelse el. lite omfang, smal, lett en t- og blek liten gutt Definisjonen på slank er slank a1 (fra ty., besl med *slange, slynge) smal, smekker en s- og stilig dame Det er så dumt at mange bruker ordet tynn, når de egentlig mener slank.
Gjesten Skrevet 3. september 2010 #9 Skrevet 3. september 2010 Det er et trist faktum at jenter ofte føler seg truet av tynnere jenter, da de gjerne vil se slik ut selv. Når det kommer til former, så er det jo slik at for mange kvinner legger ekstra fett seg fort på f.eks. rumpe/hofter og pupper. Da får de jo med ett mer former. Man trenger allikevel overhodet ikke være tykk/lubben for å ha former, det kommer helt an på hvordan man er skapt. For mange tror jeg "former" egentlig sikter til den klassiske timeglassfiguren der man har smal midje og går ut ved pupper og hofter. Dette er jo unektelig en flatterende form for kvinner. Dette er (i mine øyne) en tynn kvinne som allikevel har tydelige former: http://www.sodahead.com/living/what-kind-of-body-shape-do-you-have/question-357743/?link=ibaf&imgurl=http://z.hubpages.com/u/902851_f520.jpg&q=hourglass%2Bfigure Dette er kvinner med litt mer kjøtt, som allikevel ikke har noe særlig former: http://s4.hubimg.com/u/715987_f260.jpg http://www.thiessenpictures.com/albums/events/diamond-fashion/normal_diamond-fashion027.jpg Men i det store og det hele mener jeg vi alle burde slutte å bekymre oss for dette, for er det en ting som er helt sikkert er det at gutter (og jenter for den saks skyld) har totalt forskjellig smak og preferanser. Og om du finner mannen i ditt liv (eller kvinnen!) så bør virkelig ikke vedkommende ha valgt deg ut fra kroppsfasong.
Karmosin Skrevet 3. september 2010 #10 Skrevet 3. september 2010 Hva skal man kalle en kvinne på 165 cm og 42 kilo, med brede hofter og svært markert midje, men skrapt for fett, hvis man ikke kan kalle henne tynn? Det var meg. Jeg var søren ikke slank, jeg var tynn. Slank kunne jeg ikke kalles før jeg klarte å kreke meg opp til 48-50 kilo.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #11 Skrevet 3. september 2010 Hvis det er slik så vil jeg faktisk si at det kanskje ikke er rart folk sliter. De vil være tynn fordi de hører jo det er det gutta vil ha. Men så er det slik at det er forskjellige meninger om hva tynn er. Dama i førstepost er tynn for meg. Sikkert bare dialekt. Hun andre dama er også tynn, men hun synes jeg var litt for rtynn (nå har jeg bae sett ett bilde og da). Også er det andre som bruker slank om de samme personene. Så det folk(flest) vil ha er jo da egentlig ei slank da? Litt skummelt egentlig at vi bruker to forskjellige ord, men så mener mange det samme også. Blir egentlig ikke helt klok på jenter. For virker ofte slik at de må kalle andre for slank og ikke tynn for å føle seg selv bedre. Er det ofte slik? Jeg hører jo stort sett alle jenter si at de vil være tynn, men usikker på om de mener tynn eller slank. For jeg har visst en annen definisjon på det. For meg er ei soom ser ut som et skellet tynn, men for tynn, men jeg synes også hun i førstebildet er tynn, og helt grei. Slank og tynn betyr visst det samme for meg. Vet ikke om det har med dialekt å gjøre. Alle sier det der jeg bor.
Wildy Skrevet 3. september 2010 #12 Skrevet 3. september 2010 Litt på siden av tråden, men hvorfor er det "greit" å kommentere kroppen\fasongen til normalvektige\slanke, mens det er frekt å si noe til overvektige?? Det er rett som det er at noen slenger med leppa til meg; jeg er for tynn, for markert, lite feminin osv osv.... skal tro om de samme hadde syntes det var greit at jeg kommenterte antall bilringer eller dobbelthaker?
Gjest AnneShirley Skrevet 3. september 2010 #13 Skrevet 3. september 2010 Jeg synes det er skikkelig dumt om også dette skal lages til en slags "tynne vs tykkere" tråd. Jeg oppfattet poenget litt annerledes; nemlig at det ikke er om man er tynn/slank, normalvektig, litt lubben, tykk osv som avgjør om man har "former", men større grad hvilken fasong man er født med.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #14 Skrevet 3. september 2010 Jeg føler at litt lubne/tykke jenter bruker ordet former om seg selv, som et litt penere ord for det de er.
Gjest Blubberella Skrevet 3. september 2010 #15 Skrevet 3. september 2010 Litt på siden av tråden, men hvorfor er det "greit" å kommentere kroppen\fasongen til normalvektige\slanke, mens det er frekt å si noe til overvektige?? Det er rett som det er at noen slenger med leppa til meg; jeg er for tynn, for markert, lite feminin osv osv.... skal tro om de samme hadde syntes det var greit at jeg kommenterte antall bilringer eller dobbelthaker? Det er ikke greit i det hele tatt å kommentere andres vekt/utseende, uansett om de er tynne, slanke, lubne, tykke eller feite. Det som derimot er greit er å si ifra til frekke folk at man ikke godtar kommentarene deres. Noen folk er så korttenkte at de trenger å snakkes hardt til. For enkelte store damer er det å kalle noen tynn et kompliment i deres eget hode, siden de gjerne selv vil være tynn og skulle ønske noen ville kalle dem tynn... Forøvrig synes jeg alle damer er "ekte damer", til og med syltynne eller tykke damer er da ekte damer. Hva som er penest eller i det hele tatt akseptabelt har jeg sett diskutert opp og i mente her på KG, og det er vel noe man aldri blir enige om. Jeg ser ikke noe galt i å foretrekke bare en kroppstype uansett hvilken størrelse det er snakk om, men jeg blir litt oppgitt når voksne folk ikke kan tolerere at ikke hele verden passer inn i deres ideal. Alltid skal det rakkes ned på en type vekt/kroppsfasong, uansett om det er tykke eller tynne (eller bare slanke som noen ser ett eller annet stygt ved). Det går da vel an å ha preferanser uten å måtte tråkke alle andre ned i dritten? Og jo, jeg synes mange tynne og slanke damer har former, og at mange store damer ikke har det. Former for meg er ala timeglass og betyr bredere hofter enn midje og litt størrelse på pupper og lår. Men jeg ser ikke noe stygt i å ikke ha former heller. Det er da like normalt å ha smale hofter, små pupper o.l. Og alle er "ekte kvinner".
Mann-87 Skrevet 3. september 2010 #16 Skrevet 3. september 2010 (endret) Former slik jeg ser det, i grove trekk: Hofter, rumpe, pupper og lår. Tynner jenter har hoftene, men det kan mangle litt rumpe, pupper og lår. Å ha former er ikke det samme som å være frodig. Det skal sies at lår og rumpe som er formet av muskler fremfor fett, er helt klart å foretrekke! Ingenting slår en godt trent rumpe! Endret 3. september 2010 av Mann-87
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #17 Skrevet 3. september 2010 Vanskelig emne! Jeg mener at skillet mellom slank og tynn er veldig flytende, ettersom at definisjonen varierer veldig. Victoria Secret-modellene har former, synes jeg. For meg er "former", altså ikke per definisjon, men ut fra hvordan ordet brukes: ( ) )( ( ) uansett størrelse. Jeg har pæreform, med brede hofter og smal midje, og mellomstore pupper. Jeg har helt klart former, og er formfull, selv om ikke puppene er helt på plass. For meg er midja stikkordet.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #18 Skrevet 3. september 2010 Og Grete Waitz ser aldeles ikke sunn ut på det bildet! Hun ser skikkelig syk ut!
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #19 Skrevet 3. september 2010 Og Grete Waitz ser aldeles ikke sunn ut på det bildet! Hun ser skikkelig syk ut! Pga måten hun er tynn på altså. Både albuene og knærne er bredere enn lår/ armer og hun ser hengslete ut i forhold til sin egen ramme. Jeg synes det avgjørende er hvorvidt kroppen ser ut som om den er i harmoni med seg selv. Noen er naturlig slanke. Andre er naturlig frodige. Kropper med for lite/ mye fett i forhold til sin egen størrelse ser ikke sunt ut.
kakemonsteret Skrevet 3. september 2010 #20 Skrevet 3. september 2010 Her er mine oppfatninger og definisjoner i saken: Om man er tynn, slank, har godt hold eller er tykk kommer an på mengden av fett og muskler på kroppen, og dette er en variabel som kan endres begge veier gjennom hele livet. Om man har former eller ikke kommer an på hvilken benbygning og kroppsfasong man er født med, og hvilke former man ender opp med viser seg når man er ferdig vokst og utviklet. Enten så har man former, eller så har man ikke former, og hvor mye former man har/får er medfødt. Dette kan ikke styres ved å slanke seg eller legge på seg, men man kan fremheve eller skjule formene ved å variere muskelmasse og fettprosent. Ved vektoppgang vil de som har former gjerne legge på seg på rompe og lår, mens de uten former vil få bilring og lovehandles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå