Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en kommentar til innelgg fra kvinner i X antall tråder om at menn er enkle, om at menn kan deles I alfahanner og betahaner, om hvor tiltrekkende det er med dominerede badguys, at norske menn ikke er macho nok … og så videre.

Til norske menns enkelhet så vil jeg si at vi er vel like enkel som Platon og Kafka tilsammen. Dersom kvinner ikke klarer å se menn mer enn som enkle og todimensjonale så her nok det mer med enkelte kvinners begrensede kognitive evner og ikke vår mangel på kompleksitet. Sagt på en annen måte så klarer nok inteligente kvinner å se hvor mangeartede og komplekse menn er og dumme kjerringer ser det de ønsker å se.

Hvordan er vi norske menn: Vi er komplekse og mangeartede. Vi er antakelig de menn som har det mest moderne kvinnesynet og som har skapt det mest moderne og trygge landet for mennesker å bo og for barn å vokse opp i. Alle de velferdsordninger som kvinner har i Norge er faktisk vel så mye kjempet fram av norske menn som av norske kvinner. Vi har vært tøffe nok mot oss selv og våre brødre til å endre oss fra menn som syntes kvinner skulle være husmødre til å dyrke fram kvinner til å være våre gjevnbyrdige. Vi har utviklet oss til å anse en kvinnelig kollega som gjevnbyrdig.

Vi har utviklet vårt syn på hva som er en aktuell partner fra er middelaldersyn på at en kvinne er et objekt som jeg eier og som skal være hjemme, til et moderne kvinnesyn hvor sterke kvinner eller enslige mødre ikke blir ugliest. Den norske mannen har med andre ord blitt et moderne menneske både I samfunnet, på arbeidsplassen og ved valg av partner.

Når jeg leser mange innlegg her så slår det meg at jeg sliter med å kunne si det samme om kvinner. Ikke missforstå meg. Jeg skjærer ikke alle kvinner over samme kam. Jeg er fult ut klar over at mange kvinner har et moderne mannssyn, men andelen som ikke har det er skremmende stor.

Norske kvinner har klart å få et moderne syn på kvinners plass i samfunnet, likhet i arbeidslivet og mye annet, men når dere velger partner så virker dere bundet fast I utrolig primitive tankesett.

Er norske kvinner virkelig fortsatt på sjimpansestadiet når de velger partner? Vandrer dere virkelig rundt som sjimpanser og ikke klarer å tenke lengre enn at uggh uggh han der er stor og dominerende… ugggh uggh han kan beskytte meg når andre sjimpanser angriper. Uggh uggh.. Må parre meg med alfahann … uggh uggh …

Har dere virkelig ikke utviklet dere lengre? Har intelektet deres ingen innvirkning på de mest primitive instinktene deres? Det er nemmelig det å være moderene betyr. Menn og kvinner har delvis primitive instinkter, men man har utviklet seg lengre som menneske og lar seg ikke lengre dominere av huleboerinstinktene.

Norske menn har blitt moderne menn. Håper dere kvinner kommer etter.

Videoannonse
Annonse
Gjest tjallabay
Skrevet

Jeg har stort sett lest det om alfa og betahanner og huleboerteoriene fra andre menn her inne, gjerne når de skal forklare hvorfor kvinner velger de mennene de gjør og ikke velger trådstarterne. Og det er gjerne de som påstår at kvinner faller for badboys og selv etter at haugevis av kvinner svarer og forteller at de ikke faller for badboys så insisterer de på at sånn er det. Det er også de mennene som forklarer jaktinstinktet til menn med teorier om huleboertiden og at menn ikke ønsker å fø opp andre menns barn, også av samme grunn.

Kvinner velger ikke likt, og er ikke like. Det samme gjelder menn.

Skrevet (endret)

På seg selv , kjenner mann andre. Vi gutta har huleboerteorier. Jeg tror at huleboerfølelser er grunnlaget for den ekte romantiske forelskelsen.

I vår sivilisasjon så har vi beveget oss så langt bort fra huleboertilværelsen at det blir ei kløft mellom fornuft og følelser.

Kvinnene sin kløft er nettopp et symbol på denne problematikken.

Endret av I Grosny
Skrevet

Må parre meg med alfahann … uggh uggh …

Ja den var god du :gjeiper:

Alle velger ut fra sine egne kriterier. At du er en betahann som må se på at alfahannene får de pene damene er bare sånn verden er.

Skal jeg si min mening så er alfahannene (og hunnene) ikke nødvendigvis de beste partnerne. Men så er jo de forskjellige de og!

Skrevet

På seg selv , kjenner mann andre. Vi gutta har huleboerteorier. Jeg tror at huleboerfølelser er grunnlaget for den ekte romantiske forelskelsen.

I vår sivilisasjon så har vi beveget oss så langt bort fra huleboertilværelsen at det blir ei kløft mellom fornuft og følelser.

Kvinnene sin kløft er nettopp et symbol på denne problematikken.

Hehe - vel skrevet :)

Vi er vel alle huleboere. Skal vi se på hva som trigger følelser i oss så er det ren kjemi, vi er laget slik vi er laget fordi det er de egenskapene som har fått oss til å bli suverene og overleve andre arter og hatt muligheten til å føre arten videre. Vi trenger følelser for å holde verden i gang. At andre funksjoner også fremdeles er tilstede selv om vi ikke trenger dem lenger i den vestlige verden er en arv som vi ser overalt, fysisk tiltrekning mot sterke menn er automatisk. Når vi blir kjent med dem er det andre verdier som er viktige. Hvis disse tingene kommer i konflikt med hverandre er det ofte de automatiske følelsene som føles sterkest, altså dragningen mot det som urmennesket hadde på toppen av listen. Se f.eks. menn i uniform, som lyser autoritet og styrke ut fra uniformen og ikke personlige egenskaper :gjeiper:

Men spør en som lever i naturen og aldri har kjent tryggheten med å ha grunnlovsfestede retter til lege, tak over hodet osv. hva som er viktig. De svarer nok ikke helt likt ;)

Skrevet

Må parre meg med alfahann … uggh uggh …

Ja den var god du :gjeiper:

Alle velger ut fra sine egne kriterier. At du er en betahann som må se på at alfahannene får de pene damene er bare sånn verden er.

Skal jeg si min mening så er alfahannene (og hunnene) ikke nødvendigvis de beste partnerne. Men så er jo de forskjellige de og!

Svaret ditt sier egentlig ganske mye. Dersom jeg har et moderene menneskesyn så konkluderer du med en gang med at jeg er noe som du kaller betahann og at jeg må stå på sidelinjen å se på at noe som vistnok eksisterer som heter alfahann tar alle damene.

Jeg har dame. Jeg har aldri noe problem med å finne en partner selv. Jeg har stort sett vært i forhold med jenter/kvinner kun med korte opphold siden jeg var 17. Jeg er ganske høy og jeg har trent mye hele mitt liv. Jeg har en rellativt profilert jobb og får mye oppmerksomhet.

Jeg er likevel en svært moderne mann. Jeg tipper at ganske mange kvinner ville se på meg som det du kaller alfahann. Det gjør de eventuellt fordi de ikke vet bedre. Jeg kan ha både evnen til å gjøre meg hørt i en forsamling og å dominere når det trengs, samtidig som jeg kan være øm og hensynstakene. Jeg kan brøle høyt på fotbalkamp og deretter gå hjem og lese eventyr for små barn. Jeg kan både bygge hytte og lese Gabriel Garsia Marques.

Jeg godtar ikke å bli kattegorisert som enten det ene eller det andre fordi jeg ikke er slik.

Skrevet (endret)

Jeg godtar ikke å bli kattegorisert som enten det ene eller det andre fordi jeg ikke er slik.

Etter dette innlegget vil jeg kattegorisere deg som en intellektuell tiger.

Fra spøk til alvor. Det samfunnet vi har i dag er veldig spesialisert, og derfor sårbart. Hvor er makten; i familien, i politiet, i kapitalen, i kirka, i moskeen?

Hvor er sikkerhetsnettet? Hvor er steinalderkompetansen? Hvilke konsekvenser for hagebruket i Oslo har det at Selvaag fyller opp tomtene med sprengstein, og bare legger på et 10cm tynt gress/jordlag?

Vår sivilisasjon kan gå til grunne like fort som du sier "Mogadishu".

At vår sivilisasjon er høyerestående, og den beste i verden er kanskje sant. Men vi har ikke den høyeste kulturen på stort annet enn oljeutvinning. Universitetene og forskningsmiljøene er ikke størst og best i verden. Kunstnerene våre er fattige på penger og håndverksmessig kompetanse. håndverkerene våre er så dyre at de må jobbe billig og kutte hjørner hele tiden. >de som bestiller arbeid vet ikke hva som er fint arbeid.

Kanskje de sterkeste her i landet er de som har ett småbruk og en robåt med noen fiskegarn. Og styrke til å få mat i huset.

Om vår sivilisajon er bra, så er den kanskje den dyreste å drive i hele verden, og det er bare et tidsspørsmål før olja går ut av ballongen.

Hva i all verden mener jeg med dette rotete innlegget?

Jeg mener å påvise at vår sivilisajon, og våre idèer ikke nødvendigvis er bedre enn utenlandske og steinaldrende idèer. Og at holdbarheten på vår sivilisasjon er ukjent. Og at steinalder ikke bare er ur-inkompetent.

Bare noen ord til ettertanke, som jeg ikke er helt sikker på selv.

Endret av I Grosny
Skrevet

Svaret ditt sier egentlig ganske mye. Dersom jeg har et moderene menneskesyn så konkluderer du med en gang med at jeg er noe som du kaller betahann og at jeg må stå på sidelinjen å se på at noe som vistnok eksisterer som heter alfahann tar alle damene.

Jeg har dame. Jeg har aldri noe problem med å finne en partner selv. Jeg har stort sett vært i forhold med jenter/kvinner kun med korte opphold siden jeg var 17. Jeg er ganske høy og jeg har trent mye hele mitt liv. Jeg har en rellativt profilert jobb og får mye oppmerksomhet.

Jeg er likevel en svært moderne mann. Jeg tipper at ganske mange kvinner ville se på meg som det du kaller alfahann. Det gjør de eventuellt fordi de ikke vet bedre. Jeg kan ha både evnen til å gjøre meg hørt i en forsamling og å dominere når det trengs, samtidig som jeg kan være øm og hensynstakene. Jeg kan brøle høyt på fotbalkamp og deretter gå hjem og lese eventyr for små barn. Jeg kan både bygge hytte og lese Gabriel Garsia Marques.

Det kom kanskje ikke helt frem at jeg var sarkastisk. Jo, det finnes "alfahanner". Det er det ikke til å komme bort fra. Hvorfor de er alfa er jo en helt annen sak, det er har jo mye med selvsikkerhet og selvbilde å gjøre, de er ofte oppblåst for å vise seg frem uten at de nødvendigvis har så mye med virkeligheten å gjøre. Ja, akkurat som i dyreriket. Et moderne menneskesyn som du mener å ha ekskluderer altså at det finnes forskjeller på oppførsel, kvinne/mannssyn, prioriteringer i forhold til familie/barn/egoistiske hensyn, men sier at alle er like? I så fall skyter du deg selv i foten.

Skrevet

Et moderne menneskesyn som du mener å ha ekskluderer altså at det finnes forskjeller på oppførsel, kvinne/mannssyn, prioriteringer i forhold til familie/barn/egoistiske hensyn, men sier at alle er like? I så fall skyter du deg selv i foten.

Næmmen les nå hva jeg skriver da.

Jeg skriver om at det er for snevert å kattegorisere mennesker i noen få forutbestemte kattegorier og at hverken jeg eller de fleste andre passer inn i todimensjonale alfa/betahannkategorier. Det er det motsatte av å mene at alle er like.

Jeg ekskluderer på ingen måte forskjeller mellom folk eller mellom kjønn.

Skrevet

Jeg er kvinne, og jeg må faktisk si meg litt enig.

Jeg tror at moteverdenen og media generelt sett er med på å holde kvinner tilbake. Det er veldig mye fokus på utseende til kvinnen i forhold til hvordan mannen ser ut, selv om menn også må slite med sitt. Det er hårvekst og kremer og klær og stil og sminke og farger og rynker og vekt og fasong. Er vel nesten ikke en kroppsdel hos kvinnen som "er fin som den er" uansett. Samtidig så skal vi ha jobb, være gode og oppegående mødre, vi skal kunne lage mat og ofte ha hovedansvar for klesvask og husvask og andre tradisjonelle kvinnejobber. Vi skal være sexy og suverene i senga, ha stor sexlyst og være stolt over det (ellers er vi gammeldagse), ha et godt sosialt liv, gjerne ha noen hobbyer, osv. Vi skal også kunne måke snø og klippe plen, snekre og pusse opp huset. Strengt tatt skal kvinnen kunne gjøre alt, men det som blir feil er når hver eneste kvinne skal klare alle tingene, og gjøre det bra!

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er sånn for alle, eller at menn krever dette av kvinnen, og i forskjellige forhold deler man jo opp arbeidsoppgavene sånn det passer seg, men tror at veldig mange kvinner, bevist eller ubevist, krever alt dette fra seg selv. Da er det kanskje greit å ta den lettvinte metoden å gå etter "alfamenn."

Så er litt enig i at vi kvinner henger etter på en del ting. Ligger mye igjen i underbevistheten hos oss kvinner.

Skrevet

Jeg er kvinne, og jeg må faktisk si meg litt enig.

Jeg tror at moteverdenen og media generelt sett er med på å holde kvinner tilbake. Det er veldig mye fokus på utseende til kvinnen i forhold til hvordan mannen ser ut, selv om menn også må slite med sitt. Det er hårvekst og kremer og klær og stil og sminke og farger og rynker og vekt og fasong. Er vel nesten ikke en kroppsdel hos kvinnen som "er fin som den er" uansett. Samtidig så skal vi ha jobb, være gode og oppegående mødre, vi skal kunne lage mat og ofte ha hovedansvar for klesvask og husvask og andre tradisjonelle kvinnejobber. Vi skal være sexy og suverene i senga, ha stor sexlyst og være stolt over det (ellers er vi gammeldagse), ha et godt sosialt liv, gjerne ha noen hobbyer, osv. Vi skal også kunne måke snø og klippe plen, snekre og pusse opp huset. Strengt tatt skal kvinnen kunne gjøre alt, men det som blir feil er når hver eneste kvinne skal klare alle tingene, og gjøre det bra!

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er sånn for alle, eller at menn krever dette av kvinnen, og i forskjellige forhold deler man jo opp arbeidsoppgavene sånn det passer seg, men tror at veldig mange kvinner, bevist eller ubevist, krever alt dette fra seg selv. Da er det kanskje greit å ta den lettvinte metoden å gå etter "alfamenn."

Så er litt enig i at vi kvinner henger etter på en del ting. Ligger mye igjen i underbevistheten hos oss kvinner.

Det er jo også en sak at mange kvinner driver og konkurrerer med hverandre, og rakker ned på dem som ikke "når opp" til deres standard. Heldigvis er jeg langt unna den slags nå, men har dessverre hatt noen slike i "flokken" tidligere. Det er ikke snakk om status der, for ingen av dem er noe annerledes stilt enn andre - det er rett og slett om å gjøre å holde seg inne med de rette folkene, ha nyoppusset hus og de fineste bilene osv. Slike som bruker "alfamenn" på samme måte som de nye veskene til tusener av kroner. I de omgangskretsene er det ikke lett å passe inn om du er enslig mamma med dårlig råd og en stygg gammel bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...