Gå til innhold

Er snusbruk i barnehagen ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså.

Blant de ansatte

Her er det iallefall et par ansatte som bruker snus. Og det er jo greit nok. Men jeg vet ikke om jeg synes det er greit at de bruker det når de jobber, sammen med barna?

Min datter begynte å prate om snus her en dag, og jeg er ganske overbevist om at hun har det fra barnehagen. Ingen andre rundt oss snuser iallefall.

Er dette greit liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synes jeg faktisk ikke. Om de absolutt må snuse så kan de gjøre det inne på pauserommet, og ta den ut før de går ut til barna igjen. Men egentlig mener jeg at tobakkprodukter har ingenting i en barnehage å gjøre.

Skrevet

Enig med Kara W.

Hvis nikotinbehovet blir for sterkt, bør de heller bruke nikotinsugetabletter (synes ikke de skal tygge tyggegummi, heller).

Skrevet

Ikke greit.

Hvorfor skal snusere snuse hemningsløst i enhver situasjon? Etikette, folkens.

Skrevet

Jeg jobber selv som leder for en institusjon som har omsorg for barn, og mine ansatte får ikke lov til å snuse på jobb. Dersom man har behov for en pris under leppa kan man gå utenfor området på samme måte som røykerne må. Dette har blitt håndhevet ganske strengt, og alle vet at det ikke er akseptabelt.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Min datter begynte å prate om snus her en dag, og jeg er ganske overbevist om at hun har det fra barnehagen. Ingen andre rundt oss snuser iallefall.

Da vil jeg kanskje anta at det er ett av de andre barna som har fortalt om snus (f.eks fordi de har sett snusing hjemme), like gjerne som at en ansatt har snuset?

Skrevet

Nei, der er apsolutt ikke greit i det hele!

Skrevet (endret)

Hvorfor ikke? De ser jo at folk snuser ellers. Eller skal de låses inne så de aldri ser røykende eller folk som som drikker alkohol heller? Dere er så prippne!

Endret av Vinnie
Skrevet

Hvorfor ikke? De ser jo at folk snuser ellers. Eller skal de låses inne så de aldri ser røykende eller folk som som drikker alkohol heller? Dere er så prippne!

Så lenge de ikke tar snusen inn og ut mens barna ser på, ser jeg ikke problemet.

Skrevet

Så lenge de ikke tar snusen inn og ut mens barna ser på, ser jeg ikke problemet.

Einig.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Hvorfor ikke? De ser jo at folk snuser ellers.

Nei, mitt barn ser ikke "folk som snuser ellers". Kan ikke skjønne hvor eller når han skulle sett det.

Eller skal de låses inne så de aldri ser røykende eller folk som som drikker alkohol heller? Dere er så prippne!

Jeg ser ikke for meg at han skal se folk drikke alkohol mens han ennå er i barnehagealder, nei. Og røyking har han ennå ikke sett og om han etter hvert for se det vil det jo bare være noen vi passerer, ikke en person han har et forhold til (vi kjenner faktisk ingen som røyker, og de fleste som røyker gjør vel uansett ikke det når de ser sammen med barn)

Skrevet

Synes du det er greit at barnehageansatte røyker foran barna også?

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit.

Snus er en uting. Det er avhengighetsdannende, ødelegger tenner og tannkjøtt, lukter vondt (i alle fall når man åpner boksen) og ser vannvittig stygt ut. Jeg har (min lille tale på tross) ingen ting imot at folk snuser. Det er hver enkelts eget valg (jeg har gjort det periodevis selv), men jeg synes ikke det er greit at barnehageansatte gjør det på jobb. Barna vil bli vandt (eller heter det vant?) til dette på et alt for tidlig tidspunkt. Jeg synes det er en fin ordning som ble nevnt over: At folk som må ha snus må gå utenfor et angitt område akkurat som røykere.

Skrevet

Jeg synes snus skal likestilles med røyk, det er ikke lov å røyke foran barna i en barnehage heller! Skole likedan. Synes at snusere skal ta snusen sin i pausen, på lik linje med røykere. Eneste fordelen jeg kan se med snus er at det ikke stinker av snuserne etter en snuspause sånn som det gjør av røykere som har vært bak huset og røyket...

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg er absolutt enig i at snus ikke er like ille som røyking, men jeg ser likevel ingen grunn til at folk ikke kan vente til pausen sin og fritiden etter jobb med denne typen "private uvaner".

Skrevet

Synes du det er greit at barnehageansatte røyker foran barna også?

Så lenge de har lunsjpause og står utenfor området så ja. Snus plager ikke barna, det kan lukte litt men det gjør visse krydder og hvitløk også.

Skrevet

(synes ikke de skal tygge tyggegummi, heller).

så nå skal tyggis være forbudt i barnehage og??

hehe ja snakk om pripne folk!

Jammen glad jeg ikke jobber i barnehage å skal tilfredstille alle idiotiske kravene fra foreldrene!

Stakkars de som jobber der!

Skrevet

Sitter her og tenker litt tilbake i tid, da den nye røykeloven kom. Da ble det forbudt å røyke på utesteder osv.

Etter den loven kom vet jeg at flere begynte og snuse enn og fortsette å røyke. Snus har aldri vert nevnt noen steder at ikke er lov på/i offentlige steder på lik linje med røyk.

Jeg er selv røyker og må si at jeg er vel en av de få som ikke vil ha tilbake røyking på utesteder, det er faktisk godt å gå ut å ta seg en blås, så inneluften er god. Røyker selv og ute når jeg er hjemme.

Jeg syns vi ikke skal nekte noen og snuse så lenge de kan gjøre det så det ikke vil syns. Si at det lukter vondt syns jeg og man skal tenke seg om med å si, jeg vet det er mange som er plaget over folk som parfymerer seg for mye, det kan og lukte vondt. Skal vi til slutt bli så prippene å si at bruker du deo eller parfyme så gjør det utenfor barnehagen?

Ja jeg drar kanskje denne litt langt, men jeg vil at vi skal tenke på at det er mere som faktisk lukter vondt for enkelte enn bare snus.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Si at det lukter vondt syns jeg og man skal tenke seg om med å si, jeg vet det er mange som er plaget over folk som parfymerer seg for mye, det kan og lukte vondt.

Må bare presiserer at evt vond lukt ikke er årsaken til at jeg mener det ikke skal snuses i barnehagen. Det handler mer om at små barn bør slippe å forholde seg til denne typen uheldige uvaner fra mennesker de ser på som forbilder. Man bør ikke "venne barna til snusing" i en barnehage (hva folk gjør med sine egne barn hjemme skal jeg ikke legge meg bort i, men i en barnehage bør man ha litt større krav, synes jeg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...