AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Jeg vurderer å kjøpe et lekekjøkken til sønnen vår. Han er 1,5 år gammel og elsker alt av skuffer og skap. Men, så er det jo dette med gutteleker og jenteleker. Er det ok å kjøpe et lekekjøkken til en gutt, eller vil folk se rart på oss? Og er det noen der ute med gutter som liker lekekjøkken? Mannen min er litt skeptisk, men jeg vet liksom ikke Er det ok å kjøpe kjøkken til gutter? Anyone?
Mathiiilde Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 (endret) Tenk på at gutten din skal komme inn i livet med åpne øyne. Hvem vet hva han liker å leke med, kanskje kommer han til å leke med dukker. Dette er en stor diskusjon i forhold til heteronormativen og hvordan miljøet tvinger barn inn i kjønnsroller. Noe man kan se veldig godt i lekekataloger, derfor er det veldig bra å blande disse litt mener jeg. Dessuten vil jeg også si at lekekjøkken er litt sånn midt i mellom. Endret 2. september 2010 av Mathiiilde
helenaa Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Jeg har ingen sønn selv, men tenker jo at kjøkkenet er for både kvinner og menn. Så lekekjøkken burde være for både gutter og jenter.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Vi har kjøkken til vår lille gutt på 1,5 år og han elsker å "lage mat", putte ting inni stekeovnen, gjemme ting i skuffene, skru på knottene osv. Tenkte ikke tanken engang på "gutte/jenteleker" da jeg kjøpte det. Synes det er en "kjønnsnøytral" leke, som det sies over her. Om han vil ha en dukke senere så skal han få det også. I barnehagen ser jeg alltid gutter så vel som jenter stå i kjøkkenkroken og det er også barn som er eldre enn min.
Kara W Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Lekekjøkken ser jeg også på som kjønnsnøytralt (selv om jeg har sett noen grusomme eksempler i rose, glitter og blonder). Vurderer selv å kjøpe det til gutten vår til jul, som da vil være 2,5. Hvis noen forresten vet om noen fine lekekjøkken så må de gjerne komme med tips.
Nerdemamma Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Jeg har også kjempe lyst til å kjøpe kjøkken til sønnen vår. Han er halvannet år til jul. Noen tips om hvilket kjøkken som er bra? Syntes Brio sin ser så.... enkel ut?
Auraya Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 Jeg synes du bør ignorere dette med gutte- og jenteleker, og gå for det han er interessert i. Når det er sagt synes jeg heller ikke ett kjøkken er spesielt jentete. Vi lever i 2010, begge kjønn lager mat, og mange av verdens fremste kokker er menn.
Gjest imli Skrevet 2. september 2010 #9 Skrevet 2. september 2010 Herregud, ja. Å lage mat er då vel ganske kjønnsnøytralt. Syns det høyres ille ut å kanskje skulle nekte sonen din noko han er interessert i berre fordi han er gut!
Leanne Skrevet 2. september 2010 #10 Skrevet 2. september 2010 Kjøp i vei! Lekekjøkkenet er for alle Barn har godt av å leke med forskjellige leker, jeg har kjøpt bil, bilgarasje og gravemaskin til min datter. Og jeg har kjøpt dukker, hello Kitty/ prinsesse ting til min sønn. Da datteren min var mindre likte hun typiske gutteting, nå som hun er 5 er det ikke interessant lenger. Sønnen på 3 leker med alt om hverandre. Kan være pappa og stelle med babyen sin, kan være snekker og hamre løs på alt mulig, leke med bilene osv.. Synes du skal følge barnets interesse etter hva de liker å leke med, ikke bry seg så mye om hva andre tror og tenker om dere
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #11 Skrevet 2. september 2010 Jeg vil nå si at det er de som ser rart på deg som det er noe rart med. Vil din gutt ha slike leker synes jeg han bør få det. Synes vi bør slutte med dette tullet med at "gutter leker med biler og jenter leker med Barbie" og heller få inn "gutter og jenter leker med hva de vil".
Gjest lykkelitn Skrevet 2. september 2010 #12 Skrevet 2. september 2010 når jeg var liten jente, elsket jeg å leke med lego sammen med min beste kompis. og så ¨sotet¨ vi rutene på alle småbilene med svart sprittusj;) la barna leke med hva de vil, ingen tar skade av det! og det er jo bare et pluss om gutten blir god kokk når han blir stor! hvilken kvinne vil ikke ha en mann som er flink på kjøkkenet?
Isabell84 Skrevet 2. september 2010 #13 Skrevet 2. september 2010 (endret) Søk opp Duktig på Ikea. Ganske så sjarmerende lite kjøkken som er kjønnsnøytralt:) Endret 2. september 2010 av Isabell84
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #14 Skrevet 2. september 2010 Sønnen min på 15 mndr fikk nettopp en BRio komfyr og kjelesett fra IKEA. Den står på kjøkkenet og han leker med den hele tiden, særlig når vi lager mat. Helt topp, noe av det beste er at resten av kjøkkenet og våre ordentlige gryter får stå i fred:) For de som syns Brio sin komfyr er kjedelig, har de masse varianter av lekekomfyrer og kjøkkenstasj på Riktige Leker. http://www.riktigeleker.no/default.asp?page=30
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #15 Skrevet 2. september 2010 Herrefred; hvorfor skal ikke en gutt ha lekekjøkken?? Snakk om å innprente kjønnsroller fra starten av!! Min datter fikk både typiske "gutteleker" og "jenteleker".. Hun foretrakk biler, togbane og radiostyrte biler! Hun er nå tenåring, og verdens mest feminine jente, med guttekjæreste og det hele! Søstera derimot hadde det samme valget, men hun foretrakk dukker, barbie og rosa prinsesser... Kjøp lekekjøkken du! Toys r Us har et veldig enkelt og greit et, helt plain, uten Hello Kitty eller noe sånt som går direkte på jenter. Likedan mener jeg at jeg så et ok et på BR leker...
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2010 #16 Skrevet 2. september 2010 Jeg er en mann på 35, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan noen kan kjøpe et lekekjøkken til en gutt. Hvis han interesserer seg for det så er det fordi det har knotter som kan skrues på. Gutter er mer tekniske av seg enn jenter og skal ha mer gutteleker enn jenteleker. Og til de som mener "vi lever i 2010 og alle er like", det er en forskjell på gutter og jenter fra naturen av. Hvis en gutt vokser opp slik dere kvinner vil han skal vokse opp vil han bli en tøffel og ingen damer vil ta i han en gang. Nei, gi han lekebiler, og etter hvert som han blir større, fjernstyrte biler og mini-motorsykler. Så vokser han opp til å bli en mann heller enn kjønnsforvirret.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. september 2010 #17 Skrevet 2. september 2010 Lekekjøkken ser jeg også på som kjønnsnøytralt (selv om jeg har sett noen grusomme eksempler i rose, glitter og blonder). Vurderer selv å kjøpe det til gutten vår til jul, som da vil være 2,5. Hvis noen forresten vet om noen fine lekekjøkken så må de gjerne komme med tips. Ikea har - Varde versjonen i barnestørrelse: Duktig Hele Duktig serien.
helenaa Skrevet 3. september 2010 #18 Skrevet 3. september 2010 Jeg er en mann på 35, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan noen kan kjøpe et lekekjøkken til en gutt. Hvis han interesserer seg for det så er det fordi det har knotter som kan skrues på. Gutter er mer tekniske av seg enn jenter og skal ha mer gutteleker enn jenteleker. Og til de som mener "vi lever i 2010 og alle er like", det er en forskjell på gutter og jenter fra naturen av. Hvis en gutt vokser opp slik dere kvinner vil han skal vokse opp vil han bli en tøffel og ingen damer vil ta i han en gang. Nei, gi han lekebiler, og etter hvert som han blir større, fjernstyrte biler og mini-motorsykler. Så vokser han opp til å bli en mann heller enn kjønnsforvirret. Hahaha, jeg skulle likt å se den moderne dama som IKKE liker at mannen er interessert i å lage mat!
Mixelite Skrevet 3. september 2010 #19 Skrevet 3. september 2010 Jeg er en mann på 35, og jeg har vanskelig for å forstå hvordan noen kan kjøpe et lekekjøkken til en gutt. Hvis han interesserer seg for det så er det fordi det har knotter som kan skrues på. Gutter er mer tekniske av seg enn jenter og skal ha mer gutteleker enn jenteleker. Og til de som mener "vi lever i 2010 og alle er like", det er en forskjell på gutter og jenter fra naturen av. Hvis en gutt vokser opp slik dere kvinner vil han skal vokse opp vil han bli en tøffel og ingen damer vil ta i han en gang. Nei, gi han lekebiler, og etter hvert som han blir større, fjernstyrte biler og mini-motorsykler. Så vokser han opp til å bli en mann heller enn kjønnsforvirret. Du troller vel? Gi gutten det han vil ha, sier jeg. Vil han ha motorsykkel, så er det greit, vil han ha kjøkken, er det greit. Mine barn hadde lekekjøkken og begge skrur og mekker så olja skvetter, kjører motorsykkel og koser seg. Kjønnsforvirret du liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå