LineGourmet Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Jeg skal ta LAP om et par uker ved Ullevål. Så langt er alt funnet normalt med meg og sambo. Er veldig spent på hva de finner og om de eventuelt kan "fikse" det de finner. Om du har tatt lap; - hva fant de? og kunne de fikse det? - hvor lenge var du sykmeldt? - har du i etterkant blitt gravid? med eller uten prøverør - og ellers dine erfaringer fysisk og psykisk rundt operasjonen... Håper noen vil dele sine erfaringer
ebitt Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Som du sikkert vet Line så har jeg vært gjennom det De fant en tett eggleder å ellers pcos. Den egglederen som var tett er det fremdeles - de fikk den tydeligvis ikke åpnet. Den andre "svidde" de for at eggene skal ha sjangs til å slippe. Det jeg merker i etterkant er at mens er blitt mer regelmessig med syklus på 32 - 35 dager ca. Som du også vet er jeg ikke blitt gravid men det sies at de første mnd etterpå hvis pcos er de mest fruktbare. Det har visst en tendens til å tettes igjen etter en stund igjen. Ellers voldsomme luftsmerter i etterkant. Dette er dog individuelt, men til meg var det så ille at jeg mått sitte oppreist i 90 grader å "sove" 2 netter. Hadde ikke sjangs til å legge meg bakover uten at det kjentes ut som lungene klappet sammen. Men så gikk det sakte men sikkert bedre. Jeg hadde ikke hatt sjangs til å gå på jobb de første 3 - 4 dagene, men ble ikke sykemeldt. Ønsker deg lykke til Line - operasjon var ikke skummel selv om jeg som første gangs narkosehaver grudde meg noe fælt.
Lille Larve Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Jeg tok lap på Riksen. De fant PCOS og brente hull på mange cyster. Var "støl" i magen i ca 14 dager etterpå, var heldig og hadde ikke luftsmerter. Fikk sykemeldig for 1 uke. Har fått en datter med IVF Lykke til
Coriander Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 Jeg tok Lap for 1,5 år siden. De fant bittelitt endo, som de brant vekk, ellers ingenting annet. De tok også bilder der inne, som jeg fikk se da jeg våknet(ordentlige bilder, farger og alt) Ble sykemeldt i fem dager og det trengte jeg. Var som Ebitt, helt konka ut av luftsmerter, kunne ikke sitte oppreist og knapt nok gå på tre dager fordi det gjorde så vondt i skuldrene. Måtte gå helt bøyd for å komme noe sted...Disse smertene varte i tre dager, etter det ble det bedre nesten time for time. Jeg syntes det hjalp veldig med varmeflaske. Sårene var egentlig helt greie. Fikk litt infeksjon i navlen, men det hadde nok mer med dyp navle å gjøre. Gruet meg noe voldsomt i forkant, men det er ikke i nærheten av å være så skummelt som man tror. Men det er også et større inngrep enn det man blir forledet til å tro. Sykehusbrevet sa f.eks at man kunne forvente milde luftsmerter, så jeg var ikke forberedt på hvor vondt det faktisk var. Lykke til med det hele, det kommer nok til å gå helt fint
LineGourmet Skrevet 3. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. september 2010 Tusen takk alle dere som har svart ...hører gjerne fra flere også..
Smusse Skrevet 3. september 2010 #6 Skrevet 3. september 2010 Jeg tok lap i forbindelse med utredning for barnløshet for 2,5 år siden. De fant litt endometriose som de brant vekk. Jeg ble da gravid på egen hånd etter noen måneder, men mistet desverre i SA. Hadde ekstreme luftsmerter de første dagene etter inngrepet! Fikk 3 dager sykemelding av legen på sykehuset og ordnet med flere dager hos fastlegen etterhvert. Hadde ikke sjangs til å gå på jobb på i allefall 1 uke. Jeg har nå en fantastisk datter på 1 år som vi fikk ved hjelp av IVF :rødme: 1
LineGourmet Skrevet 3. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2010 Jeg har nå en fantastisk datter på 1 år som vi fikk ved hjelp av IVF :rødme: Godt å høre
Gjest Alabama Skrevet 3. september 2010 #8 Skrevet 3. september 2010 Hvordan vet man at man har tette eggledere egentlig? Er det sånn man bare finner ut ved å gå fysisk inn og se etter?
Gjest Iril Skrevet 3. september 2010 #9 Skrevet 3. september 2010 Hvordan vet man at man har tette eggledere egentlig? Er det sånn man bare finner ut ved å gå fysisk inn og se etter? Ja, eller man kan se det på HSG-røntgen også. Da tar de kontrastvæske opp der og sjekker om den stopper. Dessverre kan man ikke se det på UL, for det hadde jo vært veldig enkelt.
Gjest Alabama Skrevet 3. september 2010 #10 Skrevet 3. september 2010 Hvorfor gjør man ikke HSG-rtg først da? Må jo være billigere og enklere? Mer skadelig kanskje?
Gjest Iril Skrevet 3. september 2010 #11 Skrevet 3. september 2010 Det vet jeg ikke, alle jeg kjenner har fått HSG-røntgen først. Ikke at det er så mange da, 5 stykker, tror jeg..
Angelfalls Skrevet 6. september 2010 #12 Skrevet 6. september 2010 Hei! Gikk gjennom LAP i januar pga mistanke om endometriose. Noe det viste seg var korrekt De fjernet det ikke da de var litt usikre, men går 3. hver måned nå på sykehuset til oppfølging. Har ikke blitt gravid etterpå. Det gikk fint, selve operasjonen. Får 3 små søte arr etterpå, 1 i navelen. Min er nå et lite arr i, de andre 2 har helt forsvunnet. Jeg lå på sykehus 6 dager. Det vanlige er å reise hjem samme dag, men jeg lå for å få intravenøs næring noen dager etterpå. Psykisk var det skummelt, dette med narkose etc. Og stusser enda over at de sa til meg etterpå det var ikke funnet noe, men så viser det seg at de fant noe de ikke var sikker på og tok vevsprøve. Jeg ble innlagt 2 uker senere pga magesmerter, da sa de at det var endometriose likevel... Fysisk tok det veldig på. Jeg fikk en masse luft i magen og når den skulle ut etterhvert beveget den seg opp mot nakken/ryggen og det var mye smerter der i tillegg til magen. Magen var øm, som et stort blåmerke på en måte. Gikk over ikke kjempemange dager etterpå, men derfor ble jeg liggende dager etterpå pga jeg ikke fikk i meg mat/drikke. Lykke til da! og av og til må det til uansett om det ikke er så kjempe behagelig. Det går fint, og de på sykehuset er kjempeflinke og dyktige. Er jo en rutineoperasjon dette her.
SøsterLiten Skrevet 6. september 2010 #13 Skrevet 6. september 2010 Heia Line! Jeg ble operert februar 09 pga mistanke om endometriose, de fant ikke noe endo, men 1 tett eggleder og 1 liten eggstokk på hver sin side. Jeg fikk blødning etter operasjonen og endte opp sykemelt 1 uke etter inngrepet, med forlengelse på 1 uke til. Mye smerter og hoven mage, fikk infeksjon i navlesåret og måtte gå på hestekur med antibiotika... Ble på forhånd forespeilet at dersom det var tette eggledere så ville de bli åpnet, fikk vite etterpå at de har sluttet å åpne pga at arrvev kan gjøre saken værre... Psykisk var jeg utslitt etterpå mest pga infeksjonen og blødningen som gjorde meg så slapp og dårlig. Det er en rutine operasjon, men det er fortsatt en operasjon. Det kommer sikkert til å gå bra for deg Line, håper de finner ut av det for deg og at du slipper komplikasjoner!! Jeg er som du vet gravid etter IVF. Håper din spire er rett rundt hjørnet for det fortjener du virkelig Line!!
LineGourmet Skrevet 6. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 6. september 2010 Hvorfor gjør man ikke HSG-rtg først da? Må jo være billigere og enklere? Mer skadelig kanskje? Jeg har forstått det sånn at de har gått mer og mer bort i fra HSG røntgen og over til Lap fordi de kan gjøre noe med det de finner. Lap er liksom sikrere diagnose + at de kan korrigere med en gang...
LineGourmet Skrevet 6. september 2010 Forfatter #15 Skrevet 6. september 2010 Lykke til da! og av og til må det til uansett om det ikke er så kjempe behagelig. Det går fint, og de på sykehuset er kjempeflinke og dyktige. Er jo en rutineoperasjon dette her. Takk Men skremmende hvordan legene roter noen ganger. Har faktisk mest noja for å bli avlyst jeg.. altså at operasjon blir utsatt samme dagen som jeg faktisk møter opp der.. Men det er greit om de ber meg gå hjem fordi de finner hcg i blodprøven
LineGourmet Skrevet 6. september 2010 Forfatter #16 Skrevet 6. september 2010 Jeg er som du vet gravid etter IVF. Håper din spire er rett rundt hjørnet for det fortjener du virkelig Line!!
Gjest Iril Skrevet 6. september 2010 #17 Skrevet 6. september 2010 Jeg har forstått det sånn at de har gått mer og mer bort i fra HSG røntgen og over til Lap fordi de kan gjøre noe med det de finner. Lap er liksom sikrere diagnose + at de kan korrigere med en gang... Det høres jo i grunnen veldig logisk ut.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #18 Skrevet 6. september 2010 bare 1 lite tips: det heter Laparoskopi (kikkhullsoperasjon), ikke lapraskopi
LineGourmet Skrevet 6. september 2010 Forfatter #19 Skrevet 6. september 2010 bare 1 lite tips: det heter Laparoskopi (kikkhullsoperasjon), ikke lapraskopi Ehm.. ja. Ikke lett, derfor best og bare forkorte til Lap
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #20 Skrevet 6. september 2010 En laparaskopi kan bety både kort rekonvalesens, og laaang rekonvalesens. Det kommer an på hva som skal gjøres med deg. (Jeg fikk fjernet to store cyster,testet eggledere m kontrastvæske. Hele operasjonen tok 3 1/5 time, og jeg var sykemeldt i 2 uker). Det som er plagsomt for de fleste, er luftsmerter. Og mage-og ryggmuskler kan være enormt stive og ømme- dette gjør at det er vondt å gå et stykke, sitte lenge om gangen osv.Det kommer vel an på hvor lenge operasjonen varer, hva som må gjøres. Det er ikke noe å grue seg for. Det er fælt å våkne etterpå fordi man føler seg så....forvirret, trøtt, omtumlet av narkose (og muligens morfin!), men det er godt å vite at det er over, og at man endelig er ferdig med det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå