Gå til innhold

Ble nektet å kjøpe mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun skal ikke behandle deg sånn. Vanligvis har gatekjøkkenansatte betalt en halvtime etter stengetid så de skal rekke å vaske og rydde alt selv om man ofte må begynne mye før for at det skal bli bra, i tillegg får man noen steder beskjed at man kan ta imot betaling helt til man går for dagen - men dette er ganske umulig når man skal ta kasseoppgjøret også.

Uansett er det ganske uproft synes jeg at hun ikke hadde pølser liggende på grillen eller i kokeren, helt til stengetid. Wienerpølser tar f.eks bare ca to minutter å varme i kokeren før de er klare hvis man skrur opp varmen litt. Tydeligvis en som ville raskt hjem, mulig hun kanskje var underbetalt også- da får man vel ikke så god service.

Ikke ta det personlig, jeg vet hvor irriterende det er når folk kommer fem minutter før stengetid og skal ha fem hamburgermenyer, og man allerede har vasket platen. Men jobber man i et serviceyrke skal man yte service, uansett, og ALDRI være sur på kunden, da kan man bare finne seg en annen jobb. Selv om hun ikke hadde pølser kunne hun vært høflig avvisende med et smil og ikke svare frekt slik hun gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du det til meg, jeg har da ikke vært på noe gatekjøkken...?

Tror du er litt for rask med reply-knappen din, jeg ;)

Jeg sa det ikke til deg. Jeg la inn et mellomrom mellom svaret på innlegget ditt og svaret jeg ga TS. Trodde alle oppegående mennesker ville skjønne at det var to separate svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI gått dit igjen.

En ting er at de er tom for mat - det kan skje. Og det er fullt forståelig. Men så lenge pølsekokeren er på kunne hun tilbudt deg en wiener.

Hvis hun likevel valgte å ikke gjøre det, burde hun svart høflig "dessverre, det klarer vi ikke i kveld" uten å legge seg opp i hvorfor du ikke var der før, osv. Det har da vitterligen hun ikke noe med.

Forøvrig opplevde jeg nesten det samme på et hotell - jeg spurte før jeg gikk i møtet jeg skulle når de stengte kjøkkenet: kl 22. Jeg kom inn døren kl 1 minutt på 22 og da var det ikke mulig overhodet å få mat. Jeg ble stående å gape - dette var et sted i hutaheiti med ikke for mange alternativer. Hvis noen spør når kan jeg få servert mat (det var det jeg spurte om) og får som svar "frem til kl 22" og når man da er der før 22 og får beskjed om at det likevel ikke går DA er man vrang med vilje.

Jeg gikk til nabohotellet og fikk en helt annen behandling.

På hotellet jeg jobbet ved hendte det samme. Noen kvelder var det kjempestille, og den som jobbet på kjøkkenet hadde vasket hele kjøkkenet og vasket opp. Det meste var ryddet bort. Når noen da kom og spurte om mat et minutt før de stengte sa de at det ikke gikk an. Å måtte jobbe en halvtime ekstra (de fikk kun betalt til stengetid) pga noen som kommer helt i siste liten er sikkert ikke særlig hyggelig. Å lage mat og skitne til hele kjøkkenet for den som ikke klarer å være der litt før? Nei, da har jeg faktisk full forståelse for at de sier nei.

Jeg tør forøvrig aldri å komme til et spisested bare ett minutt før stengetid. Jeg tenker alltid at man må beregne tid til å lage maten også. Det er ikke det samme å bestille før 22 som at de stenger kl. 22.

Men TS; selvfølgelig oppførte denne jenta seg helt uakseptabelt! Greit nok at du ikke fikk mat (om det tok lang tid å lage), men man kan da ikke snakke til folk på den måten, spesielt ikke hvis man jobber i servicebransjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

På hotellet jeg jobbet ved hendte det samme. Noen kvelder var det kjempestille, og den som jobbet på kjøkkenet hadde vasket hele kjøkkenet og vasket opp. Det meste var ryddet bort. Når noen da kom og spurte om mat et minutt før de stengte sa de at det ikke gikk an. Å måtte jobbe en halvtime ekstra (de fikk kun betalt til stengetid) pga noen som kommer helt i siste liten er sikkert ikke særlig hyggelig. Å lage mat og skitne til hele kjøkkenet for den som ikke klarer å være der litt før? Nei, da har jeg faktisk full forståelse for at de sier nei.

Jeg tør forøvrig aldri å komme til et spisested bare ett minutt før stengetid. Jeg tenker alltid at man må beregne tid til å lage maten også. Det er ikke det samme å bestille før 22 som at de stenger kl. 22.

Tar frem t-skje: man ankommer hotellet. På vei i møtet man skal i - et annet sted på tettstedet spør man: Hvor sent kan jeg få servering. Svar: inntil kl 22. Altså: Hvordan mener DU at man skal tolke kelneren når man spør direkte - siden man vet at man blir sen? Så da forventet jeg faktisk at jeg fikk servering når jeg ankom før 22.

Og ja alt det andre forstår jeg. Men som kokk eller servitør kan du ikke forvente at jeg skal vite alt om de tekniske finessene på et storkjøkken. Når jeg spør slik må de også forvente at jeg ikke forstår at de EGENTLIG mener 21:30. Skjønner?

Hadde jeg visst at det var DET de mente hadde jeg bedt de lage noe som var klart til jeg kom tilbake som jeg kunne spise på rommet. Så forferdelig vanskelig kan det ikke være for deg heller å forstå hva det vil si å betjene og yte service for sine gjester. Jeg har forøvrig OGSÅ jobbet på hotell - etter denne hendelsen. Og opplevd at resepsjonistene smurte blingser til sultne hotellgjester - som service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS; selvfølgelig oppførte denne jenta seg helt uakseptabelt! Greit nok at du ikke fikk mat (om det tok lang tid å lage), men man kan da ikke snakke til folk på den måten, spesielt ikke hvis man jobber i servicebransjen!

Enig. At de stenger 22 betyr ikke nødvendigvis at serveringen stenger 22. Jeg har opplevd flere ganger på kiosker at de ikke har hatt pølser når jeg kommer rett før stengetid. Det er helt greit. Jeg har forståelse for at de ikke har x antall pølser klare sent på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar frem t-skje: man ankommer hotellet. På vei i møtet man skal i - et annet sted på tettstedet spør man: Hvor sent kan jeg få servering. Svar: inntil kl 22. Altså: Hvordan mener DU at man skal tolke kelneren når man spør direkte - siden man vet at man blir sen? Så da forventet jeg faktisk at jeg fikk servering når jeg ankom før 22.

Og ja alt det andre forstår jeg. Men som kokk eller servitør kan du ikke forvente at jeg skal vite alt om de tekniske finessene på et storkjøkken. Når jeg spør slik må de også forvente at jeg ikke forstår at de EGENTLIG mener 21:30. Skjønner?

Hadde jeg visst at det var DET de mente hadde jeg bedt de lage noe som var klart til jeg kom tilbake som jeg kunne spise på rommet. Så forferdelig vanskelig kan det ikke være for deg heller å forstå hva det vil si å betjene og yte service for sine gjester. Jeg har forøvrig OGSÅ jobbet på hotell - etter denne hendelsen. Og opplevd at resepsjonistene smurte blingser til sultne hotellgjester - som service.

Men du ville jo ikke blitt servert før kl. 22 hvis du bestiller kl. 21.59. Spurte du derimot om inntil hvilket klokkeslett du kunne gjøre en bestilling forstår jeg det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men du ville jo ikke blitt servert før kl. 22 hvis du bestiller kl. 21.59. Spurte du derimot om inntil hvilket klokkeslett du kunne gjøre en bestilling forstår jeg det jo.

Hjelpe meg.

Forventer du virkelig at en gjest skal i detaljerte ordelag spesifisere nøyaktig hva det skal være når denne har det travelt? Mitt spørsmål handlet ikke om hvor lenge jeg kunne få sitte i spisesalen og spise min bestilte mat, men når jeg måtte være der for å få denne maten. JEG som en enkel gjest på hotell vet verken hvor lang tid hotellet bruker på å lage denne maten eller hvor lang tid de bruker på å stenge ned kjøkkenet.

Jeg hadde akkurat ankommet. Jeg skulle være der den kvelden. Jeg hadde virkelig dårlig tid og var allerede megasulten. Jeg visste at jeg ikke kom til å få spist før etter møtet. 3 timer senere. Da er det ikke for meg tid for å detaljforklare for personalet: når må jeg bestille dersom dere skal få laget og servert maten slik at jeg skal få spist på dette ærverdige etablissementet her i kveld?

La meg også understreke at i denne perioden så reiste jeg rundt i mange uker og det var kun ved dette hotellet det var et problem. Over alt ellers både forstod de spørsmålet - ved å spesifisere svaret: vel kokken går kl 22 og stenger ned kl 21:30 så du må ha bestilt innen den tid. Jeg spør ikke: hvor sent kan jeg få mat bare for å få et helt ufattelig tåpelig svar og bli møtt med et skuldertrekk og bare vanskelighet tilbake.

Og som resultat av deres vanskelige oppførsel bor jeg aldri på det hotellet lenger hvis jeg kan velge selv. Jeg har vært der en gang siden hvor de også greide å ødelegge nettopp maten, og etter det aldri mer.

Eller mener du at hvis jeg spør SAS når flyet går og får til svar 18:30 uten å samtidig bli opplyst om at innsjekking og gate stenger 1 time før samt at jeg må beregne tid til sikkerhetskontroll så har de svart på det jeg spurte om ut fra god kundeservice? God kundeservice går nemlig ut på å skjønne eller forvisse seg om at man har skjønt hva kunden spør om. Kun da kan man gi korrekt svar.

Og jeg mener fremdeles at hvis jeg spør: når må jeg være tilbake til for å få mat og får til svar kl 22 for så å ikke få servering kl 21:59 begrunnet i at kjøkkenet er stengt er god kundeservice ELLER riktig svar på det jeg spør om.

Men ja jeg har selvsagt lært av denne episoden samt min egen erfaring fra bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet på gatekjøkken som i perioder kunne være stile på kveldene. Vi vasket grillene, tok plast over grønnsakene og vasket kjøkkenet. Om det skulle komme en kunde 1 min før vi stengte kjøkkenet laget jeg selvsagt mat til h*n. Så vasket jeg kjøkkenet om igjen, noe som var ganske så fort gjort. Blir jo ikke særlig møkkete av å lage 1 rett til 1 person....

Tror sjefen min hadde gitt meg en kraftig advarsel om jeg hadde nektet kunder servering før kjøkkenet stengte, bare fordi jeg hadde vasket det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på gatekjøkken hadde vi betalt til vi var ferdige med å rydde/vaske. Vi tok imot siste bestilling ved stengetid. Dette variere sikkert fra sted til sted, men om man stenger kjøkkenet f.eks. en halvtime før stengetid bør man gi beskjed om det på en lapp e.l.

Må også si at jeg er helt enig med Blondie - når du har spurt og fått et klart svar er det dårlig service å gå bort fra dette i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som jeg har en annen oppfatning av servering enn andre her. Jeg mener at hvis det er servering frem til kl. 22, så vil det si å bli servert mat frem til det. Hvis du bestiller maten ett minutt før stengetid er det jo en selvfølge at det ikke er mulig å få den servert før de stenger.

Får man derimot betalt for den tiden man er igjen er det en annen sak. Men om jeg hadde jobbet på et gatekjøkken, hadde jeg ikke ville jobbet en halvtime ekstra som en tjeneste for en vilt fremmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanligvis pleier serveringsteder å stenge kjøkkenet halv time før stengetiden.

Men aldrig vært bort slik kunde behandling, de må nok ha hatt et meget dårlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Virker som jeg har en annen oppfatning av servering enn andre her. Jeg mener at hvis det er servering frem til kl. 22, så vil det si å bli servert mat frem til det. Hvis du bestiller maten ett minutt før stengetid er det jo en selvfølge at det ikke er mulig å få den servert før de stenger.

Hvor lang tid tar det å smøre to skiver? Jeg ble nektet det også.

Får man derimot betalt for den tiden man er igjen er det en annen sak. Men om jeg hadde jobbet på et gatekjøkken, hadde jeg ikke ville jobbet en halvtime ekstra som en tjeneste for en vilt fremmed.

Dette synes jeg er usaklig. Kundene/gjestene dine kan ikke vite hvor lenge du får betalt. Det kunden/gjesten din ønsker å få vite er når man faktisk kan få spist og hvis du svarer på den måten jeg ble svart må du forvente en sur gjest når man ikke får mat likevel. For å si det slik: svaret i dette tilfellet burde vært at kjøkkenet stenger/slutter tilberede mat/ta i mot bestilling klokken 21:30. Ikke klokken 22.

Du kan ikke ha åpne dører i en restaurant som stenger kl 22 og anvise gjester til bordet for så å si at kokken sluttet lage mat kl 21:30.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Jeg synes det er fascinerende at du forventer servering 21.59, når de sier at du kan få servering frem til 22.00. Det tror jeg aldri jeg ville hengt meg opp i. Det er ett minutt om å gjøre her, tror ikke jeg ville spurt en gang når jeg kom så sent.

Et par brødskiver synes jeg forøvrig du kunne fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I restauranten jeg driver står det følgende på skiltet med åpningstider:

ÅPNINGSTIDER

RESTAURANTEN

Mandag - torsdag 15:00 - 23:00

Fredag 15:00 - 01:00

Lørdag 12:00 - 01:00

Søndag 12:00 - 23:00

Kjøkkenet stenger:

Mandag - torsdag kl. 22:00

Fredag - lørdag kl. 00:00

Søndag kl. 22:00

Jeg innbilte meg at dette var ganske vanlig praksis på restauranter, men jeg har enda tilgode å se et gatekjøkken som oprerer med denne typen skilting. Jeg ser at flere her unnskylder den ansatte med at hun sikkert ikke hadde betalt etter stengetid og derfor ikke hadde lyst til å jobbe etter stengetid. Dersom det er tilfelle er burde de faktisk opplyse om at de tar i mot siste matbestilling f.eks. en halvtime før stengetid så de ansatte rekker å vaske/rydde før stengetid. Det er ikke noe man kan forvente at kundene skal ta hensyn til. Jeg hadde dessuten gått til sjefen og sagt at dersom jeg må jobbe x-antall minutter etter stengetid skal jeg ha betalt for den tiden jeg faktisk jobber, ikke for den tiden gatekjøkkenet er åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes det er fascinerende at du forventer servering 21.59, når de sier at du kan få servering frem til 22.00. Det tror jeg aldri jeg ville hengt meg opp i. Det er ett minutt om å gjøre her, tror ikke jeg ville spurt en gang når jeg kom så sent.

Vel ...

Jeg har lært av denne episoden at det ikke kan forventes at hotellansatte forstår hva en mener når en lurer på om en kan få mat. Uansett ble det deres tap da jeg gikk til deres konkurrent og fikk god mat i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at hotellet burde spesifisert dette på en bedre måte. Når serveringen stenger kl. 22 burde de opplyse at kjøkkenet stenger kl. 21.30. I alle fall burde de klart å tilby en av hotellets gjester noe å spise. Hvis de kaster alt brødet ved stengetid har de ikke en særlig servicerettet tankegang. Hva betyr det for gjesten at servitørene er på jobb til kl. 22 hvis man ikke kan få bestilt noe etter et visst klokkeslett?

Kunden lurte ikke på hvor lenge servitøren jobbet men på hvor lenge hun kunne få servering.

En annen sak er at de ansatte på enkelte kjøkken bruker å fordele og ta med seg hjem rester og sikkert brød også. Det er en uting, men bedre enn at maten blir kastet. Ja, jeg har jobbet både på restaurant, som kokk, kjøkkenmedhjelper, i ferskvaredisken og på gatekjøkken. Ikke i den rekkefølgen men.

På en kiosk der jeg jobbet var det kun wienerpølser og ikke grill, men det tok tid å rengjøre kjelen og dette var noe som skulle gjøres daglig. Jeg tror jeg fikk betalt en halv time etter stengetid også fordi jeg skulle gjøre opp kassa. Men jeg ville yte service og ofte ble det par pølser igjen, men dette var ikke et sted som hadde lang åpningstid så de kundene som skulle ha pølser kom som regel ved lunsjtiden. Stedet solgte også par andre hobbyrelaterte produkter, ved siden av å fungere som en kiosk.

Hvis jeg hadde jobbet på dette stedet i dag, ville jeg satt par pølser i microen til de som kom i siste liten. Det er vanskelig å vite hvor mange kunder som kommer og tømmer grillen, men at de siste gjestene ikke skal få noe tilbud synes jeg er ufint og lite servicemined.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg enig, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg enig, gitt.

Jeg også. Dessuten er det vel ikke sikkert at klokken(e) til de på kjøkkenet var 21.59.

Men et par brødskiver er absolutt ikke for mye å be om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg har selv jobbet på gatekjøkken der vi ikke fikk betalt for en halvtime ekstra, verken til matlaging, vask av gatekjøkken eller kasseoppgjør. I tillegg måtte vi lage mat helt frem til stengetid, noe som gjorde at kunder som kom inn kl to minutt på stengetid og skulle ha en meny, var rimelig frustrerende. Likevel var det jo i bunn og grunn min arbeidsgivers feil og ikke kundene...

Jeg pleide å spørre høflig om de heller kunne ta ei pølse med brød, siden både kokte og grillede pølser var raskt å lage (lå ferdig i pølsekoker og på grill), men insisterte kunden på å få en diger meny, måtte jeg pent hive meg rundt og bruke av min ubetalte tid.

Ja, det er faktisk irriterende med kunder som kommer i siste liten og bestiller mat, men man skal likevel være høflig uansett hvor sur og oppgitt man blir. Hun berta burde absolutt ikke vært spydig og frekk, så jeg synes absolutt du burde klage! Og jeg er enig med Melina i at din kommentar ikke var stort bedre. Selv om hun var frekk, hadde hun antakelig lov til å nekte servering rett før stengetid, og da er det faktisk ikke hennes problem at du er sulten og ikke gidder å lage mat sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...