Gå til innhold

Ble nektet å kjøpe mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har man åpent til 21, så har man åpent til 21. Og jeg hadde sendt inn en skriftlig klage, for de stenger ikek serveringen kl 20.45, for da kunne de like godt ha stengt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at den ansatte var frekk, men jeg synes også "jaja, da får jeg vel sulte"-kommentaren til TS var unødvendig!

Hvorfor var den unødvendig? Gatekjøkkenet har åpent til 21, men velger å stenge matserveringen kl. 20.45. Er det virkelig normalt? Og hun måtte jo sulte, når hun ikke fikk kjøpe noe mat, og det er da virkelig sannheten eller er det noe jeg misser her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig vanlig at et gatekjøkken stenger serveringen en halv time før de stenger? Hva er vitsen med det da? Kan de ikke bare stenge hele sjappa en halvtime før da?

Jeg skjønner poenget med å stenge serveringen en halv til en time før lokalet på en restaurant eller kafe slik at folk kan få spist opp det de har fått, men på et gatekjøkken der folk faktisk tar med seg maten og går virker det meningsløst.

Synes uansett det bør skiltes med når servering stenger hvis det ikke er samme tidspunkt som stenging av lokalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hørtes særdeles frekk ut, og det kan du godt klage på, men når det gjelder å ikke servere deg mat har hun sitt på det tørre. Det er helt normalt at grillen/kjøkkenet stenger en halvtime før stengetid. Den siste halvtimen er for folk som skal spise ferdig, eller handle andre varer.

Hvor lang tid det tar å lage noe har ikke så mye å si. Det er vel mer det at da må ting vaskes på nytt, og man får tross alt bare betalt frem til 9.

På et gatekjøkken gjelder ikke slike regler, for da serverer man mat så lenge de har åpent. Man velger ikke å slutte å servere maten et kvarter før, bare fordi man selv skal være ferdig til de stenger. Da kan man stenge et kvarter før, ikke ha åpent og la kunder tro at man fortsatt kan få noe å spise.

Og på restauranter ol har de en stengetid for kjøkkenet og en tid for matsal, men som sagt gjelder ikke dette på et gatekjøkken. Derfor ville det vært fint om man ikke blandet de to tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være obligatorisk for alle ansatte på steder som selger ferskmat, enten det er restauranter eller gatekjøkken, at de får besøk av, eller ser på "Hellstrøm ordner opp!!"

:kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være obligatorisk for alle ansatte på steder som selger ferskmat, enten det er restauranter eller gatekjøkken, at de får besøk av, eller ser på "Hellstrøm ordner opp!!"

:kjefte:

Ja, det er klart, for alle som har slike jobber er jo helt hjernedøde, og ingen av dem kan noe som helst om kundebehandling og god service. :klaske:

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er klart, for alle som har slike jobber er jo helt hjernedøde, og ingen av dem kan noe som helst om kundebehandling og god service. :klaske:

:ironi:

Syns mange av de som jobber med mat og drikke i Norge er helt hjernedøde, dessverre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mange av de som jobber med mat og drikke i Norge er helt hjernedøde, dessverre ja.

Jeg synes ikke det er så ille altså. Er man høflig og kan gi et smil, så får man som regel det samme tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et gatekjøkken gjelder ikke slike regler, for da serverer man mat så lenge de har åpent. Man velger ikke å slutte å servere maten et kvarter før, bare fordi man selv skal være ferdig til de stenger. Da kan man stenge et kvarter før, ikke ha åpent og la kunder tro at man fortsatt kan få noe å spise.

Og på restauranter ol har de en stengetid for kjøkkenet og en tid for matsal, men som sagt gjelder ikke dette på et gatekjøkken. Derfor ville det vært fint om man ikke blandet de to tingene.

Rart det fungerte sånn der jeg jobbet, der min venninne jobbet, og på de aller fleste kiosker og gatekjøkken i området rundt her, da... Et kvarter før stengetid bør man ikke regne med å få kjøpt noe særlig annet enn cola, sjokolade og sigaretter. Om andre gatekjøkken har andre regler så er jo det fint, men det er faktisk helt vanlig å slutte å servere mat en stund før. Av og til får man f.eks inn bestilling på 4 burgermenyer rett før kvart på, og da blir man faktisk stående der frem til stengetid. Det er greit nok, men ikke pokker om man skal forvente at ansatte tar imot bestillinger etter grillen/kjøkkenet er stengt, for å jobbe overtid uten lønn. Ingen som gidder å sette igang maskinen på nytt for at noen skal få seg en softis 5 minutter før stengetid heller, da går det fint an å kjøpe seg en pinneis istedenfor.

Det største unntaket her er nok de som selv eier gatekjøkkenet. Er et i nabokommunen hvor de serverer mat utover natten så lenge de har kunder, omtrent. Det er jo helt greit, for da er det et valg. For de som ikke får ekstra lønn er det bare meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et valg å jobbe på gatekjøkken også selv med dårlig lønn og ulønnet tid. Det er noe man evt. må ta opp med arbeidsgiver. Hvis man jobber i foreksempel hjemmesykepleien, kan man ikke se på klokka og gå fra en syk bruker fordi arbeidsdagen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI gått dit igjen.

En ting er at de er tom for mat - det kan skje. Og det er fullt forståelig. Men så lenge pølsekokeren er på kunne hun tilbudt deg en wiener.

Hvis hun likevel valgte å ikke gjøre det, burde hun svart høflig "dessverre, det klarer vi ikke i kveld" uten å legge seg opp i hvorfor du ikke var der før, osv. Det har da vitterligen hun ikke noe med.

Forøvrig opplevde jeg nesten det samme på et hotell - jeg spurte før jeg gikk i møtet jeg skulle når de stengte kjøkkenet: kl 22. Jeg kom inn døren kl 1 minutt på 22 og da var det ikke mulig overhodet å få mat. Jeg ble stående å gape - dette var et sted i hutaheiti med ikke for mange alternativer. Hvis noen spør når kan jeg få servert mat (det var det jeg spurte om) og får som svar "frem til kl 22" og når man da er der før 22 og får beskjed om at det likevel ikke går DA er man vrang med vilje.

Jeg gikk til nabohotellet og fikk en helt annen behandling.

Du forventer å få servert mat på 1 minutt? Du spør når de stenger kjøkkenet og får til svar kl. 22.00. Du er der 21.59. Fair enough, men du trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at det er begrenset hva en kokk kan lage til deg på 1 minutt?

2 par skiver kanskje ja, men ihvertfall ikke varm mat.

Syns uansett det er ganske respektløst å komme så sent. Greit nok at de kunne ha svart deg mer utfyllende, men det er da lov å tenke selv...

Klokka på kjøkkenet kan forøvrig ha vært 22 selv om din var 21.59, men nå heller jeg vel bare bensin på bålet...

---

Når det er sagt så syns da jeg også at den ansatte svarer frekt og totalt uprofesjonelt. Jeg hadde tatt det opp med en overordnet, som da ville hatt muligheten til å høre begge versjoner av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke riktig. Når noe er åpent til 21, så er det åpent til 21. Da stenger man ikke 5 min eller 2 min før tiden.

Det er ikke lov.

F.eks i en matbutikk som stenger kl.21. Da skal ikke dørene stenges før 21, så alle som komme innen 21 kan komme seg inn.

Og når det gjelder dette gatekjøkkenet, så burde hun ikke nekte deg pølser. Som jeg leste et sted i innlegget her, så stod det at det tok 2 min å varme opp wienepølser. Greit at man er utsolgt for pølser, men hun kunne ha varmet noen wienerpølser til deg. Så hun burde ikke slått av noe apparater før hun stenger egentlig...

Jeg var på passkontoret i sommer, og der stengte de kl 14(tror jeg?) Men allikevel, alle som hadde trukket kølapp innen kl.14, fikk hjelp. Så de måtte jo jobbe overtid.

Jeg vet også at når f.eks en kafe stenger, så har de en halv time betalt etter stengetid der de rydder og ordner så fort de kan.

Så derfo forstår jeg at de ansatte kan syns det er slitsomt når noen blir sittende igjen i kafeen etter stengetid uten å gå.

Er vel sånn på matbutikk også, og på dette gatekjøkkenet?

Tror alle butikker/bedrifter har en viss tid etter stengetid som de får betalt slik at de kan rydde og stenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle butikker/bedrifter har en viss tid etter stengetid som de får betalt slik at de kan rydde og stenge.

Nei, alle butikker eller bedrifter har det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki, har du noen eksempler?

Tja, jeg kommer ikke til å nevne navn for jeg henger ikke ut min egen arbeidsplass, men nei, jeg får ikke betalt for å stå over i 10 minutt. Det forventes at oppgjør og annet forefallende er gjort før det stenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du forventer å få servert mat på 1 minutt? Du spør når de stenger kjøkkenet og får til svar kl. 22.00. Du er der 21.59. Fair enough, men du trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at det er begrenset hva en kokk kan lage til deg på 1 minutt?

Jeg spurte ikke når de stenger kjøkkenet. Jeg spurte om hvor sent jeg kunne få mat.

2 par skiver kanskje ja, men ihvertfall ikke varm mat.

Siden jeg var svært sulten var jeg svært villig til å akseptere det meste av det de kunne by på - om så bare pålegg og skiver til å smøre selv. Det fikk jeg heller ikke.

Syns uansett det er ganske respektløst å komme så sent. Greit nok at de kunne ha svart deg mer utfyllende, men det er da lov å tenke selv...

Respektløst? Jeg gjorde oppmerksom på at jeg hadde møte på andre siden av bygden frem til kl 21:45 før jeg gikk. Det var i grunnen derfor jeg spurte. Det var ingen måte overhodet de ikke kunne forstå hva jeg mente med spørsmålet. Jeg hadde overhodet ingen mulighet til å komme før - på tross av at jeg altså løp hele veien til hotellet. Hadde jeg fått et ordentlig svar kunne jeg latt være og løpe og spist på veien.

Klokka på kjøkkenet kan forøvrig ha vært 22 selv om din var 21.59, men nå heller jeg vel bare bensin på bålet...

Nå var det resepsjonsklokken vi stod og så på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte ikke når de stenger kjøkkenet. Jeg spurte om hvor sent jeg kunne få mat.

Du skriver da selv i innlegget ditt som jeg siterte at du spurte når de stengte kjøkkenet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du skriver da selv i innlegget ditt som jeg siterte at du spurte når de stengte kjøkkenet...

Jeg vet ikke lenger nøyaktig hva jeg spurte om - dette er faktisk nesten 20 år siden. Jeg vet bare at jeg opplyste når jeg var ferdig med møtet ca og hvor det var slik at de også viste hvor langt jeg måtte gå (altså svært tydelig nærmere kl 22) og at så lenge jeg var tilbake på hotellet før kl 22 skulle jeg få servert mat. Det var INGEN som sa at jeg da burde bestille maten før jeg gikk eller at før 22 betyr 5 minutter før eller 20 minutter før eller 30 minutter før. Mao. var det ingen grunn for meg til å tro ut fra det de svarte at kjøkkenet var uten betjening og mulighet til å lage mat kl 22.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel burde de kunne lage noe mat eller som du sier, gi deg par knekkebrød med engangspålegg som du kunne ta med på rommet. Forstår at du ikke velger dette hotellet igjen. Jeg har jobbet på et hotell, utradisjoelt drevet riktignok, men å gå i kjølern eller på lageret krever ikke så mye energi hvis en gjest spør etter noe å tygge på. Du forventet ikke middag eller varm mat og på mitt hotell ville du i alle fall fått noe du kunne ta med deg på rommet. Utrolig kjipt, forstår at du aldri setter din fot der igjen.

Hvis en ansatt hadde oppført seg sur og ufint, ville jeg likt å visst om det så jeg synes både Blondie65 og ts skal klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...