Gå til innhold

Barnefar som ikke vet hvordan barnefordeling fungerer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har skrevet litt om han for en stund tilbake, men nå går i nervene på meg!

Han har vært mye borte fra barnas oppvekst, (to gutter på 6 og 8) og har aldri fulgt samværsavtaler, eller villet være med på familierådgiving/mekling. Ikke ville han kommunisere med meg om gutta heller.

Nå hadde seg slik at han av en eller annen grunn ville ha en mekling og bestilt en time på familiekontoret. Han bestilte timen mens han visste at jeg var på ferie med gutta og han dro selv om jeg ikke kom. Jeg fikk ny time (som heldigvis var ETTER at vi kom hjem) og dro. Det virket (utfra det de sa på F.K. at han vil ha noe mer med barna å gjøre og vil ha en avtale som fungerte og at han kommer til å være der for dem nå. Jeg var glad for det selv om jeg visste at han hadde andre formål for samværavtalen. Rådgiver og jeg ble enige om at far burde også vært der for å komme til en avtale/løsning som fungerer for både barna og oss og satte derfor en ny avtale. Han dukket ikke opp som vanlig.

Barna har et slags samvær med han gjennom familie osv, men ingen offiseilt eller formelt. Men han forventer at vi oppfører oss som om vi hadde en avtale. Som om barna har delt bossted osv. Og han bruker ikke et rødt øre på de. Det irriteter vettet av meg!

Minsten hadde første skoledag 23.08, pappa var der og fikk med seg alt som er viktig når det gjelder oppfølging av barnas skolehverdag, møter, lekser og så videre. Han har hverken stilt opp for å sitte barnevakt heller har han tatt bryet om å dra på møtet!

Han tar seg friheten for å fylle ut diverse skjemaer som blir sendt hjem med gutta uten at han rådføre seg med meg! Det er jo for f*** meg som har hovedomsorgen for barna!

Pluss at hans mor skal styre alt og vil alltid være blandet i hvordan vi skal ha det eller gjøre ting. Hun ringte meg den andre dagen og sa at det var hun som frarådet han om å dra på det meklingsmøtet for hun mente nemlig at vi kunne ordnet dette (samværsavtalen) oss i mellom som familie. Jeg sa at det var greit. For hun har jo stilt opp en masse for meg og guttene og har vært der hele tiden. Men nå kjenner jeg at de allierer seg MOT meg.

Jeg vet ikke hvordan jeg takler dette! Har dere noen råd eller tips til meg? Jeg er student og har måttet sette studiet på hold to ganger i løpet av 3 år på grunn av disse to, nå må jeg fullføre det og jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Takker på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal gi beskjed om at det er du som har daglig omsorg og som i følge loven skal ta de daglige avgjørelsene. Videre kan du si at det er hyggelig at farmor vil hjelpe til, men at du trenger den oversikten som det gir å ha oversikten. Så sier du også at du selvsagt vil sende far epost på de tingene hvor han bør mene noe eller hvor han bør informeres slik at han har det skriftlig.

Skrevet

Si at du synes det er strålende at far ønsker mekling gjennom familievernkontoret, og at du gjerne stiller til en felles time. men at du ønsker at alt skal gjøres "offisielt" for din erfaringe r at da er det enklere å forholde seg til. Poenter at du mer enn gjerne vil at guttene skal ha mer kontakt med sin far, men at du trenger at det avtales formelt.

Hvordan får han tak i lapper etc fra skolen når han har dem så lite?

Skrevet

Far kan be skolen om å få tilsendt lapper til sin adresse dersom han ønsker det. Vi fikk tilbudet men takket nei da vi allerede får dobbelt opp (tvillinger).

Skrevet

Si at du synes det er strålende at far ønsker mekling gjennom familievernkontoret, og at du gjerne stiller til en felles time. men at du ønsker at alt skal gjøres "offisielt" for din erfaringe r at da er det enklere å forholde seg til. Poenter at du mer enn gjerne vil at guttene skal ha mer kontakt med sin far, men at du trenger at det avtales formelt.

Hvordan får han tak i lapper etc fra skolen når han har dem så lite?

Ja, om han da møter opp eller har en løsning på en formell samværsavtale, ville jeg jo mer enn gjerne være med på. Det er det jeg har i alle år prøvd å få det til, men enten dukker han ikke opp, eller så følger han ikke avtalen. Vi har egentlig bare hatt én underskrevet avtale siden seperasjonen for fire år siden. Allerede etter ett år ville jeg ha en ny rådgivning/mekling, da han VELDIG lite fuglt avtalen. Han reiste mye, studerte og jobbet i utlandet, giftet seg på nytt og har kona og ett barn i utlandet.

Men nå virker det som han er veldig intressert i barnas liv og hverdag, men på hvilket måte da? Jeg blir usikker på om han kjenner til hva som gjelder for samvær, hovedomsorg og så videre. Og hvordan ting fungerer. Han vil ha ting på HANS måte og det er umulig å diskutere med han, for han har rett om alt han.

Barna er ofte på besøk hos bestemor (ca annenhver helg) og har muligheten til å sjekke sekkene når de er der. Guttene var der tidligere i uken og han klarte å tømme medlemappene og fylle ut de skjeamene med FEIL opplysning. Han har også beholdt noen av papirene. Jeg får vite i dag at det er en foreldersamtale med læreren til den eldste. Dette kom fram i en samtale vi hadde om noe annet, egentlig. Og så dukket han opp til en samtale selvom han sa han ikke skulle komme. Jeg synes det er flott at far er interessert i barnas liv og skole, men det finns da en måte å gå fram som virker for alle parter! Ikke minst barna har jo et aldri så lite behov for forutsigbarhet og trygghet, jeg vet ikke snart hvordan jeg kan sørge for at det får det hvis han fortsetter slik. Hvem går man til med sånne problematikker? Familikontoret sa at det de gjør er å mekle mellom foreldrene og hjelpe dem med å finne en fungernede avtale.

Alt jeg vil er at barna mine skal ha det bra på alle måter. Og jeg er lei av fars oppførsel. Jeg føler meg så hjelpeløs her :(

Skrevet

Jeg hadde satt hardt mot hardt. Enten følger han det som blir avtalt på mekling eller så avtaler du en ordning med foreldrene hans og så får han treffe ungene når de er der. Basta!

Skrevet

Har det litt på samme måte innimellom. En far som møtte opp på første skoledag og var DEN faren. Men siden har han ikke vist seg der eller vist interesse (3 år).

I tillegg forsvinner papirer som kommer fra skolen hjem i sekken de gangene ungene er hos ham. Har måtte gi beskjed til lærer om at beskjeder ikke kan sendes med ungene de aktuelle fredagene :(

Jeg har løst vårt samværsproblem med å nekte samvær så lenge vi ikke har en avtale, skriftlig sådann. Nemlig pga at det da ble så utrolig uforutsigbart for ungene. Det tok 5! timer hos familivernkontoret før han møtte opp. Samtidig var han forbannet på meg for at han ikke så ungene. Vel han har hatt muligheten til å styre så mye han vil ang samvær, for jeg har vært åpen for alt opp til delt bosted. Men han har dem minimalt, både i virkeligheten og på papiret. Han vil ikke ha dem mer, det sa han selv i mekling.

Synes du skal sette hardt mot hardt jeg og si at avtale skrives hos fvk og ingen andre steder. Og at frem til det får han spørre skriftlig om avtale og avtale fra gang til gang.

Skrevet

Har det litt på samme måte innimellom. En far som møtte opp på første skoledag og var DEN faren. Men siden har han ikke vist seg der eller vist interesse (3 år).

I tillegg forsvinner papirer som kommer fra skolen hjem i sekken de gangene ungene er hos ham. Har måtte gi beskjed til lærer om at beskjeder ikke kan sendes med ungene de aktuelle fredagene :(

Jeg har løst vårt samværsproblem med å nekte samvær så lenge vi ikke har en avtale, skriftlig sådann. Nemlig pga at det da ble så utrolig uforutsigbart for ungene. Det tok 5! timer hos familivernkontoret før han møtte opp. Samtidig var han forbannet på meg for at han ikke så ungene. Vel han har hatt muligheten til å styre så mye han vil ang samvær, for jeg har vært åpen for alt opp til delt bosted. Men han har dem minimalt, både i virkeligheten og på papiret. Han vil ikke ha dem mer, det sa han selv i mekling.

ynes du skal sette hardt mot hardt jeg og si at avtale skrives hos fvk og ingen andre steSder. Og at frem til det får han spørre skriftlig om avtale og avtale fra gang til gang.

Det høres som faren til barna mine. Huff...

Jeg har også vært som deg, vært åpen for alt, hvis han øsket å samarbeide, men han hadde jo ikke tid. Og bare tok kontakt etter en lang evighet og sa at han ville ha de nå. Og så samme visa igjen.

Jeg har tenkt taken om å nekte han barna til han kommer med en skrifltig avtale fra familiekontoret. Men så tenkte jeg på barna og at de er glad i han sånn som han er. Men igjen, jeg synes ikke barna vil ha det godt av alt dettet rotet.

Skrevet

Og folk lurer på hvorfor det som regel er mor som får hovedomsorgen...

Gjest Blondie65
Skrevet

Og folk lurer på hvorfor det som regel er mor som får hovedomsorgen...

Den der kan du spare deg. Bare fordi det finnes fedre fra helvete betyr ikke det at alle mødre er fantastiske.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dere må ikke nekte samvær. Men jeg ville sagt opp gjeldende avtale og gjort det klart at ny avtale skrives i fellesskap på familievernkontoret, frem til det er gjort avtales samvær fra gang til gang.

Far må også bli fortalt at det er den som har hovedomsorgen som tar endelige avgjørelser for barnet og hvis han vil bestride det må han gå rettens vei.

Du må også informere skolen om hvem som har hvilke roller, og be de sende deg kopi av informasjon som bare han leverer fra seg.

Skrevet

Kan ni inte få besked på mail? Då behöver inga lappar försvinna i bagen, och bägge föräldrar kan få beskeden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...