Gå til innhold

få innsyn i saksdokumenter hos barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

min familie var under oppsyn av barnevernet i sin tid(en 15-17 år siden, sikkert over lengre tid) - og etter hva jeg husker var saksbehandlingen ganske dårlig.

alt i alt så burde vi soleklart bli tatt bort fra hjemmet, men dette skjedde ikke.

jeg vet at min mor var veldig flink til å jukse på urinprøver etc - slik at barnevernet ikke hadde håndfast bevis, men samtidig vet jeg at kortene ble lagt på bordet av et familiemedlem uten at noe ble gjort. jeg husker dem også som svært nedlatende, men dette kan ha blitt forsterket av min egen skamfølelse av å være der på møter.

dvs; noe ble gjort, men på en muligens(og mest sannsynlig) klanderverdig måte.

jeg har tenkt ganske mange ganger på å be om innsyn i disse dokumentene, men jeg er veldig usikker på om jeg egentlig vil.

jeg tror mitt motiv er å undersøke hvorvidt de handlet på en klanderverdig måte, og be om en begrunnelse for dette/belyse saken ovenfor saksbehandlerne eller likende.

er dette egentlig mulig i det hele tatt?

jeg er litt usikker på om dette vil være noe særlig bra for meg rent emosjonelt, og jeg er forsåvidt ikke ute etter noe "unnskyldning" eller noe slikt - men jeg er likevel litt nysgjerrig på hva som egentlig ble dokumentert.

idag er jeg en voksen og oppegående person, og jeg tror jeg egentlig sitter med et ønske å møte de saksbehandlerne som eventuelt gjorde en dårlig saksbehandling, dersom dette kommer klart frem i papirene for å uttrykke mitt syn på deres profesjonelle dømmekraft, eller mangelen av den sådan - og hvordan dårlig saksbehandling faktisk får innvirkning på små barns liv.

men det går kanskje ikke? man må kanksje klage til en nemd - og så får de aktuelle saksbehandlerne aldri vite om dette?

er ikke interessert i å hause det opp noe videre enn å bare fastslå hva jeg mener om hva som skjedde, og at jeg opplevde deres personlige fremtoning som svært arrogant.

noen som har innsikt i slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jeg ikke det. Men jeg er selv barnevernsbarn, og mener att de sa den gangen att papirene ble tatt vare på i 10 år etter avslutta sak. Men er nok bare å ringe det kontoret som hadde saken deres og høre.

Skrevet

Er også barnevernsbarn. Da jeg var 18 kontaktet jeg den gitte kommunen og spurte om innsikt i min mappe. Angrer ikke - for fikk svar på masse. For som barn så har man kanskje ikke helt forståelse for hva som skjer og når man leser det som har skjedd, så fsller brikkene på plass. Minuset er at man kan få greie på ting man ikke hadde lyst til å vite.

Skrevet

Minuset er at man kan få greie på ting man ikke hadde lyst til å vite.

Dette tror jeg det er veldig viktig å ha i bakhodet. Jeg ville ha lagt barndomsårene bak meg og ikke brukt mer energi på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...