AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Spørsmålet står i overskriften. Lønner det seg å la pengene stå på konto på bsu? Er det mest rente i bsu kontoen eller lønner det seg å nedbetale lån på den lille leiligheten min når jeg fyller 34 år? Jeg har nå lån på 310.000 kroner, har 110.000 kroner på bsu og jeg er 30 år. er singel. Vet jeg kan spare i fire år til og maks beløpet er 150.000 kroner og 20.000 hvert år. Hva gjør jeg med pengene på bsu den dagen jeg blir 34 år?
Gjest Spinell Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Hvor mye vil det stå igjen på lånet ditt ved utgangen av året det året du fyller 34? Har du planer om å kjøpe noe større slik at du får mer lån? Pga skattefradraget er det jo en fordel å spare til kontoen er fyllt opp, men du må jo passe på så det gjenstår minst 150000 på lånet når kontoen er full. Hvis du ikke har planer om å kjøpe noe annet, betal ned lånet når kontoen er full. Så lenge renta på lånet er høyere enn renta på BSU-en vil det lønne seg å betale ned lånet. Jeg har ikke tatt med formuesskatt i betraktningen, for den avhenger av nettoformuen din.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Jeg betaler nå 2000 kroner i måneden på lånet. 24.000 i året på fire år. ca. 100.000 mindre i lån når jeg er 34 år da kanskje? Aner ikke. Skal ikke kjøpe noe dyrere eller større ivertfall frem til jeg blir 34 år. Men lønner det seg å kjøpe noe større og dyrere da når jeg blir 34 år? Lønner det seg med lån? Og når jeg har 150.000 kroner på bsu kan jeg da få renter på de 150.000 kronene? Eller går det ikke ann å få rente på 150.000 når 150.000 er maks grense på bsu? Stopper rentene på bsu kontoen opp når jeg har 150.000 kroner på bsu kontoen?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 glemte å få med renter til banken på det lånet. Så det ble litt feil det over
Glitnir Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Rentene vil løpe uansett. Imidlertid vil det i de fleste tilfeller lønne seg å betale ned etter at du har fylt opp, så lenge alternativet er å betale på et lån som du uansett har.
Gjest AnneShirley Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Jeg ser ikke helt fordelen med å la pengene stå på BSU når du uansett har mulighet til å "fylle på mer". Så jeg ville helt klart betalt ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå