sneaky Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Overskriften sier vel det meste. Jeg og min samboer har et felles huslån, men jeg skatter ikke nok til å utnytte mitt skattefradrag fullt ut. Hvor skjevt har vi lov å fordele det? Kan vi gi hele skattefradraget til ene parten eller går det en grense ett sted? Vi er ikke gifte.
Gjest Spinell Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 (endret) Ja, dere kan fordele skattefradraget. Hos oss har det alltid vært slik at alle renteutgifter blir ført på ham, og vi endrer selvangivelsene våre slik at han føres opp med sin andel av renteutgiftene og jeg med min. (For oss er det 50/50) Endret 2. september 2010 av Spinell
sneaky Skrevet 2. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2010 men altså...slik jeg forstår artikkelen her: http://www.dinside.no/30382/samboer-slik-fordeler-dere-gjeldsrentene så kan man ikke det? Sier man ikke da at den som tar det største rentefradraget eier mer av leiligheten? Hva blir konsekvensen om det en gang skulle bli brudd (bank i bordet)? Eller er dette noe som er så urettferdig med å være samboer vs gift at det bare sees gjennom fingrene på det?
Gjest Spinell Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 (endret) Det har du sannelig rett i. Trekker tilbake og stryker det jeg sa, for den artikkelen har jeg ikke lest. I og med at vi manuelt må fordele rentene hvert år, var jeg egentlig ikke klar over at en ikke kunne skjevdele dem. Det står jo til og med ganske tydelig: Merk at underskudd hos den ene samboeren ikke kan overføres til fradrag hos den andre. Endret 2. september 2010 av Spinell
sneaky Skrevet 2. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2010 ja, men mistenker at det er reglene som er uklare. Jeg tror kanskje at man har lov å lage en kontrakt som f.eks sier: "Person A og B eier hver 50% av leiligheten, men person B vil være ansvarlig for betaling av hele terminbeløpene." Jeg tror da at man kan fordele hele rentefradraget over på person B, men skulle gjerne hatt noen med peiling til å bekrefte dette. Mulig denne kontrakten må sendes inn. En artikkel til: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=595593
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå