Gå til innhold

Sosialt uintelligente kollegaer...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Abelone

Jeg jobber i en mindre bedrift med 10 ansatte. 3 av disse må desverre betegnes som å være sosialt uintelligente, virkelig!! Det er helt utrolig hvor mange merkelige situasjoner som kan oppstå, og det er mye unødvendig energi som blir brukt på å oppklare ulike misforståelser og "sure oppstøt". Jeg mener at vi har en helt ekstrem situasjon, som gjør at belastningen på oss andre blir veldig stor. Vi jobber teambasert, og er avhengige av hverandre. Det er i tillegg en utadrettet jobb, med mye kundekontakt, så det er egentlig ganske kritisk.

Hva gjør man? (om du har svaret, er du god!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SVaret er jo kjempeenkelt men blir sjelden brukt.

Dette er noe lederne må ta tak i - disse personene må få hjelp til å forh. forbedre seg - hvis ikke må de skjermes for kundene - evnt. finne seg en anenn jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et såkalt leder-problem, ja. Og hvis det ikke nytter å bruke leder-apparatet, så kan du jo forsøke verneombud, kanskje?

Et verneombud kan ta saken, gå videre med det i et HMS apparat, plastre problemet på agendaen som et reelt problem, for å skåne arbeidstaker fra utilbørlig press ved å lufte problemet på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Ja, det høres ut som det er enkelt i teorien, men i praksis er det kjempevanskelig. Det er ikke alle ledere som er gode til å ta i slike ting; ikke med ildtang en gang.... Og ikke alle verneombud skjønner at deres jobb også handler om psykososialt arbeidsmiljø, de tror stort sett de skal se etter brannstiger, dørstokker og slikt. Det er min erfaring.....

Men det er vel noe man må gå videre med likevel, og prøve. Ellers ender det med et stort smell snart, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele 30% er sosialt uintelligente?

Aiai, 3 stk er ganske mye når dere kun er 10 stk.

Hvordan sosialt uintelligente, mener du?

Noen går inn for å være slik, mens andre ikke kan for det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Tja, hvor sosialt uintelligente er vanskelig å si.... men iallefall bra mye. De er veldig forskjellige, men to av dem er jeg sikker på har en personlighetsforstyrrelse som kunne gi en diagnose.

En er så utrolig selvopptatt og så lite vant å jobbe i fellesskap med andre, at han bare kjører sitt eget løp til fulle. Han klarer ikke å oppfatte hva andre mener om det han gjør, eller den han er, og tar ikke selvkritikk i det hele tatt. Han kategoriserer verden i "det verste jeg har hørt/sett" og "Det mest fantastiske jeg har sett/hørt"..... og det blir litt slitsomt i lengden. Og alle han treffer som smiler og snakker med ham, er "en av mine aller beste venner!"

Den andre er ute av stand til å forstå billedspråk, spøk og ironi, øyekast og sosial kontekst. Han gjør store sosiale bommerter daglig, som vi andre må bruke krefter på å "rette opp" så godt vi kan. Han vil så utrolig gjerne få til ting, men har ikke kapasitet til å gjøre det. Han gjør en faglig god jobb, men fungerer svært dårlig i gjensidige sosiale relasjoner.

Den tredje er fryktelig usikker på seg selv, og klomser og kludrer av den grunn. Klarer ikke å oppfatte hva folk sier alltid, og gjør seg selv dårlig forstått. Av usikkerhet, tror jeg. Han "kryper" likesom, og gjør og sier ting kjapt for å bli ferdig liksom. Og da blir det nokså ufullstendig og folk blir forvirret og utrygge av ham.

Ser dere for dere dette fantastiske kollegiumet?????? Det er så man kan både gråte og le.... og vi gjør vel kanskje begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor er jeg glad jeg jobber i en støøre bedrift nå - da blir ikke slike folk så synlige - og man har mulighet selv til å manøvrere seg bort fra de.

Dessuten har vel større bedrifter bedre mulighet til å 'tas seg av' slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De ble vel ansatt for sine faglig dyktighet på lik linje med deg selv.?

Man "kjenner" jo ikke folk før en har jobben i lag en stund.

Har samme problemt hos oss. Tatt opp med ledelsen, men de kan ikke sparke pga personen gjør en utmerket jobb. En av de beste!

Tror det grenser til psykopati for å ta hardt i. Utspekulert, psyker ut andre.

ikke ei mine i ansiktet om hxn blir konfrontert. Like kald og rolig. Utrolige talegaver...

Helt grusom å jobbe i lag med. Mange har sluttet pga de måtte gå i lag med denne personen.( blir ikke sagt direkte)

verneombud? Ja ikke særlig da alle fra alle avd. er samlet til felles møte. Noen er god venn med hxn. Da blir det tatt opp og hxu legger folk for hat og snakker ikke med de på et år eller noe. Ikke noe særlig da de jobber hele dagen sammen.

Spør du da om noe og hxn må gi noe annet enn ja/nei svar: jeg vet ikke, du må spørre sjefen. Selv om det er opplagt at svaret sitter inne.

Med slike personer, så er det andre som flykter. De vinner hver eneste kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...