Gå til innhold

Dine tanker omkring hasj (og andre rusmidler)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er dine tanker omkring hasj og legalisering?

Hvorfor mener du det er en bra ting at det er ulovlig eventuelt hvorfor mener du det burde vært legalisert?

Ser du på hasj som farlig? På hvilken måte?

Tanker om kring andre rusmidler?

Er det for deg noen forskjell på rusbruker og rusmisbruker?

Sleng gjerne med dine eventuelle egenerfaringer fra rusbruk, alltid interessant å høre i en slik debatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns rus og rusmiljøer generelt er ganske lavmål. Jeg har aldri vært spesielt nysgjerrig på denne rusfølelsen, kanskje fordi jeg har vært skeptisk til at det kan ødelegge kroppen min. Hjernen min er det ved meg jeg setter mest pris på, og jeg ønsker ikke å sløve den ned med hasj, rohypnol osv. Det kan jo kanskje forandre seg.

Folk som ruser seg ser jeg på litt forskjellig, avhengig av hvilket stoff det er snakk om. Hasjbruk blant studenter ser jeg på som ok. Hasjplantasje på rommet ser jeg på som storbruk, og litt lavmål. Da tenker jeg at her har vi med en sløv type å gjøre, som bruker mesteparten av tida på nettopp det, å være sløv. Er du jente, er jeg enda mer fordomsfull. Da tenker jeg at du er rampete, opposisjonell, litt drittsekk og kanskje gother eller sånn fuck-for-forest jente som digger rastafletter på blonde gutter.

Folk som ruser seg på sterkere stoffer, ser jeg på som enten folk med psykiske problemer, slike som er generelt negative av vesen, grinesnakker og stjeler. Jeg skjønner godt at samfunnet driter i dem. Unntaket er de som bruker kokain. De ser jeg på som velstående mennesker som har fått seg stillinger hvor de ikke trenger å være ved sans og samling og tilstedeværende hele tiden. Det er folk som balanserer på en tynn strek mellom å ha høy anseelse, og være lavt avskum i kasjotten.

Jeg har ruserfaring med alkohol, der har jeg vel vært mildt beruset. Jeg har ikke vært rusa på hasj. Jeg har også prøvd å røyke sigarillos, fikk av en venn.

Jeg hopper litt fra det ene til det andre ståstedet, alt ettersom hvilke fordeler og ulemper jeg ser for meg at jeg kan ha, men fordelene med bekjempelse av sosiale problemer og kriminalitet, taler høyt for en fullstendig legalisering av alle stoffer. (En eventuell økning av helseutgifter til det offentlige og trafikkskader, taler imot.) Dette ville kanskje også minke prostitusjonen. Aller helst ville jeg sett alt av sterke saker på rimi og kiwi, men reklame og pen innpakning vil jeg ha forbudt. De som er dumme nok til å bruke det, skal få kjøpe, slik at det ikke lønner seg å drive illegalt, men jeg ser ingen fordeler i å tillate virksomhet som øker rekruttering om det ikke gir andre fordeler. Reklameinntekter er ikke en av dem.

Jeg bruker bare rusmisbruker som et pent ord for narkiss.

Skrevet

Er ikke for noen form for rusmidler innen kategorien hasj og utover til sterkere stoffer.

Alkohol, tobakk og snus er produkter som per i dag er tillatt, dog er dette noe jeg tror det vil bli strengere med etterhvert.

Det er helt tydelig at folk ikke har evnen til å se sine egne begrensninger når det kommer til bruk av disse stoffene som er svært avhengighetsskapende, foruten alkohol, selv om det også her finnes mennesker som ikke ser sine egne begrensninger.

Når det kommer til sterkere stoffer er jeg for sterkere straffer og for at man skal ha døgnkontinuerlig overvåkning av alle grenseovergangene i Norge, samt svært sterke sikkerhetstiltak ovenfor flytrafikk, båt og andre som kommer fra Utlandet. Jeg skulle ønske at bakmenn og produsenter av disse stoffene skulle vært hardt straffet, ev. gitt produsenter høyere betaling for å produsere mat i stedet for å bidra til et større illegalt marked.

Folk som bruker rusmidler ønsker ikke jeg å omgås med, håper disse får hjelp, aller helst skulle det vært umulig å få tak i dop. Slik at mennesker med problemer heller kunne tatt tak i disse i stedet for å sløve seg selv ned.

At folk vil legalisere hasj er for meg helt uforståelig, tillate enda flere dopede mennesker som kjører bil og kommer over på hardere stoffer. kan ikke se at hasjrøykende folk har bruk for dette stoffet foruten at det gir en kortvarig flukt fra omgivelsene. Har du problemer så får du heller søke hjelp.

Har ikke forsøkt andre stoffer forutenom det som er legalisert i Norge per i dag. Har heller ikke ønske om det, da jeg vet hva virkningen av disse stoffene er og ikke ønsker å utsette min, først og fremst, mentale helse for mer søppel.

Gjest Anjelika
Skrevet

Hasj bør helt klart legaliseres.

Det hadde frigitt politiressurser og skapt skatteinntekter for staten, de kunne overvåket bruken nøyere og ikke minst fått kontroll og mer oversikt over en bransje med mye kriminalitet, utbytting og urettferdighet hvor de svakeste lider.

Man kan ikke bare forby alt man ikke liker, og tall fra Nederland, Portugal og andre land viser positive effekter av å legalisere både hasj og heroin. Norge aka "verdens beste land" ligger ganske høyt på statistikken når det gjelder overdosedødsfall så det er nok på tide å tenke litt nytt rundt narkotikapolitikk.

Skrevet

Hva er dine tanker omkring hasj og legalisering?

Hvorfor mener du det er en bra ting at det er ulovlig eventuelt hvorfor mener du det burde vært legalisert?

Ser du på hasj som farlig? På hvilken måte?

Tanker om kring andre rusmidler?

Er det for deg noen forskjell på rusbruker og rusmisbruker?

Sleng gjerne med dine eventuelle egenerfaringer fra rusbruk, alltid interessant å høre i en slik debatt.

Jeg synes ikke det skal bli legalisert.

Jeg tror hasj kan være inngangsporten til tungere stoffmisbruk for noen (klisje som blir gjentatt og gjentatt jeg vet, men tror det er noe i det ja) Hasj skader hjernen, dvs man kan få angst og psykoser for eksempel.

Ja det er farlig i den form av at man kan bli alvorlig psykisk syk, som at det kan være en utløsende faktor i forhold til psykoser og annen invalidiserende sykdom, i tillegg til svært økt risiko for kreft.

Jeg synes kokain virker spennende, men det er nok glorifisert av kjendiser osv som et luksusstoff. Har aldri prøvd.

Ja klart det er forskjell, rusmisbruker er en ordentlig narkoman som bruker stoff hver dag ofte i form av å injisere den med sprøyte, en rusbruker er en som tar seg litt på en fest en gang i blant, ikke at jeg synes noen av tingene er spesielt heldige eller sunne. Jeg ser ikke på hasj som den verste narkotikaen sånn som kokain, lsd, speed, knips og heroin og hva alt sammen heter. Men det er skadelig på lang sikt uansett.

Skrevet

Jeg er for legalisering og statlig distribusjon, skattelegging osv av hasj.

Det vil frigjøre ressurser fra politiet og gi økte skatteinntekter.

Jeg syns det er paradoksalt at alkohol og tobakk er lovlig, når hasj ikke er det. Begge disse er langt mer skadelige enn hasj. Det er nærmest fysisk umulig å dø av en "overdose" hasj, forskere har kommet frem til at en må røyke 680 joints (mulig jeg ikke husker tallet 100% korrekt) på 20 minutter for at det skal være dødelig. I tillegg strides det om hvorvidt hasj faktisk er fysisk og psykisk skadelig, flere forskningsprosjekt har kommet frem til at de som utvikler psykiske problemer fra hasjrøyking var i en risikogruppe i utgangspunktet. At alkohol er psykisk og fysisk skadelig er det ingen tvil om.

Og nei nei nei, hasj er ikke kreftfemkallende - det er kun dersom en røyker det med tobakk, men det er da så mange måter å innta hasj på.

At hasj leder til hardere stoffer er rubbish. Grunnen til at det kan gjøre det i dag, slik jeg ser det, er fordi en må kjøpe det fra selgere som også selger hardere stoffer - slik at andre hardere stoffer er veldig lett tilgjengelig. Man har allerede tråkket over "ulovlig"-grensen hva gjelder rusmidler og å ta steget til hardere saker kan da være relativt kort. Dessuten, da kan en vel si at alkohol fører til hasj også da? Og dermed fører alkohol til hardere stoffer? Et sted må man jo begyne, eller hur?

I tillegg er det en myte, og jeg må si jeg blir provosert, at folk som røyker hasj er "tapere", sliter psykisk osv. Er det virkelig noe bedre å drikke seg full en fredagskveld enn det er å røyke seg en joint? Flykter man mer fra virkeligheten? Min mening er helt klart nei! Jeg tror folk som aldri har hatt noe å gjøre med stoffet ville blitt overrasket både over rusvirkningen og hvor mange "vanlige", oppegående folk det er som røyker hasj. I dag er det fryktelig stigmatisert.

Når det gjelder hardere stoffer får det være opp til hver enkelt. Med det mener jeg at jeg ikke dømmer noen for hva de evt putter i seg, hver enkelts frie valg. Ser ikke ned på noen om de tar partydop i helgene, om det derimot går utover det begyner man å utvikle et problem som aldeles ikke er bra. Det gjelder å klare å sette sine egne grenser og stå ved de. Det er fåtallet som sprekker forbi denne grensen og ødelegger for både seg selv og omgivelsene.

Og ja - det er en stor forskjell på å være rusbruker og rusmisbruker. På samme måte som det er forskjell på å være alkoholnyter og alkoholiker.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at hasj skal legaliseres, men det å være i besittelse av en liten mengde ser jeg helelr ikke på som noe som er alvorlig. En liten besittelse synes jeg at kunne registreres, men ikke straffes i første omgang. Dersom man blir tatt på nytt innen to år, kan man få en bot, for eksempel.

Andre rusmidler? Jeg liker rus og har prøvd det meste i studietiden, men jeg synes definitivt ikke det skal være lovlig. Jeg er ikke i et miljø der det er vanlig lenger, og det er jeg glad for. Jeg angrer ikke på at jeg prøvde, men jeg var "smart" og klarte å holde det på avstand og ikke la det sluke meg opp. Så smart er ikke alle.

Skrevet

J. Jeg ser ikke på hasj som den verste narkotikaen sånn som kokain, lsd, speed, knips og heroin og hva alt sammen heter. Men det er skadelig på lang sikt uansett.

I en rangering fra the Lancet (BBC har også laget en dokumentar) over de 20 farligste rusmidlene, kom alkohol på femte plass, tobakk på niende og cannabis på 11. plass. LSD kom på nr. 15. Ecstasy på 18. Heroin og kokain kom på første og andre.

Skrevet

Hasj bør helt klart legaliseres.

Man kan ikke bare forby alt man ikke liker, og tall fra Nederland, Portugal og andre land viser positive effekter av å legalisere både hasj og heroin.

Nå er ikke hasj direkte legalisert i Nederland heller. Salg/besittelse blir tolerert, i små mengder. Salg er lovlig fra spesielle utsalgssteder, ikke fra gata. Det kan vel sammenlignes med å kjøpe sprit på polet eller fra kjelleren til naboen. På polet handler du av en erfaren selger og vet hva du får. Naboens himkok er ikke nødvendigvis alltid like trygg … Det blir det samme med cannabis.

Jeg mener en slik løsning (med utsalgssteder) vil være bedre enn legalisering.

Gjest Anjelika
Skrevet

Nå er ikke hasj direkte legalisert i Nederland heller. Salg/besittelse blir tolerert, i små mengder. Salg er lovlig fra spesielle utsalgssteder, ikke fra gata. Det kan vel sammenlignes med å kjøpe sprit på polet eller fra kjelleren til naboen. På polet handler du av en erfaren selger og vet hva du får. Naboens himkok er ikke nødvendigvis alltid like trygg … Det blir det samme med cannabis.

Jeg mener en slik løsning (med utsalgssteder) vil være bedre enn legalisering.

Selvsagt, legalisering er ikke synonymt med anarki. Alkhol er da også legalisert selv om det er lover om aldersgrenser og utsalgsteder.

Det er jo også hele poenget med legalisering, få ned det svarte gatesalget, smugling og kriminelle miljøer og få det inn i kontrollerte rammer.

Om hasj blir lovlig polvare så blir nok også den berømte terskelen å gå "fra hasj til heroin" større. Slik det er i dag er man allerede kriminell, narkoman og har opprettet kontakt med en dealer/involvert seg i et rusmiljø når man kjøper hasj.

Enig med den som sa at hasjbrukere er en stigmatisert gruppe. Tror mange ville blitt overrasket om de visste hvem av kollegaene, vennene og naboene deres som kan finne på å ta seg en joint en fredagskveld.

Skrevet

det er ikke bare stoffene jeg ser på som farlige for deg. Det er oxo alt som er rundt. Menneskene man må ha kontakt med, situasjonene som kan oppstå, posisjonen man putter seg selv ved bruk og avhengihet.

Noen er oppegående brukere ganske lenge , men litt etter litt blir de bare ubruklige...

Jeg kutter alle bånd med de jeg finner ut at driver med dette svineriet.

Er heller ikke venner med de som støtter andre venner uten å bruke selv... Det er en nulltåleranse jeg er glad det er lett å opprettholde.

Lukter jeg dop på fest ber jeg vertinne kaste de ut! Og aldri er vi på samme fest igjen.

Skrevet

Jeg har faktisk ingen anelse om hva som er sant eller ikke.

Husker det kom en på skolen og snakket om rus. Han pratet veldig hissig (sikkert for å få folk til høre) om hvor farlig hasj var. At man kan få angst, deprisjoner, bli psykisk syk, sløv, sløv med hygene og spising og masse slikt. At vi ikke måtte begynne med det for det kune vi bli helt ødelagt av.

Så leser jeg a folk på inter sier det stikk motsatte. "hasj er ikke farlig" og masse sånt. "alle ryktene er usant".

Jeg har ingen anelse om hvem de er. Er de selv hasjbrukere kanskje? Havorfor skulle en ruskonsulent lyve? Bare for å få elever til å ikke bruke det? Men hvorfor det om det ikke er farlig?

Har lest så mye forskjellig rundt på interett at det er kun en ting jeg faktisk vet 100% sikkert om hasj og det er at det er ulovlig i Norge.

Men hvorfor er det det? Det er vel ikke ulovlig for morroskyld bare?

Gjest Raindrops
Skrevet

Hasj er ikke harmløst. Den det kommer også an på hva man gjør det til selv. Jeg røyket hver dag i et helt år og klarte likevel å få 5/6 i alle fag på videregående. Jeg hadde normale venner, jeg trente av og til, hadde andre hobbyer enn sofasitting osv. Men jeg hadde også venner som røyket hver dag, hang ikke med på skolen, bodde i en svinesti og hadde angst for å gå ut.

Når det er sagt så merker jeg også at hjernen min har det bedre nå som jeg ikke røyker hver dag. Det sier seg jo selv at det ikke er bra, på samme måte som man ikke burde drikke alkohol hver dag. Alt med måtehold. Jeg var unektelig mye sløvere før.

Jeg vet ikke helt om det burde legaliseres. Jeg har sett mange som har gått til helvete pgav hasjrøyking, men på en annen side tror jeg det ville vært positivt å få det inn i kontrollerte former.

Skrevet

^

Da er man jo inne på forskjellen bruker og misbruker igjen. Om man røyker hver dag ser jeg på det som misbruk. En som drikker alkohol hver dag (i mengder...) vil også ha problemer med å fungere i hverdagen.

det er ikke bare stoffene jeg ser på som farlige for deg. Det er oxo alt som er rundt. Menneskene man må ha kontakt med, situasjonene som kan oppstå, posisjonen man putter seg selv ved bruk og avhengihet.

Noen er oppegående brukere ganske lenge , men litt etter litt blir de bare ubruklige...

Jeg kutter alle bånd med de jeg finner ut at driver med dette svineriet.

Er heller ikke venner med de som støtter andre venner uten å bruke selv... Det er en nulltåleranse jeg er glad det er lett å opprettholde.

Lukter jeg dop på fest ber jeg vertinne kaste de ut! Og aldri er vi på samme fest igjen.

Unskyld meg, men det der er det verste vrøvlet jeg har hørt. Her snakker vi myter og stigmatisering lang vei.

Vil anbefale denne filmen til folk som er nyskjerrige på spørsmål rundt farligheten ved hasj, hvorfor det ikke er lovlig osv.

http://video.google.com/videoplay?docid=-9077214414651731007&ei=bZNTS8K-GpSo-AbCiqW-Bg&q=the+union#

Så er det jo opp til hver enkelt å vurdere om en mener det er "pro hasj"-propaganda eller ei.

Skrevet

^

Da er man jo inne på forskjellen bruker og misbruker igjen. Om man røyker hver dag ser jeg på det som misbruk. En som drikker alkohol hver dag (i mengder...) vil også ha problemer med å fungere i hverdagen.

Unskyld meg, men det der er det verste vrøvlet jeg har hørt. Her snakker vi myter og stigmatisering lang vei.

Vil anbefale denne filmen til folk som er nyskjerrige på spørsmål rundt farligheten ved hasj, hvorfor det ikke er lovlig osv.

http://video.google.com/videoplay?docid=-9077214414651731007&ei=bZNTS8K-GpSo-AbCiqW-Bg&q=the+union#

Så er det jo opp til hver enkelt å vurdere om en mener det er "pro hasj"-propaganda eller ei.

Enig, og dette er kanskje typisk for hasj/rusdebatten, hvor bruk av legaliserte (tradisjonelle) rusmidler blir sammenlignet med misbruk av andre rusmidler. Ingen rusmidler er harmløse, og det er vel ingen som påstår det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...