AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 før syklet jeg å gikk jeg masse masse. mens iste årene har det blitt mindre å mindre pga helsen. vil så gjerne, også pga de dårlige matvanene og kiloene som er ekstra men så fort jeg går igang å gå litt fort opp en bakke , så puster jeg mye mer. og da hender ofte at det kommer slag ubehag , nedove halsen ned mot brystet.. om det bare er pga den dårlige kondisen å ubehage av kommer kald luft eller?`( ikke alti d er kaldt heller el at en pust med åpen munn) om rett og slett er kondisen og det som gjør det? noen med peiling på dette?
Wiggins Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 før syklet jeg å gikk jeg masse masse. mens iste årene har det blitt mindre å mindre pga helsen. vil så gjerne, også pga de dårlige matvanene og kiloene som er ekstra men så fort jeg går igang å gå litt fort opp en bakke , så puster jeg mye mer. Det skyldes nok enkelt og greit at du er i veldig mye dårligere form enn da du syklet og gikk, pluss at du har flere kilo å dra på. og da hender ofte at det kommer slag ubehag , nedove halsen ned mot brystet.. om det bare er pga den dårlige kondisen å ubehage av kommer kald luft eller?`( ikke alti d er kaldt heller el at en pust med åpen munn) Alle blir rå i halsen om de kjører intens belastning uten å ha varmet opp ordentlig, det blir også jeg, som sykler ritt på amatørnivå her i Norge. For deg, med dårlig form og mye å dra på, så skal det ikke mye til før det er snakk om intens belastning. Du bør absolutt begynne å trene i morgen, både for å komme i bedre form og ned i vekt. Den gode nyheten er at du skal ikke trene så hardt at du kjenner blodsmaken i munnen. Med en del overvekt vil jeg anbefale deg å begynne med sykling og/eller svømming. Jogging vil innebære hard belastning på leddene dine, særlig hofter, knær og ankler, med stor risiko for belastningsskader. Har du en sykkel? Det holder med en brukbar hverdagssykkel hvis du bare skal komme i bedre form, men sørg for å få skikkelig lufttrykk i dekkene, jeg ser mange som kjører rundt med alt for lite trykk. På dekkene pleier det å stå maksimalt trykk de kan tåle, for vanlige brukssykler er det gjerne 4-5 bar. Skal du sykle i skog og mark bør du ha 2,5 til 3 bar for å få mer friksjon og dermed bedre styring. Kjøp deg en pulsklokke, det er spesielt viktig i begynnelsen å ikke ta for hardt i, da bryter du ned kroppen i stedenfor å bygge den opp. Makspulen er som en tommelfingerregel 220 minus alder, 226 minus alder for kvinner. Til å begynne med bør du for det meste ligge på 60% av makspuls, kanskje opp i 70% i korte drag. Hvor lenge du skal trene er et godt spørsmål. Det virker som du er i veldig dårlig form nå, jeg vil anbefale deg å begynne med en sykkeltur på 15 minutter der du for det meste ligger på 60% av makspuls. Til å begynne med blir du stiv uansett, men etter 2-4 ganger bør du kjenne deg fullt restituert etter to dager. Hvis ikke så er økten for hard, og da må du ta det roligere. Bruk så lette gir at pedalfrekvensen er 70-90 omdreininger per minutt, da vil ikke belastningen bli for stor for leddene dine, det er særlig knærne som er utsatt. Begynn med tre økter per uke, etterhvert bør du klare å sykle kortere distanser som til jobb/skole (hvis det er kort da, da mener jeg 5-10 km) på hviledagene uten å bli særlig sliten av det. Ha tålmodighet til å begynne med, det er bedre å øke for lite enn for mye. Det er mange som har klart å bli overtrente i det de skal komme i bedre form. Etterhvert som du klarer å sykle i lengre tid av gangen, en halvtime og mer, bør du ha med deg sykkelflaske med vann og drikke noen slurker hvert kvarter. Ytelsesevnen synker med 10% for hver prosent kroppsvæske du mister. Sykkelflaske og flaskeholder koster under hundrelappen. Mange har klart dette før deg. Pass på å få nok søvn, flertallet i dagens Norge sover alt for lite. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #3 Skrevet 1. september 2010 takk for svar lance. jeg har en sykkel. prøve å blåse støv av den eller ta tre sykkeløkter på studio i starten, så om jeg får det ubehage så er det bare å tenke at det er kondisen , så det vil betre seg etter noen uker og noen kg av? er vel svak også så bør vel få en styrkeøkt å i uka
Wiggins Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 (endret) takk for svar lance. jeg har en sykkel. prøve å blåse støv av den eller ta tre sykkeløkter på studio i starten, så om jeg får det ubehage så er det bare å tenke at det er kondisen , så det vil betre seg etter noen uker og noen kg av? er vel svak også så bør vel få en styrkeøkt å i uka I tillegg til pulsklokke bør du bruke pusten som indikator. Det meste av tiden skal du kunne snakke forholdsvis uanstrengt med en eventuell treningspartner. Hvis pusten går så fort at den ikke tillater det må du roe litt ned. Det er ikke dumt å trene styrke, men én økt per uke vil nok ikke gi noen særlig fremgang. Du bør nok få til minst to. Hvis du i tillegg til dette klarer å få til sunne matvaner vil du kunne forvente å gå ned en del kilo. Sannsynligvis vil du gå ned ganske mange kilo ganske fort, så vil det gå saktere etterhvert som du nærmer deg det som er en sunn og riktig vekt for din kropp. Endret 1. september 2010 av Lance
Mir Skrevet 1. september 2010 #5 Skrevet 1. september 2010 gode råd fra Lance her TS! Det ordner seg nok etterhvert, det er mange som har ubehageligheter i starten når man begynner å trene, vondter både her og der. Lykke til =)
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 ja det er veldi gode svar fra lance her men mir eller om lannce selv ser her igjen han anbefal syklinga noen dager, men anbefal dere styrke også samt sykle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå