AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 Jeg er en 28 år gammel jente som begynner å bli litt nervøs for at jeg har dårlig tid til å få barn. Mamma kom i overgangsalderen veldig tidlig, hun var 32-34år når hun mistet menstruasjonen sin. Hun var overvektig og røykte (jeg vet ikke om dette har noe å si), noe jeg ikke er eller gjør. Jeg har ennå noen år igjen før jeg hadde tenkt til å få barn, dette pga utdanning og karriere, ideelt sett hadde jeg lyst til å få barn når jeg er 34 eller rundt der. Men det vet jeg ikke lenger om jeg tørr vente på, problemet er jo også at jeg ikke har funnet den rette partneren jeg vil ha barn med enda. Derfor lurer jeg på om noen av dere har opplevd å få tidlig overgangsalder slik som deres egen mor, eller om dere har unngått det, fortell gjerne. I tillegg lurer jeg på om det er noen som har fryst ned sine egne egg som en sikkerhet til senere, sånn i tilfelle man kommer i tidlig overgangsalder, og hvor dere gjorde det, om dere frøs eggene befruktet eller ubefruktet osv? Er så i tvil hva jeg skal gjøre, har liksom ikke lyst til å bare hoppe på en mann for å bli gravid heller, jeg vil ha det stabilt med jobb og leilighet før jeg får barn. Fint hvis noen har noen råd, veiledning eller tips å komme med.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 Det er slike historier som din som gjør at jeg er for assistert befruktning ikke bare for heterofile og lesbiske kvinner i parforhold, men også for single kvinner. Det er ikke alltid at man finner den rette før kroppen sier stopp. Men hvorfor skal man nektes å få oppleve gleden ved å få barn bare for den skyld? Og den eneste andre muligheten er jo å hoppe på en uvitende mann og utnytte han for å få barn. Det er ikke noen god løsning. Hvordan fortelle noe slikt til barnet? Da er det bedre å kunne fortelle at mamma var så glad i deg, lille vennen, at hun fikk et baby-frø hos legen og så ble du til. Jeg er enig med Arbeiderpartiet, slik det er i dag diskrimineres single kvinner i forhold til assistert befruktning! Vi får håpe Ap får gjort om på loven til neste stortingsperiode. Ellers så er Stork-klinikken i Danmark alltids en mulighet.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #3 Skrevet 1. september 2010 Først så må du jo kontakte en lege, helst gynekolog, og høre om det er arvelig og evnt sjekke om du er i risikosonen. I Norge er det ikke lov til å fryse ned ubefruktede egg, men jeg er usikker på om det er lov i Danmark.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 Det er slike historier som din som gjør at jeg er for assistert befruktning ikke bare for heterofile og lesbiske kvinner i parforhold, men også for single kvinner. Det er ikke alltid at man finner den rette før kroppen sier stopp. Men hvorfor skal man nektes å få oppleve gleden ved å få barn bare for den skyld? Og den eneste andre muligheten er jo å hoppe på en uvitende mann og utnytte han for å få barn. Det er ikke noen god løsning. Hvordan fortelle noe slikt til barnet? Da er det bedre å kunne fortelle at mamma var så glad i deg, lille vennen, at hun fikk et baby-frø hos legen og så ble du til. Jeg er enig med Arbeiderpartiet, slik det er i dag diskrimineres single kvinner i forhold til assistert befruktning! Vi får håpe Ap får gjort om på loven til neste stortingsperiode. Ellers så er Stork-klinikken i Danmark alltids en mulighet. Jeg snakker ikke om inseminasjon, jeg har tilgang på sperm hvis jeg vil ha det, tror du misforsto litt. Dette handler om fruktbarhet. Dilemmaet mitt er om jeg fortsatt er fruktbar i en alder av 34 år og om det finnes gode muligheter i Skandinavia for å fryse ned ubefruktede egg før den tid, i tillegg andres erfaringer i forhold til det å ha en mor som kom i tidlig overgansalder, om døtrene har opplevd dette selv osv.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #5 Skrevet 1. september 2010 Jeg snakker ikke om inseminasjon, jeg har tilgang på sperm hvis jeg vil ha det, tror du misforsto litt. Dette handler om fruktbarhet. Dilemmaet mitt er om jeg fortsatt er fruktbar i en alder av 34 år og om det finnes gode muligheter i Skandinavia for å fryse ned ubefruktede egg før den tid, i tillegg andres erfaringer i forhold til det å ha en mor som kom i tidlig overgansalder, om døtrene har opplevd dette selv osv. Sorry. Bare skrev fra meg noen tanker jeg hadde om emnet. Her er en liste over klinikker som kan hjelpe deg: http://www.onskebarn.no/klinikker/ Ellers kan du sjekke med onskebarn, det finnes flere der som vet råd og kan litt om dette. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 Sorry. Bare skrev fra meg noen tanker jeg hadde om emnet. Her er en liste over klinikker som kan hjelpe deg: http://www.onskebarn.no/klinikker/ Ellers kan du sjekke med onskebarn, det finnes flere der som vet råd og kan litt om dette. Lykke til! Det går greit, fort gjort å bli engasjert når det gjelder infertilitet/retten til å få barn og politikk. Takk for info, det må sjekkes ut TS
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Først så må du jo kontakte en lege, helst gynekolog, og høre om det er arvelig og evnt sjekke om du er i risikosonen. I Norge er det ikke lov til å fryse ned ubefruktede egg, men jeg er usikker på om det er lov i Danmark. Ja, selvfølgelig.. Jeg har bare vært til gynekologisk undersøkelse hos legen min tidligere, men må man ha henvisning til gynekolog eller kan jeg bestille time til det selv? *litt grønn på det feltet* Regner nesten med at jeg må til utlandet for frysing ja, men hadde vært fint å hørt andres erfaringer også, hvis det er noen der ute som har liknende erfaringer da. Jeg prøver bare å være føre-var så jeg kanskje ikke trenger å stå i situasjonen som barnløs om noen år, tror ikke det hadde vært så gøy. TS
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 Mener å ha hørt at dette er arvelig ja... Samtidig som andre faktorer også spiller inn. De sier også at jo tidligere enn jente fikk sin første menstruasjon, jo lenger tid går det før hun kommer i overgangsalder. Får man mensen som 11 åring er man trolig fruktbar til man er langt over 50. Når fikk du mensen?
Gjest imli Skrevet 1. september 2010 #10 Skrevet 1. september 2010 (endret) Mener å ha hørt at dette er arvelig ja... Samtidig som andre faktorer også spiller inn. De sier også at jo tidligere enn jente fikk sin første menstruasjon, jo lenger tid går det før hun kommer i overgangsalder. Får man mensen som 11 åring er man trolig fruktbar til man er langt over 50. Når fikk du mensen? Dette er feil, trur heller det er motsatt. Og ingen (eller svært, svært få, er fruktbare når dei er "langt over 50"). Den eldste kvinna som har fått barn naturleg (altså utan hormonbehandlingar osv), var så vidt meg bekjent 52 år. Sjølv om mange kvinner framleis har menstruasjon når dei er 50, betyr det ikkje at dei er fruktbare når dei er 50. Meiner å ha lest at ein er steril i rundt 10 år før ein mistar mensen. Gjennomsnittleg overgangsalder er ca 52 år. Dvs at dei fleste ikkje kan få barn lenger etter ca 42 år. Mellom 40 og 45 år stupar fertiliteten. Etter 45 år er dei fleste egga kvinna produserar "øydelagte" og vil ikkje føre til befruktining, evnt vil barnet med stor sannsynlegheit ha kromosomfeil. Endret 1. september 2010 av imli
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Får man mensen som 11 åring er man trolig fruktbar til man er langt over 50. Fruktbar over 50? Tviler. De færreste er fruktbare etter 40. Mange mister fruktbarheten alt rundt 35.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #12 Skrevet 1. september 2010 Tidspunket man kommer i overgangsalderen på er arvelig, ja.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #13 Skrevet 1. september 2010 Mener å ha hørt at dette er arvelig ja... Samtidig som andre faktorer også spiller inn. De sier også at jo tidligere enn jente fikk sin første menstruasjon, jo lenger tid går det før hun kommer i overgangsalder. Får man mensen som 11 åring er man trolig fruktbar til man er langt over 50. Når fikk du mensen? Jeg fikk mensen når jeg var 11 år, nesten 12, men jeg er ikke helt sikker på om det du sier der stemmer.. fordi mamma fikk mensen når hun var 10 år tror jeg. Men hvem vet? TS
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #14 Skrevet 1. september 2010 Man har vel et visst antall egg, så sånn sett har det vel relevans hvor gammel man var da man fikk mensen?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #15 Skrevet 1. september 2010 Man har vel et visst antall egg, så sånn sett har det vel relevans hvor gammel man var da man fikk mensen? Når man fikk mensen første gang har ingen ting å si for når man kommer i overgangsalderen.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #16 Skrevet 1. september 2010 Mellom 40 og 45 år stupar fertiliteten. Greit nok, men det er allikevel ikke så fryktelig usannsynlig at man klarer å få barn når man er i denne alderen. Fra engelsk Wikipedia: Of women trying to get pregnant, without using fertility drugs or in vitro fertilization: * At age 30, 75% will get pregnant within one year, and 91% within four years. * At age 35, 66% will get pregnant within one year, and 84% within four years. * At age 40, 44% will get pregnant within one year, and 64% within four years.[13] The above figures are for pregnancies ending in a live birth and take into account the increasing rates of miscarriage in the aging population. According to the March of Dimes, "about 9 percent of recognised pregnancies for women aged 20 to 24 ended in miscarriage. The risk rose to about 20 percent at age 35 to 39, and more than 50 percent by age 42".[14]
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #17 Skrevet 1. september 2010 Når man fikk mensen første gang har ingen ting å si for når man kommer i overgangsalderen. Hvorfor er du så sikker på det? Hvordan vet du det? Har du en pålitelig kilde som sier dette?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #18 Skrevet 1. september 2010 Hvorfor er du så sikker på det? Hvordan vet du det? Har du en pålitelig kilde som sier dette? Jeg hørte det på radioen i fjor.
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #19 Skrevet 1. september 2010 Mener å ha hørt at dette er arvelig ja... Samtidig som andre faktorer også spiller inn. De sier også at jo tidligere enn jente fikk sin første menstruasjon, jo lenger tid går det før hun kommer i overgangsalder. Får man mensen som 11 åring er man trolig fruktbar til man er langt over 50. Når fikk du mensen? Dette er nok ikke helt riktig. Det er nok mer korrekt at man mister den naturlige fruktbarheten (at egget fester seg i livmoren) ca 10 år før overgangsalder. Så om overgangsalder starter når man er 52 har man praksis ikke kunnet bli gravid naturlig siden man var 42... Derfor er det grunn til å ikke utsette å bli mor slik trenden er i vårt samfunn der utdanning og jobb helst skal være på plass før man etablerer seg og så får barn... Når overgangsalder kommer tidlig i TS sin familie er det vel rett å ta kontakt med sin gynekolog og fastlege for å snakke om ønsket man har om å bevare muligheten for å bli gravid.
Mirabella76 Skrevet 1. september 2010 #20 Skrevet 1. september 2010 (endret) Trur eg skal følgja med i denne tråden. Eg bekymrar meg for at eg allerede har begynt å koma i overgangsalderen, i ein alder av snart 34 år. Har prøvd å bli gravid i over 1 år, ute resultat. Har eit barn frå før, på snart 2 år. Har tatt blodprøve på syklusdag 3, som viste eit lett forhøya eggstokkhormon, som eg fryktar er FSH. I tillegg har eg denne syklusen ikkje fått positiv EL-test, noko eg alltid har fått før. Og mensen varte denne gangen så få dagar som den aldri før har gjort. Så eitt eller anna gale er det! Kan jo nevna at eg fekk mensen seint, rett før eg fylte 16. Meinar også eg har høyrt, at jo tidlegare ein får mensen, jo lenger er ein fertil - sjølv om det virkar mest logisk at det er motsatt. Endret 1. september 2010 av Mirabella76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå