Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 Jeg har vært sammen med kjæresten min i ca.5 måneder. I begynnelsen av forholdet vårt så var jeg hos legen for å snakke om prevansjon, tok da en klamydiatest. Regner med at den var negativ, for fikk ihvertfall aldri noe brev/telefon om at den var positiv... Jeg var hos legen en annen gang nå mens vi har vært sammen (en annen lege), snakket om prevansjon igjen, skulle bytte. Måtte ta klamydiatest igjen, selv om jeg sa at jeg hadde tatt det for ikke så lenge siden. Denne gangen fikk jeg brev om at testen var positiv. Hmm... Jeg har ihvertfall ikke hatt sex med noen andre enn kjæresten min. Hva tror dere? Ble noe feil med den første testen, eller har kjæresten min vært utro, eller kan klamydia slå positivt ut på en test, og ikke en annen? :/
Lmsk Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 Spør om ikke han kan ta en test, så finner du nok fort ut av det. Eller så kan faktisk legen se på det forrige resultatet, om det virkelig var negativt
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #3 Skrevet 1. september 2010 du kan få klamydia feks av den 10ende gangen du hadde sex med kjæresten din. Kan hende han allerede hadde den før han møtte deg skjønner du. Få behandlet det med en gang, så blir du frisk igjen!
Lea=) Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 Jeg tror du kan gå med klamydia i 2-3 mnd før det slår ut på en test. Tok du testen veldig tidlig i forholdet kan det kanskje ha vært for tidlig til at det har slått ut. Spør legen din du
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #5 Skrevet 1. september 2010 Jeg tror du kan gå med klamydia i 2-3 mnd før det slår ut på en test. Tok du testen veldig tidlig i forholdet kan det kanskje ha vært for tidlig til at det har slått ut. Spør legen din du http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:26586::0:5667:1:::0:0 Fakta om klamydia * Chlamydia trachomtis er det latinske navnet på bakterien som gir genital infeksjon og som smitter ved vaginalsamleie, analsamleie og munnsex. * Klamydia rammer først og fremst tenåringer og unge voksne * Klamydia gir ingen symptomer hos 50 % av mennene og 85 % av kvinnene som er smittet * Klamydia uten symptom innebærer risiko for spredning fra uvitende smittebærere * Klamydia har en inkubasjonstid for symptomer på 4-10 dager * Klamydia symptomer som gir utflod og svie ved vannlating er ofte forbigående, og fører derfor til at man ikke alltid oppsøker lege
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 Mest sannsynlig puler han andre enn deg og testen din har ferska han i det. Leger sender alltid brev med resept når det er positiv test på klamydia. Det er ikke sånn at man kan ha det uten at det slår ut på en test.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Mest sannsynlig puler han andre enn deg og testen din har ferska han i det. Leger sender alltid brev med resept når det er positiv test på klamydia. Det er ikke sånn at man kan ha det uten at det slår ut på en test. Hvis ikke gutten har testet seg, så kan han ha klamydia uten å vite det. Klamydiaen trenger ikke å smitte over til en annen person ved første samleie. Hun kan ha fått den etter 5 samleier feks, å enda vet ikke kjæresten at han har klamydia. Sjansen for å få klamydia øker ved ofte sex med den smittede. Det betyr at man ikke nødvendigvis blir smittet første gang.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 Mest sannsynlig puler han andre enn deg og testen din har ferska han i det. Leger sender alltid brev med resept når det er positiv test på klamydia. Det er ikke sånn at man kan ha det uten at det slår ut på en test. Jo. Det kan man. Jeg fikk klamydia, og merket etter kort tid at noe var galt. (Bl.a. når jeg skulle late vannet.) Jeg tok en test på olafia, og de sa jeg ikke hadde klamydia. Så tok jeg en test på Majorstua klinikken et par uker senere, fordi jeg tenkte at dette kunne ikke stemme - jeg hadde alle symptomene. De sa jeg ikke hadde klamydia. Så tok jeg en test hos fastlegen min, enda jeg syntes det var litt flaut å gå til han.. og da fikk jeg til svar at jeg hadde klamydia. Resultatet var at jeg til slutt hadde gått 2-3 måneder med klamydia. Så ja, det GÅR an å ha det og få negativt svar på test _selv_ om man FAKTISK har det. Ikke spre feilinformasjon til folk, er du snill!!
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #9 Skrevet 1. september 2010 Det er ikke sånn at man kan ha det uten at det slår ut på en test. Jo, det kan man. Ei jeg kjenner gikk med de i nesten ett år, og gjennom flere tester, uten at det slo ut, og hun hadde også symptomer fra rett etter smittetidspunktet. Veldig kjipt, siden hun da ikke fikk medisiner, og er i risikosonen for å ha blitt steril også. Men mest sannsynlig hadde han klamydia fra før, og så tok det noen måneder ut i forholdet før TS ble smittet. Det er ikke slik at man er garantert å bli smittet av en kjønnssykdom på første samleie. (Desverre, må man nesten si, siden dette gjør dem vanskeligere å oppdage og spore.)
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #10 Skrevet 1. september 2010 Jeg har vært sammen med kjæresten min i ca.5 måneder. I begynnelsen av forholdet vårt så var jeg hos legen for å snakke om prevansjon, tok da en klamydiatest. Regner med at den var negativ, for fikk ihvertfall aldri noe brev/telefon om at den var positiv... Jeg var hos legen en annen gang nå mens vi har vært sammen (en annen lege), snakket om prevansjon igjen, skulle bytte. Måtte ta klamydiatest igjen, selv om jeg sa at jeg hadde tatt det for ikke så lenge siden. Denne gangen fikk jeg brev om at testen var positiv. Hmm... Jeg har ihvertfall ikke hatt sex med noen andre enn kjæresten min. Hva tror dere? Ble noe feil med den første testen, eller har kjæresten min vært utro, eller kan klamydia slå positivt ut på en test, og ikke en annen? :/ Litt OT, men hvorfor måtte du ta klamydiatest når du skulle skaffe prevansjon og bytte prevansjon? :klø:
Mary Poppins Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Du må uansett fortelle kjæresten din at du har klamydia, så du kan jo evt benytte muligheten til å se hvordan han reagerer. Hvis du sier at du hadde en negativ test tidligere, men fikk en positiv test nå. Hvis han "tilstår" så har du jo svaret ditt...
Gjest Awsome Skrevet 1. september 2010 #12 Skrevet 1. september 2010 Du må uansett fortelle kjæresten din at du har klamydia, så du kan jo evt benytte muligheten til å se hvordan han reagerer. Hvis du sier at du hadde en negativ test tidligere, men fikk en positiv test nå. Hvis han "tilstår" så har du jo svaret ditt... Evt så vil han tro at du har vært utro mot han.
Mary Poppins Skrevet 1. september 2010 #13 Skrevet 1. september 2010 Evt så vil han tro at du har vært utro mot han. Hehe, true that...
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #14 Skrevet 1. september 2010 Mest sannsynlig puler han andre enn deg og testen din har ferska han i det. Leger sender alltid brev med resept når det er positiv test på klamydia. Det er ikke sånn at man kan ha det uten at det slår ut på en test. tull! jeg måtte selv ringe ned å få vite resultatet og få medisiner for det. så nei, de sender ikke alltid brev eller gir deg beskjed dessuten finnes det avvik i alle tester. så jo, den kan ha vært negativ selv om man er positiv og viceversa
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #15 Skrevet 1. september 2010 Jo, det kan man. Ei jeg kjenner gikk med de i nesten ett år, og gjennom flere tester, uten at det slo ut, og hun hadde også symptomer fra rett etter smittetidspunktet. Veldig kjipt, siden hun da ikke fikk medisiner, og er i risikosonen for å ha blitt steril også. Men mest sannsynlig hadde han klamydia fra før, og så tok det noen måneder ut i forholdet før TS ble smittet. Det er ikke slik at man er garantert å bli smittet av en kjønnssykdom på første samleie. (Desverre, må man nesten si, siden dette gjør dem vanskeligere å oppdage og spore.) det er ekstremt få som blir sterile av klamydia selv om man går med det i lang tid. dessuten forsvinner også klamydia av seg selv etter et år eller to selv uten medisiner.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #16 Skrevet 1. september 2010 det er ekstremt få som blir sterile av klamydia selv om man går med det i lang tid. dessuten forsvinner også klamydia av seg selv etter et år eller to selv uten medisiner. Ut i fra det vi inntar oss i dag å med klamydia sykdommen, er det STOR sjanse for sterilitet. Forsvinner av seg selv, DET har jeg ALDRI hørt før.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #17 Skrevet 1. september 2010 Ut i fra det vi inntar oss i dag å med klamydia sykdommen, er det STOR sjanse for sterilitet. Forsvinner av seg selv, DET har jeg ALDRI hørt før. Det står her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:48554::1:5647:40:::0:0 Kvinner kan få symptomer i form av utflod fra skjeden og småblødninger mellom menstruasjonene. Menn kan få utflod fra urinrøret, hyppig vannlatning og betennelse i bitestikkelen. I 60-80 prosent av tilfellene vil ikke infeksjon i kjønnsorganene gi klare symptomer. Uten behandling forsvinner infeksjonen av seg selv i løpet av ett til to år. Men det står også at: Klamydia er i dag en vanlig seksuelt overført sykdom, og er trolig en hyppig årsak til sterilitet og barnløshet. Infeksjonen er vanligst hos seksuelt aktive under 25 år. Studier viser at cirka en av 20 i denne aldersgruppen til enhver tid har klamydia. En av fem ubehandlede kvinner får oppadstigende infeksjon og betennelse i egglederne, noe som medfører økt risiko for at arrvev helt eller delvis tetter igjen egglederne. Det innebærer at kvinnen kan få problemer med å bli gravid. Risikoen for graviditet utenfor livmoren er også økt. 20% synes jeg er ganske stor risiko, dersom man har lyst på barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå