Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to stykker, meg og min samboer. :spise:

Vi er i en situasjon nå, som gjør at vi vil spare litt penger.. Noen som har forslag?

Jeg lurer på hva som er normalt å bruke på mat i mnd? Syns vi bruker så mye penger på mat, hehe. :kokk: Det spørs jo alt etter hvor mye man spiser selfølgelig. Mat er jo ikke billig heller. Prøver å handle en gang i uka og på tilbud. :handle:

jeg er takknemmelig for svaaaaar :huh:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker ca 4400 i mnd på mat, to voksne. Tror det er ganske nøyaktig det sifo-budsjettet sier og siden det er ganske nøkternt er jeg fornøyd med det.

Men når jeg sier mat er det iberegnet vaskemidler, shampo, såper osv osv. :)

Gjest smoothie22
Skrevet

ca det samme som forrige.. vi tar to uker hver, satser på en tusenlapp når vi handler.. inkluderer også det samme som forrige nevnte.

Skrevet

Hvis du søker litt i forumet så er det ekstremt mange (også nye) tråder om dette, med flertallige sider med svar.

Skrevet

Jeg bruker alene rundt kr. 4000,- på mat i måneden.

Det inkluderer lunsj i kantinene på jobben, mat hjemme og ute på kafè, restaurant, o.l.

Gjest fersk lærer
Skrevet

Det er lett for meg å svare siden jeg fører regnskap. Så jeg bruker 630 kr per mnd på mat og daglivarer. Kjøper det jeg har lyst på og så ser på forbruket på slutten av måneden. Så summen er lav ikke fordi jeg holder den begrensen, men fordi jeg lager alt fra bunnen. Mye å spare på den måten.

Er vegetariener foresten, så kanskje det har noe å si.

Skrevet

Mange billige middagsmuligheter. Frossenvarer i store pakker er ofte billig, koteletter osv :)

Det er også mange ferdigprodukter som er latterlig dyre sammenlignet med hva det koster å lage det selv.

f.eks brunsaus (ok det er ikke en dyr ting men bare for å illustrere). Det er jo bare svidd mel smør og vann, og litt salt og pepper. Dette kjøper folk ferdig.

bille hermetiske tomater naturell, koster 5-6 kr boksen. Alt man trengr om man skal ha en eller form for tomatsaus til spgetti eller lasagne (og litt krydder selvfølgelig).

Jeg tror vi ligger omkring 1000 kr uka i mat i gjennomsnitt. Dette er også medregnet at vi spiser ute ca en gang i måneden.

Det er utrolig mye penger å spare på å KUN kjøpe basisvarer, og å kjøpe billigmerker. Det er ikke alt som er godt i "billigvariant" men det meste er ok, men det litt sånn man må prøve seg frem til. Kjpte en gang fiskegrateng til 20kr. DEN var fæl husker jeg hehe :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

.......

Vi er i en situasjon nå, som gjør at vi vil spare litt penger.. Noen som har forslag?

........

Det er faktisk ikke de store pengene å spare i matveien.

Vil du spare mer enn det du kan klare ved å bytte fra ett merke til et annet på pålegg o.l. så bør du se andre steder enn på matbudsjettet.

Strøm

Forsikring

Mobil

Bredbånd

Har dere fryser så er det lurt å kjøpe når det er tilbud, spesielt kjøtt, og ha litt i fyseren og lage mest mulig av maten fra bunnen av.

Som et eksempel så koster ett brød (av god kvalitet) ca. 30 kroner. Baker dere da 4 brød av gangen så er det fort en god del kroner spart (selv om du må kjøpe både mel og gryn/frø. Man får ganske mye både mel og frø for de 120 kronene som 4 gode brød koster).

;)

Skrevet

Det er mye å spare på mat, hvis man er litt innstilt på å endre matveien litt... Man er ikke nødt til å kjøpe "merke"-varene i butikken. First Price, Euroshopper, (faktisk også Eldorado) og andre slike produkter har masse å by på uten egentlig noen forskjell i smak.

Det er smart, slik som dere gjør, å handle en gang i uken. Men da er det også viktig å ikke gjør alle disse små-kjøpene i løpet av uken. 10 kroner her og 30 kroner der blir fort noen hundre-lapper! (Snakker av erfaring... :) )

Et annet godt råd er å sette opp et budjett for de neste kommende månedene over alle mulige utgifter i løpet av en måned. Det jeg har gjort, er å ta en nettbank-utskrift og satt opp budsjettet mitt fram til desember, med utgangspunkt i en måned med noen lunde normalt forbruk. Lag gjerne også et "ønske"-budsjett, der det er igjen litt penger til sparing som blir med i neste måneds budjett. Så kan man sammenligne og gå igjennom ting og tang i "realitets"-budjettet som kan kuttes ned på eller (beste) kuttes helt ut. :)

Et annet tips er også og kvitte seg med eventuelle abonnementer på eks. bøker, blader, tidsskrifter o.l. Dette SLUKER penger!... :O

Lykke til! Håper noe av det kan hjelpe :)

Skrevet

Jeg har forsøkt mange ganger, men budsjettet ryker uansett. Jeg bruker helt sikkert fryktelig mye mere enn jeg kunne ha klart meg for pr. mnd. Ved hver lønning er det det samme ønsket. DENNE gangen skal jeg spare inn på maten, og spare til andre og nødvendige ting som koster litt, men det ser svart ut. :(

Skrevet

Huff. Det er vanskelig.. Er student selv, og synes det kan være vanskelig til tider.. Har ikke så mye mer å rutte med enn rundt 2500 kr til mat (og det er da medregnet en tur på byen i ny og ne)... Ikke så svært mye med andre ord... Men etter jeg begynte å sette opp budjett for en stund fremover med spareplan, har det gått fantastisk bra! ;) Håper det går seg til etterhvert! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...