Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer, og jeg bor i huset hans. Jeg betaler ingenting for å bo der. Men vi deler selvsagt på alle vanlige kostnader som strøm, kommunale avgifter, mat osv.

Jeg sparer veldig mye penger på å ikke betale noen form for husleie, og jeg gir tilbake i den grad at jeg gjør litt mer i huset :) Hva mener dere andre inne her om dette?

Jeg gjør ikke så mye mer enn han i huset, så jeg er veldig heldig økonomisk sett.

Jeg gjør: Husvask, klesvask, tørker støv, tar oftest ut av oppvaskmaskinen og tar oftest ut søpla

Han: støvsuger, klipper plenen, måker, tar ut av oppvaskmaskinen innimellom og tar søpla innimellom.

Begge lager mat, sammen eller hver for oss. Begge er like ryddige og rydder etter seg til enhver tid. Jeg er hjemme mellom 1 og 1.5 time før han, og da tar jeg som regel ut av oppvaskmaskinen og søpla :)

Jeg gjør litt mer enn han i det huslige, men siden jeg bor så billig som jeg gjør så har jeg litt mer penger å rutte med :) Dette funker for oss hvertfall!

Noen som har syn på dette, eller har ordnet det på samme måte selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo litt ann på. Har dere felles økonomi? Viss ikke synes jeg det er litt rart at du ikke betaler noe, blir litt som å snylte på ham.

Skrevet

Jeg har en samboer, og jeg bor i huset hans. Jeg betaler ingenting for å bo der. Men vi deler selvsagt på alle vanlige kostnader som strøm, kommunale avgifter, mat osv.

Jeg sparer veldig mye penger på å ikke betale noen form for husleie, og jeg gir tilbake i den grad at jeg gjør litt mer i huset :) Hva mener dere andre inne her om dette?

Jeg gjør ikke så mye mer enn han i huset, så jeg er veldig heldig økonomisk sett.

Jeg gjør: Husvask, klesvask, tørker støv, tar oftest ut av oppvaskmaskinen og tar oftest ut søpla

Han: støvsuger, klipper plenen, måker, tar ut av oppvaskmaskinen innimellom og tar søpla innimellom.

Begge lager mat, sammen eller hver for oss. Begge er like ryddige og rydder etter seg til enhver tid. Jeg er hjemme mellom 1 og 1.5 time før han, og da tar jeg som regel ut av oppvaskmaskinen og søpla :)

Jeg gjør litt mer enn han i det huslige, men siden jeg bor så billig som jeg gjør så har jeg litt mer penger å rutte med :) Dette funker for oss hvertfall!

Noen som har syn på dette, eller har ordnet det på samme måte selv?

Putt pengene du sparer på en konto, og så kan dere ha glede av de hvis dårligere tider kommer.

Det er helt vanlig at menn som har råd til det bidrar litt mer økonomisk enn kvinner. Det føles greit for de fleste menn. Iallfall menn som ikke er økonomer eller golddiggere.

Skrevet

Du får være glad for at din kjære er så grei med deg som han er, og sørge for å sette penger i banken.

Når man er samboere yter man etter evne, og hvis min sambo skulel bli arbeidsledig og få dårlig råd, kunne jeg fint betalt mer enn han, men jeg hadde da også forventet at han tok seg av alt det huslige.

Tidligere var det jeg som gikk hjemme, og da kom han hjem til strøkne skjorter og slapp å løfte en finger hjemme. Skulle bare mangle, mener nå jeg.

Skrevet

Håper du forstår at den dagen det er slutt, så tupper han deg i rævva på hodet ut, og du kan ikke gjøre en dritt med det. Da må du begynne på nytt uten å få noen del av hva huset er verdt.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville vel gjort ein avtale med han om å kjøpe meg inn i huset viss eg var deg. Då har du ein andel som han løyser ut viss det skulle bli slutt, og som du får med deg over i eit anna hus viss dokke skulle selge det dokke bur i no og kjøpe noko nytt.

Fordelen med det framfor å spare er at du får betre avkastning (som regel, med mindre huset ligg heilt avsides til) og du slepp formuesskatt, noko du vil få på sparepengane dine når dei kjem opp i eit visst beløp.

Skrevet

Håper du forstår at den dagen det er slutt, så tupper han deg i rævva på hodet ut, og du kan ikke gjøre en dritt med det. Da må du begynne på nytt uten å få noen del av hva huset er verdt.

Jeg sa ingen steder at jeg ikke sparte penger? Jeg setter av en fast sum i måneden, så hvis kan kaster meg ut så har jeg noe å stå på!

Hvorfor skal jeg ha noe av det huset er verdt, når jeg ikke har betalt noe som helst på det?

Skrevet

Eg ville vel gjort ein avtale med han om å kjøpe meg inn i huset viss eg var deg. Då har du ein andel som han løyser ut viss det skulle bli slutt, og som du får med deg over i eit anna hus viss dokke skulle selge det dokke bur i no og kjøpe noko nytt.

Fordelen med det framfor å spare er at du får betre avkastning (som regel, med mindre huset ligg heilt avsides til) og du slepp formuesskatt, noko du vil få på sparepengane dine når dei kjem opp i eit visst beløp.

Jeg har ikke kjøpt meg inn, og kommer ikke til å kjøpe meg inn fordi da har jeg et førstehjemslån til neste gang vi skal kjøpte hus, eller bygge hus. Det funker for oss å ha den ordningen :)

Skrev inne her fordi jeg tenkte det var flere som kom til å si at jeg var snylter. Ville bare se reaksjonen til folk.

Skrevet

Kommer jo litt ann på. Har dere felles økonomi? Viss ikke synes jeg det er litt rart at du ikke betaler noe, blir litt som å snylte på ham.

Felles og felles. Han betaler alt som har med huset å gjøre, og alt annet deler vi i to. Det er i bunn og grunn bare dette som skjer: Han betaler mer enn meg, og jeg yter litt mer enn han i huset. Men jeg sitter igjen best, jeg ser det nå!

Skrevet

Søsteren min gjorde det samme som deg. Kjæresten kjøpte seg leilighet, mens hun betalte alt av strøm, mat osv. Det endte jo med at han satt igjen med en leilighet til 2mill mens hun bare hadde kasta penger ut av vinduet.

Jeg synes ikke du snylter i det hele tatt. Hvis han i tillegg tjener mer enn deg, så er det enda mer rettferdiggjort, synes jeg..

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg har ikke kjøpt meg inn, og kommer ikke til å kjøpe meg inn fordi da har jeg et førstehjemslån til neste gang vi skal kjøpte hus, eller bygge hus. Det funker for oss å ha den ordningen :)

Skrev inne her fordi jeg tenkte det var flere som kom til å si at jeg var snylter. Ville bare se reaksjonen til folk.

Eg seier ikkje at du skal kjøpe deg inn med eit lån, men du kan kjøpe deg inn ved sparing. At du kvar månad set av eit beløp som gradvis aukar din andel i huset. På den måten oppnår du dei skattemessige og marknadsmessige fordelane ved å eige samtidig som du beheld retten til eit førsteheimslån når det blir aktuelt.

Skrevet

Det er vel ikke å snylte hvis han synes det greit at du bor gratis.

Men så lenge du ikke eier noe, så syns jeg heller ikke du skal betale noen av utgiftene som er direkte knyttet til det å eie boligen. Andre utgifter som strøm, innboforsikring, mat, "daglig drift" bør deles halvt om halvt.

Skrevet

Men så lenge du ikke eier noe, så syns jeg heller ikke du skal betale noen av utgiftene som er direkte knyttet til det å eie boligen. Andre utgifter som strøm, innboforsikring, mat, "daglig drift" bør deles halvt om halvt.

+ halvparten av rentene på lånet fratrukket skattefradraget (renten - 28%) så hadde det blitt helt "rettferdig". Problemet oppstår i det du (TS) begynner å ta på deg andre store utgifter alene fordi han betaler så mye på huset da det lett kan sees på som en investering og ikke en utgift.

Skrevet

Søsteren min gjorde det samme som deg. Kjæresten kjøpte seg leilighet, mens hun betalte alt av strøm, mat osv. Det endte jo med at han satt igjen med en leilighet til 2mill mens hun bare hadde kasta penger ut av vinduet.

Jeg synes ikke du snylter i det hele tatt. Hvis han i tillegg tjener mer enn deg, så er det enda mer rettferdiggjort, synes jeg..

Jeg gjør ikke helt som søsteren din. Jeg betaler ikke strøm og mat alene. Dette er utgifter vi deler på. Utgifter som man har hvor enn man måtte bo deler vi på. Huslånet og oppussing betaler han for.

Skrevet

Jeg betaler ingen kostander knyttet direkte til boligen. Men kostander som strøm, kommunale avgifter, mat osv deler vi helt likt :)

Skrevet

+ halvparten av rentene på lånet fratrukket skattefradraget (renten - 28%) så hadde det blitt helt "rettferdig". Problemet oppstår i det du (TS) begynner å ta på deg andre store utgifter alene fordi han betaler så mye på huset da det lett kan sees på som en investering og ikke en utgift.

Jeg betaler heller ingen renter. Jeg har ingenting med huset å gjøre i den forstand. Jeg tar heller ikke på meg andre store utgifter. Vi pusset opp badet i våres, og jeg har ikke betalt noe for det. Og under oppussingen fortsatte vi å dele alle andre daglige kostnader i to.

Skrevet

Det var omtrent slik vi hadde det da jeg studerte. Det måtte bare være sånn siden jeg kun hadde stipend.

Greit nok fordi han får det tilbake nå siden jeg tjener mer enn han og bidrar minst like mye som han.

Skrevet

Jeg ser det nå at jeg er veldig heldig som har en samboer som syns det er greit at jeg bor gratis. Og det lille jeg gjør mer enn han i huset syns jeg er helt greit da!

Veit om de som deler på alt økonomisk og der damen må gjøre alt i huset i tillegg. Jeg har en samboer som deltar en del i husets sysler, og som er veldig snill mot meg :)

Skrevet

Dette er vel helt greit når dere er enige, uansett hva andre måtte mene!

Du får bare fortsette å være fornøyd!

Du setter jo åpenbart pris på det, og det er jo hyggelig!

:)

Skrevet

Jeg og kjæresten bor i hans eide leilighet, det er uaktuelt for meg å kjøpe meg inn her. Jeg betaler halvparten av strøm, kommunale avgifter, felleskostnader, internett og forsikringer. Dette kommer blir kommer på ca 1500 kr. Jeg betaler han 4000 i måneden. Utover det deler vi selvsagt mat. Hvis leiligheten skal pusses opp vil jeg selvsagt ikke betale noe av det, men jeg vil hjelpe han med jobben. Jeg hadde ikke vært villig til å bo gratis, det hadde gjort vondt i selvfølelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...