Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på å begynn å trene. men det jeg lurer på det er jo å lese rundt om på nettet, at et par økter i uka skal gi veldig god effekt og etter noen uker kan en nook merke litt på feks buksene i livet....

men, så lurer jeg på virker det betre med 4-5 økter i uka da en bare 2? merker en det my fortere

og er det god hjelp i treningsøktene de kjører på 30 og 45 minutter?

også må jo da finne ting som passer rett ettehverandre, for en skal vel ikke tren samme muskler to dager på rad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har trent endel, og det som gav meg best effekt, var å trene annenhver dag. Dette for å gi musklene hvile og restitusjon. I begynnelsen trente jeg et såkalt fullkroppsprogram (vekttrening), men etter noen uker på det, delte jeg opp og trente 2- og 3-splittprogram. Da deler man opp i muskelgrupper og kjører 2-3 forskjellige treninger. F.eks.:

Dag 1: ben og armer

Dag 2: Hvile

Dag 3: Mage og bryst

Dag 4: Hvile

Dag 5: Rygg og skuldre

Dag 6: Hvile

Dag 7: Ben og armer

Dag 8: Hvile

................

På hviledager tok jeg meg gjerne en fjelltur, joggetur, sykkeltur....

Skrevet

okei, takker for svar

så det gir best effekt med annenhver? selv om en sie en kan trendaglig bare det er variert?

prøve å få laget opp et slikt opplegg da kanjse lurest

Skrevet

Generelt gjelder at hvis du kjenner deg sliten etter forrige treningsøkt, uansett om den var i går eller for tre dager siden, så skal du ikke trene denne dagen.

På den annen side så vil jeg si at hvis du fremdeles kjenner en økt som var for tre dager siden, så trente du alt for hardt da. Når det tar så lang tid å restituere seg så vil du netto få trent mindre enn om du hadde kortere og hyppigere økter.

Dette gjelder ikke til å begynne med. Hvis du ikke har trent på lenge vil du kjenne det i mange dager etter de første to-tre gangene, det er uunngåelig.

Skrevet

men når senterne lager så teite timeplaner da???

mandag har de 30 pump

tirsdag 30 kondis å 30 styrke rett etter hverandre så en rekk begge

onsdag 45 morgensykkel

fredag 40 zumba eller corebare (eller morgensykkel)

og lørdag 30 sykkel

er det et prog d da som anbefales? det bli jo to på rad styrke om mand å tirsdag

Skrevet (endret)

Du kan trene kondisjon / fettforbrenning hver eneste dag (Enten ved å jogge på tredemølle, gå forholdsvis raskt i oppoverbakke, evt andre lignende øvelser/maskiner).

Du gjør lurt i å ikke trene SAMME MUSKELGRUPPE 2 dager på rad..

Siden du er ny i gamet, så er det ingen fordel å kjøre på for hardt (slik at du blir lei med engang). Tror jeg ville kjørt på med trening 3-4 ganger i uken.. Og eventuelt gjøre det oftere om du faktisk begynner å like det!

Det programmet du kom frem med: Du kan jo skippe mandagen, evt. tirsdagen... Slik at det blir trening 4 dager i uken.

Husk at du vil bli veldig gangesperret i starten, men det går over etter en uke.. Etter den uken vil du bare bli litt øm etter hver trening, noe som bare er digg - da vet du at du har trent kroppen!

Endret av Rights
Skrevet

så om jeg deltar :

tirsdag styrke å kondis

fredag sykkel zumba eller core

lørdag sykkel

er ikke hver gang d er core, d er variert på timen d står: zumba/corebar så d bytter de litt på

men å delta på sykkel to dagerpå rad? kan ikke bruk tredemølle jeg

Skrevet

Sykkel 2 dager på rad går fint.

Skrevet

sykle to på rad? okei

må nesten bli slik. de har hatt så vanskelige oppsett på enkelte senter jeg har tittet innom nå og før..

to dager styrke etter hverandre start av uka og intet smidt i el mot slutten

Skrevet

Jeg tror det beste er å lytte til kroppen sin. Det er bare du selv som kan avgjøre hvor mye som er for mye! Kroppen sier ifra selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...