AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Her er cluet: Har en million i egenkapital.Funnet en leilighet til 990 000 kroner. Her er fellesgjelden på 700 000 kroner. Dermed er månedsbeløpet/ husleien satt til 5000 kroner. ELLER leiligheten til 1.6 millioner, null i fellesgjeld og 1500 kroner husleie. Hva lønner seg? alternativ 1 hvorav man kjøper leiligheten for egenkapitalen og ikke har noe forhold til banken, men har høy fellesgjeld eller alternativ to hvor man har 600 000 kroner i gjeld og 1500 kroner husleie og null i fellesgjeld? hva er det smarteste?
Illuminati Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Den ene leiligheten koster 1.690 den andre 1.6. Ikke stor forskjell, kjøp den du liker best.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Ja jeg ser den..... Men jeg mener nå at den med fellesgjeld, innebærer at jeg ikke har noe lån!! dermed eier jeg leiligheten helt selv. og på sikt betaler jeg ned fellesgjelden via husleie og dermed eier jeg en mye dyrere leilighet. og når jeg selger får jeg alt rett i lommen! ;=) eller tar jeg feil? er nemlig ingen ekspert! og hva med lån? det kan jo avskrives på selvangivelsen.så der er vel fordelen sånn sett....
Gjest moe999 Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 (endret) - Endret 13. januar 2017 av moe999
Gjest moe999 Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 (endret) -- Endret 13. januar 2017 av moe999
Sweetpea25 Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Jeg vill valgt alternativ 2. Greit, den koster mere, og du må ta deg opp lån, men da betaler du i det minste inn til deg selv, så pengene du har punget ut med, får du tilbake når du selger leiligheten.
Gjest moe999 Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 (endret) - Endret 13. januar 2017 av moe999
SaltnPepa Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 Jeg har forstått det sånn at det er som oftest er leiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld folk "brenner" seg på økonomisk på. Alltid blitt anbefalt å se etter leilighet med rimelig lav fellesgjeld.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #10 Skrevet 31. august 2010 Men, er det ikke bedre å forsøke å unngå lån fra bank? Fellesgjeld er jo kun betjening på egen leilighet? så når man feks har betalt ned denne så har man faktisk ingenting i husleie og sitter med en total gjeldsfri leilighet?
Illuminati Skrevet 31. august 2010 #11 Skrevet 31. august 2010 Men, er det ikke bedre å forsøke å unngå lån fra bank? Fellesgjeld er jo kun betjening på egen leilighet? så når man feks har betalt ned denne så har man faktisk ingenting i husleie og sitter med en total gjeldsfri leilighet? Hvorfor det? Det spiller vel liten trille om du har lån via bank eller borettslag så framt du ikke har ment å stikke fra leiligheten. Til info: Høy fellesgjeld er over 70%.
Illuminati Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Din andel av fellesgjelden på 700000 er egentlig et lån i borettslaget. Og så vidt jeg vet har du liten valgfrihet. Litt usikker Med et lån på 600000 i banken har du skattefradrag og kan betale ned raskere om du vil. Skattefradrag på fellesgjeld også.
Gjest Melina* Skrevet 31. august 2010 #13 Skrevet 31. august 2010 Sånn i forhold til salg, ble jeg fortalt av eiendomsmegler at det ikke nødvendigvis er positivt å betale ned all fellesgjeld, iallfall ikke om du er alene i borettslaget om å gjøre det. Da kan det være noen kjøpere som foretrekker å velge andre leiligheter (innen samme borettslag) i stedet for. Personlig hadde jeg nok kjøpt selveeier, fordi jeg tror det er en del som er skeptisk til borettslag med høy fellesgjeld. Jeg hadde iallfall ikke vurdert å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld. Forresten, er du sikker på at det er trygt å betale ned fellesgjelda? Sjekk at borettslaget har IN-ordning, og at det er mulig for deg...
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #14 Skrevet 31. august 2010 Vi kan ikke svare deg på hva som er best ut i fra så lite informasjon. - Hva er renten på fellesgjelden til borettsalget? - Hvilken rente kan du få om du låner pengene rett fra banken? - Har borettslaget sikringsordning? - Hvordan er nedbetalingsplanen? Er det er avdragsfri periode eller har nedbetalingen startet? Alt dette er ting du må sette deg bedre inn i. Om gjelden er felles eller om du har tatt den opp personlig spiller ingen rolle, du får rentefradrag uansett, og du betaler ned på din egen leilihet uansett. Jeg bor i en husbankfinansiert borettslagsleilighet selv, så for min del er det absolutt ikke lønnsomt å betale ned mer på lånet enn nødvendig. Jeg ville aldri kunne fått en så bra deal direkte med banken, så for min del var andel med høy fellesgjeld det beste og smarteste. Mitt råd er å ikke kjøpe leilighet før du har satt deg litt mer inn i boliglån og finansiering.
Lista Skrevet 2. september 2010 #15 Skrevet 2. september 2010 Men, er det ikke bedre å forsøke å unngå lån fra bank? Fellesgjeld er jo kun betjening på egen leilighet? så når man feks har betalt ned denne så har man faktisk ingenting i husleie og sitter med en total gjeldsfri leilighet? Selv om du betaler inn fellesgjelda og får en selveier leilighet, så må du jo betale husleie. Den er med til å drifte bygget/sameie. Vasking, regnskapsføring, revisor etc.
lillemia Skrevet 6. september 2010 #16 Skrevet 6. september 2010 Men, er det ikke bedre å forsøke å unngå lån fra bank? Fellesgjeld er jo kun betjening på egen leilighet? så når man feks har betalt ned denne så har man faktisk ingenting i husleie og sitter med en total gjeldsfri leilighet? Det er ingen garanti for at du får betalt ned fellesgjelden. Hva om borettslaget tar opp mer lån til oppussing/vedlikehold? Selv har jeg opplevd at fellesgjelden ble over fordoblet, noe som igjen fører til at verdien på leiligheten synker. Det beste vil derfor være å gå for alternativ 2, da er det du som kontrollerer hvor mye gjeld du sitter igjen med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå