sakkosekk123 Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Jeg jobber som pleiemedhjeler ved sykehus. Er ikke fast ansatt, men tar ledige vakter når de ringer. Jeg får ofte spørsmål om å ta en tidlig vakt dagen etter. Altså ofte innen 18-24timer. Gir disse vaktene på kort varsel rett på noen form for overtidsbetaling?
Glitnir Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Ikke med mindre du samtidig har jobbet så mye at du overstiger antall timer per dag/uke for å få overtidsbetaling.
Skvaldersjura Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Arbeidsmiljølovens § 10-3, slår fast at varsel om endring i arbeidstiden i forhold til den oppsatte arbeidsplan, må skje med MINIMUM 2 ukers varsel. Den oppsatte arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Om jeg forstår deg riktig, har satt deg selv litt på sidelinjen i forhold til dette, i og med at du ikke har fast ansettelse. Dette fører til at du er prisgitt arbeidsgiver og dennes representant, om du får jobb eller ikke. Derfor er det vanskelig og forhandle om overtidsbetaling. Du får gjøre som de fleste andre ender opp med, gå til hovedtillitsvalgt på arbeidsstedet og be dem melde deg inn i LO, og få dem til å ta opp spørsmålet om avlønning av arbeid som ikke er satt opp på arbeidsplanen. (Ekstraskift o.l.) Arbeidsplanen skal være utarbeidet og satt opp MED tillitsvalgtes samtykke! Uenigheter omkring disse tingene fører ofte til konflikt og streik. Særlig innenfor helsesektoren. 1
Skvaldersjura Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Ikke med mindre du samtidig har jobbet så mye at du overstiger antall timer per dag/uke for å få overtidsbetaling. Så hva mener du her da? Skal vi jobbe resten gratis da eller?
Glitnir Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Arbeidsmiljølovens § 10-3, slår fast at varsel om endring i arbeidstiden i forhold til den oppsatte arbeidsplan, må skje med MINIMUM 2 ukers varsel. Den oppsatte arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Om jeg forstår deg riktig, har satt deg selv litt på sidelinjen i forhold til dette, i og med at du ikke har fast ansettelse. Dette fører til at du er prisgitt arbeidsgiver og dennes representant, om du får jobb eller ikke. Derfor er det vanskelig og forhandle om overtidsbetaling. Du får gjøre som de fleste andre ender opp med, gå til hovedtillitsvalgt på arbeidsstedet og be dem melde deg inn i LO, og få dem til å ta opp spørsmålet om avlønning av arbeid som ikke er satt opp på arbeidsplanen. (Ekstraskift o.l.) Arbeidsplanen skal være utarbeidet og satt opp MED tillitsvalgtes samtykke! Uenigheter omkring disse tingene fører ofte til konflikt og streik. Særlig innenfor helsesektoren. I TS' tilfelle er det såvidt jeg skjønner snakk om frivillige ekstravakter ved sykdom og lignende, og har ingenting med varslingsfrist for vaktlister å gjøre.
Skvaldersjura Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 I TS' tilfelle er det såvidt jeg skjønner snakk om frivillige ekstravakter ved sykdom og lignende, og har ingenting med varslingsfrist for vaktlister å gjøre. Det er ingenting som heter frivillig ekstravakt, all overtid skjer på arbeidsgivers ordre. Det er plikt i det forholdet.
Glitnir Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 Så hva mener du her da? Skal vi jobbe resten gratis da eller? ? Skjønner ikke spørsmålet ditt. TS snakker om overtidsbetaling - altså ikke vanlig timebetaling eller tillegg for helg, kveld osv, som han selvsagt vil få. Ingen har snakket om å jobbe gratis.
Glitnir Skrevet 31. august 2010 #8 Skrevet 31. august 2010 Det er ingenting som heter frivillig ekstravakt, all overtid skjer på arbeidsgivers ordre. Det er plikt i det forholdet. Maken til tull. TS er ekstravakt (ikke fast), og får tilbud om å ta vakter som blir ledige. Han står fritt til å si ja eller nei, og dette har ikke noe med pålegg fra arbeidsgiver - eller overtidsbetaling - å gjøre.
Skvaldersjura Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 ? Skjønner ikke spørsmålet ditt. TS snakker om overtidsbetaling - altså ikke vanlig timebetaling eller tillegg for helg, kveld osv, som han selvsagt vil få. Ingen har snakket om å jobbe gratis. Du sier det er mulig og komme i en situasjon der du har jobbet så mye at du ikke kan FÅ overtidsbetaling!? Hva mener du med det? At det du jobber for mye skal gjøres gratis, uten overtidsbetaling?
The Kitten Skrevet 31. august 2010 #10 Skrevet 31. august 2010 (endret) Du sier det er mulig og komme i en situasjon der du har jobbet så mye at du ikke kan FÅ overtidsbetaling!? Hva mener du med det? At det du jobber for mye skal gjøres gratis, uten overtidsbetaling? Nei, det er ikke det Glitnir sier. Glitnir sier at man ikke får overtidsbetaling for å ta ekstravakter før timetallet overskrider timer for å få overtidsbetaling. Endret 31. august 2010 av The Kitten
ssgxd Skrevet 31. august 2010 #11 Skrevet 31. august 2010 Jeg jobber som pleiemedhjeler ved sykehus. Er ikke fast ansatt, men tar ledige vakter når de ringer. Jeg får ofte spørsmål om å ta en tidlig vakt dagen etter. Altså ofte innen 18-24timer. Gir disse vaktene på kort varsel rett på noen form for overtidsbetaling? Synes egentlig ikke dette var så kort varsel jeg. Jeg jobber i butikk og blir ofte ringt noen timer før om det er krise. Det korteste er 2 timer før..
Glitnir Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Du sier det er mulig og komme i en situasjon der du har jobbet så mye at du ikke kan FÅ overtidsbetaling!? Hva mener du med det? At det du jobber for mye skal gjøres gratis, uten overtidsbetaling? Skjønner ikke at det jeg har skrevet over kan misforstås, men OK, jeg prøver igjen; TS vil selvsagt uansett få vanlig lønn (timelønn pluss tillegg for helg/kveld/smuss etc.). Spørsmålet er om han får overtidsbetaling. Overtidsbetaling kommer på toppen når du har jobbet over et visst antall timer per dag/uke/måned. Det vil man også få dersom man blir pålagt arbeid fra arbeidsgiver etter at varslingsfristen for nye lister går ut. Imidlertid står arbeidsgiver fritt til å spørre arbeidstakere utover dette, både ansatte på deltid og ansatte uten et minimumsantall timer ("ekstravakter") om de vil ta vakter som blir ledige. De vil da i så fall få den over nevnte vanlige timelønn pluss tillegg for helg, kveld etc, frem til de har oppnådd et visst antall timer per dag/uke/måned (som bestemt i tariffavtale eller evt. lov om slik avtale ikke finnes). Da vil vedkommende i tillegg få overtidsbetaling (i noen tilfeller vil da helgetillegg etc. falle bort, men går ikke inn på det her).
Sagalan Skrevet 13. desember 2010 #13 Skrevet 13. desember 2010 bedrift med tariff avtale : Overstiger antall timer 37,5 i løpet av en uke,skal det utbetales minimum 50 % overtidsbetaling. Men da vil det ikke bli lagt til Ub tilegg. Ingen kan kreve at du skal ta en ekstra vakt på kort varsel, men de har ikke lov til og bare føre deg opp uten ditt samtykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå