Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag koster ett rekkehus ca 2,5 mill pluss minus (Bergen).

For 5 år siden i 2005 så koster det ikke mer enn ca 1,6 mill etter det jeg har sett på finn.. Lønningen min har steget med ca 25% hvis jeg regner riktig.

Men hva tror dere skjer om 5-10 år? Vil boligkjøp bli ansett som like gunstig nå? (når man i 2020 ser tilbake)!

Ingen som har fasit men alltid kjekt å høre andre sine synspunkter. Skal kjøpe bolig nå snart så ønsker da å kjøpe for mest mulig (låne mest mulig... huff) og håper jeg ikke angrer om 5-10 år!

Ha en fortsatt fin kveld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg alltid på lang sikt å eie bolig, men uavhengig av eventuelle utflatninger eller stigninger så bør man unngå å låne "mest mulig". Om prisene er høyere om 10 år så vil uansett renta svinge i mellomtiden, og maks lån kan bli ganske tungt å håndtere da.

Man skal være ganske iskald og uavhengig for å spekulere i en tilsvarende prisøkning de neste 10 år som de siste, de kom tross alt i kjølvannet av et saftig krakk..

Gjest fersk lærer
Skrevet

I mange land i Europa en bolig er verd årslønn X 20.

Her i landet får vi låne 3,5 X årsinntekt. Jeg synes boligprisene er lave i Norge.

Skrevet

Så spør du på kg? Best guess tror jeg ssb står for, uansett mange bedre steder enn dette å lete på nett. Men om du i stede spør om det vil være lønnsomt (kr) å ha en dyr bolig over tid vil en med mye større sikkerhet kunne svare ja.

Pga om ikke boligprisene stiger som i de siste årene så stiger de (historisk) over tid langt mer enn renta, nærmere aksjemarkedet. Og egen bolig er meget gunstig i Norge pga skatter og avgifter.

Du får skattefradrag for renter, ligningsverdi er kun på ca 25% av verdi men du får trekke fra all gjeld. Du betaler ikke skatt på verdistigning. Du betaler lite eller ingen eiendomsskatt.

Om du i tar med i beregningen at så å si alt annet vi kjøper stuper i stede for å øke i verdi, og at et stort bolig lån blir en kraftig tvungen sparing. Så ser i alle fall jeg det som at du kommer til å tjene (trolig mye) på dette. Men du kan ikke regne livet ditt i kroner å øre, ønsker du å reise spise godt ha mye fri så er det dumt å låne seg til fant selv om du vil få formue av det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...