Gå til innhold

13 åringen skal bli mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det kommer til skolegang, interesser osv - det er noe heeeelt annet, det skal barnet selvsakt få velge selv, men når det kommer til noe så alvorlig som graviditet så har foreldrene rett i å si/bestemme noe!

Rent juridisk har ikke foreldrene noe de skal ha sagt.

Jeg tror også at dersom man prøver å holde seg nøytral, og lar tenåringen bestemme selv, vil de kanskje selv også finne at den beste løsningen er abort i mange av tilfellene. Men når man starter diskusjonen med å se abort som en selvfølge, og følge opp med tvang og manipulering er risikoen stor for at barnet tar motsatt standpunkt, fordi man instinktivt motsetter seg tvang, spesielt i den alderen.

Skrevet

Det er faktisk stor forskjell på å bli gravid når man er 17 og 13.

13-åringen er fremdeles et barn, 17-åringen blir snart myndig.

Jeg hadde på det sterkeste oppfordret min datter til å ta abort. Dere som mener abort er så forferdelig, tror dere ikke at graviditet og fødsel også kan sette preg på ei så ung jente? Hva med fysiske ettervirkninger som følge av at kroppen ikke er ferdig utviklet? Eller hva om hun utvikler bekkenløsning etc...

Hvis man er 2 måneder på vei, kan man vel fremdeles ta disse abort-tablettene? Det virker absolutt ikke optimalt, men av to onder er det det beste, synes jeg.

Til informasjon; jeg er 22, kjæresten min like gammel, vi har begge gode utdannelser (har noen år igjen), og eier egen leilighet. Vil påstå at vi er modne og ansvarlige på de fleste områder, men jeg kunne aldri funnet på å sette et barn til verden nå. Jeg vil vente til vi begge har fast jobb, større bolig, har etablert oss mer, ja, rett og slett, en mer stabil tilværelse.

Skrevet

Barn skal ikke ha barn. Sånn er det bare. Synes det er fryktelig synd at programmer som "unge mødre" ser ut til å ha gjort nettopp dette til en trend. Det er barna som kommer til det går utover. Synes rett og slett det er en skandale! En og annen "uheldig" tenåring som får barn er en sak for seg selv, men når mange unge jenter som ikke engang er gamle nok til å kjøre moped går hen og med vilje lager barn, da er det virkelig noe galt i samfunnet!

Jeg for min del er 22 år, jobber i det offentlige, har samboer i stabil jobb, vi har to biler etc. etc., men vi har ikke gått hen å laget barn fordi om, bl.a. fordi forholdet må få lov til å modnes først, skal barnet få lov til å vokse opp med både mor og far i samme hjem.. og apropos hjem er det kanskje en ide ha råd til å kjøpe eget hjem først også..

Nekter å tro at disse tenåringene har tenkt over noe av ovennevnte..

Signerer! Jeg synes det er helt SYKT at en 13 åring skal ha barn. Hun har så vidt begynt på ungdomskolen. Hva skjer med utdannelsen? Hvem skal betale for alt? Hun har ikke noe økonomi. Hun er bare 13 år! Jeg hadde ikke blitt glad og lykkelig hvis min datter på bare 13 år kom å sa til meg hun var gravid. Jeg synes man burde få seg en utdannelse og egen leilighet/hus før man får barn. Jeg synes det er sjokkerendes.

Gjest Bianca28
Skrevet

Signerer! Jeg synes det er helt SYKT at en 13 åring skal ha barn. Hun har så vidt begynt på ungdomskolen. Hva skjer med utdannelsen? Hvem skal betale for alt? Hun har ikke noe økonomi. Hun er bare 13 år! Jeg hadde ikke blitt glad og lykkelig hvis min datter på bare 13 år kom å sa til meg hun var gravid. Jeg synes man burde få seg en utdannelse og egen leilighet/hus før man får barn. Jeg synes det er sjokkerendes.

ja det syns jeg og. Pluss at det er helt uvirkelig for meg at trettenåringer holder på slik, jeg som flere her nevner lekte med dukker når jeg var 13

Skrevet

Det er vel bare på kg man kan diskutere side opp og side ned om at et menneske man ikke kjenner er for glad...

Skrevet

Jeg forstår at dette er en helt teoretisk situasjon for deg.

Og du snakker i mot deg selv med å si at man skal snakke med barnet og lytte til det, men til sist kjøre igjennom sin vilje.

Ikek alle har ditt syn på abort.

Jeg har vært i situasjonen og faktisk påepkte jeg tidligere i tråden at en 13åring gjeren har for smalt bekken til å føde og at det er forbundet med heserisiko.

Men her ble situasjonen løst med at besteforeldrene oppdrar datterens barn som sitt eget, og at datteren fullfører sin ungdomstid og utdanning. Selvsagt er det ikke rosenrødt være gravid på ungdomsskolen, ha stor mage til konfirmasjon og morsmelk som skal pumpes når man er på grensen mellom voksen og barn. Men når en ung voksen, med følelser og tanker er involvert er det ikke alltid rett å tvinge igjennom abort selv om man selv syns det er "lettest" og fornuftig.

Det heter selvbestemt abort, ikke foreldrebestemt abort, og alle har retten til sin egen kropp. Selv når man er 13 år.

Det at man skal snakke og lytte til sine barn betyr ikke at man la dem få det siste ordet. Det virker på meg som om du mener at et barn er modent nok til å ta slike alvorlige avgjørelser alene. Noen avgjørelser skal barn selvsagt få lov til å være med å bestemme. Men synes du virkelig at en 13-åringen er så voksen/moden at han/hun kan ta riktige avgjørelser med tanke på det å få barn? Bør ikke foreldre kunne ta ansvar i slike situasjoner?

Selvsagt har ikke alle mitt syn på abort, det er da ikke noe jeg tror. Men jeg mener at i en slik situasjon, vil abort være det beste valget, for barnet. En 13-åringen vet vanligvis ikke hva det innebærer å bære fram et barn. Ei heller er kroppen moden for en slik påkjenning. Det er ikke for å være ekkel at jeg mener at abort er det riktige valget. Jeg mener det er riktig med tanke på barnet - 13-åringen.

Skrevet

Det at man skal snakke og lytte til sine barn betyr ikke at man la dem få det siste ordet. Det virker på meg som om du mener at et barn er modent nok til å ta slike alvorlige avgjørelser alene. Noen avgjørelser skal barn selvsagt få lov til å være med å bestemme. Men synes du virkelig at en 13-åringen er så voksen/moden at han/hun kan ta riktige avgjørelser med tanke på det å få barn? Bør ikke foreldre kunne ta ansvar i slike situasjoner?

Selvsagt har ikke alle mitt syn på abort, det er da ikke noe jeg tror. Men jeg mener at i en slik situasjon, vil abort være det beste valget, for barnet. En 13-åringen vet vanligvis ikke hva det innebærer å bære fram et barn. Ei heller er kroppen moden for en slik påkjenning. Det er ikke for å være ekkel at jeg mener at abort er det riktige valget. Jeg mener det er riktig med tanke på barnet - 13-åringen.

Du har gjentatt det samme mange ganger nå. Så jeg tror jeg har hørt det.

Du prøver også å vri på det jeg sier.

Beklager men det er ikke interessant å dra ut denne avsporingen lenger.

Jeg har sagt hva jeg mener om saken, og til og med fortalt om vår situasjon som faktisk løste seg helt fint UTEN abort. Barnet som kom til verden har forøvrig blitt tenåring selv etterhvert, og ingen i vår familie fikk livet ødelagt.

Jeg vet hva jeg snakker om, men tror ikke du har noen erfaring med å stå i dette. Og jeg syns fortsatt synd på dine barn som har en far medrigide holdninger og så liten interesse for å la dem ha selvstendige tanker.

Skrevet

Du har gjentatt det samme mange ganger nå. Så jeg tror jeg har hørt det.

Du prøver også å vri på det jeg sier.

Beklager men det er ikke interessant å dra ut denne avsporingen lenger.

Jeg har sagt hva jeg mener om saken, og til og med fortalt om vår situasjon som faktisk løste seg helt fint UTEN abort. Barnet som kom til verden har forøvrig blitt tenåring selv etterhvert, og ingen i vår familie fikk livet ødelagt.

Jeg vet hva jeg snakker om, men tror ikke du har noen erfaring med å stå i dette. Og jeg syns fortsatt synd på dine barn som har en far medrigide holdninger og så liten interesse for å la dem ha selvstendige tanker.

Det er jo flott at for enkelte så fungerer det å få barn når man selv er barn. Ingenting er bedre enn at det hele løser seg. Men ideelt er det ikke, at barn får barn. Og om man kommer i en slik situasjon, så bør man forsøke å løse det på den beste måten - for barnet. Ikke for meg som forelder, ikke for min kone, ei heller for samfunnet, men for barnet.

At du ser på meg som en slem person, det får så være. Min intensjon når det gjelder mine barn, er å være en god forelder som tar de valg som er til det beste for dem.

Men når det gjelder barn som blir gravide er det andre ting som er viktig, og det er INFORMASJON! Barn må få god informasjon om sex. De må få god informasjon om prevensjon og graviditet. De må få klar beskjed om at det å ha sex kun én gang kan føre til graviditet, det kan også føre til sykdommer. Så er det også sagt.

Skrevet

Men ideelt er det ikke, at barn får barn. Og om man kommer i en slik situasjon, så bør man forsøke å løse det på den beste måten - for barnet. Ikke for meg som forelder, ikke for min kone, ei heller for samfunnet, men for barnet.

Det er nettopp det som var mitt poeng. Men da kan du ikke bombastisk slå fast på forhånd at for din datter blir det abort, garantert, dersom hun blir gravid som 13 åring.

Skrevet

Jeg tror ikke du aner hva dette dreier seg om når du sier det å bli gravid er det samme som å kjøpe hund til en tenåring, eller å antyde at en på 13 som ulykkeligvis oppdager at hun er gravid torr hun skal få en "nyhet" å "leke med".

Det er natuligvis bare vås.

En gravid 13åring vet at hun ikke har en dukke eller hundevalp i magen.

Du konkluderte litt vel kjapt og like innsiktsfullt synes jeg...

Og du klare ikke å lese hva jeg skrev, og dermed konkludere du feil ut ifra det. Les hva jeg skrev en gang til.

Jeg sammenligner ikke hund med baby, jeg skrive at folk var imot at en tenåring kunne klare å ta seg av en hund. Da spør jeg disse/dere/deg, hvordan i helsikes skal en tenåring/barn da klare å ta seg av en babys behov, som er litt mer innviklet og faktisk en 24/7 jobb. Det er ikke en hund, noe som faktisk ikke er så vanskelig og masete..

Sånn. Det var kortversjonen, hvis mitt andre innlegg ble for vanskelig.

Skrevet

Sikker på at denne moren ikke oppfordrer sine barn til og få barn.

Alle skjønner jo at det ikke er en idiell situasjon.

Mange her som mener det bare er og tvinge dattern til og ta abort !! herregud sier jeg, TVINGE det er jo et overgrep og hun vil hate deg for livet, det er jeg 99 % sikker på .

MAn kan jo informere det er noe annet men TVINGE ?? Er man så trangsynt i dag ??

Klart er det fælt at 13 åringer blir gravid!! men har skaden skjedd så trenger dattern din støtte !! Flagrer med styggedom her synes jeg HORE ??er en jente på 13 Hore?

Hva skal man heller gjøre for at 13åringen din ikke skal bli gravid? Fårebyggende heter det og det må kansje foreldrene ta inn over seg og gjøre noe med.

Har en 12 årig gutt og jeg informerer han, men seff innen rimelighetens grense og når anledningen byr seg.

Man kan bli rystet men er ikke ¨så rart unger har sex... de blir jo utsatt for sex overalt, alt er jo sexfiksert!!

Mange 13åringer her inne lekte med dukker ?? hvor gammle er dere i dag ? jeg er 33 og jeg lekte ikke med dukker når e var 13.

Hadde jeg hatt en jente på 13 år blir man jo i sjokk og fortvilelse men jeg hadde informert dattern min om alle løsninger og jeg hadde sagt at jeg støttet henne uansett hva hun bestemteseg for.

Tatt på¨meg ansvaret for barnet også, Litt feil kansje at jeg skulle få mitt liv oppned men jeg hadde gjort det av kjærlighet for min datter.

Folk gosser seg på andres elendighet slik er det bare...

Selv ble jeg gravid som 19åring og synes det var tidlig .

Heldig vis hadde jeg en mor som støttet meg og hjalp meg. Anbefaler ingen og bli ung mor men er skaden skjedd får man hjelpe til !!

JEg skal forebygge det jeg kan for at ikke min sønn skal bli ung far ! om så jeg må starte og kjøpe kondomer.

Skrevet

Sikker på at denne moren ikke oppfordrer sine barn til og få barn.

Alle skjønner jo at det ikke er en idiell situasjon.

Mange her som mener det bare er og tvinge dattern til og ta abort !! herregud sier jeg, TVINGE det er jo et overgrep og hun vil hate deg for livet, det er jeg 99 % sikker på .

MAn kan jo informere det er noe annet men TVINGE ?? Er man så trangsynt i dag ??

Klart er det fælt at 13 åringer blir gravid!! men har skaden skjedd så trenger dattern din støtte !! Flagrer med styggedom her synes jeg HORE ??er en jente på 13 Hore?

Hva skal man heller gjøre for at 13åringen din ikke skal bli gravid? Fårebyggende heter det og det må kansje foreldrene ta inn over seg og gjøre noe med.

Har en 12 årig gutt og jeg informerer han, men seff innen rimelighetens grense og når anledningen byr seg.

Man kan bli rystet men er ikke ¨så rart unger har sex... de blir jo utsatt for sex overalt, alt er jo sexfiksert!!

Mange 13åringer her inne lekte med dukker ?? hvor gammle er dere i dag ? jeg er 33 og jeg lekte ikke med dukker når e var 13.

Hadde jeg hatt en jente på 13 år blir man jo i sjokk og fortvilelse men jeg hadde informert dattern min om alle løsninger og jeg hadde sagt at jeg støttet henne uansett hva hun bestemteseg for.

Tatt på¨meg ansvaret for barnet også, Litt feil kansje at jeg skulle få mitt liv oppned men jeg hadde gjort det av kjærlighet for min datter.

Folk gosser seg på andres elendighet slik er det bare...

Selv ble jeg gravid som 19åring og synes det var tidlig .

Heldig vis hadde jeg en mor som støttet meg og hjalp meg. Anbefaler ingen og bli ung mor men er skaden skjedd får man hjelpe til !!

JEg skal forebygge det jeg kan for at ikke min sønn skal bli ung far ! om så jeg må starte og kjøpe kondomer.

:klappe:

Skrevet

Jeg tror noe av problemet kan være at denne datteren har sett sin søster få barn som svært ung, og hørt at mor ble gravid som svært ung. Da er det en lavere terskel for henne å ha sex, fordi det framstår som "normalt" for henne når mor og søster har gjort dette og blitt tidlig gravid.

Så kommer graviditeten på et alt for tidlig tidspunkt i hennes liv på grunn av holdningene rundt henne i familien.

Å forebygge tenåringsgraviditet er det aller viktigste, med informasjon og opplysning om hva som er konsekvenser av et sex-liv som svært ung.

Så ung er man ikke klar for alle konsekvenser av å være sexuellt aktiv og er ikke følelsesmessig moden.

Så klart tror jeg ikke at en på 13 kan se så langt framover i tid, eller ha tilstrekkelig modenhet, til å innse hva det innebærer å bli forelder. Da ville hun nok heller blitt avskrekket med å se sin søster som ung mor.

Men nettopp fordi hun er så ung, og ikke kan klare dette selv, er det positivt at moren ikke er fordømmende men støttende.

Jeg ser ikke for meg at moren hennes mener at hennes 13 åring skal ha ansvaret for sin babyen selv, eller oppdra barnet på egen hånd. Datteren er heller ikke myndig. Hun er under seksuell lavalder, og i skolepliktig alder, så jeg går ut fra at det uansett er en sak der barnevernet følger situasjonen.

Dersom hun skulle ville adoptere bort barnet i framtiden hvis hun ikke greier å beholde det, så kan jeg ikke se at det skulle være en fæl ting heller.

Jeg tror det verste for denne jenta vil bli ALLE ANDRES reaksjoner og fordømmende holdning til det at hun ble gravid og fikk et barn, før hun var voksen selv.

Skrevet

Det er nettopp det som var mitt poeng. Men da kan du ikke bombastisk slå fast på forhånd at for din datter blir det abort, garantert, dersom hun blir gravid som 13 åring.

Det er klart man kan. For det aller beste for et barn er IKKE å få egne barn. Og da blir abort er riktige valget. Men at du har en annen oppfatning om hva som er det beste for barn er helt ok det. Men i følge mitt syn, og min kjennskap til barn som får barn, er det beste å ikke få barn - abort. Da handler det ikke om mine egne følelser, men om barnets fysiske og psykiske helse.

På meg virker det som om du mener at det kun er riktig å la barnet få føde et barn, hvorfor er det et bedre alternativ enn abort?

Skrevet

Til dere som mener at en 13 åring selv må få bestemme abort eller ikke .

Må ikke da 13 åringen også ta alt ansvar for barnet , hvilket hun ikke kan . Eller self. velge å adoptere bort barnet . Noen her skriver at moren hennes kan jo bare oppdra babyen som sin egen . hehe , tror jeg hadde blitt rimelig forbanna om en 13 åring ikke ville høre på mine råd om abort og i tilegg forventa at jeg skulle ta meg av en baby . jeg har hatt mine babyer , takk . jeg hjelper gjerne til såklart , det gjør jo en bestemor . Men jeg vil ikke ha ansvaret for en baby til .

Annonse
Skrevet

Til dere som mener at en 13 åring selv må få bestemme abort eller ikke .

Må ikke da 13 åringen også ta alt ansvar for barnet , hvilket hun ikke kan . Eller self. velge å adoptere bort barnet .

Når mødrene er så unge er det ikke helt uvanlig at barnevernet plasserer både mor og barn i fosterhjem, dersom man ikke finner en løsning med besteforeldrene, så det at barnet ens får barn betyr ikke at man ta noe ansvar for det. Så får de gjerne en egen bolig, og ett avlastningshjem fra de er 16-17 år.

Skrevet

Sier bare overgrep overgrep.

For alle dere som skulle tvunget deres datter til abort håper jeg at dere bruker like mye tid til og forebygge!!

Hadde min datter blitt gravid hadde jeg følt jeg hadde feilet som mor, ikke informert nok kansje til og med vært naiv..

Fårebygge Fårebygge sier jeg bare !

Sønnen min kom hjem en dag og fortalte at jentene i 4 klasse gjør alt de mamma ( jeg skjønnte med en gang hva han siktet til for der jeg bodde da var et veldig sex fiksert miljø (derfor flyttet vi nå for 2 uker siden ).

Da kunne han fortelle at 3 jenter (10 år) bruker og la en 5klasses gutt ta de i rumpa???

Ja man kan bli skremt og det er oss voksne som må værne og undervise barna våres!

Skrevet

Når mødrene er så unge er det ikke helt uvanlig at barnevernet plasserer både mor og barn i fosterhjem, dersom man ikke finner en løsning med besteforeldrene, så det at barnet ens får barn betyr ikke at man ta noe ansvar for det. Så får de gjerne en egen bolig, og ett avlastningshjem fra de er 16-17 år.

Ja men er det noe mål og ikke ta ansvar da ????

Skrevet

Ja men er det noe mål og ikke ta ansvar da ????

Jeg synes ikke det, men det er viktig at vi har ett slikt sikkerhetsnett, så jentene har ett reelt valg. Og det er jo tydeligvis viktig for mange av de som skriver her, selv om jeg synes det er litt sutrete og egoistisk og tenke på seg selv, når 13-åringen ens har gått hen og blitt gravid.

Tror det er mye annet som hadde bekymret meg i den situasjonen, fremfor å miste den dyrebare friheten min, siden det som regel er ett symptom på at jentene ikke har det så bra, når de blir gravide så tidlig. Men nei, her skal vi manipulere og tvinge barnet, så vi ikke risikerer at bestemor må sitte barnevakt, heller enn å finne ut hva som er den beste løsningen for barnet ens. Helt ærlig, dere må da ha visst da dere valgte å få barn at det kunne by på noen uventede utfordringer underveis?

Skrevet

Jeg synes ikke det, men det er viktig at vi har ett slikt sikkerhetsnett, så jentene har ett reelt valg. Og det er jo tydeligvis viktig for mange av de som skriver her, selv om jeg synes det er litt sutrete og egoistisk og tenke på seg selv, når 13-åringen ens har gått hen og blitt gravid.

Tror det er mye annet som hadde bekymret meg i den situasjonen, fremfor å miste den dyrebare friheten min, siden det som regel er ett symptom på at jentene ikke har det så bra, når de blir gravide så tidlig. Men nei, her skal vi manipulere og tvinge barnet, så vi ikke risikerer at bestemor må sitte barnevakt, heller enn å finne ut hva som er den beste løsningen for barnet ens. Helt ærlig, dere må da ha visst da dere valgte å få barn at det kunne by på noen uventede utfordringer underveis?

:klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...