Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #101 Skrevet 1. september 2010 Nå mente jeg jo heller hva det kan gjøre med kroppen siden hun er såpass ung. Tidlige graviditeter er det eneste jeg sammenligner det med, skjønner du vel? Å få unge som 13 kan gå, men om det er det smarteste valget tror jeg neppe. Ja, er noen 13 åringer som ser ut som fertilitetsgudinner allerede da, men tror neppe det er gjennomsnittet. Nei, du dro inn Afrika, som har helt andre forutsetninger når det gjelder tenåringsgraviditeter. Hadde du holdt deg til vestlige forhold og ikke sneket inn skrekkhistorier fra Afrika hadde jeg ikke kommentert det slik overhodet. Og gjennomsnitts 13 åringen blir ikke gravid. Jevnt over er kroppen ganske fornuftig slik. Så lenge den er frisk vil oftest fertilitet og fysisk evne til å håndtere dette komme samtidig (at det sosiale og psykiske ikke er der er en annen sak)
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #102 Skrevet 1. september 2010 Si meg, har du selv barn? Vet du hvilket ansvar man har som foreldre? Har du kjent på den tvilen om man har gjort det beste for barnet sitt? Dette er helt off topic. Men nettopp av de grunnene du gir slår jeg ikke fast at jeg har rett i "min avgjørelse" og at den skal gjennomføres garantert. Jeg vet at alle situasjoner alltid vil kreve en ny avveining, nye tanker og en ny avgjørelse. Du snakker om åpne samtaler, men i neste øyeblikk slår du fast at din lov gjelder fordi du vet best. Da er det ikke åpne samtaler med mindre man bestemmer seg for det du vil. Altså er du diktatoren for dine barn. Lykke til når de blir større og du ser hvem de er, hva som virkelig bor i dem og hvem skal være som voksne mennesker. Jeg har møtt fedre som deg, som har ødelagt livet for sine "barn" med å kommandere rektor til å forandre studieretningen på VDG skole, så "barnet" ikke fikk studere fag det selv brant for og var kommet inn på.Fordi far mente noe annet var mer fornuftig.
Gjest redstar Skrevet 1. september 2010 #103 Skrevet 1. september 2010 Hvilket fag dem velger og om man velger å beholde barnet eller ei er jo 2 HELT forskjellige ting? Du kan ikke bruke dette som et eksempel? Og forresten så synes jeg at den Faren faktisk sier noe, han vil jo det beste for barnet sitt og det er å IKKE beholde barnet. Det er jo det dette temaet handler om ? Når det kommer til skolegang, interesser osv - det er noe heeeelt annet, det skal barnet selvsakt få velge selv, men når det kommer til noe så alvorlig som graviditet så har foreldrene rett i å si/bestemme noe!
Furstina Skrevet 1. september 2010 #104 Skrevet 1. september 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Berentsens Skrevet 1. september 2010 #105 Skrevet 1. september 2010 Dette er helt off topic. Men nettopp av de grunnene du gir slår jeg ikke fast at jeg har rett i "min avgjørelse" og at den skal gjennomføres garantert. Jeg vet at alle situasjoner alltid vil kreve en ny avveining, nye tanker og en ny avgjørelse. Du snakker om åpne samtaler, men i neste øyeblikk slår du fast at din lov gjelder fordi du vet best. Da er det ikke åpne samtaler med mindre man bestemmer seg for det du vil. Altså er du diktatoren for dine barn. Lykke til når de blir større og du ser hvem de er, hva som virkelig bor i dem og hvem skal være som voksne mennesker. Jeg har møtt fedre som deg, som har ødelagt livet for sine "barn" med å kommandere rektor til å forandre studieretningen på VDG skole, så "barnet" ikke fikk studere fag det selv brant for og var kommet inn på.Fordi far mente noe annet var mer fornuftig. Av og til må vi foreldre, selv om du ikke liker det, bestemme over våre barn. Det skulle tatt seg ut om det var barna våre som styrte oss. Hvordan tror du da at verden hadde sett ut. Hvordan hadde barna hatt det da? F.eks. med tanke på skolearbeid, leggetider, ernæring, leker, lover/regler. Jeg mener at en 13 år gammel jente er på ingen måter moden til å få barn, verken fysisk eller psykisk. Hva gjør man da? Jo, man må angripe situasjonen på best måte, for barnet. Da gjelder det å snakke fornuftig med barnet. Barnet har kun to valg, enten fortsette svangerskapet eller avbryte det. Vil en 13-åringen være voksen nok til å ta seg av et barn? De aller fleste vil innse at en 13-åring ikke er det. Da blir abort et natulig valg. Abort er selvsagt ikke et enkelt valg, men et riktig valg. Men man kan ikke bare dra ungen med seg på sykehuset og få aborten utført. Man må bruke tid sammen med barnet sitt, prate med det. La barnet få fortelle sine tanker, gi uttrykk for sine følelser. Kanskje barnet ikke vil beholdet barnet selv. Kanskje barnet ikke helt vet hva en fødsel innebærer. Kanksje barnet vil beholde barnet. Slike tanker kan man ikke vite før man har hatt en samtale. Men man kan ikke la barna bestemme alt, selv om man vil være gode foreldre. Du kommer med eksempler som skolegang, tildligere var det homofili. Det er store forskjeller på det. En graviditet er ganske alvorlig. Det er en stor sak, ikke noe man skal ta lett på. Men, hva foreldre velger for sine barn er ulikt. Noen foreldre vil kanskje synes at det er greit å la sin 13-åring gjennomgå et svangerskap, og gå glipp av vitkige ting i sin ungdomstid. Andre vil kanskje, som meg, gå den andre veien. Men jeg velger å tro at alle foreldre vil det beste for sine barn, det samme gjelder for meg.
Titti72 Skrevet 1. september 2010 #106 Skrevet 1. september 2010 I en annen tråd her inne var det noen som ville kjøpe en valp til sitt tenåringsbarn. Den ideen ble slaktet, fordi en tenåring var SÅ umoden, egosentrisk, og kom til å kaste ansvaret over på foreldrene når valpen ikke var søt valp lenger, eller lenge før. I denne tråden, snakker vi om en baby, som kan skrike mange timer pr. dag, hver dag det først året. Som ikke kan forlates når den sover, og som koster MASSE penger, som ikke barnet har. Og i tillegg kan ikke denne barnemoren reise noe sted lenger uten å planlegge. Ikke engang på butikken. Ansvaret slutter heller ikke når barnet er 18 år. (tenk litt på hvor lenge 10 år er)... Hvor lenge tror dere nyhetens interesse varer? Hvor lenge er det stas å leke mor og baby? Hva pokker skal dette barnet gjøre, når hun innser at hun gjorde sitt livs dårligste valg, med støtte fra mor? Adoptere bort barnet når det er 5 mnd.? Desverre så tror jeg mors støtte gjør det lettere å leke med mor/baby tanken, en å være realistisk. Hvis mor oppriktig støtter dette, burde BV komme på banen, og sjekke opp forholdene i hjemmet. Min kjappe konklusjon, er at mor er litt evneveik.
Gjest Bianca28 Skrevet 1. september 2010 #107 Skrevet 1. september 2010 (endret) Kanskje ikke moren til denne 13-åringen syns hun gjorde noe feil da hun selv ble gravid i ung alder?! alle tenåringsmødre jeg har hørt ønsker at de ikke fikk barn så unge. De angrer selvsagt ikke på barnet men tror de fleste angrer på at de ikke venta til de ble litt eldre. Uansett om hun angrer eller ikke, alle vet at det ewr galt at barn får barn. Og hun er i tilfelle en foprferdelig mor som oppfordrer trettenåringen til å gi henne barnebarn. Endret 1. september 2010 av Bianca28
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #108 Skrevet 1. september 2010 Av og til må vi foreldre, selv om du ikke liker det, bestemme over våre barn. Det skulle tatt seg ut om det var barna våre som styrte oss. Hvordan tror du da at verden hadde sett ut. Hvordan hadde barna hatt det da? F.eks. med tanke på skolearbeid, leggetider, ernæring, leker, lover/regler. Jeg mener at en 13 år gammel jente er på ingen måter moden til å få barn, verken fysisk eller psykisk. Hva gjør man da? Jo, man må angripe situasjonen på best måte, for barnet. Da gjelder det å snakke fornuftig med barnet. Barnet har kun to valg, enten fortsette svangerskapet eller avbryte det. Vil en 13-åringen være voksen nok til å ta seg av et barn? De aller fleste vil innse at en 13-åring ikke er det. Da blir abort et natulig valg. Abort er selvsagt ikke et enkelt valg, men et riktig valg. Men man kan ikke bare dra ungen med seg på sykehuset og få aborten utført. Man må bruke tid sammen med barnet sitt, prate med det. La barnet få fortelle sine tanker, gi uttrykk for sine følelser. Kanskje barnet ikke vil beholdet barnet selv. Kanskje barnet ikke helt vet hva en fødsel innebærer. Kanksje barnet vil beholde barnet. Slike tanker kan man ikke vite før man har hatt en samtale. Men man kan ikke la barna bestemme alt, selv om man vil være gode foreldre. Du kommer med eksempler som skolegang, tildligere var det homofili. Det er store forskjeller på det. En graviditet er ganske alvorlig. Det er en stor sak, ikke noe man skal ta lett på. Men, hva foreldre velger for sine barn er ulikt. Noen foreldre vil kanskje synes at det er greit å la sin 13-åring gjennomgå et svangerskap, og gå glipp av vitkige ting i sin ungdomstid. Andre vil kanskje, som meg, gå den andre veien. Men jeg velger å tro at alle foreldre vil det beste for sine barn, det samme gjelder for meg. Jeg forstår at dette er en helt teoretisk situasjon for deg. Og du snakker i mot deg selv med å si at man skal snakke med barnet og lytte til det, men til sist kjøre igjennom sin vilje. Ikek alle har ditt syn på abort. Jeg har vært i situasjonen og faktisk påepkte jeg tidligere i tråden at en 13åring gjeren har for smalt bekken til å føde og at det er forbundet med heserisiko. Men her ble situasjonen løst med at besteforeldrene oppdrar datterens barn som sitt eget, og at datteren fullfører sin ungdomstid og utdanning. Selvsagt er det ikke rosenrødt være gravid på ungdomsskolen, ha stor mage til konfirmasjon og morsmelk som skal pumpes når man er på grensen mellom voksen og barn. Men når en ung voksen, med følelser og tanker er involvert er det ikke alltid rett å tvinge igjennom abort selv om man selv syns det er "lettest" og fornuftig. Det heter selvbestemt abort, ikke foreldrebestemt abort, og alle har retten til sin egen kropp. Selv når man er 13 år.
Sandrahs Skrevet 1. september 2010 #109 Skrevet 1. september 2010 Man er "lovlig", som du skriver det, selv når man er 13. Men man er ikke lovlig for en 40 år gammel gubbe før man er 16. Jaja, kanskje det. Men allikevel. Det er vel noe med den 16 årsgrensen også, nettopp slik at 13 åringer ikke skal bli gravide Lillesøsteren min er 13 år. Jeg hadde blitt skrekkslagen om hun hadde blitt gravid! Trodde ikke at 13 åringer var aktive på den måten en gang. Jeg lekte fortsatt med barbier jeg, når jeg var 13 ...
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #110 Skrevet 1. september 2010 alle tenåringsmødre jeg har hørt ønsker at de ikke fikk barn så unge. De angrer selvsagt ikke på barnet men tror de fleste angrer på at de ikke venta til de ble litt eldre. Uansett om hun angrer eller ikke, alle vet at det ewr galt at barn får barn. Og hun er i tilfelle en foprferdelig mor som oppfordrer trettenåringen til å gi henne barnebarn. Det var ikke snakk om at moren oppfordret til det. Det var sagt at hun gledet seg. Det er stor forskjell på å ta situasjonen pent og å oppfordre til svagerskap hos sin 13 åring. Nor jeg ikke tro at denne damen, som selv ble ung mor, har gjort. Men jeg tror hun kan sette seg inn i datterens situasjon og hun oppfører seg humant. Noe hun ikke fortjener å henges ut for på KG av abortforkjempere som mest overbeviser seg selv om at abort er rett for dem selv.
Gjest Bianca28 Skrevet 1. september 2010 #111 Skrevet 1. september 2010 Kjære deg, man kan bli gravid så fort man får mens og jenter har sex med "kjæresten" for å bli likt og populær. OK? Derfor deler helsesøster skolen rutinemessig ut p-piller med en gang mensen kommer (selv om langtidsvirkningen ikke er kjent og vi ikke aner hvilken effekt det vil få på fruktbarheten til norske kvinner i framtiden...)Bare for å sende et signal om at "Nå skal du begynne å ha trygg sex, lille venn". Denne jenta skal faktisk ha barn. Det er på vei. Om de har sex for å være kule og populære er jo det veldig trist.Og beviser at de ikke er voksne nok til å ha sex eller i det hele tatt se konsekvensene av sine handlinger. Bra de får gratis p piller iallefall.
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #112 Skrevet 1. september 2010 I en annen tråd her inne var det noen som ville kjøpe en valp til sitt tenåringsbarn. Den ideen ble slaktet, fordi en tenåring var SÅ umoden, egosentrisk, og kom til å kaste ansvaret over på foreldrene når valpen ikke var søt valp lenger, eller lenge før. I denne tråden, snakker vi om en baby, som kan skrike mange timer pr. dag, hver dag det først året. Som ikke kan forlates når den sover, og som koster MASSE penger, som ikke barnet har. Og i tillegg kan ikke denne barnemoren reise noe sted lenger uten å planlegge. Ikke engang på butikken. Ansvaret slutter heller ikke når barnet er 18 år. (tenk litt på hvor lenge 10 år er)... Hvor lenge tror dere nyhetens interesse varer? Hvor lenge er det stas å leke mor og baby? Hva pokker skal dette barnet gjøre, når hun innser at hun gjorde sitt livs dårligste valg, med støtte fra mor? Adoptere bort barnet når det er 5 mnd.? Desverre så tror jeg mors støtte gjør det lettere å leke med mor/baby tanken, en å være realistisk. Hvis mor oppriktig støtter dette, burde BV komme på banen, og sjekke opp forholdene i hjemmet. Min kjappe konklusjon, er at mor er litt evneveik. Jeg tror ikke du aner hva dette dreier seg om når du sier det å bli gravid er det samme som å kjøpe hund til en tenåring, eller å antyde at en på 13 som ulykkeligvis oppdager at hun er gravid torr hun skal få en "nyhet" å "leke med". Det er natuligvis bare vås. En gravid 13åring vet at hun ikke har en dukke eller hundevalp i magen. Du konkluderte litt vel kjapt og like innsiktsfullt synes jeg...
Gjest Bianca28 Skrevet 1. september 2010 #113 Skrevet 1. september 2010 (endret) Det var ikke snakk om at moren oppfordret til det. Det var sagt at hun gledet seg. Det er stor forskjell på å ta situasjonen pent og å oppfordre til svagerskap hos sin 13 åring. Nor jeg ikke tro at denne damen, som selv ble ung mor, har gjort. Men jeg tror hun kan sette seg inn i datterens situasjon og hun oppfører seg humant. Noe hun ikke fortjener å henges ut for på KG av abortforkjempere som mest overbeviser seg selv om at abort er rett for dem selv. Det er forskjell på å ta situasjonen pent og å faktisk synes at det er en gledelig nyhet at dattra er gravid. Det ligger i ordet å glede seg, man er glad og lykkelig over det. Det som hadde vært riktig å si i denne situasjonen var at dattra var gravid. Man skulle ikke ønske det var sånn, men nå må jeg gjøre det beste ut av situasjonen. Man gleder seg over ting som gjør en lykkelig. Dette burde ikke gjøre mora lykkelig. Jeg har ikke sagt noe om å tvinge fram abort. Endret 1. september 2010 av Bianca28
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #114 Skrevet 1. september 2010 Om de har sex for å være kule og populære er jo det veldig trist.Og beviser at de ikke er voksne nok til å ha sex eller i det hele tatt se konsekvensene av sine handlinger. Bra de får gratis p piller iallefall. Jeg tror ikke at grunnen er å være kul når man er 13, men at man ikke står imot presset fra en gutt som antyder at andre er villig hvis hun sier nei.
Gjest Bianca28 Skrevet 1. september 2010 #115 Skrevet 1. september 2010 (endret) Hvis fyren hun ligger med er over 16-18 (?) kan foreldrene faktisk anmelde det. Men nå kan de ikke anmelde om også gutten er 13-15. Grøss og gru. En tretten år gammel gutt som far. Guttene på den alderen er ennå mer umodne enn jentene på samme alder. Hadde aldri gått bra Endret 1. september 2010 av Bianca28
Gjest Bianca28 Skrevet 1. september 2010 #116 Skrevet 1. september 2010 Jeg tror ikke at grunnen er å være kul når man er 13, men at man ikke står imot presset fra en gutt som antyder at andre er villig hvis hun sier nei. fortsatt trist
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #117 Skrevet 1. september 2010 Det er forskjell på å ta situasjonen pent og å faktisk synes at det er en gledelig nyhet at dattra er gravid. Det ligger i ordet å glede seg, man er glad og lykkelig over det. Det som hadde vært riktig å si i denne situasjonen var at dattra var gravid. Man skulle ikke ønske det var sånn, men nå må jeg gjøre det beste ut av situasjonen. Man gleder seg over ting som gjør en lykkelig. Dette burde ikke gjøre mora lykkelig. Jeg har ikke sagt noe om å tvinge fram abort. Nå er det vel et lite poeng å huske på at tråden ble startet av en som har lyst til å skape rykter om an annen families situasjon. Det er ikke sikkert at alt som TS sier er den udelte sannheten. Det er mer som at fem fjær er blitt til ti høns og at denne situasjonen blir "verre og verre" for hvert innlegg som postes...
Gjest Bianca28 Skrevet 1. september 2010 #118 Skrevet 1. september 2010 Nå er det vel et lite poeng å huske på at tråden ble startet av en som har lyst til å skape rykter om an annen families situasjon. Det er ikke sikkert at alt som TS sier er den udelte sannheten. Det er mer som at fem fjær er blitt til ti høns og at denne situasjonen blir "verre og verre" for hvert innlegg som postes... Jeg går bare ut fra hva ts skriver. hvordan kan jeg vite om det ikke stemmer?
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #119 Skrevet 1. september 2010 Jeg går bare ut fra hva ts skriver. hvordan kan jeg vite om det ikke stemmer? Og hvordan kan du vite om det er løgn fra ende til annen at naboen er "glad"? Det står "har hørt" og "etter hva jeg har hørt"... Ingen vet hva som er realiteten.
Gjest Bianca28 Skrevet 1. september 2010 #120 Skrevet 1. september 2010 Og hvordan kan du vite om det er løgn fra ende til annen at naboen er "glad"? Det står "har hørt" og "etter hva jeg har hørt"... Ingen vet hva som er realiteten. det kan godt være løgn, og det håper jeg jo, men jeg går ut ifra det som har blitt sagt i tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå