AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #81 Skrevet 1. september 2010 Mest skremmende er denne naboen som måtte sladre om den sensasjonelle nyheten på KG.
Gjest redstar Skrevet 1. september 2010 #82 Skrevet 1. september 2010 Kjære deg, man kan bli gravid så fort man får mens og jenter har sex med "kjæresten" for å bli likt og populær. OK? Derfor deler helsesøster skolen rutinemessig ut p-piller med en gang mensen kommer (selv om langtidsvirkningen ikke er kjent og vi ikke aner hvilken effekt det vil få på fruktbarheten til norske kvinner i framtiden...)Bare for å sende et signal om at "Nå skal du begynne å ha trygg sex, lille venn". Denne jenta skal faktisk ha barn. Det er på vei. Jeg vet jo at man kan bli gravid med en gang en får mens osv - det jeg skrev var bare noe jeg skrev sånn "herregud så blåst" liksom, sjønner? Jeg vet at barnet er på vei og at hun får støtte av moren og skal beholde det osv... Jeg bare måtte si hva skjer med verdenlissom?! Synes det er trist at man begynner såååå tidlig!
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #83 Skrevet 1. september 2010 Men ærlig talt, hva tror du ville vært det beste? At du fødte ungen og for evig og alltid ble minnet på den (de?) voldtektene hver gang du så barnet eller at du tok en abort? Barnet ville ikke hatt godt av å vokse opp med en mor som så slik på barnet. Tenk på det du! Her sitter en Anonym Bruker og skriver i tråden om å ha blitt utsatt for voldtekt som hun aldri sa fra om. Da korrigerer man ikke på denne måten her. Det er et levende menneske i andre enden selv om du ikke ser personen. Har moderatorteamet røykepause?
Gjest redstar Skrevet 1. september 2010 #84 Skrevet 1. september 2010 Vel, noen må vel melde i fra først. De har ikke "røntgenovervåking" av samfunnet. Selv om man noen ganger skulle ønske det. Barnevernet er flinke til mange ting, men desverre så er dem dårlige på oppfølging av viktige saker(som feks denne) og andre som er enda verre... Jeg synes barnevernet kunne gjort en mye MYE bedre jobb enn det dem gjør. (ivertfall her i fylket) Håper barnevernet blir innblandet - med tanke på jentungen på 13 år!
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #85 Skrevet 1. september 2010 Her sitter en Anonym Bruker og skriver i tråden om å ha blitt utsatt for voldtekt som hun aldri sa fra om. Da korrigerer man ikke på denne måten her. Det er et levende menneske i andre enden selv om du ikke ser personen. Har moderatorteamet røykepause? Jeg forklarte henne at hun egentlig skal være glad for den aborten. Det var det beste for både henne og barnet. Hvis hun bare skjønner det så vil det ikke være så tungt for henne å tenke på.
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #86 Skrevet 1. september 2010 Det handler ikke om å være egoistisk, ei heller usympatisk, kynisk eller hard. Det handler om å være realistisk! En 13-åring er et barn. Et barn som ikke en gang kan ta vare på seg selv. Et barn skal ikke få barn. Joda, det skjer, og det vil selvsagt skje i framtiden. Men dersom min datter blir gravid i en alder av 13 år, så er jeg ganske sikker på at det beste for min datter er å ta en abort. Og som forelder er det opp til meg og min kone å ta de valgene som er til det beste for vårt barn. Kroppen til en 13 år gammel jente er heller ikke såpass utviklet at et svangerskap og en fødsel vil gå som en drøm. Det vil bli en stor belastning for en så ung kropp. Det betyr ikke at du kan bestemme hva som er til det beste for din datter psykologisk.Du kan ikke kontrollere din datters følelser og tanker på den måten du beskriver. Når et ungt menneske er gravid kan ikke far programmere at hun skal føle at det far vil er til det beste for henne selv. Selv om du personlig tror du kan det.
Gjest BabyBlue Skrevet 1. september 2010 #87 Skrevet 1. september 2010 Er jeg den eneste som tenker på at det kan være direkte farlig for en 13 år gammel jente å føde? Har lest om mange skrekkhistorier i fra bortgifte småjenter i Afrika som dør fordi de blir gravide i en alder av 9-12 år. Nå tror jeg neppe denne jenta dør, ettersom hun sikkert ikke lider av sykelig undervekt eller er så ung, men allikevel... hun er 13! Jeg var flat som et strykejærn på den alderen med null hofter eller pupper. Det kan da umulig være godt for kroppen hennes dette her?
Gjest redstar Skrevet 1. september 2010 #88 Skrevet 1. september 2010 Derfor jeg ikke sjønner at moren hennes støtter henne? Men nå sjønner jeg ikke noe av denne sitvasjonen i det hele tatt da det er helt idiotisk at hun faktisk tror hun kan føde dette barnet? Som du sier BabyBlue; dette er farlig for henne!?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #89 Skrevet 1. september 2010 Meg som skrev innlegget om voldtekten. En som kommenterer at jeg sporer av her, poenget mitt er at verken TS eller noen andre her kan vite hvilken situasjon denne jenta i. Hun kan være i samme situasjon som jeg var i. Om moren da går rundt og forteller hvor fryktelig dette er, vil dette komme tilbake til datteren (enten hun ble voldtatt eller gjorde det frivillig, egentlig), og det vil bare gjøre situasjonen enda verre. Et barn som er gravid trenger masse støtte, og moren er vel den som kan gi henne mest støtte her. Hun har det nok vanskelig fra før av om ikke moren skal gå rundt og fortelle gud og enhver mann hvor fryktelig hun syns situasjonen er. Unger hører vettu. Snakker med hverandre gjør de også. Jeg sliter ikke så mye med aborten lenger, men gjorde det i begynnelsen. Tanken på at jeg hadde tatt et helt uskyldig liv, som på ingen måte kunne noe for hva som hadde skjedd, var helt grusom. Nå er det mest følelsene til min mor jeg sliter med. At jeg ikke engang fikk sjansen til å uttale meg, forklare hva som hadde skjedd, før hun hadde kalt meg uansvarlig, skjelt meg ut, bestemt at jeg skulle ta abort og ringt legen, syns jeg var ufattelig respektløst. Når jeg forsto at jeg ikke kom til å få noen støtte engang fra min egen mor, orket jeg ikke gjøre motstand, og jeg gjorde som hun sa. Hadde nok følt det annerledes om jeg fikk si et ord selv... Men nå snakker jeg meg helt bort her, beklager :-)
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #90 Skrevet 1. september 2010 Jeg forklarte henne at hun egentlig skal være glad for den aborten. Det var det beste for både henne og barnet. Hvis hun bare skjønner det så vil det ikke være så tungt for henne å tenke på. Du forklarte ikke. Du angrep en sårbar person og utviste særdeles dårlig oppføsel mot en som gir uttrykk for å være i sorg. Du sa i skaprpe toner til Anonym Bruker som sørger over å ikke bare ha blitt voldtatt, men overkjørt, at hun har å være fornøyd med at moren begikk et nytt overgrep. Videre sa du at barnet hun ser for seg i tankene burde være uønsket av henne . Hun skal i følge deg være glad for det værste som har hendt henne. Med andre ord prøvde du å si til henne at hennes følelser ikke er akseptable. Sånt sier man ikke til en sårbar person.
Berentsens Skrevet 1. september 2010 #92 Skrevet 1. september 2010 Det betyr ikke at du kan bestemme hva som er til det beste for din datter psykologisk.Du kan ikke kontrollere din datters følelser og tanker på den måten du beskriver. Når et ungt menneske er gravid kan ikke far programmere at hun skal føle at det far vil er til det beste for henne selv. Selv om du personlig tror du kan det. Hvordan folk reagerer psykisk kan man ikke vite på forhånd. Men man kan anta, blant annet basert på hvor godt man kjenner folk. Og så må man vurdere, er det best å la en 13-åring få gjøre som han/hun vil, eller bør vi som foreldre gå inn å veilede, styre, få dem på bedre tanker? Jeg håper på jo selvsagt at alle mine barn får en så god oppdragelse, at de ikke tenker tanken på å ha sex når de er barn. Og dersom de skulle ha sex, så bør de være så voksne at de evner å tenke på prevensjon. Og det er min oppgave, samt skolen, og gi riktig opplærng i seksualitet og bruk av prevensjon. Det er ingen som snakker om programmering, men om det beste for barnet. Er det beste for et barn å bære et foster, gå gjennom et svangerskap og en fødsel? Er det beste for barnet å oppdra et barn? Man lar ikke barnet sitt slå til andre barn, bare fordi de vil. Man lar ikke barnet sitt slå andre sine dyr, bare fordi de vil. Man lar ikke sine barn ha sex med andre, bare fordi de vil. Man lar ikke sine barn føde barn, bare fordi de vil.
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #93 Skrevet 1. september 2010 Meg som skrev innlegget om voldtekten. En som kommenterer at jeg sporer av her, poenget mitt er at verken TS eller noen andre her kan vite hvilken situasjon denne jenta i. Hun kan være i samme situasjon som jeg var i. Om moren da går rundt og forteller hvor fryktelig dette er, vil dette komme tilbake til datteren (enten hun ble voldtatt eller gjorde det frivillig, egentlig), og det vil bare gjøre situasjonen enda verre. Et barn som er gravid trenger masse støtte, og moren er vel den som kan gi henne mest støtte her. Hun har det nok vanskelig fra før av om ikke moren skal gå rundt og fortelle gud og enhver mann hvor fryktelig hun syns situasjonen er. Unger hører vettu. Snakker med hverandre gjør de også. Jeg sliter ikke så mye med aborten lenger, men gjorde det i begynnelsen. Tanken på at jeg hadde tatt et helt uskyldig liv, som på ingen måte kunne noe for hva som hadde skjedd, var helt grusom. Nå er det mest følelsene til min mor jeg sliter med. At jeg ikke engang fikk sjansen til å uttale meg, forklare hva som hadde skjedd, før hun hadde kalt meg uansvarlig, skjelt meg ut, bestemt at jeg skulle ta abort og ringt legen, syns jeg var ufattelig respektløst. Når jeg forsto at jeg ikke kom til å få noen støtte engang fra min egen mor, orket jeg ikke gjøre motstand, og jeg gjorde som hun sa. Hadde nok følt det annerledes om jeg fikk si et ord selv... Men nå snakker jeg meg helt bort her, beklager :-) Nettopp fordi du "snakker deg bort" tror jeg dette er veldig ømtålig for deg (munnen renner over med det hjertet er fullt av), og her vil du ikke få bearbeidet det. Det hører hjemme et annet sted. Derfor tror jeg vi skal holde oss til det som TS sier og ikke legge alle mulige hypotetiske situasjoner inn i det som er fortalt. Jeg håper du søker hjelp et sted til å snakke om det som hendte deg og at du ser bort fra uintelligente mennesker på KG, som ikke er intressert i å lytte , men i å ha rett selv.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #94 Skrevet 1. september 2010 Er jeg den eneste som tenker på at det kan være direkte farlig for en 13 år gammel jente å føde? Har lest om mange skrekkhistorier i fra bortgifte småjenter i Afrika som dør fordi de blir gravide i en alder av 9-12 år. Nå tror jeg neppe denne jenta dør, ettersom hun sikkert ikke lider av sykelig undervekt eller er så ung, men allikevel... hun er 13! Jeg var flat som et strykejærn på den alderen med null hofter eller pupper. Det kan da umulig være godt for kroppen hennes dette her? Afrika, omskjæring, feilærnæring, 0 helsevesen, og du overfører det til norske forhold på autopilot? En så ung mor vil forøvrig svært skjelden føde normalt, men få planlagt keisersnitt i Norge. Men jada, belastningengen er statistisk sett noe større enn for en 22 åring. Noen 13 åringer er tidlig ute, og jeg kan godt se for meg min tidig utviklede og svært sunne kusine (som fyller 14 snart, men hun er 13. Og i TS ånd wille jeg ikke blittt sjokkert om hun som er nevnt her fyller 14 om 2 dager...) hadde hatt bedre fysiske fortsetninger for å bære frem et barn enn hennes søster på 20.
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #95 Skrevet 1. september 2010 Hvordan folk reagerer psykisk kan man ikke vite på forhånd. Men man kan anta, blant annet basert på hvor godt man kjenner folk. Og så må man vurdere, er det best å la en 13-åring få gjøre som han/hun vil, eller bør vi som foreldre gå inn å veilede, styre, få dem på bedre tanker? Å veliede og styre inn på bedre tanker er ikke det samme som da du sa at du garanterte abort og at noe annet var uaktuellt...
Berentsens Skrevet 1. september 2010 #96 Skrevet 1. september 2010 Å veliede og styre inn på bedre tanker er ikke det samme som da du sa at du garanterte abort og at noe annet var uaktuellt... For en 13-åring er det kun abort som er et alternativ, i alle fall i mine øyne. Men man må likevel veilede barnet. Man kan ikke bare ta barnet til legen og forlange abort. Det hele må gjøres på en måte som gjør det lettest mulig for barnet. Mao, samtaler og forklaringer på hvorfor abort er det eneste riktige valget.
Gjest BabyBlue Skrevet 1. september 2010 #97 Skrevet 1. september 2010 Afrika, omskjæring, feilærnæring, 0 helsevesen, og du overfører det til norske forhold på autopilot? En så ung mor vil forøvrig svært skjelden føde normalt, men få planlagt keisersnitt i Norge. Men jada, belastningengen er statistisk sett noe større enn for en 22 åring. Noen 13 åringer er tidlig ute, og jeg kan godt se for meg min tidig utviklede og svært sunne kusine (som fyller 14 snart, men hun er 13. Og i TS ånd wille jeg ikke blittt sjokkert om hun som er nevnt her fyller 14 om 2 dager...) hadde hatt bedre fysiske fortsetninger for å bære frem et barn enn hennes søster på 20. Nå mente jeg jo heller hva det kan gjøre med kroppen siden hun er såpass ung. Tidlige graviditeter er det eneste jeg sammenligner det med, skjønner du vel? Å få unge som 13 kan gå, men om det er det smarteste valget tror jeg neppe. Ja, er noen 13 åringer som ser ut som fertilitetsgudinner allerede da, men tror neppe det er gjennomsnittet.
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #98 Skrevet 1. september 2010 For en 13-åring er det kun abort som er et alternativ, i alle fall i mine øyne. Men man må likevel veilede barnet. Man kan ikke bare ta barnet til legen og forlange abort. Det hele må gjøres på en måte som gjør det lettest mulig for barnet. Mao, samtaler og forklaringer på hvorfor abort er det eneste riktige valget. Jeg håper inderlig ditt barn slipper å havne i den situasjon at far står og sier sånt til henne. Med sånne holdninger fra barnsped av blir datteren mer sannsynlig en som gjør som andre i tråden har sagt; og ikke forteller far noe som helst før babyen er på vei ut, og deretter ta barnet og drar hjemmefra. Da foretrekker jeg løsningen til den moren TS prøver å henge ut, må jeg si...
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2010 #99 Skrevet 1. september 2010 Og hva gjør man da med noen som _nekter_? Det er et tidspress i bildet her, spesielt om hun ønsker å beholde og har derfor holdt det skjult så lenge som mulig. Eller den dagen kommer hvor hun blir voksen og begynner stille spørsmål ved argumentene? Ved å kun ha et alternativ i hodet, så er det svært enkelt å ende opp med manipulering i stedet for hjelp. Folk er ulike, i alle aldersgrupper.
Berentsens Skrevet 1. september 2010 #100 Skrevet 1. september 2010 Jeg håper inderlig ditt barn slipper å havne i den situasjon at far står og sier sånt til henne. Med sånne holdninger fra barnsped av blir datteren mer sannsynlig en som gjør som andre i tråden har sagt; og ikke forteller far noe som helst før babyen er på vei ut, og deretter ta barnet og drar hjemmefra. Da foretrekker jeg løsningen til den moren TS prøver å henge ut, må jeg si... For det er forferdelig å ha foreldre som vil barnets beste? Det er forferdelig å ha foreldre som er interessert i barnas liv, som snakker med sine barn, som diskuterer og har åpne samtaler? Si meg, har du selv barn? Vet du hvilket ansvar man har som foreldre? Har du kjent på den tvilen om man har gjort det beste for barnet sitt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå