Gå til innhold

13 åringen skal bli mamma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Bianca28

Det kan faktisk gå bra, selv om jenta fortsatt er et barn og ikke mer enn 13 år gammel.

http://ruth09.blogg.no/ Et eksempel på ei jente som faktisk har klart det! Hun var 13 år når hun ble gravid.

Jeg mener ikke at det er okei at 13 år gamle jenter får barn, det er virkelig alt for tidlig, men jeg mener det er et overgrep å tvinge jenta til abort. Hvordan kan man virkelig si at abort ikke påvirker jenta for resten av livet? De jeg kjenner som har tatt abort sliter flere år etterpå, de lurer så fælt på hvordan barnet ville sett ut og hvordan det ville vært å oppdratt barnet. Det er ytterst få av de jeg kjenner som har gjennomført en abort som ikke angrer.

Det man heller burde fokusere på er å formidle informasjonen om prevansjon litt tidligere enn 10 klasse på ungdomskolen. Veldig mange jenter har alt hatt sex da. Hvordan skal man forvente at de vet å beskytte seg hvis ingen har lært dem det? Min mor pratet aldri til meg om prevansjon, jeg lærte ikke noe særlig om det før i 10 klasse (joda, jeg visste hva det var, men det var bare brøkdeler av det man burde kunne før man har sex) og for mange er det "for sent".

Det der med seksuell lavalder o.l er det dummeste jeg har hørt. Hvem er det som virkelig tror at man ikke har lov å ha sex før man er 16 år? Det med seksuell lavalder er der for å beskyttelse, ikke for å nekte dem å ha sex. Det blir helt feil å lære dem at man ikke har lov å ha sex før man er fylte 16 år... selvfølgelig har man lov, men har man sex burde man være voksen nok til å ta ansvar for å ha sikker sex. Det er der det meste sviktes. Jentene har ikke peiling på hvordan de skal beskytte seg! De tror at angrepillen er et prevansjonsmiddel ++

Men kanskje litt av poenget med lavalderen også er at trettenåringer ikke ER voksne, dermed ikke voksne nok til å ta ansvar for prevansjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Galskap!

Jeg hadde tvunget henne til abort.

Og er helt enig med TS, at moren gleder seg er bare et tegn på at hun er like dum som datteren. Dumhet går ofte i arv. Unge mødre sine barn blir i mange tilfeller unde mødre selv. Akk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Jeg tenker litt på de som fikk barn tidlig med døttre som følger i samme fotspor, hva med å lære jentungen å ikke gjøre samme feil som man selv gjorde og fortelle dem helt ærlig at det slett ikke er lett å være tenåringsmor? Om jeg hadde fått barn selv som 13 åring så hadde ikke jeg oppfordret min unge til å gjøre det samme. OG HADDE hun gjort det samme hadde jeg blitt skuffet likevel.

Endret av Bianca28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad i reiser

Jeg tenker litt på de som fikk barn tidlig med døttre som følger i samme fotspor, hva med å lære jentungen å ikke gjøre samme feil som man selv gjorde og fortelle dem helt ærlig at det slett ikke er lett å være tenåringsmor? Om jeg hadde fått barn selv som 13 åring så hadde ikke jeg oppfordret min unge til å gjøre det samme. OG HADDE hun gjort det samme hadde jeg blitt skuffet likevel.

Kanskje ikke moren til denne 13-åringen syns hun gjorde noe feil da hun selv ble gravid i ung alder?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

13 år? Ja, idioti går tydeligvis i arv. Hun er ennå et barn, og etter hva jeg har forstått det er verken moren eller bestemoren noe mamma-materiale.

Hvis man er i mot abort eller noe i den duren er det da et minstekrav å bruke prevansjon?

Å normalisere tenåringsmødre er etter min mening unødvendig og urealistisk. Hvordan i pokker kan barn oppdra barn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

At livet mitt ble endret, ja. Ingen tvil om det. Men jeg har en utdannelse, og jeg hatt hatt en god ungdomstid, selv om den ble meget merkelig når jeg endte opp i praksis foreldreløs og med et barn. Målt opp mot en vennide av meg som jeg har fått nå i voksen alder, som ble gravid og ble presset til abort når hun var på omtrent samme alder som jeg var, er jeg ikke i tvil om hvem av oss som har hatt det minst vanskelig.

Ingen av delene er optimalt, men det er ingen automatikk i at det vil gå bra når en abort er fremtvunget fra andre.

Folk har forskjellig syn på abort. Selv om du aldri, aldri, aldri kunne ha avbrutt et svangerskap finnes det andre jentunger som ikke kunne ha forestilt seg noe annet enn å ta abort og bli kvitt problemet.

Og er man 13 er nesten abort den beste løsningen... Spesielt med tanke på at det er en direkte farlig belastning for kroppen hennes. Hvor mange 13-åringer har en kjønnsmoden kropp som er klar til å føde?

13-åringer flest jeg møter har fremdeles veldig barnslige kropper som så vidt har startet å utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har forskjellig syn på abort. Selv om du aldri, aldri, aldri kunne ha avbrutt et svangerskap finnes det andre jentunger som ikke kunne ha forestilt seg noe annet enn å ta abort og bli kvitt problemet.

Og er man 13 er nesten abort den beste løsningen... Spesielt med tanke på at det er en direkte farlig belastning for kroppen hennes. Hvor mange 13-åringer har en kjønnsmoden kropp som er klar til å føde?

13-åringer flest jeg møter har fremdeles veldig barnslige kropper som så vidt har startet å utvikle seg.

Jeg er ikke motstander av abort, og er pr dags dato i en sitasjon hvor abort faktisk hadde vært mitt eneste fornuftige alternativ om jeg ble gravid. Men, i mine øyne er det like uholdbart å presse noen til å bære frem et barn, og å presse noen til å ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av abort, og er pr dags dato i en sitasjon hvor abort faktisk hadde vært mitt eneste fornuftige alternativ om jeg ble gravid. Men, i mine øyne er det like uholdbart å presse noen til å bære frem et barn, og å presse noen til å ta abort.

På hvilken måte skulle det være negativt å presse et barn på 13 til å ta abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en horette datter som fikk unge i en alder av 13 år,da hadde jeg gitt henne til barnevernet. Aldri i verden at jeg skulle passe eller gi henne noen økonimisk støtte forde hun ikke klarer å holde seg unna en pikk i en alder av 13 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde vært min 13-åring, så hadde det blitt abort. Garantert!

Så fint å høre. Det er nesten som å høre homofobe foreldre som sier at hvis min sønn er homse, da skal han bli påvirket til å ombestemme seg og bli hetro. Garantert.

En 13åring er et menneske med følelser.Og en abort er ikke "bare et inngrep2. De som sier slikt fortrenger sannheten, fordi de trenger å tro på det selv.

En graviditet utløser hormoner i kroppen og trigger instinger i kvinner som ikke fjernes med ett inngrep. Det må bearbeides følelsesmessig uansett hva teoretikere påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre. Det er nesten som å høre homofobe foreldre som sier at hvis min sønn er homse, da skal han bli påvirket til å ombestemme seg og bli hetro. Garantert.

En 13åring er et menneske med følelser.Og en abort er ikke "bare et inngrep2. De som sier slikt fortrenger sannheten, fordi de trenger å tro på det selv.

En graviditet utløser hormoner i kroppen og trigger instinger i kvinner som ikke fjernes med ett inngrep. Det må bearbeides følelsesmessig uansett hva teoretikere påstår.

En 13-åringen er ikke voksen nok til å ta seg av et barn. Da blir det riv ruskende galt å la barn få barn. Da må man ta valg for barnet, selv om abort et inngrep, både fysisk og mentalt sett. Men, som forelder må man ta enkelte valg som ikke alltid blir tatt med glede. Dersom dette hadde skjedd med mitt barn, er jeg sikker på at både jeg og min kone ikke ville ha oppdratt dette barnet. Jeg har heller ingen tro på at en 13-åring vil klare å oppdra et barn alene.

Å sammenlikne dette med homofili er helt feil, da man er homofil, og ikke noe man blir. Gravid er noe man blir på grunn av handlinger. Man kan ta et valg, bli graivd/ikke bli gravid. Man kan ikke ta det valget ang. homofili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ikke moren til denne 13-åringen syns hun gjorde noe feil da hun selv ble gravid i ung alder?!

Jeg synes ikke at man skal være seksuelt aktiv før man er lovlig, jeg! Jeg er gravid selv, men er ihvertfall over 16! Jeg og barnefar har vært sammen i over 1 og ett halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er altfor tidlig for en 13.åring å bli mor, synes jeg det er flott at jentungen har en mor som støtter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at man skal være seksuelt aktiv før man er lovlig, jeg! Jeg er gravid selv, men er ihvertfall over 16! Jeg og barnefar har vært sammen i over 1 og ett halvt år.

Man er "lovlig", som du skriver det, selv når man er 13. Men man er ikke lovlig for en 40 år gammel gubbe før man er 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om det er altfor tidlig for en 13.åring å bli mor, synes jeg det er flott at jentungen har en mor som støtter henne.

Ville det ikke vært bedre om hun hadde en fornuftig mor som overtalte henne til å ta abort slik at hun fikk fullført studier og fikk levd ut ungdomstiden sin heller enn å bli en alenemor som går rett på sosial stønad fra hun er 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenlikne dette med homofili er helt feil, da man er homofil, og ikke noe man blir. Gravid er noe man blir på grunn av handlinger. Man kan ta et valg, bli graivd/ikke bli gravid. Man kan ikke ta det valget ang. homofili.

Jeg snakket ikke om at det er det samme å bli gravid som å være homo. Jeg sanket om at din holdning til å garantere at ditt barn skal ta abort når du vil det er den samme som en slik forelder til en homofil. Den er egoistisk, usympatisk , kynisk og hard.Jeg syns sydn på ditt barn og da du virker fornøyd med deg selv gjør det saken ennå verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke vært bedre om hun hadde en fornuftig mor som overtalte henne til å ta abort slik at hun fikk fullført studier og fikk levd ut ungdomstiden sin heller enn å bli en alenemor som går rett på sosial stønad fra hun er 18?

Kan hende moren har tenkt å adoptere ungen så datteren kan gjøre alt det der og fortsatt ha barnet i sitt liv. Det vet ikke du noe om.

En påtvingt abort kan gjøre ungen invalid av depresjon og kan utløse anorexi og at barnet fjerner seg fra foreldrene. Det kan prege resten av livet,.Skulle mene at sånt "påvirker" livet til en 13 åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, barn på 13år skal IKKE HA BARN! Herregud hva skjer med verden?!

Hadde min datter kommet hjem og fortalt meg at hun var gravid i en alder av 13(eller 14, 15, 16, 17) nei jeg aner ikke hva jeg hadde gjort...

Se hva som skjer med verden, springer rundt å har sex når man er 13 år lissom?huff!

*gosh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...