AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #1 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Ja, da venter 13-åringen barn. Heldigvis er det ikke min, men naboen. Hun er gravid i 2. måned om jeg husker rett og og mora er faktisk glad. Ser ut som dumskap går i arv i den familien for nabojenta har ei søster på xx som fikk barn i fjor og gjett hvor gammel mora dems er? Jo, hun er xx år. Blir vel tipoldemor innen hun er xx hun. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at både mor og begge barna får barn når de er 13-1x år bare. Er ikke det sykt? Man skulle ho tro mora hadde lært av sine feil, men nei, det har hun tydligvis ikke. Hele familien virker jo glad og har hørt hun har har sagt at hun gleder seg til å bli bestemor for andre gang. Hva skjer med verden? Jeg er selv bare 27 og jeg vet godt hva jeg gjorde da jeg var 13. Jeg satt på rommet mitt og lekte med barbie, tegnet og oppførte meg ellers som et barn. Sex ante jeg ikke hva var en gang. Jeg hadde ikke kysset en gutt en gang. Tror jeg hadde fått husarrest i et år om dette skjedde meg i den alderen, og sikkert som 16-åring også om jeg fikk barn da. Endret 1. september 2010 av Furstina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #2 Del Skrevet 31. august 2010 Hva skjer med verden? Jeg er selv bare 27 og jeg vet godt hva jeg gjorde da jeg var 13. Jeg satt på rommet mitt og lekte med barbie, tegnet og oppførte meg ellers som et barn. Sex ante jeg ikke hva var en gang. Visste du virkelig ikke hva sex var da du var 13 år? Gikk du ikke på skolen engang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #3 Del Skrevet 31. august 2010 Visste du virkelig ikke hva sex var da du var 13 år? Gikk du ikke på skolen engang? Kanskje en liten overdrivelse. For å være ærlig husker jeg ikke. Mulig jeg viste sånn halveis uten detaljer, men jeg vet at det var ikke før jeg var 15-16 år at jeg viste at p**le og sex var det samme og sånt. p**le visste jeg hva var da jeg 10, sånn ca tror jeg. Vi lærte aldri det på skole før ungdomsskolen heller. Vi lærte om kroppen i 5-6 klassen tror jeg, men ikke noe samleiegreier. Uansett, det var ikke poenget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest codeman Skrevet 31. august 2010 #4 Del Skrevet 31. august 2010 Tror jeg hadde fått husarrest i et år om dette skjedde meg i den alderen, og sikkert som 16-åring også om jeg fikk barn da. Foreldrene dine hadde da tvunget deg til å føde på rommet ditt... whoooaw.. strenge foreldre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2010 #5 Del Skrevet 31. august 2010 Tror jeg hadde fått husarrest i et år om dette skjedde meg i den alderen, og sikkert som 16-åring også om jeg fikk barn da. Effektivt... Håper du selv får et litt mer fornuftig syn på hvordan håndtere mildt sagt vanskelige situasjoner om du en dag selv får ansvaret for en tenåring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 31. august 2010 #6 Del Skrevet 31. august 2010 Hva annet kan man si enn at man gleder seg til å bli bestemor? Trenger ikke legge ut til forutinntatte nabokjerringer om hva man egentlig tenker og mener om saken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #7 Del Skrevet 31. august 2010 Hva annet kan man si enn at man gleder seg til å bli bestemor? Trenger ikke legge ut til forutinntatte nabokjerringer om hva man egentlig tenker og mener om saken... Nei, det er sant det, men det er tross alt hun som har tatt det opp. Ei som mente det motsatte hadde vel ikke sagt slikt til naboene, men heller holdt det for seg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2010 #8 Del Skrevet 31. august 2010 Nei, det er sant det, men det er tross alt hun som har tatt det opp. Ei som mente det motsatte hadde vel ikke sagt slikt til naboene, men heller holdt det for seg selv? Og det hadde funket hvor lenge? 2-3 måneder? Eller kanskje de hadde klart å skjule det, og de hadde tatt en "ferie" rundt termin så barnet kunne bli født i lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 31. august 2010 #9 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg synes det r alt for tidlig å bli mamma i en alder av 13 år. OG jeg tror nok at hadde min 13-åring blitt gravid hadde verden rast sammen. I allefall for en stund. Og ja, jeg hadde håpet at hun valgte abort. Men... om abort var utelukket kunne jeg ikke gjort annet enn å ta på meg gla-fjeset og gjøre alt i min makt for at det skulle gå bra. Det er neppe noen som mener at det er ett sjakktrekk å få barn så tidlig. Men når det først skjer så er det iallefall en fordel å ha voksenpersoner rundt seg som stiller opp.Både for mor ( som ennå er et barn i følge meg) og barnet som kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 31. august 2010 #10 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Uansett om 13 åringen, hennes søster og deres mor har fått/skal få barn tidlig, så går ikke verden under. Jeg har en datter og blir hun gravid som 13, 14, 15 eller 16 åring, så kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å hjelpe henne. Om naboer ser nedlatende på oss pga det, ja da har de egentlig altfor mye fritid, som bryr seg om noe sånt. Det er dessuten ikke deres sak og dermed så har de ingenting med det. Jeg hadde ikke tenkt noe spesielt om denne familien. Jeg hadde tenkt at jentene er heldig som har en mor som hjelper og støtter dem i denne situasjonen og ikke fryser dem ut. Endret 31. august 2010 av Kittykat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca28 Skrevet 31. august 2010 #11 Del Skrevet 31. august 2010 Hva annet kan man si enn at man gleder seg til å bli bestemor? Trenger ikke legge ut til forutinntatte nabokjerringer om hva man egentlig tenker og mener om saken... man kan jo ikke glede seg over at sin 13 år gamle jente er gravid. Ja greit etter noen måneder så kunne bestemora til babyen innfinne seg i situasjonen når dattra først har valgt å beholde det, men jenta er bare to måneder på vei og sikkert nettopp oppdaget det. En normal mor hadde jo reagert med sjokk og blitt bekymra for jentungen, ikke blitt glad. Hadde jeg hatt en 13 år gammel datter som ble gravid hadde min første reaksjon vært sinne, fornektelse og ja jeg tror jeg hadde gått igjennom alle sorgfaser, pluss at jeg hadde hatt et dypt ønske om å gi gutten som gjorde henne gravid skikkelig rundjuling (Jeg hadde selvfølgelig ikke gjort det). Glad er det siste jeg hadde blitt. Jeg tror til og med jeg hadde forsøkt å overtale henne til abort (ikke tvunget) og om hun da ikke ville det hadde jeg resignert og forsøkt å gjøre det beste ut av situasjonen, men jeg hadde vært skikkelig bekymra for hvordan livet til 13 åringen kommer til å bli med en baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca28 Skrevet 31. august 2010 #12 Del Skrevet 31. august 2010 Uansett om 13 åringen, hennes søster og deres mor har fått/skal få barn tidlig, så går ikke verden under. Jeg har en datter og blir hun gravid som 13, 14, 15 eller 16 åring, så kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å hjelpe henne. Om naboer ser nedlatende på oss pga det, ja da har de egentlig altfor mye fritid, som bryr seg om noe sånt. Det er dessuten ikke deres sak og dermed så har de ingenting med det. Jeg hadde ikke tenkt noe spesielt om denne familien. Jeg hadde tenkt at jentene er heldig som har en mor som hjelper og støtter dem i denne situasjonen og ikke fryser dem ut. jeg hadde følt meg mislykket som mor om jeg hadde en datter på tretten som ble gravid. So much for den lange samtalen om sikker sex og om seksuell lavalder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca28 Skrevet 31. august 2010 #13 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Og det hadde funket hvor lenge? 2-3 måneder? Eller kanskje de hadde klart å skjule det, og de hadde tatt en "ferie" rundt termin så barnet kunne bli født i lønn. uansett er det provoserende at hun sier hun gleder seg. Høres jo ut som hun allerede har mast om å få bli bestemor på forhånd. hadde det vært meg hadde jeg sagt datteren min er blitt gravid. Hva skal jeg gjøre? til min beste venninne og strigrått Endret 31. august 2010 av Bianca28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2010 #14 Del Skrevet 31. august 2010 uansett er det provoserende at hun sier hun gleder seg. Høres jo ut som hun allerede har mast om å få bli bestemor på forhånd. hadde det vært meg hadde jeg sagt datteren min er blitt gravid. Hva skal jeg gjøre? til min beste venninne og strigrått Bli provosert over at hun ikke er synlig opprørt? Greit å se det som merkelig, men folk har forskjellige tempo å jobbe seg gjennom ting på. For noen kan 4-5 uker være nok, mens andre trenger 4-5 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 31. august 2010 #15 Del Skrevet 31. august 2010 jeg hadde følt meg mislykket som mor om jeg hadde en datter på tretten som ble gravid. So much for den lange samtalen om sikker sex og om seksuell lavalder. Man kan snakke om sex og om den seksuelle lavalder opp og ned i mente, men hva barna gjør med denne informasjonen kan ikke vi kontrollere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 31. august 2010 #16 Del Skrevet 31. august 2010 man kan jo ikke glede seg over at sin 13 år gamle jente er gravid. Ja greit etter noen måneder så kunne bestemora til babyen innfinne seg i situasjonen når dattra først har valgt å beholde det, men jenta er bare to måneder på vei og sikkert nettopp oppdaget det. En normal mor hadde jo reagert med sjokk og blitt bekymra for jentungen, ikke blitt glad. Hadde jeg hatt en 13 år gammel datter som ble gravid hadde min første reaksjon vært sinne, fornektelse og ja jeg tror jeg hadde gått igjennom alle sorgfaser, pluss at jeg hadde hatt et dypt ønske om å gi gutten som gjorde henne gravid skikkelig rundjuling (Jeg hadde selvfølgelig ikke gjort det). Glad er det siste jeg hadde blitt. Jeg tror til og med jeg hadde forsøkt å overtale henne til abort (ikke tvunget) og om hun da ikke ville det hadde jeg resignert og forsøkt å gjøre det beste ut av situasjonen, men jeg hadde vært skikkelig bekymra for hvordan livet til 13 åringen kommer til å bli med en baby. Og hva er definisjonen på en normal mor? Er man unormal om man ikke går igjennom alle fasene? Er man unormal om man faktisk gleder seg, uansett om datteren er 13 år? Det finnes utallige former for hva som er normalt og den normale reaksjonen for deg i en sånn situasjon er ikke nødvendigvis normalt for naboen. Og det må man bare akseptere uansett hvor provosert man blir av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2010 #17 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg håper barnevernet gripe inn her. Den nyfødde ungen burde helt klart bortadopteres. Det ville være til det beste for begge barna. En 13-åring er alt for ung til å klare av noe som helst av ansvar. Det vil også være ødeleggende for begge hvis en så liten jente får ansvaret for et lite barn. Det klokeste du kan gjøre som nabo er å kontakte barnevernet der du bor og levere en bekymringsmelding. Det kan du gjøre helt anonymt uten at noen får vite noe. For her burde barnevernet helt klart kobles inn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #18 Del Skrevet 1. september 2010 Jeg håper barnevernet gripe inn her. Den nyfødde ungen burde helt klart bortadopteres. Det ville være til det beste for begge barna. En 13-åring er alt for ung til å klare av noe som helst av ansvar. Det vil også være ødeleggende for begge hvis en så liten jente får ansvaret for et lite barn. Det klokeste du kan gjøre som nabo er å kontakte barnevernet der du bor og levere en bekymringsmelding. Det kan du gjøre helt anonymt uten at noen får vite noe. For her burde barnevernet helt klart kobles inn! Det vet du faktisk ingenting om. Kan hende gleder denne moren på 30år seg til å ta ansvar for og oppdra sitt lille barnebarn som om det var hennes eget, mens datteren fullfører ungdomstiden og utdannelsen. Kan hende gleder hun seg til å få en baby i armene. Kan hende er hun opprørt over at datteren er så ung når hun blir gravid, men at hun velger å ta det som en voksen og holde bekymringer innenfor privatsfæren i stedet for å spre det til naboer og ut på ryktebørsen. Kanskje vet hun at ingenting godt kommer ut av å skape katastrofe i situasjonen, og muligens har hun alvorlige samtaler med sin datter i hjemmets lune ro. Men at hun ikke vil nøre opp under al gift som hun vet vil bli spredd om sin datter av ignoramuser i nærmiljøet. Kanskje har hun erfaringer fra hun selv ble gravid som ung og derfor vet litt om hva som venter og hva hennes egen datter trenger. Kanskje handler hun veloverveid. At andre da skal bestille barnet bortadoptert ut fra sine fordommer er helt på trynet. Å spre sladderen på KG er faktisk ikke greit fordi det er så få 13åringer i Norge som føder hvert år, at faren for gjenkjennelse er rimelig stor. Derfor stemmer jeg for at moderator fjerner hele tråden av hensyn til dem dette gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #19 Del Skrevet 1. september 2010 Jeg håper barnevernet gripe inn her. Den nyfødde ungen burde helt klart bortadopteres. Det ville være til det beste for begge barna. En 13-åring er alt for ung til å klare av noe som helst av ansvar. Det vil også være ødeleggende for begge hvis en så liten jente får ansvaret for et lite barn. Det klokeste du kan gjøre som nabo er å kontakte barnevernet der du bor og levere en bekymringsmelding. Det kan du gjøre helt anonymt uten at noen får vite noe. For her burde barnevernet helt klart kobles inn! Herregud! Barnevernet!? Selv om moren til barnet er ung får hun sikkert mye hjelp av foreldrene, om ikke ”bestemor” hadde klart det hadde hun sikkert ringt barnevernet etter hjelp selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 1. september 2010 #20 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Barn skal ikke ha barn. Sånn er det bare. Synes det er fryktelig synd at programmer som "unge mødre" ser ut til å ha gjort nettopp dette til en trend. Det er barna som kommer til det går utover. Synes rett og slett det er en skandale! En og annen "uheldig" tenåring som får barn er en sak for seg selv, men når mange unge jenter som ikke engang er gamle nok til å kjøre moped går hen og med vilje lager barn, da er det virkelig noe galt i samfunnet! Jeg for min del er 22 år, jobber i det offentlige, har samboer i stabil jobb, vi har to biler etc. etc., men vi har ikke gått hen å laget barn fordi om, bl.a. fordi forholdet må få lov til å modnes først, skal barnet få lov til å vokse opp med både mor og far i samme hjem.. og apropos hjem er det kanskje en ide ha råd til å kjøpe eget hjem først også.. Nekter å tro at disse tenåringene har tenkt over noe av ovennevnte.. Endret 1. september 2010 av Envy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå