Gjest BabyBlue Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Hei alle sammen! : ) Har alltid hatt en viss forkjærlighet for klassisk musikk, ettersom det er vakkert å høre på og er en fin avveksling fra den vanlige radio-musikken som spilles om og om igjen. På skolen i visse timer er det lov å høre på musikk, men synes ikke akkurat at Metallica og Muse er så greit å høre på mens jeg holder på med naturfag, ettersom jeg da ofte ender opp med å lytte til teksten istedenfor å bli fort ferdig med oppgavene. Klassisk musikk derimot blir bare en behagelig bakgrunnsmusikk for å stenge klassekameratenes støy ute, og gjør meg mer fokusert. Jeg liker å høre på Yiruma og masse rart av Paul Collier (sikkert ukjent for de fleste), men har også lyst til å starte å høre på de ordentlige klassikerne som Beethoven, Mozart osv, osv. Problemet er at jeg ikke kjenner så godt til de fra før av, og har derfor ikke peiling på hva slags sanger som blir regnet som de beste av de beste slik at det blir lettere å bli kjent med musikken deres : ) For øyeblikket kjenner jeg bare til Moonlight Sonata og de andre veldig kjente... Liker aller best avslappende, men samtidig kraftfulle symfonier med for det meste innslag av fiolin og piano... Noen tips? Hva er deres favoritter innen klassisk musikk?
missLynch Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Dette blir et veldig vidt spørsmål. Klassisk musikk er jo ofte stykker, eller symfonier, med mange partier. Noen rolige, og noen mer "livlige". Du kan jo gå for type "best- of.." Händel, Bach, Mozart og Beethoven? Da får du et bra overblikk, så kan du heller gå mer i dybden derfra
Gjest Tsunade Skrevet 1. september 2010 #3 Skrevet 1. september 2010 Selv ELSKER jeg Mozart! Musikken hans har en utrolig bredde og variasjon, fra små og lette sonater til skikkelige heavy stykker med fullt kor og orkester. Vivaldi er også supert for nybegynnere, prøv De Fire Årstidene. Den er så behagelig at babyer sovner...
Cajun Skrevet 3. september 2010 #4 Skrevet 3. september 2010 Vivaldi er også noe jeg vil foreslå! Nydelig og "lett tilgjengelig". Ellers så har P2 mange programmer med klassisk musikk, der hører du litt forskjellig og kan bli litt inspirert!
Gjest BabyBlue Skrevet 3. september 2010 #5 Skrevet 3. september 2010 Takk for tips folkens : D Skal sjekke ut Vivaldi, Beethoven og Mozart litt nøyere Er jo så mye rart... finner sikkert en favoritt!
Fotojente Skrevet 6. september 2010 #6 Skrevet 6. september 2010 jepp, elsker både Mozart og Vivaldi. Er også kjempefan av Grieg, Norge burde være sikkelig stolt over han! 1
filantropen Skrevet 7. september 2010 #7 Skrevet 7. september 2010 Max Richter - On the nature of daylight Ludovico Einaudi har fantastisk mykje vakkert. Olafur Arnalds er eit magisk talent. Chopin sine Nocturne komposisjoner inneholder mykje vakkert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå