AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #1 Del Skrevet 31. august 2010 Någon som känner igen sig? Är i ett riktigt lyckligt förhållande. Vi har varit tillsammans i 6 snart 7 år. Är gifta, har jobb, högutbildade, har rest en hel del osv osv... Men det jag har börjat fundera mycket kring är det där med barn. Jag har alltid älskat barn och velat ha barn. Men nu börjar jag tveka. Eller jag vet inte, det är olika från dag till dag. Jag har haft en svår uppväxt och är nog rädd att inte bli en bra mamma. Ni som bestämt er för att inte skaffa barn, vad är orsakerna till det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 7. september 2010 #2 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Jeg har for min del aldri ønsket meg barn og har direkte mislikt mange barn- før! Nå ønsker jeg barn og har endret syn. For min del ønsket jeg ikke barn fordi jeg var redd at barnet skulle ta ALL oppmerksomhet fra meg, på en sånn måte at jeg ikke lenger var "meg", men kun en mor, liksom. Var ikke klar for å la meg selv bli nr 2 i mitt eget liv ennå. Jeg var også livredd for A4 livet, stå opp tidlig, grining, og var også redd det ville ødelegge forholdet til den jeg var sammen med. Men jeg har nå innsett en del. For det første var jeg sammen med helt feil mann den gangen, og jeg tror at jeg rent instinktivt ikke ønsket barn fordi jeg ikke så det for meg med ham. Nå har jeg en samboer jeg HELT klart ser for meg som en stabil og god far, så det har endret seg. Tidligere har jeg tenkt at sambo og jeg kun trenger hverandre, sove lenge, bruke penger kun på oss selv... men nå ser jeg for meg at det ville blitt tomt etterhvert med "bare" oss når det har gått 20 år og forelskelsen kanske ikke er like heit lenger. Jeg ser også for meg at vi lever barnløse imens alle rundt oss får barn, men så dør kanskje min samboer når han er 45 i en arbeidsulykke (han har en farlig jobb), og da sitter jeg der. Alene. Og ser alle rundt meg som har familier og alle som synes synd på meg og skal forbarme seg over meg på julaften, og jeg alltid føle meg som 3 hjulet på vogna, eller til last. Selv om jeg sikkert har venner og har det greit, vil det nok alltid dukke opp situasjoner hvor jeg vil også være en del av en familie. Noen som trenger meg. Og ikke føle at jeg alltid er gjest hos dem jeg er hos. Min egen familie er nemlig veldig liten også, og jeg har ikke supergodt forhold til noen andre enn min kjære søster, så jeg ønsker å danne min egen familie med mennesker som elsker meg og som jeg kan gjøre godt for og ta vare på. Selv om jeg ikke er hurramegrundt glad i barn, så blir jo barnet større etterhvert, og dessuten blir det nok annerledes når det er mitt eget. Jeg har SÅ mye kjærlighet å øse, så jeg tror jeg ville blitt ensom som 50 åring som enke uten barn. Egoistisk? Joda, er nok det, men samtidig så vil aldri et barn ta skade av å ha meg som mor, og alle har nok side grunner for å ha barn. Jeg har tenkt grundig igjennom det, så får jeg en gang barn så er det ikke et uhell som bare er for sent å fjerne, for å si det sånn... Jeg har også hatt en svært vond og vanskelig oppvekst, men for min del har det fungert i positiv retning ift å bli mor, jeg har gjort meg masse erfaringer jeg vil ha nytte av og det har gjort meg mer reflektert og voksen. Og jeg har lært så inderlig hva slags forelder jeg IKKE vil være, og hva jeg IKKE vil gjøre mot mitt barn, på samme måte som jeg vet hvordan jeg ønsker å være og hva jeg vil videreføre. Jeg tror på ingen måte jeg vil bli en supermamma bedre enn andre, men jeg tror jeg blir mer enn god nok, og man lærer underveis som man blir kjent med sitt barn. Hvorfor tror du at du ikke blir en bra mor? Endret 8. september 2010 av NovaFlare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 8. september 2010 #3 Del Skrevet 8. september 2010 Ni som bestämt er för att inte skaffa barn, vad är orsakerna till det? Kjapp oppsummering: -Tvunget ansvar for de neste 20 år. -Det fødes for mange barn i verden allerede -Jeg er egentlig ikke så glad i verden, vet ikke om jeg vil utsette et barn for den. -Livredd for å ende opp som elendig omsorgsperson. Har egentlig aldri fristet med egne heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 8. september 2010 #4 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg skulle selv aldri ha barn. Hatt en forferdelig barndom, og jeg ville skåne barnet mot og muligens oppleve noe lignende. I tenårene var jeg også i barnevernet, og der ble jeg innprenta att barnevernsbarn får barnevernsbarn. Men er nok en mening att jeg skulle få barn, for ble først gravid da jeg var 20 år på p-pillen, da tok jeg abort, men det var mye tøffere enn jeg trodde, og ett lite morsinnstinkt ble vekket. Så ble jeg gravid 2 år senere på p-pillen, med en mann som har papirer på att sannsynligheten for att han kan bli far er ekstremt liten. Og jeg klarte ikke å ta abort. Så da fikk jeg min herlige datter, og alt av morsinstinkter kom med en gang, og jeg vil gjøre alt i min makt for å beskytte mine barn. Og jeg er en flott mor. Sikkert mye på grunn av min oppvekst, for jeg vet jo alt jeg ikke skal gjøre, og vet alt jeg savnet som barn. Jeg har to barn nå, begge med samme mann. Men er nå enslig mor. Men jeg ønsker meg flere barn, for synes barna mine er så fantastiske, og de gir meg masse gleder og energi. Men flere barn blir det jo bare hvis jeg har en fantastisk mann, har jo en fantastisk kjærste, så er jo lov å håpe det går den veien om noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #5 Del Skrevet 9. september 2010 Någon som känner igen sig? Är i ett riktigt lyckligt förhållande. Vi har varit tillsammans i 6 snart 7 år. Är gifta, har jobb, högutbildade, har rest en hel del osv osv... Men det jag har börjat fundera mycket kring är det där med barn. Jag har alltid älskat barn och velat ha barn. Men nu börjar jag tveka. Eller jag vet inte, det är olika från dag till dag. Jag har haft en svår uppväxt och är nog rädd att inte bli en bra mamma. Ni som bestämt er för att inte skaffa barn, vad är orsakerna till det? Jeg er kvinne,30 år, og skal ikke ha barn. Jeg har tenkt veldig nøye gjennom det i mange år. For det første, så liker jeg ikke barn og synes det er et altfor stort ansvar. For det andre så har jeg andre planer i livet,jeg vil være selvstendig og gjøre som jeg vil,uten å ha noen å ta hensyn til og uten å måtte planlegge nøye på forhånd. Og jeg har heller ikke råd til det (jada,den norske staten gir sikkert mye støtte til barneforeldre, spesielt hvis de er alene om omsorgen, men jeg ser hvordan aleneforsørgere sliter økonomisk,siden de fleste er kvinner og har dårlig betalte jobber). Verden er også ganske så overbefolket i tillegg,og det er bare bra at noen velger å ikke få barn. Jeg er vant med å være alene, jeg har vært singel hele livet, så ensomheten skremmer meg ikke.Denne ensomheten som alle "truer" meg med at jeg vil oppleve som gammel og barnløs. Men jeg har sett at flere gamle sitter alene på gamlehjemmet selv om de har barn.Barna deres bryr seg ikke. Så nei takk, her blir det ingen barn. Og vet du hva?Jeg kjenner mange som har barn og som misunner de barnløse,fordi de som har barn er så slitne hele tida mens de barnløse kan gjøre som de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann_30 Skrevet 9. september 2010 #6 Del Skrevet 9. september 2010 -Det fødes for mange barn i verden allerede Men det fødes for få i Norge. Hver kvinne blir bare erstattet med 0.7. Ditt argument er derfor helt feilslått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 9. september 2010 #7 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Men det fødes for få i Norge. Hver kvinne blir bare erstattet med 0.7. Ditt argument er derfor helt feilslått. Jeg har nettopp kommentert et innlegg med så og si identiske påstander, så jeg velger å bare lime inn svaret jeg gav vedkommende, da jeg ikke gidder å skrive det samme om og om igjen(sitat): Det er veldig sjeldent at jeg blir provosert av noe jeg leser på KG, men sannelig klarte ikke du å få meg lettere irritert nu! I svært mange u-land får de mange barn, ja, men de forbruker svært lite, og utgjør dermed den minste trusselen(da er det langt verre med overgangslandene, som har et forbruk som skyter i været, samtidig som fertilitesratene er høye). Vi her i Vesten er den reele trusselen, da vi har et høyt forbruk. Hverken jeg eller de aller fleste andre er interesserte i å leve som vietnamesere(for å si det på den måten), og da er løsningen kort og godt å få færre barn(nei, jeg har ingen interesse i å gå ned i levestandard fordi du skal ha fire barn). Å late som om det er den tredje verden som utgjør en trussel, når det i realiteten er vi som er problemet("vi" er ikke et tilfeldig valgt pronomen her; det er satt inn med overlegg, da Norge er blant de landene i Vesten med høyest fødselstall), er ingenting annet enn en stor ansvarsfraskrivelse. For all del: Flytt til Afghanistan, lev slik de gjør der, og jeg skal ikke kritisere deg med et ord for at du har fire barn, men så lenge du bor i Norge, anser jeg det som moralsk forkastelig. Ang. ressurser: Det er ingen tvil om at levestandaren man har i dag ikke vil kunne opprettholdes dersom disse 9-12 milliardene mennesker blir en realitet om 50 år. Enkelt og greit.(sitat slutt) Endret 9. september 2010 av Rachel1968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 9. september 2010 #8 Del Skrevet 9. september 2010 Men det fødes for få i Norge. Hver kvinne blir bare erstattet med 0.7. Ditt argument er derfor helt feilslått. Jeg er ikke "Norge sentrert". At du er uenig er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå