Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville dere reagert om en av deres venninner begynte å date en prest? Jeg bare lurer litt, for har vært en del sammen med en i det siste. Og er veldig overrasket over folks reaksjoner. Jeg visste ikke at det var så stor skepsis mot kristne og spesielt prester i min omgangskrets. Det er ikke måte på hvor mange kommentarer, både morsomme og alvorlige, som kommer. Alt fra hææææ en prest?? Til jamen, da kan du jo ikke drikke, feste, osv osv. Dette selv om jeg faktisk ikke drikker og sjelden fester. I tillegg folk som plutselig synes det er helt legitimt å spørre rett ut om man ikke skal ha sex før ekteskapet? Det skal sies i tillegg at dette er en ungdomsprest som faktisk har mer liberale oppfatninger av en del ting enn det jeg selv har. Jeg er nok den mest konservative av oss to. Er det virkelig vanlig for ikkekristne å være så skeptiske overfor prester?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om en av mine venninner datet en prest så hadde det vært opp til henne. Men ser ikke helt at det skulle skjedd heller. Tror for alle mine venninner hadde det da vært en såpass stor forskjell i tro at det ikke hadde skjedd uansett, men hadde de villet det så hadde det vært deres valg og jeg hadde bare vært glad for at de fant noen å ha det bra med.

Selv kunne jeg nok aldri datet en prest, jeg kan aldri se for meg at jeg kan ha de nødvendige ting til felles med en prest.

Mye såklart fordi jeg ser på kristendom, og all religion igrunn som det største tull. Og omtaler gjerne bibelen som en middels eventyrbok, så tror vi ville hatt endel grunnleggende ting i veien for et godt forhold.

Skrevet

Vel, hvem andre dater angår ikke meg.

Skrevet (endret)

Jeg er nok den mest konservative av oss to. Er det virkelig vanlig for ikkekristne å være så skeptiske overfor prester?

De er vel skeptiske fordi det er nytt og ukjent for dem? Jeg hadde også en forestilling om "hvordan prester er", inntil jeg ble kjent med en. Fant ut at prester er ikke noe annerledes enn andre folk, bortsett fra at de har en sinnsyk arbeidstid og -belastning, særlig i distrikter med få ansatte.

Prester er ikke nødvendigvis avholds på verken den ene eller andre måten, de bare passer bedre på omdømmet sitt enn andre, tror jeg. :fnise:

Endret av Snipa
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Prester er vanlige mennesker. Jeg har en kamerat som vurderte å bli prest, men droppet det pga dysleksi. Han er kjempesnill og full av kjærlighet. Litt for full vil nok x-ene hans si, fordi han spruter ut kjærlighet både her og der.

En komplett kristen har nok litt av både Jesus og djevelen inni seg.

Prester er bedre til å prate enn folk flest, fordi de er faglærte proffesjonelle pratere.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Må si jeg har gode erfaringer med samtaler med prester.

Da bestevennen vår døde for etpar år siden, var presten tilstede daglig, døgnet rundt hvor han samler alle vennene til avdøde og familien.

Hadde mange morsomme og dype samtaler, han var en koselig mann, morsom mann, en god lytter osv...

Men likevel det er en grunnleggende forskjell som gjør at det ikke hadde vært grunnlag for forhold med en prest, nemlig troen. Såklart har man barnetroen sin, så ja.... Men når man forkastet den uten den minste tvil som 8-åring, så er man på forskjellige steder i grunnleggende ting.

• Liker 1
Skrevet

Hvem sier at prester ikke drikker? De drikker seg nok ikke dritings, men de kan gjerne ta seg noen glass. Både øl, vin og brennevin.

Tror ei som drikker moderat ikke vil savne det noe særlig siden hun sikkert kan drikke litt med han også.

Skrevet

Er ikke Bjørn Eidsvåg prest? Han drikker jo som en svamp...*en digresjon*

Skrevet (endret)

Det finnes vel prester som ikke er kristne også. Så å dømme, eller snarere forhåndsdømme folk pga yrkesvalg, syns jeg er latterlig. Både det, og legge seg opp i hvem andre dater. Jeg har venninner med sju års utdannelse som dater håndverkere, er det verre? Bedre?

Jeg har selv tatt deler av teologistudiet, og det å ta en teologiutdannelse innebærer litt mer enn at man etter sju år blir utdannet til et meget kjedelig menneske, som verken puler, drikker eller banner...

Endret av KateW
Skrevet

Det finnes vel prester som ikke er kristne også. Så å dømme, eller snarere forhåndsdømme folk pga yrkesvalg, syns jeg er latterlig. Både det, og legge seg opp i hvem andre dater. Jeg har venninner med sju års utdannelse som dater håndverkere, er det verre? Bedre?

Jeg har selv tatt deler av teologistudiet, og det å ta en teologiutdannelse innebærer litt mer enn at man etter sju år blir utdannet til et meget kjedelig menneske, som verken puler, drikker eller banner...

Hva mener du med at det ikke finnes prester som er kristne? Mener du at de ikke tror eller at de har en annen tro?

Skrevet

Jeg ville nok reagert litt avventende, mest pga at jeg nok er forutintatt akkurat når det kommer til å date prester...

(det bør jo ellers være revnende likegyldig hvem du dater så lenge det er et godt forhold og gjør deg lykkelig.)

Jeg hadde en venninne som datet en ungdomsprest. Typen var en skikkelig selvelskende jævel, og det gikk ikke bra for å si det sånn. Han utnyttet henne og sørget for at det ble brudd i vennskap med venninner som hadde et annet livssyn.

Tror nok jeg ville hatt en liten reaksjon ala "neeeei" hvis en ny venninne fortalte meg at hun hadde møtt en prest! Men, de er vel like forskjellige som folk flest, og jeg tror sikkert de fleste i TS sin omgangskrets vil roe ned reaksjonene hvis de får møte ham og oppleve ham som en allright og normal kar.

Skrevet

Hva mener du med at det ikke finnes prester som er kristne? Mener du at de ikke tror eller at de har en annen tro?

Jeg mente prester som ikke er kristne....

Skrevet

Jeg har en kompis som er prest, og det har aldri vært noe problem - han skiller seg på ingen måte ut i vennegjengen. Han og jeg er også veldig enige om veldig mye, men på enkelte steder er vi såpass uenige at jeg vet at vi ikke kunne hatt et forhold. Om han hadde vært sammen med en av mine venninner derimot, hadde bare vært supert.

En annen ting er at dette er et heller uvanlig yrkesvalg i en del kretser. Og da kan det vel oppstå situasjoner der folk begynner å spørre og grave, sikkert litt for mye, som i TS's tilfelle. Men dette kan jo være på grunn av uvitenhet så vel som forutinntatthet.

• Liker 1
Skrevet
Også satankirken og åsatrosamfunnet, for eksempel, ordinerer sine prester. Alle registrerte trosretninger kan gjøre det.

Ellers var det i alle fall vanlig tidligere at om du hadde for svake karakterer til å bli lege eller advokat, fantes jo alltids menighetsfakultetet. Og det er ikke få ord som har blitt talt på tomgang fra norske prekestoler.

Ellers er vel prester hverken bedre eller verre enn andre mennesker. De er bare bedre utdannet til å be om forlatelse for sine misærer...

Skrevet

Jeg mente prester som ikke er kristne....

Øh, det var vel svar til mitt innlegg?

Jeg mente at for å være ordinert prest i den norske kirke trenger man ikke være kristen. Mange er det, mange er det ikke. Da jeg studerte var vi 50/50.

Skrevet

Jeg mente at for å være ordinert prest i den norske kirke trenger man ikke være kristen. Mange er det, mange er det ikke. Da jeg studerte var vi 50/50.

Nåvel. Ettersom det er lagt opp til at de skal få en del av sin lønn i himmelen, så må de nok ha et indre kall for å orke å ha en så belastende jobb som det tross alt er å være prest.

Skrevet
:ler: Jeg bare påpekte dette, nettopp for å vise mangfoldet som finnes blant prester i den norske kirke. En prest sier like lite om personligheten til et menneske som å si at han er lærer. Mener jeg. (og ja, jeg kjenner MANGE prester)
Skrevet

Jeg går utifra at vi snakker om kristne prester:

Jeg har kjent en del prester, og de er jo like forskjellige som andre folk, så jeg hadde i utgangspunktet ikke hatt noe problem med det. Så lenge han var ok å snakke med, og gjorde venninna mi lykkelig er jo alt greit. Hadde han derimot vært av den misjonerende og dømmende typen ville jeg nok hatt litt problemer med å omgåes han på en diplomatisk måte.

Folk som spør om sexlivet deres er bare uhøflige og sykelig nysgjerrige, og det synes jeg du kan si til dem som spør. Hvorvidt venninnene mine lever i ett platonisk forhold, eller har heftig swingessex er ikke min sak, enten de er sammen med en prest, musiker, politimann, student eller whatever. Virkelig, hva enkelte folk får seg til si noen ganger...

Skrevet

Hvordan ville dere reagert om en av deres venninner begynte å date en prest? Jeg bare lurer litt, for har vært en del sammen med en i det siste. Og er veldig overrasket over folks reaksjoner. Jeg visste ikke at det var så stor skepsis mot kristne og spesielt prester i min omgangskrets. Det er ikke måte på hvor mange kommentarer, både morsomme og alvorlige, som kommer. Alt fra hææææ en prest?? Til jamen, da kan du jo ikke drikke, feste, osv osv. Dette selv om jeg faktisk ikke drikker og sjelden fester. I tillegg folk som plutselig synes det er helt legitimt å spørre rett ut om man ikke skal ha sex før ekteskapet? Det skal sies i tillegg at dette er en ungdomsprest som faktisk har mer liberale oppfatninger av en del ting enn det jeg selv har. Jeg er nok den mest konservative av oss to. Er det virkelig vanlig for ikkekristne å være så skeptiske overfor prester?

Kan du ikke bare leve livet, date den presten, bli lykkelig og la vennene dine si hva de vil? Hvem bryr seg om hva disse fordomsfulle vennene dine tenker/sier/gjør/etc. Det er ditt liv og din lykke.

Skrevet

Jeg kjenner og har kjent mange prester. De fleste va dem har vært veldig trivelige og morsomme mennesker. Noen er ultrakon servative, noen veldig liberale og andre noe midt i mellom. Om en venninne hadde blitt sammen med en prest hadde jeg blitt glad på hennes vegne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...