Gå til innhold

Min brors oppførsel mot min sønn: Var dette upassende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en dame som er gift med to barn; en jente på 23 og en sønn på 16. For noen dager siden skulle vi i bursdagsselskap til min niese og min bror spurte om vi kunne kjøre innom dem for å hente dem, og det gjorde vi.

Min bror er alltid litt angripende i forhold til min sønn, så kanskje det er aggresjonen over dette som egentlig er grunnen til at jeg ble sur.

Han pleier å kritisere sønnen min med ting som "du burde ikke gjøre sånn og sånn, det er feil" og kommenterer ofte måten han snakker på og tingene han sier og kommer med kommentarer som "Det ordet der uttalte du feil, du må lære deg å uttale kj-lyden på riktig måte" eller "Du har hatt det alt for lett, du hadde hatt godt av å streve litt mer".

Noen ganger når vi er bedt bort kan han følge etter min sønn rundt på stedet og gnåle og mase med at han burde lære seg å gjøre ditten og datten. "Når du gjør sånn og sånn, og ber om te istedet for vin skaper du stress og ekstrajobb for verten". Hvis det er min sønn som starter samtalen og prater til min bror, svarer han ofte surt og himler med øynene eller avviser han. Jeg føler rett og slett at han er lite hyggelig mot min sønn.

Uansett: Når vi kom inn i bilen ble det trangt og jeg måtte sitte delvis på fanget til min sønn for å få plass til alle i bilen (mens min bror naturligvis satt med god plass i forsetet og vi stuet sammen bak) og det var da han kom med en bemerkning som min sønn sa at han syntes gjorde han flau.

Jeg kommenterte at for å få plass må jeg nesten sitte delvis på fanget hans og det var helt i orden for han. Da sa min bror høyt i bilen at "det er på tide at han venner seg til å ha en dame på fanget" og lo brautende. Min sønn sa i ettertid at han opplevde det som litt ubehagelig. Jeg vet ikke om det var ordene i seg selv, men følte han sa det på en litt ekkel måte, som m han ville latterliggjøre. Sønnen min er ganske sent utviklet og litt overvektig.

Jeg føler at dette innlegget er veldig unødvendig og føler meg ærlig talt dum som skriver inn om en slik bagatell som det i bilen. Jeg er helt åpen for det hvis dere mener jeg overreagerer, men det er noe over det hele jeg ikke liker og når sønnen min plages er det ikke bra.

Takker for alle svar, hva synes dere om min brors oppførsel? Og kommentaren i bilen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut ifra det du skriver synes jeg alt det andre broren din sier og gjør overfor sønnen din er verre etter min oppfatning.

Jeg oppfatter det som kritisering, hakking og plaging ut ifra det du skriver.

Men sålenge sønnen din føler ubehag med den kommentaren og gir klart uttrykk for det så er det ikke greit.

Men hvis det skal tas opp med broren din synes jeg også at resten av oppførselen bør tas opp.

Jeg hadde selv en svoger som var slik da jeg var tenåring, og det gjorde vondt, jeg bet i meg hver eneste kommentar og bemerkning, lo det vekk og latet som ingenting, helt til jeg en dag skvatt så vanvittig og jeg kjeftet han huden full foran hele familien....

Har ikke hørt noen lignende kommentarer etter det skyllebøtta.

Men ikke la sønnen din gjennomgå det selv. Tenårene for han er nok utfordrende nok alene når han er sent utviklet og litt overvektig. Det gir mer enn nok utfordringer for en tenåring alene det.

Skrevet

Høres fryktelig usympatisk ut!

Hvordan er din bror mot andre? Er det bare din sønn som får gjennomgå? Har du spurt din bror hvorfor han alltid er så kjip med sønnen din?

Skrevet

Det er her hakking og nedsettende kommentarer. Jeg hadde gitt klar beskjed om at dette blir ikke akseptert. Det er jo ikke bare den hendelsen i bilen, men summen av alt.

I tillegg så hadde jeg snakket med sønnen om at onkel er litt teit og kommer med flåsete kommentarer. At du støtter sønnen. Snakk om hvordan dere kan møte ham når onkel/bror kommer med så sårende kommentarer.

Alltid lett å tråkke på andre for å fremheve seg selv.

Skrevet

han vil at sønnen din på 16 burde heller drikke vin for å ikke skape unødig trøbbel for verten? :S

Skrevet

Du tror ikke dette heller er et symptom på at andre folk oppfatter sønnen din som uoppdragen, bortskjemt og frekk, når de kommer med slike kommentarer gang på gang?

Ikke gjør slik, du må lære at = uoppdragen

Du har hatt det alt for lett = bortskjemt

Når du sånn og sånn, skaper du ekstraarbeid = bortskjemt, frekk

Skrevet

Hei. Jeg er en dame som er gift med to barn

Det hørtes ikke bra ut nei

Skrevet

Jeg tror du skal sette broren din på plass. Uansett hvor botskjemt sønnen dim måtte være så er du som skal si ifra hvis han skal endre oppførselen.

Og ærlig tatt en tenårings sønn som lar moren sin sitte på fange når det er ikke plass i bilen synes jeg er en grei og snill sønn.

Du overreagerer ikke. Snakk med sønnen din og broren.

Skrevet

Du tror ikke dette heller er et symptom på at andre folk oppfatter sønnen din som uoppdragen, bortskjemt og frekk, når de kommer med slike kommentarer gang på gang?

Denne tanken slo meg ganske raskt også. Når det er sagt så er det fremdeles ingen unnskyldning for et voksent menneske å holde på slik. Vel kan han ha meninger om måten du oppdrar barna dine på (hvis det nå er det som ligger i grunn) men da bør han også ha baller nok til å si fra til deg som står for oppdragelsen å ikke hakke på sønnen din. Jeg ville spurt han rett ut hva som er problemet.

Skrevet

Det høres ut som dere har kjørt bil med overlast.

Det er ulovlig å transportere flere personer i bil enn bilen er beregnet og registrert for.

Dette straffes med bøter og inndragelse av førerkort.

Man mister lappen tvert.

Dette fordi det faktisk er farlig.

Denne risikoadferden bekymret meg langt mer enn triviellt småprat mellom deg og din bror.

Skrevet

Det høres ut som dere har kjørt bil med overlast.

Det er ulovlig å transportere flere personer i bil enn bilen er beregnet og registrert for.

Dette straffes med bøter og inndragelse av førerkort.

Man mister lappen tvert.

Dette fordi det faktisk er farlig.

Denne risikoadferden bekymret meg langt mer enn triviellt småprat mellom deg og din bror.

ohhhh pleaseeeee....

Saken handler ikke om hvor farlig det er å kjøre med overlast.

Skrevet

Det der er ikke akseptabel oppførsel fra din bror. Akkurat det i bilen synes ikke jeg var så ille, det er verre med alt det andre du nevnte her.

Er det mulig at din sønn er veldig lik din bror slik han var på hans alder? Man irriterer seg ofte over dem som er mest lik en selv. Uansett er det noe din bror må jobbe med.

Skrevet

Og da har man lov til å oppføre seg slik?

Til ts: Du bør gi din bror en kraftig melding, for du kan ikke akseptere en slik oppførsel. Jeg hadde smelt i fra med en gang, og han hadde fått høre det godt nok til at han ville tenkt seg både en og to ganger om før han oppførte seg slik igjen.

Skrevet

Broren din virker som en fjott, for å si det rett ut.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes det er mye som skurrer her. For mange i bilen, ungdom på seksten som blir tilbudt alkohol - men som takker nei (gode greier!) og deretter får tilsnakk fordi de avstår.

Men hovedsaken er at det er DITT barn.

Og DU er oppdrageren.

Dermed må du si ifra til onkel/din bror om at han

a) holder kjeft og oppfører seg og akspeterer din oppdragelsesform

eller

b) kommer direkte til deg hvis han har noe å si om oppdragelsen til gutten

c) finner på ting med gutten på en hyggelig måte (fisketur/filmkveld/mekkepåbilkveld og på den måten lærer gutten opp på en hyggelig måte

Skrevet

Stakkers gutt. Tror nok du burde snakke med broren din om det. Det kan faktisk gå ut over selvbilde hans når han stadig blir hakket på slik.

Skrevet

Nei, veit du hva? Eg hadde tatt tak i dette for lenge siden!

Kritisering, følger etter han for å gnåle/mase og oppfører seg som ein dust når sønnen din snakker til han? Eg hadde ikkje tolerert dette i det heile tatt.

Hvorfor i alle dager har du ikkje nevnt noe før? Det må være jævlig kjipt for sønnen din!

Skrevet

Neste gang får du be broren din ta taxi når han skal oppføre seg på den måten.

Ellers så reagerer jeg på at verten tilbyr sønnen din alkohol - og i tillegg som eneste alternativ - slik at sønnen din må be om annen drikke selv!

Skrevet

Virker nesten som det er relasjonen mellom deg og broren din det er noe galt med siden du lar broren din snakke sånn til sønnen din.

Pleier broren din å hakke sånn på deg også, eller er han sjalu på deg og lar det gå utover din sønn?

Skrevet

Synes synd på sønnen din som må omgåes din bror. Skjønner ikke at du ikke har sagt fra tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...