Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere fått og fylt ut skjema for boligareal? Jeg hadde heldigvis papirer liggende så jeg fant ut arealet. Hadde jo vært håpløst å beregne på egenhånd. Men jeg er usikker på om jeg fikk sendt inn skjemaet via minside. Jeg ba om e-postkvittering og den har ikke kommet... men er kanskje noen millioner mail de skal sende ut på en gang?

Forøvrig noe stort tull dette at det bare er "rikinger" som rammes av ny ligningsverdi. Pensjonister med helt vanlig nedbetalt leilighet i Oslo og penger på bok er blant de som kan få svi. Er det rett og rimelig at man må betale ekstra for å ha spinket og spart, mens de som sløser + har gjeld slipper unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forøvrig noe stort tull dette at det bare er "rikinger" som rammes av ny ligningsverdi. Pensjonister med helt vanlig nedbetalt leilighet i Oslo og penger på bok er blant de som kan få svi. Er det rett og rimelig at man må betale ekstra for å ha spinket og spart, mens de som sløser + har gjeld slipper unna?

Har du noen faktaeksempler å komme med som underbygger påstandene dine?

Skrevet

Har du noen faktaeksempler å komme med som underbygger påstandene dine?

Jeg får selv flerdoblet ligningsverdien av leiligheten, og må betale ekstra i skatt. Dette er en helt vanlig blokkleilighet, men min synd er at jeg har nedbetalt den.

Skrevet

Jeg får selv flerdoblet ligningsverdien av leiligheten, og må betale ekstra i skatt. Dette er en helt vanlig blokkleilighet, men min synd er at jeg har nedbetalt den.

Hvor mye ekstra?

Ligningsverdien har et tak på 25 (maks 30) % av markedsverdi, og bunnfradraget for formueskatt heves. For "en helt vanlig blokkleilighet" høres det derfor ikke sannsynlig ut at du kommer til å kjenne den helt store svien.

Skrevet

Hvor mye ekstra?

Ligningsverdien har et tak på 25 (maks 30) % av markedsverdi, og bunnfradraget for formueskatt heves. For "en helt vanlig blokkleilighet" høres det derfor ikke sannsynlig ut at du kommer til å kjenne den helt store svien.

Kom til rundt 1600 ekstra. Og jeg får jo ingen inntekter av at leiligheten min plutselig mangedobles i ligningsverdi. Alt jeg sparer heretter blir det formueskatt på. Og jeg er ingen mangemillionær, jeg tjener dessuten godt under snittet. Men man straffes dessverre for å spare i disse dager.

Skrevet

Tror også det er fare for en mangedobling av ligningsverdien på min leilighet.

Nåværende ligningsverdi er kr. 85.000,- mens markedspris er rett i underkant av kr. 2.000.000,-

:filer:

Skrevet

Jeg har ikke fått skjemaet enda, men lurer på S-rom og P-rom.

Jeg har et omkledningsrom, og et vaskerom, uten vinduer. Skal disse med i målene?

Jeg har opprinnelig 2 bad. 1 er pusset opp og i bruk, og 1 brukes som bod. Dvs. at det er ikke koblet til toalett der, ikke dusj og vask, og vannet er 100 % sperret av.

Vi kommer til å pusse det opp en eller annen gang, men foreløbig er det bare en bod uten vindu. Hva med det rommet da?

Skrevet

Tror også det er fare for en mangedobling av ligningsverdien på min leilighet.

Nåværende ligningsverdi er kr. 85.000,- mens markedspris er rett i underkant av kr. 2.000.000,-

:filer:

Da har du ubetinget hatt en veldig lav lign.verdi.

Jeg har og blokkleilighet som er verdt kanskje 2,5 mill i markedet her.

Rundt 100 kvm.

Hadde nesten 900.000,- i lign.verdi.

Etter det nye beregningsystemet, så kommer jeg ned mot 500.000,-

Ellers er en hjelp til definisjoner her:

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=119231&chapter=119232#x119232

Skrevet

Har dere fått og fylt ut skjema for boligareal? Jeg hadde heldigvis papirer liggende så jeg fant ut arealet. Hadde jo vært håpløst å beregne på egenhånd. Men jeg er usikker på om jeg fikk sendt inn skjemaet via minside. Jeg ba om e-postkvittering og den har ikke kommet... men er kanskje noen millioner mail de skal sende ut på en gang?

Vi har fått, og sendt, skjema, og jeg syntes ikke det var noe stort problem å finne areal, til tross for skråtak i 2. etg.

Dessverre får vi økt ligningsverdien med ca 250 000 kr, noe som føles veldig feil, i og med at vi trenger å gjøre store utbedringer på huset (totalt ca 500 000 kr) for å komme opp til markedsverdi på tilsvarende hus.

Vår reelle markedsverdi blir faktisk 60% av forventet markedsverdi, som er utgangspunktet for fastsetting av ligningsverdi.

Ellers må jeg si at jeg blir litt provosert av at noen sier at de som har gjeld, sløser.

Det gjelder kanskje for noen, men for egen del må jeg bare si at å spare er flott, men først må man ha noe å spare av!

Skrevet

Jeg har ikke fått skjemaet enda, men lurer på S-rom og P-rom.

Jeg har et omkledningsrom, og et vaskerom, uten vinduer. Skal disse med i målene?

Jeg har opprinnelig 2 bad. 1 er pusset opp og i bruk, og 1 brukes som bod. Dvs. at det er ikke koblet til toalett der, ikke dusj og vask, og vannet er 100 % sperret av.

Vi kommer til å pusse det opp en eller annen gang, men foreløbig er det bare en bod uten vindu. Hva med det rommet da?

På baksiden av selve brevet finner du rettledningen, der står dette forklart:

"Garasje, uinnredet kjellerrom/loft, boder og andre oppbevaringsrom regner ikke som P-rom"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...