Gå til innhold

Hu trenger ikke tur nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvor mye som holder når det gjelder aktiviteter ogsånt. Idag har bikkja fått 10 min morgentur. Etter noen timer gikk vil til bussholdeplassen 100meter unna, tok bussen i 5 minutter og gikk av. Så var vi innom NAV en kjapp tur, hunden hilset på flere ansatte og vi gikk å tok bussen igjen i 5 minutter. Så var vi i byen (rutebilstasjonen) i 20 minutter og ventet på buss. Hunden hilset på noen venner av meg og fikk ei pølse. Så tok vi buss i 50 minutter til en venninne av meg, var hos henne i 2 timer, før vi tok buss 50 minutter hjem igjen. Ventet så i byen i 20 minutter, hunden hilste på en hund og 3 mennesker og fikk en halv is av en unge. Så tok vi buss 10 minutter hjem og gikk 100 meter fra busstoppet og hjem.

Nå har jeg ikke planlagt å gå tur med hunden min igjen før i 9-10 tiden, da ca 15 minutter før vi skal sove. Men er det greit? Hunden krever ikke mye hjernetrim og heller ikke veldig mye løping og langturer (det er ingen jakthund eller husky akuratt ;) ). Vi har sånne dager innimellom hvor vi flyr litt rundt steder med mye folk og/eller hunder, og har vi tatt buss med enn 20 minutter og/eller vært i byen/store samlinger mer enn 30-60 minutter på en dag så går jeg ikke langtur med hu (altså tur på en time eller mer løs i skogen).

Hva tenker dere? Når dropper dere langturen? Bikkja ligger nå som et slips foran peisen og gadd ikke se på middagen sin engang. Tviler sterkt på at jeg får hu ut før 10 liksom :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden har vært på tur og opplevd mange nye situasjoner og mennesker, men den har jo faktisk ikke fysisk gått en tur. Greit med en og annen dag som er sånn, men det her er ikke trim for hunden.

Skrevet

troll..... :Gjesp:

Hvorfor i allverden tror du at jeg er et troll? :klø: Er et særiøst inlegg og et særiøst spørsmål..

Skrevet

Synes ikke du skal gå ut ifra hvor mye dere har funnet på, men hvor mye hunden faktisk har fått beveget seg.

Skrevet

reine miljøtreninga det der.Masse nye lyder ,lukter og inntrykk.

Vovva burde klare å holde seg til 22.00.

Skrevet

Glad jeg ikke er hunden din. Kjøre buss i to timer og henge på NAV.

Skrevet

Glad jeg ikke er hunden din. Kjøre buss i to timer og henge på NAV.

Vi var på NAV i 10 minutter for å levere et ark og hu elsker å ta buss. Du trenger ikke være så forbanna frekk

Skrevet

kjempefin mijøtrening for en hund det den har vært med på i dag. drit i lang tur, la den få det den trenger for å gå på do, og la den i fred for å fordøye alle opplevelesene i dag..

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Haha, enig med Fink! :skratte:

Og pølse til middag er jo ikke akkurat verken sunt eller kultivert, så jeg tror hunden din klarer seg til i morra tidlig jeg.

Dust.

Skrevet

Haha, enig med Fink! :skratte:

Og pølse til middag er jo ikke akkurat verken sunt eller kultivert, så jeg tror hunden din klarer seg til i morra tidlig jeg.

Dust.

Hvem FAEN er du til å dømme meg?

Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvordan en gjennomsnittlig dag ser ut, dagen i dag var ikke optimal men om dere vanligvis går mer tur er vel ikke en rolig dag med usunn mat å forakte. Bare det ikke blir for ofte.

Forskjellige raser har jo også forskjellig behov for aktivitet, så det er ikke lett for oss å vite når nok er nok, for å si det sånn, du kunne jo spørre dyrlegen neste gang du er nede om hva h*n synes er et akseptabelt nivå? Hvis hunden til stadighet reiser med buss og blir foret med usunn mat blir den overvektig, og det igjen fører jo til at den gjerne blir fortere sliten. Hvis hunden ligger som et slips fordi den er for tykk til å bevege seg, og du da tolker det som et tegn på at den ikke trenger mer tur er jo dette noe som må endres på. Men som sagt, det eksakte behovet kan sikkert dyrlegen svare bedre på enn oss her inne :)

Skrevet

Hunden din har hatt en dag med mye inntrykk, så behovet for mental stimulering er sannsynligvis dekket.

Om hunden trenger mer tur er vanskelig å si. Fysisk utfoldelse er selvsagt viktig, men ikke alle hunder trenger dette hver dag i så stor grad. Det er likevel viktig å huske på at hunden må på do selv om den har vært mye ute tidligere på dagen.

Skrevet

Det er en pomeranian, og selv om den fikk EI pølse idag betyr ikke det at den får det daglig. Den får selvfølgelig tisse utenfor huset, vi har katteluke ut i hagen som den bruker som den vel.

Det er ikke slik at hun tar buss hele dagen hver dag. Vi går minst en time i skogen hver dag, dette var bare et spørsmål om det er GREIT å droppe turen IDAG fordi vi har gjort så mye som sliter hu ut i hodet.

Takk til dere som gidder å svare meg saklig.

Skrevet

Hjelp, for noen svar du har fått! :sukk:

Synes ikke hunden din trenger noen flere turer, foruten ut å tisse før dere legger dere.

Hunden blir utslitt av alle de mentale intrykkene den har fått i dag, og trenger å slappe av resten av kvelden. Så får dere heller ta en tur i mårra i stedet.

Hvorfor noen drar frem at hunden fikk noe godt på veien forstår jeg ikke helt. Du har da aldri nevnt noe om at du forer bikkja di på is og pølser, herregud.

Selv tenker jeg det samme som deg, mange nye inntrykk betyr mindre tur. Det er ikke slik at man må blodtrimme hunden og ta den med i byen hver dag for å få en fornøyd hund. Ofte er det mentale mye mer anstrengende for en hund enn å løpe tulling i skogen 2 timer hver dag. Da tar man heller langturen dagen etterpå eller roer det et par dager alt ettersom hvor mye hunden har fått. Man ser det an på hunden.

Kos dere resten av kvelden, ts :hund:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...