Neshorn Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Jeg har i det siste trent mye på tredemølle, fordi jeg skal forbedre kondisen min. Må løpe et visst antall km innen en maxtid (en test jeg skal gjennom innen rimelig kort tid), derfor må jeg løpe. Tidligere har jeg trent kondis på sykkel og elipsemaskin bl.a. Fikk ganske vondt i beina da jeg løp i dag. Har tidligere brukket begge anklene og har litt slitte knær (er ung, men har drevet med belastende idretter tidligere), men det pleier ikke plage meg. Likevel turde jeg ikke holde på lengre, for kjente litt smerter. Ikke noe voldsomme greier, men var redd for å fortsette i tilfelle tilstanden skulle forverres. Springer kun 15-20 min under i ganske høyt tempo. Er løping på tredemølle skadelig for beina? Må trene kondisen kjapt, men kan for all del ikke bli skadet!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 har bruskslitasje i begge knærneå å kroniske betente hæler . er ikke 30 enda. men fysioer har sagt til meg at å løpe på sånn tredemølle er for belastende er nesten som driv å fly på asfalt så de fraråder meg det. de anbefaler heller sykling aller helst crosstreiner den er mindre bevegelser en syklinga å for knea
Gjest fiskebolla Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Problemet med løping på tredemøller er at belastningen er helt lik på hvert skritt. Knær, ankler, hofter får ingen variasjon i steget som gjør at de blir mer utsatt for skader. Utendørs løping på asfalt er heller ikke bra for beina pga det harde underlaget, men der får du hvertfall litt variasjon i steget ved opp- og nedoverbakker. det beste er løping i variert terreng/grusvei hvis du har det tilgjengelig.
Neshorn Skrevet 31. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 31. august 2010 Takker for svar:) Har en skog like ved, bør vel kanskje heller løpe på grusstiene der. Liker meg bare bedre innendørs enn utendørs, men vil så klart ikke risikere å skade meg heller:)
Athene Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Det beste for bena er å løpe ute i terrenget eller på mykt underlag. Mølle er veldig belastende, til og med hakket værre enn asfalt. Men innimellom er det veldig praktisk med mølle da, når det er dårlig vær eller når det er mørkt. Da jeg trener på mølle pleier jeg å kjøre opp helningen en del, løper gjerne intervall der jeg varierer helning fra 3-12%, løper aldri med helt flat mølle. Dette gir mindre belastning på knær og ankler.
Kenneth199 Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Sier meg enig med Atheene. Løper heller aldri på tredemølla uten noen grad for helling. Har rundt 4-10% vanligvis. Føler det gir litt mindre slitasje da en slipper å måtte bremse opp på en måte!
Leifr Skrevet 1. september 2010 #7 Skrevet 1. september 2010 Tredemøller er skumle, har sett noe statistikk et eller annet sted som tyder på at de er ansvarlige for over 50% av alle personskader på treningssentre.
bergans Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 Kan ikke fatte og begripe at folk vil på mølle inne, med mindre det bøtter ned eller er glatt og storm ute. Bena være er skapt til å bevege seg på varierende underlag, opp og ned og med støtdemping som beståtr av noe annet enne et samlebånd. Som et redskap ifm opptrening, oppbygging av grunnform og innøvelse av teknikk så kan det være nyttig. For alt annet så er det skogsstier, utmark, ujevnt underlag, gjørme, grus og gress. Møller gir svært lite proprioseptiv trening, som er det som gir oss sterke, stabile ledd, med ligamenter og sener som tåler forandringer i vinkler og ujevne plan. På ei mølle så lander foten helt plant og i samme vinkel hele tiden, noe som kan forverre sitausjoenen hvis du allerede sliter med f.eks over- eller underpronasjon, svake mediale knemuskler eller kalvbeinthet. Det største minuset er likevel at du på ei mølle ikke fr noen som helst eksentrisk trening utført. Eksentrisk trening er det som skjer når du går/løper i nedoverbakke, og musklene må utvikle en stabliserende kraft for å kunne møte underlaget på en korrekt måte. Og ingenting gir deg mer DOMS enn eksentrisk muskelarbeid (eccentric loading). Det samme prinisppet gjelder ved bruk av stepkasse; sørg for at en del av koreografien inkluderer at du går NED fra stepkassa med nesen først, og ikke ryggen. Dette vil simulere å g ned en trapp, og ikke hele tiden rygge ned trappetrinnene. Du vil også de et fjell av forskjell mellom en som er knall på 5 km terrengløp, og en som perser fint på 5 km mølle. Terrengløperen vil lett tilpasse seg en flat mølle, mens mølleløperen vil ha store problemer med tilpasse seg underlag, og ikke minst takle ned/opp og nedsatt løpseffektivitet. Skal du løpe på mølle så sørg for at skoenen dine er tipptopp, at du vet hvailek svakheter du har muskel- og leddmessig, og at du bruker stigning mye. De få gangene jeg bruker mølle, så har jeg gjerne intervaller der jeg har lav fart men maks stigning. En versjon av dette blir forøvrig brukt som utholdenhetstesting (Bruce test).
Neshorn Skrevet 1. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. september 2010 Takker for alle svar! Tror jeg skal begrense tredemølle-bruken etter å ha lest dette. Verker enda i leggene etter i går:s Et litt dumt spørsmål, men: Har alle tredemøller stigning/helning? Jeg har aldri sett det:s Aner ikke hva jeg trykker på for å få det heller? Er moderne tredemøller på nytt og fint senter, så det er vel, uten at jeg har lagt merke til det..
Wiggins Skrevet 1. september 2010 #10 Skrevet 1. september 2010 Et litt dumt spørsmål, men: Har alle tredemøller stigning/helning? Jeg har aldri sett det:s Aner ikke hva jeg trykker på for å få det heller? Er moderne tredemøller på nytt og fint senter, så det er vel, uten at jeg har lagt merke til det.. Jeg har også problemer med å forstå at noen vil jogge på et samlebånd i et svett treningsstudio med dunk-dunk-musikk når det går an å løpe ute i naturen. Nuvel, til spørsmålet ditt: Før jeg fikk senebetennelse i foten (pga billige joggesko) brukte jeg tredemøllene på Domus Athletica, der var det helning. (Jeg brukte dem selvsagt på vinteren før det var blitt skiføre, jeg har aldri trent innendørs hvis jeg har kunnet trene utendørs.) Google språkverktøy oversetter helning til slope, men jeg tror det sto gradient på den som jeg brukte. Så da får du se etter neste gang du er der. For dine føtters del blir det forhåpentligvis lenge til.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Jeg har også problemer med å forstå at noen vil jogge på et samlebånd i et svett treningsstudio med dunk-dunk-musikk når det går an å løpe ute i naturen. Naturen har ikke barnepass 2
Neshorn Skrevet 1. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 1. september 2010 Jeg har også problemer med å forstå at noen vil jogge på et samlebånd i et svett treningsstudio med dunk-dunk-musikk når det går an å løpe ute i naturen. Nuvel, til spørsmålet ditt: Før jeg fikk senebetennelse i foten (pga billige joggesko) brukte jeg tredemøllene på Domus Athletica, der var det helning. (Jeg brukte dem selvsagt på vinteren før det var blitt skiføre, jeg har aldri trent innendørs hvis jeg har kunnet trene utendørs.) Google språkverktøy oversetter helning til slope, men jeg tror det sto gradient på den som jeg brukte. Så da får du se etter neste gang du er der. For dine føtters del blir det forhåpentligvis lenge til. Takk for svar, skal se etter det neste gang! Jeg er bare enkelt og greit av typen som liker meg best innedørs. Er ikke glad i å være ute og syns det er mye mer tiltak å løpe rundt vannet her enn å ta et kvarter på tredemøllen. Noe av grunnen er nok at det er inspirerende at mange andre også løper. Løper jeg i skogen løper jeg alene. På studio springer vi 6 på rad:p Blir mer i treningsstemning da. Men bør kanskje revurdere skogen for å være snill med beina mine:)
bergans Skrevet 2. september 2010 #13 Skrevet 2. september 2010 På de fleste møller så vil det stå "incline". Varierer litt hvordan det innstilles, da noen bruker prosent, mens andre har tall fra 1 til 10-15-20. På det bratteste så vil du måtte jobbe knallhardt for å holde til og med lav fart, og mange foretrekker å holde seg fast mens de går i oppoverbakke. Det er uansett en fin måte å senke belastningen på ledd, samtidig som du får kjørt deg pulsmessig. Fint å bruke mye stigning i intervallene, og heller rask gange på flat mølle i de aktive pausene. Bruce test, som måler ditt maksimale oksygenopptak (VO2max) tar utgangspunkt i ganske lav fart (ca 5 mph eller 8 km/t), men stigningen økes med gitte intervaller helt til man gir alt. Har gjort dette selv, og det er som alle tester helt pytonbånnibøtta. Jeg fikk ikke målt min max, bare VO2peak, da jeg stivnet helt av for høye laktaverdier og måtte stoppe. Pulsen min, RPE og ingen platå i VO2 gjorde derimot at testen ikke kvalifiserte som makstest. Tror egentlig at jeg har et underutvilet PCr-system, for er det noe jeg ikke takler så er det rask ignagsetting av hardt fysisk arbeid (stivner tvert), men med god oppvarming så er jeg med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå