Pingting Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Håper noen kloke sjeler kan hjelpe meg med dette. Jeg har mottatt mine 8 år med støtte fra Lånekassen, og har fortsatt litt igjen av studiene - maks ett år. Det jeg lurer på er om det er lurt å vente med å betale tilbake til jeg er ferdig med utdannelsen, eller om det er noen fordeler ved å begynne nå? Såvidt jeg skjønner får jeg rentefritak mens jeg fortsatt er under utdannelse, så det er ingen krise å utsette. Men betyr ikke også det at mer av terminbeløpet går til selve lånet om man betaler nå? *helt blank* Jeg kommer antagelig ikke til å ha noe særlig til inntekt fremover. Jeg har jobbet i sommer og tror jeg har spart opp nok til å kunne klare meg frem til neste vår/sommer. Jeg tviler dog på om det er nok til å betale terminbeløp i tillegg. Jeg har ikke lyst til å forplikte meg til en deltidsjobb (tar for mye tid, pluss at det kan komme i veien for senere, yrkesrelevante jobber), men har tenkt å se etter kortere vikariater. De er det jo ikke så mange av og sikkert litt rift om, så jeg kan liksom ikke regne med å tjene noe særlig. Om jeg derimot skulle begynne å betale ned, kan det hende jeg er villig til å prioritere annerledes. Noen som aner hva som er lurt å gjøre?
Violet Hill Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men er det ikke slik at første terminbeløp ikke forfaller før seks måneder etter fullført utdanning? Slik at man har litt tid til å finne seg en jobb...
Pingting Skrevet 31. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2010 Jo, jeg tror det er noe sånt. Det vil si: jeg er ikke helt sikker, synes ikke det er noe lett å finne frem på sidene til Lånekassen. Og skjønner ikke alt og sånt...
Violet Hill Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Det er jeg enig med deg i. Synes generelt det er mye surr med lånekassen. Søkte om studielån dette semesteret, men ble i tvil om jeg kvalifiserte, så jeg ringte og sjekket. Der fikk jeg mistanken bekreftet, med beskjed om at jeg ikke ville få lån eller stipend. Sannelig kom ikke pengene på konto her om dagen, til tross for det kundeveilederen sa samt min egen tolkning av nettsidene deres! Flere av vennene mine har hatt lignende opplevelser. En liten avsporing der gitt. Jeg tror egentlig jeg ville forsøkt å ringe dit, selv om det kanskje er en del kø nå ved semesterstart. Et tips kan være å notere ned navnet på personen du snakker med, så du kan henvise til denne hvis det skulle bli noe krøll
Glitnir Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Hmm, er det ikke slik at du ikke får rentefritak når du ikke i samme periode ville hatt rett til å få lån? Altså at du måtte "stoppet" etter 7 1/2 år med støtte for å kunne få rentefritak videre? Utsettelse på avdragene kan du vel uansett få, men mener at rentefritak er avhengig av at du kunne fått lån. Men er ikke helt sikker her, altså.
tokidoki Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Hmm, er det ikke slik at du ikke får rentefritak når du ikke i samme periode ville hatt rett til å få lån? Altså at du måtte "stoppet" etter 7 1/2 år med støtte for å kunne få rentefritak videre? Utsettelse på avdragene kan du vel uansett få, men mener at rentefritak er avhengig av at du kunne fått lån. Men er ikke helt sikker her, altså. Jeg fikk beskjed om det da jeg var i samme situasjon for ett år siden - du må ha rett til fortsatt støtte for å kunne få rentefritak, og perioder med rentefritak spiser av støtteperioden din. Når du bare har ett år igjen av utdannelsen din, må du rett og slett vurdere om du synes det er verdt det å arbeide ekstra og kanskje mer enn du hadde beregnet for å starte nedbetalingen nå (eller i februar, som det vel vil bli). Å starte nedbetalingen har andre fordeler, som at du kan binde renten (som jo muligens er på vei oppover), men samtidig er renten såpass lav nå at du ikke nødvendigvis taper så veldig mye på å vente et halvt eller ett år. Blir det veldig tungt å skaffe pengene, er det kanskje like greit å vente.
Gjest Melina* Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 Hmm, er det ikke slik at du ikke får rentefritak når du ikke i samme periode ville hatt rett til å få lån? Altså at du måtte "stoppet" etter 7 1/2 år med støtte for å kunne få rentefritak videre? Utsettelse på avdragene kan du vel uansett få, men mener at rentefritak er avhengig av at du kunne fått lån. Men er ikke helt sikker her, altså. Jeg trodde ikke dette gjaldt i studietida? Man kan uansett bare betale renter om man er lavtlønnet. TS, ta en telefon til Lånekassa, men vent i 2-3 uker, så har den verste henvendelsesstormen gitt seg.
Gjest Coarvi Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 (endret) Hmm, er det ikke slik at du ikke får rentefritak når du ikke i samme periode ville hatt rett til å få lån? Altså at du måtte "stoppet" etter 7 1/2 år med støtte for å kunne få rentefritak videre? Utsettelse på avdragene kan du vel uansett få, men mener at rentefritak er avhengig av at du kunne fått lån. Men er ikke helt sikker her, altså. Stemmer det, så vidt jeg har skjønt. Da jeg skulle søke om rentefritak for en periode der jeg gikk på skole fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gi meg rentefritak før jeg hadde fullført utdannelsen (skulle begynne på en annen utdannelse). Hadde jeg fått rentefritak hadde jeg risikert å måtte studere uten støtte senere, fordi rentefritak som sagt "spiser" av de 8 årene. Tror det står på LK sine sider også, at rentefritak har man kun rett på hvis man har rett på støtte av Lånekassen. Endret 1. september 2010 av Coarvi
Amys Skrevet 1. september 2010 #9 Skrevet 1. september 2010 Står litt om det her: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Utdanning/ Hvis du tjener under kr 12 280 (brutto) hver måned, og i tillegg under 207 076 i året har du rett til rentefritak (hvis jeg har forstått det riktig). Men da må du i såfall søke om det, det skjer ikke automatisk. Som de over meg skriver, man har også rett til rentefritak pga fulltidsutdanning (uten inntektsgrenser), men da må du ha rett på støtte.
lillemia Skrevet 6. september 2010 #10 Skrevet 6. september 2010 Ser ikke noen god grunn til å skulle begynne å betale ned studielånet allerede nå. Det vil medføre at du får mindre tid til studier pga jobbing, samt at du sannsynligvis vil få det trangere økonomisk. Hvis du uansett har tenkt å jobbe litt ved siden av studiene, kan du jo vurdere å legge til side noe til boligsparing eller lignende i stedet for. Dermed er du heller ikke bundet til noe hvis du en måned skulle ha en dårligere økonomi.
Pingting Skrevet 6. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 6. september 2010 Se her har jeg helt glemt å svare, ja... Takk for svar, info og meninger alle sammen! Det blir nok en utsettelse selv om jeg ikke får rentefritak - men skal ringe LK om noen uker for å forsikre meg om at jeg/vi ikke har misforstått noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå