Gå til innhold

Hva slags jobber og lønn som jurist (ikke advokat)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å studere juss og har egentlig en drøm om å bli advokat, men innser at det er veldig vanskelig og kreves svært gode karakterer fra studiet, samt at man som advokatfullmektig vil måtte ha omtrent 12 timer lange dager med mye slit osv. Så jeg tenker da plan b, tittelen utdanningen gir, nemlig jurist.

Jeg vet svært lite om hvilke yrker man kan ha som jurist, har hørt at de som blir advokat tjener rundt millionen i året, mens de som fortsetter som jurist tjener 200 000 i året. Stemmer dette? Hva kan man jobbe med som jurist og hvilken lønn har de fleste jurister?

Sikkert dumme spørsmål, men har ikke peiling. :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Hæ? Kvar har du det frå? Viss du går inn på Norges Juristforbund sine sider jus.no kan du finne lønnsstatestikken for juristar. Det er ingen med høgare utdanning i Norge som tener 200 000,-. Eg vil tippe at lønnssnittet for juristar med ti års erfaring ligg rundt 500 000,-.

Skrevet (endret)

Først og fremst er det et veldig vidt lønnsspekter for jurister (og advokater), avhengig av om du jobber i privat eller offentlig sektor og av type stilling.

Det fine med utdanningen er at det finnes veldig mange forskjellige typer stillinger, både der det kreves jussutdanning og generelt høyere utdanning. Foruten advokat, kan du jobbe som rådgiver i større bedrifter, fagforeninger, stat, kommune, fylkeskommune, undervisning - jeg kommer ikke på mer i farta, men listen er lang! Utdanningen er også en fin base for lederstillinger.

Jeg vil tro at startlønnen for juriststillinger ligger på rundt 350 000 kr i offentlig sektor. Er mer usikker på hvordan en rådgiverstilling i privat sektor lønnes, men startlønnen for advokatfullmektiger ligger vel på ca 400 000 (forretningsjuss). Hva man tjener etter hvert avhenger av mange faktorer, og jeg kan ikke gi noe godt svar - men det kan kanskje noen andre her?

Når jeg tenker meg om, lurer jeg jo i grunnen litt på det samme :)

edit: skrivefeil

Endret av Bliss84
Skrevet (endret)

Fra Utdanning.no, se her

"Juristene har innsikt i mange ulike rettsområder og kan arbeide innen mange felt i samfunnet. Noen jurister jobber som advokater eller dommere. Andre er ansatt i politi, forsikringsselskap, næringsliv, offentlige institusjoner, offentlige etater eller interesseorganisasjoner."

Artikkel fra aftenposten, se her

"Jurister i privat sektor tjener i gjennomsnitt over 30 prosent mer enn kolleger i offentlig sektor. Og forskjellen øker jo lenger man har vært i arbeidslivet.Gjennomsnittlig lønn for en jurist i privat sektor er ca. 540 000 kroner i året, mens gjennomsnittet i stat og kommune er henholdsvis 446 000 og 416 543.De best betalte juristene i kommunal sektor tjener i snitt ca. 480 000 kroner, mens bransjen med høyest lønn i privat sektor; shipping/industri, ligger på 750 000 kroner i gjennomsnitt."

Endret av miss daisy
Skrevet

de som tjener veldig mye er gjerne partnere i et advokatfirma med store kunder.

de aller fleste ligger nok på mellom 4-500 000, mens man som nyutdannet nok starter på mindre.

ja, det er vanskelig å bli advokat, men du vil nok etterhvert i utdannelsen din skjønne verdien av yrket ditt i langt større grad.

det kan hende du ønsker å jobbe med fri rettshjelp, i en kommune for vanskeligstilte - eller gjøre som noe - slite blod for å slave på et advokatkontor som nyutdannet.

historiene fra nyutdannede i privata store advokatfirmaer er blandt det verste jeg har hørt om i norsk arbeidsmarked - husker dette også ble publisert i enten VG eller DB for noen år siden.

når du er ferdig med utdannelsen sitter du kanskje med en samboer, samt vennskap du ønsker å ha tid til å pleie.

her velger de aller fleste å "nøye" seg med en jobb de trives i, gode kollegaer og spennende arbeidsoppgaver i et firma som lønner ok, og ikke krever det helt ekstreme fra deg.

kjenner en nyutdannet jurist som ble forespeilet en lønn innen to år på ca 2 millioner innen shipping, men han valgte å slutte etter en stund fordi han følte arbeidsgoveren drev med svært snuskete ting han følte var umoralsk.

han klarte ikke tanken på å motta masse penger på kontoen for å drive arbeid som gikk mot hans grunnleggende verdier i livet.

en annen bekjent av meg jobber i price water house coopers, tjener vel rundt 500 000 nå sikkert(begynte på 4hundre), jobber endel overtid, men ikke urimelig mye. han trives og jobber der fortsatt.

en tredje jobber i et lite privat advokatfirma, får tittelen sin(advokat eller hva det blir) om to år dersom h*n klarer kravene(hun må altså skaffe seg saker nok), og har 330 000 i begynnerlønn. arbeidsvilkårene er veldig bra, og h*n har en svært fleksibel arbeidsgiver som støtter etterutdanning/engasjement på fritiden.

tja....de andre jobber mye i de største firmaene, med type kontraktsrett og slike andre ting. enkelte også i det offentlige.

kjenner som sagt ingen som mistrives, bortsett fra han ene som altså sluttet i jobben som hvor han kunne tjent millioner fordi han fant arbeidsmetodene forkastelige.

Skrevet

Kjenner ril en jurist som ble ansatt i sin flrste jobb i et større privat selskap og startlønnen er 395.000.

Skrevet

Som jurist kan man jobbe som mye forskjellig. Alt fra saksbehandler i plan- og bygningsetaten eller hos NAV, man kan jobbe som pasientombud, i Skatteetaten, man kan jobbe som gjeldsrådgiver, i Konkurransetilsynet, i Mattilsynet, i Justisdepartementet, i barnevernet, innen bank eller forsikring... og ca. 50 % blir advokat eller dommer. Synes det er fint at man har mange valgmuligheter :) De jeg kjenner som er ferdig utdannet i år og har fått jobb har fått begynnerlønn på 350-420 000 (det siste i advokatfirma)

Skrevet

jurist kommunalt får 385 300

• Liker 1
Skrevet

Snakker du om deg selv eller mener du generelt?

Skrevet

Likevel er det ikke særlig fabelaktig hva man tjener hvis man ikke blir advokat. De fleste jurister tjener meget vanlig, omtrent som lærere og sosionomer og du skal være heldig for å bare ligge 200 000 over det igjen. Ergo: går du i gang med jussen bør man få veldig gode karakterer, ellers blir du ikke advokat og mulighetene for en GOD lønn er nesten begravet.

Hvis man er opptatt av lønn og ikke har karakterer til å bli en advokat kan man like gjerne satse på statsvitenskap, sosialantropologi eller lærerskolen.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hva må man liksom ha i snitt for å bli advokatfullmektig? (fra studiet altså)

Skrevet

Dette er nyansatte ja. De med mer ansiennitet får selvsagt mer.

Skrevet

Likevel er det ikke særlig fabelaktig hva man tjener hvis man ikke blir advokat. De fleste jurister tjener meget vanlig, omtrent som lærere og sosionomer og du skal være heldig for å bare ligge 200 000 over det igjen. Ergo: går du i gang med jussen bør man få veldig gode karakterer, ellers blir du ikke advokat og mulighetene for en GOD lønn er nesten begravet.

Hvis man er opptatt av lønn og ikke har karakterer til å bli en advokat kan man like gjerne satse på statsvitenskap, sosialantropologi eller lærerskolen.

Helt enig, hvis man ikke blir advokat får man et liv på lønnsregulativet! Ekstremt lite uttelling for lang utdannelse med høyt inntakskrav.

Skrevet

Du kan bli politijurist, der du bl.a. leder etterforskning og fungerer som aktor i retten. Du får sjanse til å jobbe med en mengde forskjellige saker, og du kan spesialisere deg.

Lønn varierer etter tjenestested, rundt 4-500.000.

Reagerer litt på de som mener lønn er det eneste som teller. Det å ha en interessant jobb er faktisk vel så viktig.

• Liker 1
Skrevet

Det folk mener er vel bare at man tjener myyyye dårligere hvis man ikke blir advokat.

Skrevet

Det folk mener er vel bare at man tjener myyyye dårligere hvis man ikke blir advokat.

Det forstår jo alle.

Men det ekstra man tjener kommer ikke i form av en gave. Du må slite for det, og spørsmålet er hvor mye man vil ofre av livet for å kassere inn de ekstra kronene. De fleste ønsker å ha et familieliv og kunne dele fritid med venner. Jobb er ikke alt. Det er ikke så verst å tjene over en halv mill. i året heller, det kan bli mere også dersom man har litt variert arbeidstid.

Gjest navnelapp
Skrevet

Lønna per time er faktisk ikkje så ulik for dei jamne slitarane på advokatkontor og dei i staten. Å kunne gå heim klokka fire med godt samvit er deilig, og når du då i tillegg tener vel ein halv mill med nokre års erfaring så er det heilt fint. :-)

Skrevet

Det forstår jo alle.

Men det ekstra man tjener kommer ikke i form av en gave. Du må slite for det, og spørsmålet er hvor mye man vil ofre av livet for å kassere inn de ekstra kronene. De fleste ønsker å ha et familieliv og kunne dele fritid med venner. Jobb er ikke alt. Det er ikke så verst å tjene over en halv mill. i året heller, det kan bli mere også dersom man har litt variert arbeidstid.

Jeg tror ikke alle forstår det nei.

Slit og offring - å nei du. Dette er bare mennesker som har vært smarte, fått gode karakterer gjennom Jusstudiet og dermed fått seg jobb i et advokatfirma og dermed har trippel lønn som studiekameratene som er saksbehandlere i Nav. Mange advokater jobber 7-8 timer daglig og thats it, er ikke til å stikke under en stol at noen yrker tjener bedre enn andre. På jussen er det slik at man enten blir advokat med god lønn (eller veldig god lønn) eller tjener middels.

4-500 000 i året er da vel ingen vanskelig lønn å få? Er vel bare å ta en bachelor i et eller annet åpent 3-årig studium på en avsidesliggende Høgskole (nordvrestre indre Hedmark høgskole foreksempel) og søke seg til en saksbehandlerstilling i en kommune eller en lærerjobb og vips så drar man inn 4-500.000 i løpet av noen år. Og det er litt surt for juristen, med over 5 i snitt fra vgs, som tok en master i Juss på UIO.

Skjønner dere pointet med dårlig uttelling?

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke alle forstår det nei.

Slit og offring - å nei du. Dette er bare mennesker som har vært smarte, fått gode karakterer gjennom Jusstudiet og dermed fått seg jobb i et advokatfirma og dermed har trippel lønn som studiekameratene som er saksbehandlere i Nav. Mange advokater jobber 7-8 timer daglig og thats it, er ikke til å stikke under en stol at noen yrker tjener bedre enn andre. På jussen er det slik at man enten blir advokat med god lønn (eller veldig god lønn) eller tjener middels.

4-500 000 i året er da vel ingen vanskelig lønn å få? Er vel bare å ta en bachelor i et eller annet åpent 3-årig studium på en avsidesliggende Høgskole (nordvrestre indre Hedmark høgskole foreksempel) og søke seg til en saksbehandlerstilling i en kommune eller en lærerjobb og vips så drar man inn 4-500.000 i løpet av noen år. Og det er litt surt for juristen, med over 5 i snitt fra vgs, som tok en master i Juss på UIO.

Skjønner dere pointet med dårlig uttelling?

Eh... Eg kjenner advokatar som hadde gode karakterar, men som no har dårleg betalt, eg kjenner andre advokatar som tjener veldig bra og som ikkje hadde spesielt gode karakterar. Men eg kjenner ingen advokatar som tener veldig bra og som ikkje jobbar veldig mykje.

Endret av Alt godt
Skrevet

Bare så det er sagt: Det er kun ca 33% av juristmassen vår i Norge som er medlem i Advokatforeningen, og dermed advokater (med noen få ikke-registrerte unntak), og flere enn det har vi foreløpig heller ikke bruk for. Om fremtiden vil bringe flere advokatbevillinger og høyere krav til ansettelse i privat sektor, så skjer neppe dette på så kort tid som ett studieløp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...