Gjest Far Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Hei,ønsker noen råd! Jeg er helgepappa annenhver helg. Slik har det vært fra jeg ble far. Var ikke i forhold med moren når sønnen min ble født. Nå er sønnen min tre år, og jeg ønsker så inderlig å ha han oftere, selvom jeg vet at moren kommer til å sette seg på bakbena her. Vi bor i samme by. Hvordan går jeg frem her? Har jeg noen rettigheter? Takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Ta kontakt med familievernkontoret, de hjelper deg videre.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Det første du må gjøre er faktisk å snakke med mor og si at du ønsker mer samvær. Setter hun seg på bakbeina SÅ ringer du familivernkontoret. Det blir utrolig dumt å be om møte, stille opp der og så gi beskjed. Det vitner om lite kommunikasjon fra din side. Setter hun seg på bakbeina tar du det de rette kanaler og gjør alt riktig.
Gjest Også far Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Jeg er enig med de andre. Jeg er også far, har idag mye mer samvær enn det moren ønsket at barna og jeg skulle få. At barnet er 3 år og dere ikke var samboere da barnet ble født betyr at du sansynligvis ikke har foreldreansvar om mor ikke har akseptert at du skulle få dette ved fødselen. Om du er "en oppegående far" som tar ansvar og beviselig stiller opp etter beste evne for ditt barn vil du enkelt få foreldreansvar. Det skal VELDIG mye til for at mor skal kunne nekte deg dette. Hvis mor kontakter advokat vil hun få dette bekreftet av advokaten. Foreldreansvar gir deg egentlig ingen spesielle rettigheter utenom at du har krav på å bli informert av barnehage og skole/SFO om hvordan barnet klarer seg. I tillegg har du krav på å få vite om helsetilstanden, etc. Samværet har hos en del blitt linket til foreldreansvaret, men det er i realiteten ingen sammenheng mellom disse to tingene. Om du ønsker mer samvær med barnet må du naturligvis først kontakte moren og fortelle at du ønsker å utvide samværet til det som ofte beskrives som "vanlig samvær". Nekter hun dere dette må du fortelle henne at du vil innkalle til mekling. Vær klar over at du skal KUN argumentere med barnets beste og barnets rettigheter. Barn har ifølge FN's barnekonvensjon rett til mest mulig samvær med begge foreldrene. Dette gjelder også om den ene forelderen sitter i fengsel. Barnet har også rett til å bygge relasjoner til deg som far. Dette gjøres best når barnet er lite, gjerne TIDLIGERE enn 3 års stadiet. Dessuten vil mer samvær for barnet og deg naturligvis også skape et bedre samarbeid mellom barnets mor og deg i årene som kommer. En mor som ønsker barnets beste vil forstå dette og gjøre sitt ytterste for at barnet skal få det samværet det har rett til. "Vanlig samvær" er idag som følger: Annenhver helg fra fredag ettermiddag til mandag morgen 1 dag pr uke. Annenhver julaften (jula defineres gjerne som fra etter arbeidstid siste arbeidsdag før jul til levering i barnehage/skole første arbeidsdag etter nyttår. Denne perioden deles som oftest veldig likt men hvor dere som foreldre bytter den perioden som inneholder julaften. dermed bytter dere også nyttårsaften hvert år ettersom den som har julaften ikke har nyttårsaften, - og motsatt. Vinterferien deles annethvert år. Påsken deles ofte opp som fredag før skjærtorsdag (dvs 6 dager ?) og samværet byttes da på onsdag før skjærtorsdag og varer til levering i banehage (5 dager ?). Noen velger imidlertid å ha hele denne perioden(dvs 11 dager) annethvert år). Sommerferien deles ofte som 2-3 uker til samværsforelder og resten til mor. Men det betyr ikke at mor får 2 mnd i sommerferien, men opptil 4 uker. Høstferien deles annethvert år. Annehver 17.mai, pinse, bursdag, etc, etc (dvs annehver dag som er offentlig fridag og tilhørende helg) samt annenhver bursdag. Forsøk å unngå rettsak. Samarbeidet blir veldig vanskelig Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå