Gå til innhold

Gjestelista blir bare lengere og lengere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv nå etter at innbydelsene er sendt ut, fortsetter gjestelista å vokse.. Og smertegrensa for lokalet er allerede nådd, det er plass til max 100, og vi er nå på 109 gjester. Vi har en del single venner og veninner, og det ser ut som sommervarmen har gått dem til hode, for plutselig har veldig mange fått seg partnere. Ikke misforstå meg, det er veldig koselig og jeg unner dem det, men alle tar det som en selvfølge at de kan ta de med seg i bryllupet våres. Vi får vel bare håpe på stort frafall fra de andre gjestene... Hvordan ville dere andre reagert?

12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar det som en selvfølge at de som ikke har partner når innbydelsene sendes ut (og dermed inviteres uten følge) ikke tar med seg noen...12

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har satt som "regel" at vi ber alle samboere og ektemenn/koner, mens vi kun ber etablerte kjærester vi kjenner og har et forhold til. Dersom man ikke har kjæreste når innbydelsen sendes ut, men får seg kjæreste i løpet av sommeren, så får man altså ikke ta med seg denne. Med mindre det skulle være en spesielt nær venn/familiemedlem eller noe sånt.

Vi har ikke mulighet til å la det stå masse åpne plasser i tilfelle noen får seg kjæreste i løpet av sommeren. Tror neppe noen blir fornærmet over det !

Skrevet

Takk, Anni og Anonym! Det var akkurat det vi også mener. Problemet er bare at de tar det som en selvfølge at de nye partnene er invitert. Her om dagen var jeg på cafe med to av de, og da prøvde jeg å forklare hvorfor de ikke kunne ta de nye kjærestene med (pga. plassmangel), men det skjønte de ikke. Merket at de ble småsur. Sukk, hvorfor skal alt bli så vanskelig...

Skrevet

De får bare finne seg i det. Vi har også invitert så mange gjester som lokalet kan tåle, og både et søskenbarn og et par venninner har fått seg kjæreste rundt den tiden invitasjonene gikk ut. De blir ikke etterinvitert, og ingen har forventet at de automatisk er invitert heller. Hadde vi hatt plass rundt middagsbordet skulle vi dog ha vurdert det når bryllupet nærmet seg dersom de fremdeles holdt sammen.

Synes det er mange merkelige reaksjoner blant folk. At folk reagerer kraftig på at man ikke blir invitert med samboer og da forteller at hun ble hjemme - vel det synes jeg kanskje er å overreagere. Man må stole på at brudeparet gjør som best de kan mht gjestelisten.

Vi legger opp bryllupet slik at alle våre gjester får delta på hele festen, ikke bare komme til festen og da setter lokalet begrensninger mht plassen.

Skrevet

Det er klart at nyforelskede har lysst til å være sammen heeeele tiden, men de to svarene du har fått sier veldig greit hvordan det er vanlig å gjøre det. Normal "skikk og bruk" for hvem som skal inviteres tilsier ikke at "nye" kjærester skal inviteres, selv om de hadde blidd sammen før invitasjonene ble sendt. Grensa går "egentlig" ved samboere, men også kjærester som har vært etablert over lengre tid, og som brudeparet kjenner godt, er det vanlig å invitere. Unntaket må være for forlover, og andre "viktige" gjester. Det er jo ikke sikkert at dine veninner kjenner så veldig godt til skikk og bruk i forbindelse med bryllup, så jeg annbefaler at du lar dette synke litt, for så å holde på ditt dersom saken kommer opp igjen. Pass på å ikke virke som om du har dårlig samvittighet for dette, for da er det lettere for at de blir sure. Oppfør deg som om dette er en selvfølge, og at det ikke er noe å diskutere. Dersom alt slår feil får du vise dem svarene du har fått her.12

Skrevet

Finnes det en mulighet for at de kan komme til kaffe og ev. fest uten for store problemer?

Burde ikke det da være et brukbart alternativ når dere forklarer at det rett og slett ikke er plass til flere?

Håper det løser seg for deg iallefall... Vi er også litt overbooket mhp plass, så vi er spente på frafallet - vi er oppe i 108/109 gjester (1 venninne sørfra (som bare kjenner meg) har fått lov å ta med seg uspesifisert følge hvis hun vil - hun reiser tross alt 200 mil for å komme i bryllupet vårt).

Skrevet

Desverre så er det akkurat til kaffen det er fullt. Vi skal være 80 til middag og 100 til kaffen.(dvs det er det er maks plass til, vi skal nemlig spise i en etg, for så å gå opp til neste etg til festen.)Det er jo også slik at gir vi en lov til å ta en ny kjærest med seg, så må vi jo nesten gi de andre det og... Men jeg får bare vente i spenning å se om det er noen som ikke kommer. Men så langt har det bare kommet inn svar fra folk som kommer.

12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...