AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Jeg har et huslån på x antall kroner. nå har jeg solgt huset mitt, og skal kjøpe meg en mindre leilighet og søke om mindre lån! Nettopp i den hensikt at jeg skal ha mindre lån! jeg har til enhver tid betalt mitt lån til riktig tid, har også økt i inntekt, ikke pådratt meg mer gjeld. Skal søke om mindre lån! Ringte inn til banken før jeg solgte huset og fikk beskjd om at dette ikke skulle være noe problem! så selger jeg huset, og søker om lån og får beskjed om at jeg ikke får lån!! Pga dårlig inntekt! hva er dette for noe tull?????
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Man kjøper jo ikke en bolig, enten man går opp eller ned i lån, uten en klar bekreftelse fra banken om at man får lånet man ønsker. Å ringe banken og få høre at "det sikkert går bra" er ikke nok. Er overrasket over at selger tok budet ditt i det hele tatt. Budet er jo uansett bindende, så her har du et problem. Du får prøve å snakke med en annen bank. Bankene er strengere på lån nå etter finanskrisen.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Hm....her har du nok misforstått! Jeg har da ikke kjøpt noen leilighet! Jeg er på jakt etter leilighet og har solgt mitt hus!
Gjest norah Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 bankene krever langt mer sikkerhet nå enn de gjorde før. lånet ditt blir ikke oppsagt med mindre du misligholder det, noe du ikke har gjort. men det er ikke tilsvarende med at banken nå i finanskrisen anser deg som en aktuell lånekandidat. jeg har selv tenkt gjennom samme problemstilling, og kommer til å oppsøke banken i forkant av et eventuelt boligbytte. jeg fikk lån ertt før finanskrisen, og vet at jeg ikke lengre kvalifiserer til lån da mange banker krever minst 30% egenkapital i motsetning til før da førstegangskjøpere kunne få opptil 100% lån. dersom du ikke hr betydelig egenkapital ville jeg først sjekket med andre banker, så søkt husbanken om å låne den summen banken krever som egenkapital. joda, det er surt - men banken er i sin fulle rett sålenge dere ikke har signert en ny kontrakt, og du burde ha sjekket dette først.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Banker krever ikke "langt mer sikkerhet". De skal ha litt mer sikkerhet og noe mer betalingsevne enn tidligere. Det er veldig lite som står i trådstarters historie og det ligger nok litt mer bak enn det som har kommet frem her.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 Ok her skal dere få svar: Jeg har bedre inntekt i år enn jeg hadde i fjor! Jeg har en hundre prosent stilling i år, mot 70 prosent stilling i fjor. jeg skulle kjøpe hus i fjor, skal kjøpe mindre leilighet nå jeg har kausjonister som har god inntekt, utover det normale og gjeldsfritt hus. jeg har 1 million i egenkapital jeg har aldri misligholdt mitt lån det var finanskrise i fjor og ikke i år Jeg har solgt mitt hus for over takst. skal kjøpe mindre leilighet for å redusere utgiftene mine. og allikevel gir dem meg en million mindre i lån i år enn i fjor! og da har jeg ikke nok til å gå på boligmarkedet! den leiligheten jeg nå skal se på, har IKKE fellesgjeld!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 Jeg opplevde noe av det samme. Inntekten min var økt med 70% Boligutgifter ville økt med en 1000-lapp. Forrige lån hadde jeg hatt i 16 år uten noe mislighold. Egenkapitalen min var over 60%. Allikevel fikk jeg ikke nytt lån. Banken gjennom 16 år mente at jeg maks klarte halvparten av de låneutgiftene jeg hadde hatt i 16 år. Jeg gikk til flere banker. Fikk napp et sted, men der måtte saksbehandler snakke med banksjefen før jeg kunne få lånet. Jeg hadde med budsjett og alternative løsninger dersom renten økte. Da jeg fikk lånet så var renten 8%. Jeg har opplevd boliglån på 12%. I dag, 10 år etter, er lånet nedbetalt.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #11 Skrevet 31. august 2010 Historien virker oppdiktet, eller i hvert fall sterkt forvridd. Med mindre dette dreier seg om et hus til 10-15 millioner er en million i egenkapital mer enn nesten alle har. Det virker helt meningsløst å snakke om kausjonist når huset uansett er sikkerhet for lånet. Hvorfor trenger du kausjonist ? Dersom lånet er nedbetalt over 16 år, hvorfor trenger du i det hele tatt å låne penger når du flytter til noe billigere. Da har du jo pengene. betal kontant!
-hild Skrevet 3. september 2010 #12 Skrevet 3. september 2010 be om et møte med din kontakperson i banken. Ring også en annen bank (eller to), og be om møte der - si at du ønsker et tilbud fordi du i forbindelse med at du skal bytte bolig også vurderer å bytte bank. på denne måten får du en grundig gjennomgang av din egen økonomi, du får vite hva de ulike bankene legger til grunn og hvor langt de vil strekke seg ift lån til deg. Og når du har gjort denne øvelsen kan du kjøpe deg en leilighet og evt bytte bank. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå