Gå til innhold

Storbyferie i desember

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg skal ha oss en langweekend/storbyferie i desember.

Spørsmålet er: Hvor reise til?

Hvilke byer kan anbefales på denne årstiden - vi er ikke redd for å fryse - tenker mer på shopping, mat, vin, severdigheter, og ikke minst JULESTEMNING!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at København er veldig fin når den er julepyntet, men har ikke vært der i juletider selv.

Skrevet (endret)

Mange plasser i Tyskland er kjent for sine fantastiske julegater, Düsseldorf f.eks.

Om jeg skulle reist i desember for å få julestemning, så hadde jeg dratt til Tyskland.

Her er en artikkel om ulike julemarkeder, riktignok en litt gammel artikkel, men kan jo gi noen tips :)

Endret av O'hara
Gjest Anjelika
Skrevet

Tyskerne er fantastiske på det med julestemning!

Det er også ganske avslappet der, folk suller rundt og drikker glühwein og koser seg litt med julehandelen.

Det er noe annet med f eks London, der må du ikke finne på å dra i desember med mindre du er veldig glad i stressa mennesker, trengsel og køer.

Skrevet

Takk for svar!

Har fått tips om at Praha skal være flott i desember, også. Muligens vi lander på det :)

Men kom gjerne med andre tips - jeg er åpen for forslag!

Skrevet

Vi var i Tallinn i desember i fjor, og det var fantastisk. I selve gamlebyen er det nydelig å gå rundt, lett å finne steder med god mat og på torget er det et julemarked hvor man blaa kan få seg en kopp varm gløgg (det ble noen av dem). Hele gamlebyen var utrolig stemningsfull, helt umulig og ikke få julestemning. Det er som å spasere inn i en film ala "3 nøtter til askepott".

En av de mest kjente restaurantene er middelalderrestauranten Olde Hansa, hvor det ikke benyttes elektrisk lys (kun stearinlys), de ansatte har på seg middelalderklær og man kan spise retter som bjørn, villsvin o.l. Shopping i gamlebyen er stort sett ulike typer kunsthåndtverk, rav er veldig stort - souvernirbutikker, noen antikvitetsforretninger, og kunst.

Gamlebyen har også Europas eldste fremdeles fungerende apotek, og det er flere museer og gamle vernede bygninger i hopetall. Rett utenfor bymuren er det moderne kjøpesentre, casioner og hva annet hjertet kan begjære.

Noen bilder:

En av inngangene til gamlebyen, sett utenfra.

Utsikt mot torget fra apoteket.

Katarinapassasjen.

Vogn rett utenfor Olde Hansa, her selges det "julemandler".

En av gatene i Tallinn, mot julemarkedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...