Gå til innhold

Florida! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng i 20-årene som reiser til florida i romjula. Vi har aldri vært der før, og er veldig spente!

Vi vet at vi vil til Orlando (med alle de morsomme fornøyelsesparkene), og så skal vi til et reisemål til, lenger sør langs kysten (i håp om at været er bra nok til å bade i sjøen).

Er det noen som kan anbefale enten Miami, Key west eller Fort Lauderdale? Har du vært der? Hva er positivt/negativt ved disse stedene?

Og har du noen hotelltips sier jeg gjerne ja takk til det også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

miami! loooove it!

Skrevet

Key West. Utrolig trivelig sted, avslappet stemning, flott natur.

Liker også Miami, men det er mer en vanlig amerikansk storby - dog med mye å se. Fort Lauderdale er mest shopping og cruisetrafikk, ikke så mye annet interessant etter min mening.

Skrevet

Ganske enig med Glitnir, egentlig :)

Ville bare legge til at dere må være forberedt på at det kan være litt kaldere enn dere forventer. Jeg har bodd i Florida og også reist dit mange ganger. Vinteren kan være uforutsigbar, så ta ihvertfall med en tykk genser og ha reserveplaner som ikke inkluderer strand og badeliv - just in case.

Hotelltips kan du få av meg ang. Orlando. Hvis dere vil være midt i smørøyet, anbefaler jeg å velge et hotell i Downtown Disney (som ikke må forveksles med downtown Orlando), men vær klar over at prisene er deretter. Da er du imidlertid i nærheten av en hel masse fornøyelsesparker, butikker og uteliv, det er gratis shuttlebus til alle Disney-parkene og kort vei å kjøre til de fleste andre (for dere skal ha leiebil under hele oppholdet, ikke sant?). Skal dere bare ha et ok sted å sove og ha tingene deres, anbefaler jeg sterkt å finne et motell i Kissimmee, mindre enn 10 min. å kjøre fra Downtown Disney, og faktisk nesten nærmere noen av Disney-parkene. Hvis dere holder dere til kjente kjedenavn får dere rene rom og god service. Rommene er store, med to dobbeltsenger (ca. 120 cm) og som regel "microfridge" (deilig å slippe å stå opp og kle på seg for å komme seg ut og spise frokost) og et lite spisebord. Selv de mest slitte, små motellene har eget basseng. Jeg har bodd på EconoLodge, DaysInn og flere andre, og har aldri betalt mer enn $65 pr. natt pr. rom (ikke pr. person, som i Norge), men som oftest også mindre enn det.

Skrevet

Vi bodde noen netter på Econolodge i Orlando (på International drive)og betalte $49. Helt ok sted å bo, vi hadde bil så valgte å kjøre til stedene vi skulle, ellers var det massevis av restauranter osv i nærheten.

Skrevet

Ganske enig med Glitnir, egentlig :)

Ville bare legge til at dere må være forberedt på at det kan være litt kaldere enn dere forventer. Jeg har bodd i Florida og også reist dit mange ganger. Vinteren kan være uforutsigbar, så ta ihvertfall med en tykk genser og ha reserveplaner som ikke inkluderer strand og badeliv - just in case.

Hotelltips kan du få av meg ang. Orlando. Hvis dere vil være midt i smørøyet, anbefaler jeg å velge et hotell i Downtown Disney (som ikke må forveksles med downtown Orlando), men vær klar over at prisene er deretter. Da er du imidlertid i nærheten av en hel masse fornøyelsesparker, butikker og uteliv, det er gratis shuttlebus til alle Disney-parkene og kort vei å kjøre til de fleste andre (for dere skal ha leiebil under hele oppholdet, ikke sant?). Skal dere bare ha et ok sted å sove og ha tingene deres, anbefaler jeg sterkt å finne et motell i Kissimmee, mindre enn 10 min. å kjøre fra Downtown Disney, og faktisk nesten nærmere noen av Disney-parkene. Hvis dere holder dere til kjente kjedenavn får dere rene rom og god service. Rommene er store, med to dobbeltsenger (ca. 120 cm) og som regel "microfridge" (deilig å slippe å stå opp og kle på seg for å komme seg ut og spise frokost) og et lite spisebord. Selv de mest slitte, små motellene har eget basseng. Jeg har bodd på EconoLodge, DaysInn og flere andre, og har aldri betalt mer enn $65 pr. natt pr. rom (ikke pr. person, som i Norge), men som oftest også mindre enn det.

TS her.

Takk for svarene! Ser ut til at det blir Orlando og Miami.

Ja, vi er forberedt på at det kan være litt kaldt, tør ikke håpe på for mye. Men har selvsagt et lite håp om at vi får bada et par ganger i løpet av turen :)

Flott med hotelltips, skal sjekke de ut!

Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å leie bil. Men vet ikke hva som er lurt heller.. Har tenkt på både bil, tog eller fly mellom miami og orlando (må nok ha flybilletter t/r en av byene fra oslo, så da må vi nok komme oss t/r miami/orlando også i løpet av turen). Du vil anbefale bil eller?

Så downtown Disney er bedre enn Downtown Orlando?

Forresten, har du/dere noe formening om hvor det er best å feire nyttårsaften? Orlando eller Miami?

Skrevet

Ingen problem å kjøre fra Orlando til Miami ihvertfall, tar noen timer men vi hadde en overnatting i Palm Springs bare for moro skyld på veien.. Hvis du ikke er glad i å kjøre bil kan trafikken på motorveiene i Miami være litt skumle da.

Skrevet

TS her.

Ja, vi er forberedt på at det kan være litt kaldt, tør ikke håpe på for mye. Men har selvsagt et lite håp om at vi får bada et par ganger i løpet av turen :)

Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å leie bil. Men vet ikke hva som er lurt heller.. Har tenkt på både bil, tog eller fly mellom miami og orlando (må nok ha flybilletter t/r en av byene fra oslo, så da må vi nok komme oss t/r miami/orlando også i løpet av turen). Du vil anbefale bil eller?

Forresten, har du/dere noe formening om hvor det er best å feire nyttårsaften? Orlando eller Miami?

Jeg ville definitivt leid bil om jeg hadde vært dere. USA er laget for å kjøre bil i. Med unntak av New York og muligens Chicago og San Francisco, ville jeg ikke dratt på ferie i USA uten å leie bil.

Kollektivtrafikken er svært dårlig utbygget, og dere vil ikke trenge bilen bare fra by til by, men også innenfor byene - spesielt Miami av de du nevnte. Det er heller ikke dyrt å leie bil i USA, og det er lett å kjøre der. Med et godt kart eller helst GPS går det som en lek :)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Key West. Utrolig trivelig sted, avslappet stemning, flott natur.

Liker også Miami, men det er mer en vanlig amerikansk storby - dog med mye å se. Fort Lauderdale er mest shopping og cruisetrafikk, ikke så mye annet interessant etter min mening.

Signerer denne. Fort Lauderdale er egentlig litt kjedelig. Miami er gøy, men Key West er veldig spesielt på en fin måte :) Ellers er det ikke langt fra Miami til Key West, så lei en bil, så får dere med dere begge deler. Tror vi brukte 3 timer på å kjøre nedover.

Edit: Bil er et must.. Og dere bør leie bil på forhånd. Har vært i Florida flere ganger, og den ene gangen leide vi bil først når vi kom dit. Det ble over dobbelt så dyrt som de andre gangene..

Endret av Badabing
Skrevet

TS her.

Jeg forstår ikke helt hvordan det kan gå an å dra til nesten noe sted (utenom de stedene Glitnir nevner) i Statene uten å leie bil. Har noen av dere vært i USA før? Dette er ikke vondt eller nedlatende ment, det er bare det at dette landet er laget for biler, du kommer deg ingen steder uten. Og kollektivtrafikk er de fleste steder en vits... Du skal komme deg fra flyplassen til hotellet først. Bor du i Downtown Disney, kan du så klare deg uten bil i noen dager, men det er nok litt pes. Shuttlebussene tar deg til parkene, men hvordan skal du handle mat? Og shoppe? Like ved Downtown Disney (10 min med bil) er verdens beste outlet shopping mall (bare merkevarer til fantastiske priser), hvordan skal du komme deg dit og hvordan skal du få med deg 17 bæreposer hjem til hotellet? Hvis du skal shoppe mer; Walmart, Kmart og Target har også et kjempeutvalg, dit må du også kjøre. Kort sagt: Dere skaper store problemer for dere selv hvis dere ikke leier bil.

Signerer denne. Fort Lauderdale er egentlig litt kjedelig. Miami er gøy, men Key West er veldig spesielt på en fin måte :) Ellers er det ikke langt fra Miami til Key West, så lei en bil, så får dere med dere begge deler. Tror vi brukte 3 timer på å kjøre nedover.

Edit: Bil er et must.. Og dere bør leie bil på forhånd. Har vært i Florida flere ganger, og den ene gangen leide vi bil først når vi kom dit. Det ble over dobbelt så dyrt som de andre gangene..

Enig, bil bør definitivt leies fra Norge - MYE billigere! Sett dere godt inn i hva reiseforsikringen deres dekker og sjekk så hva det står på leiebilfirmaets sider. Når dere kommer for å hente bilen får dere nemlig tilbud om x antall forsikringer som det høres ut som dere MÅ ha - og det bør dere. Disse koster "bare" $5 og $10 dagen, men det blir mye tilsammen. De fleste norske reiseforsikringer dekker dette, men sjekk nøye for sikkerhetsskyld. Og, for guds skyld, ta med forsikringsbeviset! :)

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvordan det kan gå an å dra til nesten noe sted (utenom de stedene Glitnir nevner) i Statene uten å leie bil. Har noen av dere vært i USA før?

TS igjen.

Nei, vi har ikke vært i USA før ;) Så vet ikke helt hva vi går til.. Høres ut som bil er et must da. Men er det ikke skummelt å kjøre rundt i en fremmed by?

Vi sliter med å finne hotell i Miami. Det er jo så dyrt, og helt annen standard enn i Orlando (hvor vi har funnet mange leilighetshoteller med to soverom, kjøkken osv). Vi reiser vel i høysesongen, så de beste kuppene er muligens tatt.. Tenker å bo på Miami Beach/South Beach (hva er egentlig forskjellen på disse? :P)

Gjest Badabing
Skrevet

TS igjen.

Nei, vi har ikke vært i USA før ;) Så vet ikke helt hva vi går til.. Høres ut som bil er et must da. Men er det ikke skummelt å kjøre rundt i en fremmed by?

Vi sliter med å finne hotell i Miami. Det er jo så dyrt, og helt annen standard enn i Orlando (hvor vi har funnet mange leilighetshoteller med to soverom, kjøkken osv). Vi reiser vel i høysesongen, så de beste kuppene er muligens tatt.. Tenker å bo på Miami Beach/South Beach (hva er egentlig forskjellen på disse? :P)

Det er greit å ha med seg en GPS.. Men det er oversiktlig og fint å kjøre i Miami, og det er greit å kjøre inne i byen. På hovedveiene (turnpike eller interstate highway) kan det gå temmelig fort, men det er vel en av dere som kanskje har kjørt litt bil? Det er greit å lese litt om kjøring i USA på forhånd, men det er ikke noe hokus pokus.

Miami Beach er på en måte distriktet; den halvøya som stikker litt ut. Du kjører over en bro for å komme dit fra Downtown Miami. South Beach ligger i Miami Beach igjen.

Ocean Drive blir vel "hovedgata" på South Beach. Den går langsmed stranden, og har en del fine Art Deco-bygninger som nå er hoteller. Men siden det ligger midt i smørøyet, er jo prisene deretter.. Hvis du velger et hotell litt utenfor hovedgata, er det nok mye billigere. Jeg bodde på et av de hotellene da jeg bodde på South Beach, men du får jo i grunnen lite for pengene, annet enn kort vei til stranda.

I alle fall.. Søk opp på hotels.com for å finne billigst mulig hotell (f.eks. maks 3 km til landemerke Art Deco Welcome Center som ligger ganske midt på South Beach). Deretter søker dere på et aktuelt hotell i tripadvisor.com for å se på bildene de besøkende har lagt ut av hotellene. Vi har endt opp på flere luksushoteller i USA på den måten, og dere finner noe som er perfekt for akkurat dere.

Skrevet

Er dere flere som reiser sammen kan dere kanskje leie et hus på hvert sted?

Vi har gjort det flere ganger, veldig kjekk opplevelse, mer sosialt enn å bo på hotell.

Skrevet

Er dere flere som reiser sammen kan dere kanskje leie et hus på hvert sted?

Vi har gjort det flere ganger, veldig kjekk opplevelse, mer sosialt enn å bo på hotell.

Ja, jeg har tenkt litt på det. Finne en leilighet det går an å leie eller noe.. Men så er vi litt redd for å bli lurt! Betale for leie, og så er de tingen leilighet å leie liksom.. Har du tips til noen bra og sikre sider som formidler leie av leiligheter (i Miami)?

Og har du noe eksempel på hvor mye det kan koste for f.eks en uke?

Skrevet

Key West er supersjarmerende og bilturen ned veldig spesiell. Anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...