Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som kan gi meg info om dette hormonet?? Vi er prøvere som står på IVF ventelista, og etter de siste blodprøvene fikk jeg brev om at jeg har for mye av srtresshormonet PROLACTIN i blodet, og jeg må ta nye prøver om 5 uker.

Hva er det med dette hormonet da??? Please trenger svar.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prolaktin (PRL) et et hormon som virker på brystkjertlene og som stimulerer til vekst og melkeproduksjon i brystkjertlene.

Det er hva jeg kunne finne i min bok om dette.

Det er vel ikke mye til hjelp for deg, men prøv å søk på nettet, der finner du sikkert noe "fornuftig"

*klem*

Gjest Anonymous
Skrevet

Har aldri hatt noen symptomer på melkekjertlene el. lign.

Stresshormon står det, betyr det da at det blir høyere verdier av stress?? Leste litt på nett om svulst i hypofysen mm. Skjønner ikke dette helt??????????

Gjest ragnhils ikke innlogget
Skrevet

Jeg hadde forhøyet prolaktin på prøvene mine før jul i fjor... Ble sendt videre fra lege til hormonspesialist (husker ikke hva fagnavnet var).. Fikk sjekket om det var svulst på hypofysen, det var det ikke (dette bør sjekkes, men det kommer jo an på hvor høyt ditt nivå er.. Jeg hadde 1400, normalen er under 200, og gravide og ammende har nivåer opp mot 5000 - så dette er ikke noe farlig, altså!!!) Dette kan føre til at du ikke har eggløsning, og uten eggløsning er det veldig vanskelig å få baby!

Jeg fikk tabletter som normalisterte hormonnivået - og som satte igang eggløsning. Lykke til - og spør hvis det er noe mer du lurer på :-)

Skrevet

Det er ikke så uvanlig med forhøyede prolaktin verdier uten at det ligger alvorlig sykdom til grunn.

Prolaktin hemmer som Ragnhils nevner eggløsning og blir derfor alltid sjekket i forbindelse med infertilitetsutredning. Det lar seg greitt korrigere medikamentelt.

Lykke til som prøver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...