Gjest Storesøster Skrevet 3. oktober 2003 #1 Del Skrevet 3. oktober 2003 Jeg har en søster med spiseforstyrrelse, og siste nytt er at hun har begynt å telle kalorier. Er det noen som vet hva ei 19 år gammel jente (hun er ca 175 høy og veier rundt 60 kg) normalt trenger av kalorier i løpet av en dag? Hva er for lite? Det er viktig for meg å vite dette, sånn at jeg kan ha bakgrunn for hva jeg sier til henne. Takker for all info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanessa Skrevet 3. oktober 2003 #2 Del Skrevet 3. oktober 2003 Det kommer veldig an på aktivitetsnivå, forbrenning etc. Noe særlig mer nøyaktig vet jeg dessverre ikke. Men hvis du skal si noe til henne om saken, få gjerne med at forbrenningen er skremmende lett å ødelegge hvis man sulter seg/spiser drastisk mye mindre enn man faktisk trenger. Og den er aldeles ikke like lett å normalisere igjen! Jeg har selv en ganske nedsatt forbrenning pga år med ufornuftig kosthold, og det unner jeg ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Storesøster Skrevet 3. oktober 2003 #3 Del Skrevet 3. oktober 2003 Hun er veldig klar over at hun ødelegger kroppen sin, men det veier ikke tungt nok. Skulle så gjerne hatt noen tall å forholde meg til... Hun har holdt på med dette i ca et år nå, og spiser i perioder (1-2) uker minimalt, dvs. en brødskive eller kanskje bare en youghurt om dagen. For så å spise mer normalt, (1-2 måltider, f.eks middag og/eller kvelds). Hun trener ikke. Dette tilsier vel at forbrenningen hennes er rimelig lav? Jeg tror ikke hun har så mye peiling på kalorier og sånt selv, men hun leste et sted at ei jente på hennes alder forbruker ca 2000 kcal på en dag. Etter det ble hun besatt av at hennes kalori-inntak ikke skulle overstige 1000. Hvordan synes dere dette høres ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. oktober 2003 #4 Del Skrevet 3. oktober 2003 På Grete Roede kursskal man ligge på 1100-1200 om dagen, de sier 1000 er for lite, selv når man slanker seg. Vil tippe hun bør ha 1600-2000 om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Storesøster Skrevet 3. oktober 2003 #5 Del Skrevet 3. oktober 2003 Takk, nå har jeg i allefall litt å holde meg til. Er samboer, søster, bestevenninne og i praksis omsorgsperson for denne jenta, siden hun ikke kan ta vare på seg selv. Det er beintøft, men vi skal greie det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nille-s Skrevet 3. oktober 2003 #6 Del Skrevet 3. oktober 2003 hun er i alle fall heldig som er deg. vet ikke hva som er riktig og galt i en sånn sammenheng, men syns det virker så bra at du aksepterer henne, at hun teller kalorier osv, og heller jobber "med henne". i stedet for å ta helt avstand fra det hun gjør. for det er jo alltid en grunn til at man gjør det man gjør. jeg syns i alle fall en åpen, aksepterende holdning er et godt utgangspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 3. oktober 2003 #7 Del Skrevet 3. oktober 2003 Så lenge hun holder seg over 500 og ikke trener vil hun ikke besvime osv...Du burde kanskje tenke på at hun burde få mer profesjonell hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2003 #8 Del Skrevet 3. oktober 2003 Jeg kan jo fortelle at jeg holdt en diett på 400 cal om dagen en lang stund, men jeg trente samtidig. Det resulterte i nedsatt forbrenning, altså at vektnedgangen gikk tregere fordi kroppen gikk på sparebluss, og besvimelser osv. Kom meg heldigvis ut av det igjen, og lever i dag tilnærmet normalt. Da jeg holdt på med kostplaner fikk jeg først en på 1500 cal som jeg nektet å følge, deretter en på 1200 som var litt bedre. I og med at jeg trente mye var dette lite i følge legen min. Men hva søsteren din trenger er vanskelig å si. Uansett vil jeg nok si at over 1500 cal om dagen bør være et minimun. Om dette har foregått en stund vil jeg kanskje personlig anbefalt noe lavere i begynnelsen, fordi musklene omgjøres til fett svært raskt om man begynner å spise "normalt" igjen raskt. 1000 kalorier om dagen er alt for lite for en ungdom. Men jeg er ingen profesjonell, så kontakt med helsepersonell er å anbefale. Jeg har kun personlige erfaringer å komme med. Er det noe mer du ønske å spørre om eller lurer på, både fysisk og psykisk, er det bare å sende en PM eller en mail. Vennlig hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 4. oktober 2003 #9 Del Skrevet 4. oktober 2003 Muskler omdannes ikke til fett. Det er rett og slett en umulighet for en muskelcelle å bli til en fettcelle. Antall muskelceller og fettceller er konstant i kroppen, det er størrelsen på de respektive cellene man endrer på ved å trene, legge på seg eller slanke seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. oktober 2003 #10 Del Skrevet 6. oktober 2003 Omgjøres det ikke til fett? Uansett, det var det jeg fikk beskjed om, da. Men mulig det ikke var riktig. Fikk beskjed om at de var fint om jeg trente litt styrke for å bygge opp musklene jeg hadde "slanket" bort. Takk for at du sa ifra, så jeg ikke kommer med feilaktige opplysninger. Kanskje jeg har hørt feil også. Uansett, håper Storesøster får hjelp til å ordne opp i dette, for det skal man ikke gjøre alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå